PDA

View Full Version : Belettering



Arnolievens
27 oktober 2005, 12:25
Hoe belleteren julie je projecten ?
Heb al veel pedalen etc gemaakt maar ik heb er nog nooit een beletterd.
Ik weet dat er verschillende methodes zijn maar wat werkt er vrij goed zonder al te veel kosten? cnc graveren en laser is niet echt een optie ...

Is dit product degelijk en hoe werkt het ?

http://www.banzaieffects.com/store/product.php?productid=16317&cat=337&page=1

Kan je hier mee witte letters op een zwarte behuizing plakken ?

Alle ideen zijn welkom !!

groeten, Arno

Antal
27 oktober 2005, 12:30
Je was me net voor. Ik wilde net een draadje over het gebruik van decals maken. Dus bij deze:

*Hoe werken decals?
*Wat voor resultaat geven ze?
*Wat zijn de alternatieven?

Bij m'n booster heb ik gewoon er op geschreven met een permanente stift. Als je een mooi handschrift hebt zou dit er nog best ok uit kunnen zien. helaas heb ik geen mooi handschrift :-?

Dirk_Hendrik
27 oktober 2005, 14:15
Decals:
http://i22.photobucket.com/albums/b344/Dirk_Hendrik/ltc.jpg

En daarmee dus ook het resultaat. (groen is van tevoren gespoten, geheel is na het aanbrengen van de decal blank afgelakt)

Werking.
beginnen met een decalsheet (smallbear heeft ze) waar je met de laserprinter je layout op print. Uitknippen, in water leggen en een minuut later op je werkstuk schuiven. Vast deppen en klaar.

Dirk_Hendrik
27 oktober 2005, 14:17
Kan je hier mee witte letters op een zwarte behuizing plakken ?


Nee. Je printer gaat uit van wit papier en rengt dus geen inkt aan op plaatsen die wit moeten blijven.

H.Manback
27 oktober 2005, 15:44
En zijn dit nou losse decals per 'tekst' zeg maar? Of is het een geheel over de hele doos?

Waar ik altijd bang voor ben met die dingen is dat je het transparante er omheen kan zien, op de foto is het niet te zien, maar is het met het blote oog wel te zien?

En hoe zit het met het printen, geen last van vlekkerigheid in vergelijking met normaal papier printen?

Ziet er goed uit trouwens, jammer dat de foto niet scherper is, maar zo te zien is het mooi hoor!

Random_hero
27 oktober 2005, 16:31
Kan je hier mee witte letters op een zwarte behuizing plakken ?


Nee. Je printer gaat uit van wit papier en rengt dus geen inkt aan op plaatsen die wit moeten blijven.

Je zou wel de outline kunnen printen (zodat de binnenkant dus wit is) en die er vervolgens af snijden.

JoostBaksteen
27 oktober 2005, 16:53
omheen kan zien, op de foto is het niet te zien, maar is het met het blote oog wel te zien?


Ik heb even gekeken op de site van smallbear en heb hetvolgende gevonden:

http://www.smallbearelec.com/stores/sbe/catalog/decal.jpg

Daar zie je dus nog duidelijk het transperante...

Zelf heb ik (nog) geen ervaring met decals, maar had het volgende bedacht: Print op een overhead sheet je decal ontwerp en knip/snij vervolgens alle 'tekst' uit. Nu heb je een template die je op je pedaal kan leggen en waar je vervolgens overheen kan spuiten. Dan kan je het in elke gewenste kleur doen. Voordeel is dat je het nog kan hergebuiken ook.

H.Manback
27 oktober 2005, 17:02
Als je daar zin in hebt ga je gang :razz:

Nee ik heb daar ook aan gedacht, maar probleem is dat we niet over letters van 12mm bijvoorbeeld praten. Die kleine priegel lettertjes zijn verrekte lastig netjes uit te snijden. Ik vraag me dan ook af hoe die echte airbrushers dat doen (bijv. die gast Justin in American Chopper die ook wel eens letters er op doet).

Over dat plaatje van smallbear, dat is inderdaad wat ik bedoel, en door dat plaatje heb ik het nooit meer overwogen. Dit is gewoon ronduit lelijk. Maar nu ik die van D_H zie vraag ik me af of Steve niet gewoon een beetje heeft geprutst voor die foto.

Random_hero
27 oktober 2005, 17:04
omheen kan zien, op de foto is het niet te zien, maar is het met het blote oog wel te zien?


