PDA

View Full Version : Mark Baileys gitaarbouwcursus: ok?



ochieloedere
28 oktober 2005, 19:37
Hey,

ik heb sinds enkele weken de drang om zelf aan een stuk hout te beginnen.
één probleem: HOE?!!!

Nu, ik heb zelf weinig materiaal, dus snol ik wat op het net en vind ik: 'Mark Baileys'.

Ik heb even gemaild, en zij geven de garantie dat je zelf een gitaar binnen de week kan bouwen (nu, ik denk wel dat zij de nek/hals al klaar hebben, dat je vooral zelf aan de body werkt).

Iemand al ervaring mee?

grts

ochieloedere

Orpheo
29 oktober 2005, 02:39
dude, gebruik ff de search wil je? marcel2 (als ik de nick van die man goed heb) is daar 2 keer langs geweest, en heeft daar 2 keer een ubergeile gitaar vandaan gehaald/gemaakt. zoek dus eventjes.

en nee, je maakt de nek daar ook. kijk maar even op de site van mark bailey, en anders pm je marcel. bedenk wel; als je (nitro)lak wilt, duurt t VEEL VEEL langer. dan maak je bv zelf de body+nek, klus je alles af, spuiten zij m voor je, kom je terug, en monteer je m af en neem je m mee (of monteren zij de gitaar af, en sturen ze m op). marcel heeft zijn bas+gitaar ook met olie bewerkt. of was, iig, geen lak.

ochieloedere
29 oktober 2005, 15:38
thanks!

Marcel2
29 oktober 2005, 19:10
De cursus van Mark Bailey is geweldig en je komt inderdaad gegarandeerd met een goeie gitaar of bas weer thuis.
De hals maak je ook helemaal zelf, je begint echt met een paar stukken hout.
Ik ben zelf absoluut geen doe-het-zelver en had geen enkele ervaring met houtbewerking of houtbewerkingsgereedschappen.

Toch ben ik hier mee thuis gekomen:
http://www.buildyourguitar.com/guitars/yourguit/besselink2.jpg
http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/images/Me%20bassie.jpg

Het verhaal over mijn gitaar staat hier:
http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/Wengeocaster.htm

En hier een hoop foto's van het bouwen van mijn bas:
http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/De%20Bas.htm

Als je vragen hebt, stuur me maar een pb'tje of een e-mail.

Rw
29 oktober 2005, 19:21
woow jezus! die bas is erg mooi zeg tgaat daar zeker wel snel? hij heeft hals malletjes al klaar of nie? jammer dan ik niet zoveel poen heb :-?

Marcel2
29 oktober 2005, 19:28
woow jezus! die bas is erg mooi zeg tgaat daar zeker wel snel? hij heeft hals malletjes al klaar of nie? jammer dan ik niet zoveel poen heb :-?

Ja, hij heeft voor de diverse afmetingen halzen de verschillende sjablonen.
Ook voor de bodyvorm trouwens. Natuurlijk alle "bekende" vormen (strat, tele, LP, SG, PRS etc.) maar je kunt ook je eigen bodyvorm ontwerpen.
Mark maakt daar dan een sjabloon voor.
Voor m'n bas had ik die trouwens zelf thuis al van mdf gemaakt en meegenomen.
Voor een (bas)gitaar met geschroefde hals en afgewerkt met olie ben je in 5 dagen klaar.

...rock...
29 oktober 2005, 19:35
hoe oud moet je zijn voor die cursus?

Marcel2
29 oktober 2005, 19:45
hoe oud moet je zijn voor die cursus?

Er is geen minimumleeftijd.
De jongste cursist die ze gehad hebben was 12 jaar.

...rock...
29 oktober 2005, 20:24
hoe oud moet je zijn voor die cursus?

Er is geen minimumleeftijd.
De jongste cursist die ze gehad hebben was 12 jaar.aha dit opent perspectieven !! als 14-jarige zou ik het wel willen proberen, al wil ik het niet te vroeg omdat ik vrees , door onervarenheid geen kwaliteit te maken, of is dit verzekerd bij die mannen?

