PDA

View Full Version : Ohmage veranderen van dual showman SF



Toaster
27 oktober 2005, 16:20
Kun je het ohmage veranderen van een dual showman???


Eventueel door buizen te trekken... zodat je de amp 8 ohm maakt.....


En heeft dit eventueel gevolgen voor het geluid.

nicoverduin
27 oktober 2005, 18:34
2 buizen eruit trekken levert een verdubbeling van de primaire kant dus ook van de secundaire kant. Standaard is de showman 4 ohm. dus wordt hij 8 ohm. Echter door 2 buizen eruit te trekken be-invloed je wel het geluid doordat de belasting anders wordt. en ook de rest van de schakeling.
Verder doordat je er 2 buizen eruit trekt, stijgt de spanning op de OT. Dus ook op de overbleven eindbuizen. Het zou geen kwaad kunnen de bias effe na te lopen.
Aan de andere kant zijn die bakken meestal vrij koud afgesteld. Dus waarschijnlijk kan het geen kwaad.
Zo dit moet voldoende zijn om een uitspraak bij enkelen te ontlokken van "ik heb ze er gewoon uitgetrokken". "Kan helemaal geen kwaad". :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

PeeVee
27 oktober 2005, 22:28
Gewoon twee buizen d'ruit trekken, kan helemaal geen kwaad :-D

Dan wel van de meest linkse twee eentje trekken en van de meest rechtse twee eentje trekken (vergeet het verhaaltje van "buitenste twee of binnenste twee"). Je kunt het dus op vier manier doen:

1xx4
x2x4
1x3x
x23x

Zoals Nico al aangaf geeft trekken van twee buizen verdubbeling van impedantie. Het enige wat niet klopt is dat je nu een trafo met een 2k ingangs impedantie en 4 Ohm uitgangsimpedantie gebruikt voor ingangsimpedantie van 4k en uitgang 8 Ohm. Qua wikkelverhouding klopt dat, maar zal toch anders klinken en niet optimaal werken. Kwaad kan het in ieder geval niet maar een 4k trafo zou eigenlijk fysiek liever wat meer wikkelingen primair zien (en dan uiteraard ook secundair want wikkelverhouding moet wel hetzelfde zijn). Zelfde verhaal geldt voor een 6L6 amp waar je 6V6'en inzet of vice versa. Het kan zondermeer goed werken en klinken, maar kan ook minder goed uitpakken, over smaak valt niet te twisten natuurlijk.

jacky
27 oktober 2005, 23:39
dusss als ik bij mijn deluxe reverb de gz34 en de 12 ax 7 er uit haal kan ik er een 16 ohm speaker inzetten ......... :razz:

nicoverduin
28 oktober 2005, 05:21
jij wel :-D :-D :-D :-D

PeeVee
28 oktober 2005, 12:46
inderdaad jacky, jij hebt het heel goed begrepen

:roll:

:-D

Toaster
28 oktober 2005, 16:50
ff voor de duidelijkheid....


het zijn toch wel de eindbuizen he?? :oops: die eruit moeten.

ik vind het wel jammer dat die bakken 4 ohm zijn.... en niet gewoon 8

PeeVee
28 oktober 2005, 17:20
Ja de eindbuizen... Nico is aan het grapjurken

nicoverduin
28 oktober 2005, 19:07
Ja de eindbuizen... Nico is aan het grapjurkenmoi????????? :-D :-D :-D :-D :-D

Baby Evil
28 oktober 2005, 19:59
Je kan gewoon op een 8 ohm cab spelen, hoor, die oudjes kunnen daar best tegen.

Jan

Mr.Jay
29 oktober 2005, 10:23
ik vind het wel jammer dat die bakken 4 ohm zijn.... en niet gewoon 8

Wat is er zo gewoon dan aan 8 ohm ?

JaY

Toaster
2 november 2005, 12:23
ja ok de kasten en versterkers die ik heb kunnen allemaal op 8 ohm gezet worden.

Maar een 4 ohm showman kan dus "gewoon" op een 8 ohm kast.

Baby Evil
2 november 2005, 19:56
No problemo


Jan

Al
7 november 2005, 19:36
ja ok de kasten en versterkers die ik heb kunnen allemaal op 8 ohm gezet worden.

Maar een 4 ohm showman kan dus "gewoon" op een 8 ohm kast.

In de regel wel maar als je echt hard speelt is het nooit echt goed voor de uitgangstrafo, die staat dan onder zwaardere stress dan met de correcte load.

Al