Ik heb even gekeken op de site van smallbear en heb hetvolgende gevonden:

http://www.smallbearelec.com/stores/sbe/catalog/decal.jpg

Daar zie je dus nog duidelijk het transperante...

Zelf heb ik (nog) geen ervaring met decals, maar had het volgende bedacht: Print op een overhead sheet je decal ontwerp en knip/snij vervolgens alle 'tekst' uit. Nu heb je een template die je op je pedaal kan leggen en waar je vervolgens overheen kan spuiten. Dan kan je het in elke gewenste kleur doen. Voordeel is dat je het nog kan hergebuiken ook.

Vergeet niet dat je dan een zgn. stencil font moet gebruiken. Je kan moeilijk de eilandjes binnen de o (maar ook bijv. de a, e en p) laten staan en de rest uitknippen. Decals worden toch ook gebruikt bij van die modelbouwkits van bijvoorbeeld Revell? Dat werkt best goed en je ziet er bijna niks van.

@manback:
Vergeet niet dat het nog moet opdrogen voor (het liefst) een paar uur, zodat het goed vast zit.

H.Manback
27 oktober 2005, 17:05
Kan je hier mee witte letters op een zwarte behuizing plakken ?


Nee. Je printer gaat uit van wit papier en rengt dus geen inkt aan op plaatsen die wit moeten blijven.

Je zou wel de outline kunnen printen (zodat de binnenkant dus wit is) en die er vervolgens af snijden.

Als de decals ook echt wit zijn, ja. Maar decals zijn normaal gesproken transparant. Dat plaatje op banzai is de decal met het witte papier er nog achter (beetje het sticker idee, bovenste laag afpellen).

Random_hero
27 oktober 2005, 17:10
O ja, my bad :oops:

Misschien isheel licht grijs een optie? :D

Fumi SG
27 oktober 2005, 17:26
Ze hebben het altijd over laserprinten. Maar volgens Banzai gaat het bij dit materiaal ook met inkjetprinters, aangezien ik een inkjet heb zou dat wel mooi zijn. Iemand hier ervaring mee??

JoostBaksteen
27 oktober 2005, 17:33
Ze hebben het altijd over laserprinten. Maar volgens Banzai gaat het bij dit materiaal ook met inkjetprinters, aangezien ik een inkjet heb zou dat wel mooi zijn. Iemand hier ervaring mee??

Dan nog een vraagje, bij Banzai hebben ze Iron-On en Adhesive Decals, weet iemand wat de voor- en nadelen van beide zijn?

Dirk_Hendrik
27 oktober 2005, 18:03
En zijn dit nou losse decals per 'tekst' zeg maar? Of is het een geheel over de hele doos?

Waar ik altijd bang voor ben met die dingen is dat je het transparante er omheen kan zien, op de foto is het niet te zien, maar is het met het blote oog wel te zien?

En hoe zit het met het printen, geen last van vlekkerigheid in vergelijking met normaal papier printen?

Ziet er goed uit trouwens, jammer dat de foto niet scherper is, maar zo te zien is het mooi hoor!

Deze gaat over de gehele bovenkant van de doos heen. Inderdaad is er een eventueel randje te zien (op de goede manier in het licht gehouden). Juist door de gehele bovenkant met één decal te "beplakken" is die rand niet zo storend.

Vlekkerigheid? Geen last van. Gebruik wel een goede laserprinter die ook goed onderhouden wordt.

Random_hero
27 oktober 2005, 18:17
Je kan natuurlijk ook de decals heeeel precies uitsnijden, dan zie je dus ook geen randje. Of een heel klein randje (sommige toetsenborden hebben soms ook een randje om de letters, niet echt storend IMO).

Dirk_Hendrik
27 oktober 2005, 18:54
Daar zie je dus nog duidelijk het transperante...


Klopt.
Op het moment dat je na het aanbrengen van je decal denkt klaar te zijn heb je dat. Daarnaast is het behoorlijk slijtagegevoelig. Om die reden werk ik het geheel altijd af met 2 lagen blanke lak. Vlakt dat "decaleffect" uit én maakt het geheel slijtvaster.

Zie jij het nog?:
http://www.dirk-hendrik.com/images/screamer_small.jpg

dit waren dus los uitgeknipte stukjes text.

JoostBaksteen
27 oktober 2005, 19:29
Zie jij het nog?:

Geen randjes, maar dan moet je ook wel goed kijken (van dichtbij) volgens mij.