Dirk W
30 oktober 2005, 10:10
ik denk dat je als 14 jarige wel wat subsidie van je ouders nodig hebt. Het zijn cursussen van 1000 euro toch?

Rw
30 oktober 2005, 10:25
als 14 jarige? goh als ik dat geld bij mijn ouders zou krijgen poeh ik mag al blij zijn met het beetje zakgeld...

het lijkt me vrij vet om al die mallen al te hebben kun je zo aan de slag ik vond het nog een heel gepruts om een goede mal te maken voor mn H/H strat

...rock...
30 oktober 2005, 10:48
ik denk dat je als 14 jarige wel wat subsidie van je ouders nodig hebt. Het zijn cursussen van 1000 euro toch?
inderdaad, maar ik heb zelf nog zo'n 750-850 staan voor aan eendert wat uit te geven dusja , het is maar een vaag idee...

Marcel2
30 oktober 2005, 13:18
hoe oud moet je zijn voor die cursus?

Er is geen minimumleeftijd.
De jongste cursist die ze gehad hebben was 12 jaar.aha dit opent perspectieven !! als 14-jarige zou ik het wel willen proberen, al wil ik het niet te vroeg omdat ik vrees , door onervarenheid geen kwaliteit te maken, of is dit verzekerd bij die mannen?

Kwaliteit is verzekerd. Het enige is dat je wel de Engelse taal enigszins machtig moet zijn. Mark spreekt helaas geen Nederlands (behalve "hagelslag").
Maar ik heb zelf gemarkt dat wanneer je niet helemaal snapt wat hij bedoelt je het gewoon moet vragen, en dan legt hij het nogmaals uit.

...rock...
30 oktober 2005, 13:29
hoe oud moet je zijn voor die cursus?

Er is geen minimumleeftijd.
De jongste cursist die ze gehad hebben was 12 jaar.aha dit opent perspectieven !! als 14-jarige zou ik het wel willen proberen, al wil ik het niet te vroeg omdat ik vrees , door onervarenheid geen kwaliteit te maken, of is dit verzekerd bij die mannen?

Kwaliteit is verzekerd. Het enige is dat je wel de Engelse taal enigszins machtig moet zijn. Mark spreekt helaas geen Nederlands (behalve "hagelslag").
Maar ik heb zelf gemarkt dat wanneer je niet helemaal snapt wat hij bedoelt je het gewoon moet vragen, en dan legt hij het nogmaals uit.
het engels is niet echt een probleem, ik volg namenlijk handel-talen en anders moest ik een nieuwe richting gaan zoeken. Het zou wel is een leuke ervaring zijn natuurlijk. In puurs moet je 16 zijn om een bouwcursus te volgen daarmee dat dit mij intereseerd...

Marcel2
30 oktober 2005, 13:35
ik denk dat je als 14 jarige wel wat subsidie van je ouders nodig hebt. Het zijn cursussen van 1000 euro toch?

Nou, niet helemaal.
De basisprijs voor de cursus is £ 449 (de prijzen op de website zijn niet actueel meer), dat is ongeveer € 750.
Dat is inclusief het hout voor body (mahonie of elzen) en hals (esdoorn), standaard brug, stemmechanieken en 1 standaard element (single coil of humbucker).
Wil je ander hout voor body of hals, of een extra mooie top, andere hardware of elementen, dan betaal je daar een meerprijs voor, uiteraard afhankelijk van wat je precies wilt.
De gitaar die ik vorig jaar heb gemaakt kostte mij ongeveer € 1200 en de bas die ik dit jaar heb gemaakt ongeveer € 1400.
Maar ik heb voor de hardware (elementen, brug, tuners etc.) ook alleen maar topmerken gebruikt.
En verder ben je natuurlijk ook nog geld kwijt voor kost en inwoning (± € 35 per dag) en aan je reis.

...rock...
30 oktober 2005, 18:52
ik denk dat je als 14 jarige wel wat subsidie van je ouders nodig hebt. Het zijn cursussen van 1000 euro toch?

