PDA

View Full Version : Boeken geschiedenis gitaar



Pinguinn
27 oktober 2005, 18:16
Gegroet!

Ik moet jullie iets vragen, zijn er sommigen onder jullie die goede boeken kennen over de de gitaar? Ik heb namelijk als eindwerk de gitaar genomen en meer bepaald: de verschillende gitaren gesitueerd in verschillende culturen. Het leek me wel een uitdaging om dit uit te pluizen, dus alle suggesties zijn welkom. En terwijl we toch bezig zijn, kunnen jullie me ook enkel boeken aanraden waar de theoretische bassis instaat voor gitaar?

Veel groetjes

°plectrum°
30 oktober 2005, 18:08
kweet geen boek maar kijk eens op de wereldwijde bron van informatie www.google.com oooogh yea 8-)

BassAgent
30 oktober 2005, 19:43
De Gitaar van Ralph Denyer. Goed boek.

rocker_71
31 oktober 2005, 10:41
Weet zo gauw geen boek om je te helpen :( , maar wil wel even kwijt dat het een gaaf onderwerp is.

Succes met je onderzoek! :cool:

rocker_71
31 oktober 2005, 10:44
BTW: welkom op het forum! :-D

(toch nog een tip, gebruik de zoekfunctie bv. op woorden geschiedenis en gitaar komen er al meer dan 80 resultaten)

Pinguinn
2 november 2005, 16:06
hehe, ja, dat heb ik gedaan, maar het gaat dan wel meestal om theorie en niet om de geschiedenis. Morgen ga ik alvast eens kijken in zo'n grote boekhandel voor die geschiedenis. :razz:

Groetjes!

rocker_71
2 november 2005, 17:47
De theorie is ook wel interessant hoor!

Bv de verschillende toonladders in verschillende culturen en onze eigen westerse kerktoonladders. In de middeleeuwen was zelfs de 'flat fifth' verboden omdat het een duivel interval was.

Maar evengoed veel succes met je verdere onderzoek!

sneez0r
2 november 2005, 18:03
De theorie is ook wel interessant hoor!

Bv de verschillende toonladders in verschillende culturen en onze eigen westerse kerktoonladders. In de middeleeuwen was zelfs de 'flat fifth' verboden omdat het een duivel interval was.

Maar evengoed veel succes met je verdere onderzoek!
Dat is een beetje overtrokken. Een verminderde kwint is gewoon heel lastig te zingen en past qua aard niet bij (modaal) kerkgezang - daar gaat je frygische of mixolydische modus. Die modaliteit is natuurlijk een van de redenen van dat 'verbod'. Bovendien klinkt die tritonus gemeen bij een toonzetting van een hymne. Dan is het natuurlijk handig om dat interval de 'diabolus in musica' te noemen.

Luca P
4 november 2005, 21:41
De Gitaar van Ralph Denyer. Goed boek.

Ha...de Opel Astra onder de gitaar boeken.
Niks mis mee hoor, maar ik heb een mooie die niemand volgens mij hier heeft.

http://img287.imageshack.us/img287/8543/dscn08531mf.th.jpg (http://img287.imageshack.us/my.php?image=dscn08531mf.jpg)

Lang geleden gekocht in de V&D.
Voor fl.30,-
Maar ja, hij is vast nergens meer te verkrijgen. Het was volgens mij het eerste (dikke) gitaarboek met veel foto's en alle informatie over de gitaar mogelijk.

Luca P
5 november 2005, 12:22
Krijg nou wat!!

http://koopjes.marktplaats.nl/boeken_en_tijdschriften/muziek/9374670.html?return=eJwlytEKAiEQheF3WXAvdXWJYESi3m QqSdHWQQfait49l736PzgHQcM3wmQbaHOEoXmst2ADM4FSqZBf 5BNrYsqI3OSS1X6RFOi0ZqfHe3PpJeZz8CzMwUyPyIj1WnwS84 VLX3RH5o5PpI1r59b33tJihxnJ6cH%2B%2Fto6LkY%3D&df=1