PDA

View Full Version : POD 2.0 > PC > (line out) > stereo hifi set: schel



Stratman70
28 oktober 2005, 15:22
Ben op zoek naar m'n gitaargeluid en elke keer als ik denk 'm gevonden te hebben via de koptelefoon (vanuit de pc of rechtstreeks vanuit de POD), ben ik erg tevreden, maar plug ik de koptelefoon uit en ga ik over op het geluid van de speakers, dan klinkt het te schel. Er zit een bepaalde frequentie in het geluid wat het heel onaangenaam maakt om te horen.
Op de POD heb ik de tone-knoppen en andere instellingen als volgt: als volgt:
bas: 9 uur (een kwart dus)
middle: ook 9 uur
treble: op 12 uur.
De amp simulatie is een Marshall jcm 800 met Marshall/vintage 30 w speakerkast sim.
Dus echt een extreem gekke instelling is het niet lijkt me. Drive staat op 2 uur en compressor staat op max.

De speakers klinken gewoon goed als ik een cd op mijn pc draai, maar als ik dus mijn gitaargeluid terug hoor, dan hoor ik weer dat rare schelle, een hinderlijke frequentie in het geluid.
Het lijkt er dus op dat de pc het geluid beïnvloed, maar zoals gezegd, klinken cd's etc. gewoon normaal.

Herkent iemand dit probleem en wat kan ik er aan doen? Het gaat dus om een bepaalde frequentie, die een hinderlijk schel geluid geeft over de boxen en niet over de koptelefoon.

[edit]De schakelaar "direct/amp" staat op "direct" als ik het op "amp" zet is die frequentie wel weg, maar dan is het geluid ook niet wat het moet zijn en volgens de beschrijving moet hij naar de pc (opnameprogramma) toe ook op "direct" staan.

Geluidskaart: realtek '97, standaard in PC.

bert k
28 oktober 2005, 16:34
Ik denk niet dat je pc veel onvloed heeft. Maar je moet niet je geluid op de kopto maken en dan denken dat het op de boxen ook lekker klinkt.

Die toonregelknoppen: normaal is 12 uur, de middenstand, neutraal. Naar rechts is versterken en naar links is verzwakken. Begin nu eerst met alles op 12 uur. Als het dan nog schel klinkt draai je de treble wat terug. Als je meer bas wilt draai je de bas wat open.

Bouke
28 oktober 2005, 18:06
staat je selectie voor de output misschien niet verkeerd? Volgens mij schakelde de pod2 automatisch naar de beste stand voor koptelefoon als je die er ook echt insteekt. Dat signaaltype gaat dan ook naar de outputs. Test het eens met de koptelefoon wel/niet ingeplugd.

Ik heb al een paar jaar geen 2.0 meer, maar ik meen me dit te kunnen herrinnerennn...

Bouke

harrie-beton
28 oktober 2005, 19:45
in de podxt is dat ook zo
koptelefoon erin en hij schakelt meteen

bobby
28 oktober 2005, 20:20
De POD serie via een koptelefoon is echt een afschuwelijk geluid vindt ik... ik zou daar, zoals Bert al zei, zeker niet vanuit gaan.. heel vervorm geluid.. ik heb precies hetzelfde... sommige tones klinken goed door je koptelefoon, terwijl andere juist weer heel slecht klinken.. en dat zijn vreemd genoeg meestal de patches die voor mij het beste klinken op bijv een afgemixed nummer op een hi-fi setje...

harrie-beton
29 oktober 2005, 00:34
omdat de koptelefoonuitgang iets anders klinkt dan de line-uitgangen heb ik mijn podxt aangeloten via een mengtafeltje. Op dat mengtafeltje zit de koptelefoon, dat klinkt normaal zoals het ook uit de versterker komt.

Stratman70
30 oktober 2005, 15:27
Bedankt voor jullie reacties.

Van die automatische schakeling waar jullie het over hadden, dat klopt inderdaad. Ik denk dat daar het probleem ligt. Ook Bert bedankt voor de tip om niet via koptelefoon te luisteren. Ik deed dit namelijk altijd wel.

Om het probleem wat duidelijker te illustreren, heb ik HIER (http://home.wanadoo.nl/e.kosters/sample.mp3) een geluidsfragmentje, waarop je mijn probleem kunt horen:
Het eerste gedeelte is opgenomen met de A.I.R. schakelaar op "amp" en het tweede stukje schakel ik naar "direct".

Volgens meneer Line6 zelf zou ik dus moeten kiezen voor de tweede optie ("direct"), maar de eerste klinkt niet zo schel, al mis ik daar toch iets in het geluid. Dus de beschrijving lijkt nu even niet te kloppen dan?!?!?

Ik ga in ieder geval even verder met deze gegevens. Nogmaals bedankt voor jullie hulp!