Wel zie ik 'iets' boven je toneknop wat naar rechts toe buigt. Maar neem aan dat dat niet van een decal is.

Random_hero
27 oktober 2005, 19:42
Zoals ik al zei,

Je kan natuurlijk ook de decals heeeel precies uitsnijden, dan zie je dus ook geen randje. Of een heel klein randje (sommige toetsenborden hebben soms ook een randje om de letters, niet echt storend IMO).

Speeddemon
27 oktober 2005, 22:59
Zoals ik al zei,

Je kan natuurlijk ook de decals heeeel precies uitsnijden, dan zie je dus ook geen randje. Of een heel klein randje (sommige toetsenborden hebben soms ook een randje om de letters, niet echt storend IMO).
nee, 't gevaar is hier als je de decals dan in 't water legt om te weken, dat je de inkt aan de randen blootlegt: vlekken.

Op dit pedaal van me zitten uitgeknipte decals, waarbij je 't een beetje ziet:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/tinobox03.jpg

Let wel, op wit/creme zie je ALLES!

En op dit pedaal zitten ze ook, alleen zijn de randen nagenoeg onzichtbaar:
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/RolandCubeswitch.jpg

Random_hero
27 oktober 2005, 23:19
Dat bedoelde ik eigenlijk dus, dat je niet een heel blaadje erop knalt. :)

Speeddemon
27 oktober 2005, 23:48
Dat bedoelde ik eigenlijk dus, dat je niet een heel blaadje erop knalt. :)
dat heb ik bij m'n allereerste keer wel gedaan.

En nog stommer, ik had er toen GEEN transparante lak overheen gedaan.
Ik gooi dat halve A4tje in 't water om los te weken, en... DAG inkt! :o :oops:

D'OH! :lol:

Anyway, als ik nu een pedaal maak en decals nodig heb, zet ik ze in een opmaakprogramma (CorelXara, zeer oud en zeer fijn!, zeer hoge WYSIWYG factor) achter elkaar op 1 of 2 regels, linksbovenaan op een portrait A4.

Ik gebruik dan maar een strook van 3cm ofzo.
Printen, 2 uur laten drogen, afsnijden, lak eroverheen, 1 dag laten drogen, en afweken en op pedaal aanbrengen.

Tip: gebruik pincet en wattenstaafjes (om overtollig water weg te zuigen)

Arnolievens
28 oktober 2005, 00:04
bedankt voor reacties ...

Ik heb nog eens rond gezocht en ik heb een "beletteraar" gevonden die misschien wel (witte) letters op transparante of zwarte film kan printen.

foto's volgen als het lukt ...

groeten

Speeddemon
28 oktober 2005, 00:06
bedankt voor reacties ...

Ik heb nog eens rond gezocht en ik heb een "beletteraar" gevonden die misschien wel (witte) letters op transparante of zwarte film kan printen.

foto's volgen als het lukt ...

groeten
als dat lukt, ZEKER laten weten!

Heb alleen zo'n vermoeden als dat zo'n Dymo of Brother-beletteraar is, dat je dan vastzit aan een kleine selectie van HUN lettertypes.

M.a.w., ik kan er m'n custom Hot Wire Audio logo niet mee printen.

Debaser
28 oktober 2005, 16:40
hoe zit het met decals voor op gitaren ?

ik wil een totaal zwart squier logo vervangen door een goud met zwarte rand

Antal
28 oktober 2005, 16:53
En nog stommer, ik had er toen GEEN transparante lak overheen gedaan.
Ik gooi dat halve A4tje in 't water om los te weken, en... DAG inkt! :o :oops:

Misschien snap ik het niet helemaal hoor, maar die transparante lak komt toch later pas, als die decals er weer opzitten?

En is een decal nou gewoon hetzelfde als een sheet voor een overheadprojector?

Random_hero
28 oktober 2005, 17:00
Nee, dat 'decalpapier' is papier met een soort plastic laag je erop. Daaar print je op en vervolgens gooi je het in het water om het los te weken. Het plastic (dus zonder achterkant van papier) leg je op je ding en vervolgens droogt het en zit het min of meer vast.
Vandaar de blanke lak dus, voor optimale bescherming!

(dat laatste kan zo in een always reclame :roll:)

Speeddemon
28 oktober 2005, 17:12
Ja, maar VOORDAT je die decals gaat afweken, zal je de decals zelf ook al moeten overspuiten met blanke lak.
Als je dat niet doet, vernaai je alles, omdat de inkt dan wegdrijft.

