PDA

View Full Version : ervaringen eerste zelfbouw?



blimb
27 oktober 2005, 13:57
Ik zit een beetje na te denken over het bouwen van een basgitaar .(t is een soort van onbtwijkend gedrag .. moet eigenlijk gewoon aan het werk ..maar ff surfen op kantoor brengt me al gouw op andere ideeen .. )

Maar wat ik me af vroeg.. wat is jullie ervaring met zelfbouw .. krijg je dr een beetje een redelijk instrument uit/ of is het echt heel snel een zooi brandhout .. is het instrument een beetje redelijk bespeelbaar en klinkt het een beetje?

ik ben niet vreselijk onhandig, maar heb soms wel weing geduld..

fred dons
27 oktober 2005, 16:23
als we met het laatste beginnen, geduld krijg je wel als je aan het project begint :D

voor je eerste project kunt je het beste beginnen met een reeds bestaande nek omdat dat het moeilijkste stuk is
als je daarna zelf uit een of meerdere blokken hout de body zelf zaagt/freest kun je een hele leuke (bas)gitaar maken

blimb
28 oktober 2005, 12:39
ja zo een idee had ik ook al ... maar blijf er een beetje onzeker over . en bang dat ik straks een pij met geld uitgegeven heb aan electronica en hardware en dat ik dan toch een zooi brandhout in mijn handen heb... maar ja ..wie niet waagt die niet wint .. kan je trouwens ook bijtelen .. of moet je vrezen ;) .. ik heb geen frees machien .. zat er eventueel aan te denken om twee lagen op elkaar te plakken en dan kan ik in paats van frezen gewoon gaten boren /zagen ..

fred dons
28 oktober 2005, 12:54
dat laatste kan prima en je krijgt er wat betere/scherpere cavities mee als met beitelen

overigens kun je bij de meeste gitaarbouwers wel de meeste "enge" freezingen goedkoop laten uitvoeren zodat je zelf kan bezighouden met de vorm van de body en de electronica (zo ben ik begonnen met mijn
eerste gitaren)

Arjo
28 oktober 2005, 12:59
koop het boek van Melvin Hiscock!!! is echt een handig boek voor de beginnende bouwer.
En wat betreft dat brandhout, hardware kun je overzetten in een andere body, dus als er iets mis gaat moet je alleen nieuw bodyhout kopen. Of je kunt dan alsnog een kant en klare body kopen :D
Verder denk ik dat een bovenfrees toch wel een must is, het 2 lagen plan van je weet ik niet of dat handig is en werkt :???:

Ik heb ook op dit punt gestaan en ben nu gewoon begonnen, en het is aan te raden :wink:
suc6

edit: volgens mij typ ik een stuk langzamer dan fred :oops:

marekoo
28 oktober 2005, 13:01
er zij vele manieren om hout te bewerken
schaven,beitelen,en inderdaad boren.
maar je krijgt niks zo mooi strak,als met een freez machine
mischien kun je er een effe bij kennisse / familie lenen
scheelt een hoop tijd(zeker als je nogal ongeduldig bent)
als je het goed gebruikt(juiste mallen maken) is het een fluitje
van een cent.
En met een voorbewerkte hals,kan er niet zo veel mis gaan
wordt vast een goed instrument.

succes marekoo

blimb
1 november 2005, 12:38
nog ff een vraagje .. ik ben me steeds meer aan het orienteren .. op het zelfbouw .. begin een redelijk ontwerp in mijn hoofd te krijgen .. kleur body shape etc. etc. Houtsoorten hardware enz. enz.

Ik worstel nog met de idee om zelf de neck te bouwen .. hoewel ik dit graag wil .. lijkt het me tevens het meest belangrijke van de bas .. en deze zal voor een groot deel bepalen of het een prettig instrument wordt of niet.


Goed .. daar worstel ik nog mee .. als iemand daar nog tips over heeft dan hoor ik die graag ..


Maar wat ik eigenlijk wilde vrragen was, hoe bepaal je waar je je ruimtes gaat frezen voor je neck, en pups en electronica.. Ik weet wel dat er zoeits is als mensuur lengte enzo .. maar dat is toch maar een stukje dr van .. waneer is iets recht? OM maar eens een vraag te stellen ...

Ik heb op internet gezien dat er de ene keer een body shape gezaagd wordt en vervolgens de ruimtes uitgefreest .. maar ik heb het ook andersom gezien ..

iemand hier tips over
?

Anavrin
1 november 2005, 16:01
ik zou me niet laten weerhouden door de kosten van eventuele hardware en electronics. Zoals Arjo al zei kun je dat later altijd nog overzetten. Je gooit in de gitaarbouw niet heel makkelijk je geld weg, want als het mislukt, kun je een hoop onderdelen gewoon hergebruiken.

charlotte
2 november 2005, 13:04
Hey Blimb, :razz:

Ik sluit me aan bij de opmerking om het boek van Melvin Hiscock aan te schaffen,hier staan veel aspecten in van het bouwen, en ik denk dat de meeste vragen daardoor wel beantwoord zullen worden.
En anders mail ons, en stel je vraag.... . :wink:
Enneh........ check onze site's, kun je ook veel van leren. :)
Enneh........overhaast niets, denk goed dingen door voor je gaat bouwen,als je goed vooruit denkt wat je wilt, kun je veel narigheid voorkomen.
Succes , groetjes Charlotte . :wink:

Javaca
3 november 2005, 00:10
Als je goed met een beitel om kunt gaan is het resultaat beter dan met een frees.

Dirk W
3 november 2005, 00:12
ow ja? daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar ik heb dan ook geen idee hoe je goed met een beitel omgaat.

Javaca
3 november 2005, 00:16
Met een beitel en guts en geduld kun je (naar mijn ervaring) preciezer werken dan met een handfrees.

Anavrin
3 november 2005, 01:43
een goede scherpe beitel, en wat oefening !!!, dan kun je al een heel eind komen. Flinterdunne reepjes hout verwijderen gaat dan echt goed

marekoo
3 november 2005, 13:05
Ja,voor michealangelo gaat dit vast op,`n beitel preciezer dan een freez!!!!!!!!!!Maar voor de gemiddelde knutselaar,en zeker voor een beginner dus niet .
Malletje maken ,freezje derlangs, perfect.

cheers marekoo

marekoo
3 november 2005, 13:08
Ooo ja,
inderdaad, schaf een goed boek aan,dat geeft voor 95 % duidelijkheid
en de rest gewoon vragen.

marekoo

Dirk W
3 november 2005, 16:00
jeses, lekker pessimistisch weer.
Dat boek van melvyn hiscock geeft zeker een heleboel duidelijkheid.

blimb
3 november 2005, 17:36
dat boek is speciaal voor de electrische gitaar.. is dat boek dan ook geschikt voor een electrische "bas"gitaar?

Ik weet dat het instrumenten zijn die erg veel op elkaar lijken .. maar ik heb toch het idee dat er veel verschillen in zitten ...

Marcel2
3 november 2005, 20:27
dat boek is speciaal voor de electrische gitaar.. is dat boek dan ook geschikt voor een electrische "bas"gitaar?

Ik weet dat het instrumenten zijn die erg veel op elkaar lijken .. maar ik heb toch het idee dat er veel verschillen in zitten ...

Het enige verschil is de schaallengte en het aantal snaren.
Voor de methode van bouwen maakt dat niets uit.

blimb
5 november 2005, 17:22
hhmmm heb vandaag maar meteen dat boek besteld .... mijn ontwerp is overigens wel al een heel eind gevorderd