Nou, niet helemaal.
De basisprijs voor de cursus is £ 449 (de prijzen op de website zijn niet actueel meer), dat is ongeveer € 750.
Dat is inclusief het hout voor body (mahonie of elzen) en hals (esdoorn), standaard brug, stemmechanieken en 1 standaard element (single coil of humbucker).
Wil je ander hout voor body of hals, of een extra mooie top, andere hardware of elementen, dan betaal je daar een meerprijs voor, uiteraard afhankelijk van wat je precies wilt.
De gitaar die ik vorig jaar heb gemaakt kostte mij ongeveer € 1200 en de bas die ik dit jaar heb gemaakt ongeveer € 1400.
Maar ik heb voor de hardware (elementen, brug, tuners etc.) ook alleen maar topmerken gebruikt.
En verder ben je natuurlijk ook nog geld kwijt voor kost en inwoning (± € 35 per dag) en aan je reis.
zit in de basisprijs de kost en inwoon inbegrepen?

Rw
30 oktober 2005, 19:43
ik zou doorsparen of zoals ik doe gwoon zelf een het forum zelfbouw lezen en dan zelf aan de slag gaan. hals maak ik niet zelf ik maak nu alleen de body gaat vrij goed eigenlijk leer je ontzettend veel van

en als je het toch wilt zou ik even doorsparen...

Orpheo
30 oktober 2005, 19:47
ik zou doorsparen of zoals ik doe gwoon zelf een het forum zelfbouw lezen en dan zelf aan de slag gaan. hals maak ik niet zelf ik maak nu alleen de body gaat vrij goed eigenlijk leer je ontzettend veel van

en als je het toch wilt zou ik even doorsparen...

zelf maken zonder mark is totaal anders dan MEt mark. met mark ben je verzekerd van kwaliteit. zonder hem, en zonder ervaring, is de kans op mislukking groot. heel groot.

Rw
30 oktober 2005, 20:10
ja maar je leert wel ontzettend veel... let maar op mijn gitaar als ie af is niet perfect maar leuk enough

Marcel2
31 oktober 2005, 08:11
ja maar je leert wel ontzettend veel... let maar op mijn gitaar als ie af is niet perfect maar leuk enough

Natuurlijk leer je veel wanneer je zelf zonder enige ervaring aan de slag gaat. Je zult dan echter een aantal gitaren gebouwd hebben voordat je er een hebt die kwalitatief net zo goed is als wat je krijgt wanneer je genoemde cursus volgt.

Marcel2
31 oktober 2005, 08:13
ik denk dat je als 14 jarige wel wat subsidie van je ouders nodig hebt. Het zijn cursussen van 1000 euro toch?

Nou, niet helemaal.
De basisprijs voor de cursus is £ 449 (de prijzen op de website zijn niet actueel meer), dat is ongeveer € 750.
Dat is inclusief het hout voor body (mahonie of elzen) en hals (esdoorn), standaard brug, stemmechanieken en 1 standaard element (single coil of humbucker).
Wil je ander hout voor body of hals, of een extra mooie top, andere hardware of elementen, dan betaal je daar een meerprijs voor, uiteraard afhankelijk van wat je precies wilt.
De gitaar die ik vorig jaar heb gemaakt kostte mij ongeveer € 1200 en de bas die ik dit jaar heb gemaakt ongeveer € 1400.
Maar ik heb voor de hardware (elementen, brug, tuners etc.) ook alleen maar topmerken gebruikt.
En verder ben je natuurlijk ook nog geld kwijt voor kost en inwoning (± € 35 per dag) en aan je reis.
zit in de basisprijs de kost en inwoon inbegrepen?

...rock...
31 oktober 2005, 09:42
ik denk dat je als 14 jarige wel wat subsidie van je ouders nodig hebt. Het zijn cursussen van 1000 euro toch?