Dus:
design maken
ink jet decals printen
laten drogen (uurtje of 2)
overspuiten met blanke lak
dag laten drogen
losweken en aanbrengen op pedaal
2 uurtjes laten drogen
overspuiten met blanke lak.

Het is ook van groot belang dat je dezelfde blanke lak voor de decals zelf en voor 't pedaal + decals gebruikt, anders onstaan er gekke kleurverschillen. Sommige lak reageert anders met de verf van 't pedaal.

chocorookie
28 oktober 2005, 20:31
ff een url- tje van modelbouwers, die verkopen ook decalpapier.

gr choc

http://shop.modelbrouwers.nl/catalog/index.php/cPath/66_67?osCsid=df46be9afb65163c8f334e4c487be7d3

Random_hero
28 oktober 2005, 20:47
Overigens, is het geen idee om dit soort topics (oftewel topics met zinnige informatie over hoe je iets moet doen, dus ook bijv. lakken enzo) niet in een apart sticky topic te gooien?

Arnolievens
28 oktober 2005, 21:45
als dat lukt, ZEKER laten weten!

Heb alleen zo'n vermoeden als dat zo'n Dymo of Brother-beletteraar is, dat je dan vastzit aan een kleine selectie van HUN lettertypes.

M.a.w., ik kan er m'n custom Hot Wire Audio logo niet mee printen.

Ben vandaag gaan informeren en hij heeft "mat-transparante" film waarop hij kan printen, jawel in alle kleuren en lettertypes (vanaf bitmap dus)

Ik heb een stukje lege film meegekregen om al eens te testen en ik denk wel dat het niet al te zichtbaar is. Resultaat volgt nog ...

Het materiaal wordt normaal gezien gebruikt voor belettering van reclame panelen, auto's, etalages, etc dus duurzaam is het wel... of de print blijft zitten weet ik (nog) niet.


De beletteraar is volgens mij niet bepaald geintresseerd in online verkoop en dergelijke denk ik, maar het is meer een kwestie van een gelijkaardig iemand in je buurt te vinden ...

groeten, arno

vinni
17 december 2005, 23:29
Overigens, is het geen idee om dit soort topics (oftewel topics met zinnige informatie over hoe je iets moet doen, dus ook bijv. lakken enzo) niet in een apart sticky topic te gooien?

+1

Vinni

bert k
18 december 2005, 00:57
Nee, vind ik niet. Bijna alle topics in de Werkbank gaan over hoe je iets moet doen, en met de zoekfunctie heb je het zo te pakken. En een hele bak vol sticky's bovenaan is ook geen gezicht.

JoostBaksteen
18 december 2005, 11:45
Nee, vind ik niet. Bijna alle topics in de Werkbank gaan over hoe je iets moet doen, en met de zoekfunctie heb je het zo te pakken. En een hele bak vol sticky's bovenaan is ook geen gezicht.

Niet een hele bak vol met sticky's, maar 1 Sticky topic met allemaal links.

Speeddemon
5 januari 2006, 19:46
Nee, vind ik niet. Bijna alle topics in de Werkbank gaan over hoe je iets moet doen, en met de zoekfunctie heb je het zo te pakken. En een hele bak vol sticky's bovenaan is ook geen gezicht.

Niet een hele bak vol met sticky's, maar 1 Sticky topic met allemaal links.
+1

Sticky met links naar:
-hoe je behuizing voor te bewerken, spuiten, lakken, e.d.
-hoe je met decals werkt
-hoe je printplaatjes intern bevestigt etc.

Sommige dingen zijn misschien vanzelfsprekend geworden voor de doorgewinterden, maar anders blijf je newbies keer op keer de zelfde antwoorden geven.

Dirk_Hendrik
5 januari 2006, 20:23
Ze hebben hier een punt Bert

JoostBaksteen
5 januari 2006, 20:31
Het enige nadeel is het brakke forum... aangezien het editten van posts niet goed werkt krijgen we straks een topic met heeeel veel replies. Dat is ook weer niet handig. Of er moet geedit worden op tijden dat het wel kan, want het is wel mogelijk... soms...

bert k
5 januari 2006, 23:12
Ik heb idd net een sticky gemaakt zoals jullie omschrijven. Toch wel nuttig bij nader inzien, zeker met die brakke zoekfunctie.