PDA

View Full Version : Hoe kan ik mijn gehoor trainen?



°plectrum°
28 oktober 2005, 22:32
Hey,

Ik zou graag m'n gehoor wat trainen bv toonladdersonderscheiden,
perfect pitch benaderen(als dit mogelijk is) en intervallen kunnen horen en benoemen.

Zijn er hier programmas voor of moet je bij een piano gaan zitten en noten spelen en die van buiten leren?

Liefst programmas natuurlijk

thanks

sneez0r
28 oktober 2005, 22:54
Het programma GNU Solfege is freeware, maar erg basic. Eigenlijk geschreven voor een GNOME-omgeving.
EarMaster is shareware, maar het proberen waard, maar wat saai.
Misschien kan je ergens David Lucas Burge's Relative Pitch Course 'vinden', daar zijn een boel mensen enthousiast over. Dat zijn een heleboel CD's, die door een soort gehoor-televangelist zijn ingesproken. Je wordt aan het handje genomen, maar aan het einde van de rit herken je on the spot een C7sus4b9(13).

Hoe dan ook: je moet sowieso zelf oefenen. Die twee programma's die ik hierboven noemde zijn om je te overhoren. Je moet zelf eerst die intervallen, toonladders en akkoorden leren. Woordjes leren met een overhoorprogramma gaat ook erg langzaam. Je kan trouwens net zo goed op de gitaar oefenen.

Perfect Pitch (absoluut gehoor) is totaal iets anders. Dat kan je niet met relatieve gehoortraining benaderen. Sommige mensen zeggen dat je het kan leren, anderen niet. Diezelfde David Lucas Burge heeft ook een Perfect Pitch Course uitgebracht, die soms op de binaries rondzwerft. Hij schermt met twee onderzoeken aan universiteiten die bij 60 tot 80 procent van de deelnemers succes beloven. Zijn truc is dat je niet naar de toonhoogte luistert - wat veel free- en sharewareprogramma's testen, maar naar de 'kleur' van de tonen - fis is 'vibrant', es is 'mellow', a is helder. Zelfs succesverhalen hebben na afloop nog steeds moeite met alles, bijvoorbeeld het snel herkennen van tonen op andere instrumenten.

koella
29 oktober 2005, 21:46
Ik nam altijd intervallen, akkoorden, toonladders op. knalde die op een cd en draaide die als ik verder niets te doen had. B.v. in de auto, in de wachtkamer bij de tandarts etc. En dan maar luisteren en raden he.
Werkt perfect.

Daevren
30 oktober 2005, 09:25
David Lucas Burge als televangist beschrijven is wel passend :)

Absoluut gehoor/Perfect Pitch kun je op korte termijn eigenlijk vergeten.

Volgens mij is absoluut gehoor voor iedereen te leren. Alleen bij sommige zal dat erg moeizaam gaan en het is dan de moeite niet waard. Hoe je het het beste kunt leren is een andere vraag. Ik denk ook wel dat iedereen met absuluut gehoor luistert naar de toonhoogtekwaliteit (ofwel een soort 'kleur'). Je luistert naar dat karakterestiekje in een klank dat totaal omslaat als je een halve toon omhoog gaat.

Een vriend van me die in Boston muziek studeert is bijvoorbeeld bij het locale conservatorium samen met nog wat van z'n vrienden/medestudenten begonnen met een absoluutegehoormethode uit de russische klassieke muziek school. Volgens de leraar had hij al een hele lage vorm van absoluut gehoor maar zijn vrienden niet. Hij denkt zelf dat het gewoon komt omdat hij zo druk bezig is geweest met muziek, dag in dag uit luisteren, analyseren enz.

Je hebt ook nog Aurelia, van de makes van Sibelius. Zelf vind ik EarMaster Pro 4 het fijnst. Je hebt ook nog sites zoals deze: http://www.musictheory.net/

Relatief gehoor beheersen is echt een aanrader.

°plectrum°
30 oktober 2005, 09:43
bedankt allemaal maar als jullie programma's geven willen jullie dan ook de link geven waar ik dat programma kan downloade?

SBloke
30 oktober 2005, 20:06
Misschien kan je ergens David Lucas Burge's Relative Pitch Course 'vinden'


Kan ik die misschien bij jou "vinden"?? :D

sneez0r
30 oktober 2005, 20:44
David Lucas Burge als televangist beschrijven is wel passend :)
Het mooiste vind ik nog dat synthesizermuzakje en die zachte stem voor elke sessie, die de luisteraar klaarmaken om de woorden van de goeroe te absorberen: "The David Lucas Burge Library for Musical Excellence ... the Perfect Pitch Ear Training Supercourse, Masterclass ..."

sneez0r
30 oktober 2005, 20:45
Misschien kan je ergens David Lucas Burge's Relative Pitch Course 'vinden'

Kan ik die misschien bij jou "vinden"?? :DHelaas niet. Ik denk dat ze samen ongeveer 3 Gb innemen.

sneez0r
30 oktober 2005, 20:58
http://www.solfege.org/
http://www.earmaster.com/