Nou, niet helemaal.
De basisprijs voor de cursus is £ 449 (de prijzen op de website zijn niet actueel meer), dat is ongeveer € 750.
Dat is inclusief het hout voor body (mahonie of elzen) en hals (esdoorn), standaard brug, stemmechanieken en 1 standaard element (single coil of humbucker).
Wil je ander hout voor body of hals, of een extra mooie top, andere hardware of elementen, dan betaal je daar een meerprijs voor, uiteraard afhankelijk van wat je precies wilt.
De gitaar die ik vorig jaar heb gemaakt kostte mij ongeveer € 1200 en de bas die ik dit jaar heb gemaakt ongeveer € 1400.
Maar ik heb voor de hardware (elementen, brug, tuners etc.) ook alleen maar topmerken gebruikt.
En verder ben je natuurlijk ook nog geld kwijt voor kost en inwoning (± € 35 per dag) en aan je reis.
zit in de basisprijs de kost en inwoon inbegrepen?
dat neem ik als een neen ...

ochieloedere
2 november 2005, 11:23
Wow,

even weggeweest, en kijk eens wat een reply's.

Alvast bedankt.

Ik heb ondertussen de nodige sponsors gevonden, dus ik ga deze zomer waarschijnlijk naar daar.

Nu, ik ken wel wàt Engels, maar wat bedoelen ze met 'caps'? Daar zijn ook verschillende maten in, maar welke neem je dan best?

Is er trouwens veel verschil tussen een scale size van 24.75 of 25 of iets anders?
Heeft dat verschil iets met het aantal fretten te maken? (ik zou gaan voor 22 frets).

En de 'nut', (buiten de bijnaam voor de lokale gek en de eetbare delen van de notenboom), wat doet dat aan een gitaar?


grts


ochieloedere

nickbongers
2 november 2005, 11:40
nut = topkam

Javaca
2 november 2005, 12:10
Nu, ik ken wel wàt Engels, maar wat bedoelen ze met 'caps'? Daar zijn ook verschillende maten in, maar welke neem je dan best?


Caps= Capacitors = Condensators

Worden gebruikt voor de werking van je toneknop.

ochieloedere
2 november 2005, 14:28
? Daar zijn verschillende maten in: 6mm, 12 mm, 20mm => heeft dat zeker iets te maken met toneknobs? want die kosten tussen 40 en 65 pond => das tot tegen de €100?
ze geven daar ook houtsoorten voor aan.

Zou het iets kunnen zijn als een toplaag? zoals bv een flametop bovenop een mahogany body

grts

ochieloedere

Mattia
2 november 2005, 15:41
Caps is in deze context waarschijnlijk gewoon een 'top cap', dus drop top (dun, 6mm) tot shallow carve top (12mm) en full-carveable top (20mm). Hout dus, inderdaad, waarschijnlijk met wat figure.

ochieloedere
2 november 2005, 17:08
ok, thx Mattia!

trouwens, congrats met je topic over je eigen gitaarbouw.


Weet jij trouwens een verschil tussen scale lengths 24,75 en 25? Zit dat in speelbaarheid? Of hangt het samen met het aantal frets die je bespeelbaar wil houden?


Grts

Ochieloedere

Mattia
2 november 2005, 17:25
Weet jij trouwens een verschil tussen scale lengths 24,75 en 25? Zit dat in speelbaarheid? Of hangt het samen met het aantal frets die je bespeelbaar wil houden?

.25" :P

Even serieus: het verschil is miniem, en heeft noppes te maken met het bespeelbaar houden van frets en dergelijke. De scale length is een van de eerste dingen die je moet vastleggen als je een bouwtekening maakt. Je besluit dan waar de hals de body treft (welke fret), en daarop gebaseerd waar je brug (en dus ook je pickups en controls) gaan. De combinatie toets-brug ligt vast, de onderdelen daarvan verschuiven nooit. Je kunt zelfs beginnen met het tekenen daarvan, en de rest van de gitaar daaromheen. Het is immer het 'hart' van de gitaar.

Het heeft met 'gevoel' van de snaren te maken, en heeft ook invloed op de toon (als je dezelfde snaren gebruikt). 25" zit tussen de 25.5" van Fender en de 24.75" van Gibson in; iets strakker dan de Gibson, wat een wat meer gedefinieerde toon geeft (wat je ook kunt bereiken door er wat dikkere snaren op te zetten), iets minder strak dan de Fender, wat het iets makkelijker te bespelen maakt. Ze hebben allemaal gewoon een 'ander' gevoel, dus wat je liever hebt is een strikt persoonlijke keuze. Er is geen 'beter' of 'slechter'.