PDA

View Full Version : welke hechtprimer op alu. kastjes gebruiken jullie?



Speeddemon
26 oktober 2005, 23:02
Ik gebruik een grijze acryl-primer van Motip (€5,50)
en soms heb ik 't idee dat ie niet helemaal lekker pakt.

Als ik namelijk een beschadiging aan de lak krijg van 1 van m'n kastjes,
dan ligt de alu behuizing gelijk bloot zichtbaar. 't is dus niet zo dat de kleurlak ofzo d'r afgaat, en de primer eronder blijft zitten.

Verder, 'bakken' jullie gespoten behuizingen in een oventje of gewoon 1 dag (of langer?) laten drogen?

Nielsje
27 oktober 2005, 00:37
hey remco, geen ervaring met het spuiten/verfen van die dingen ,maar kan je wellicht wel wat vertellen.

Vaak zijn primers zo 'gebaseerd' dat je op het moment als de primer gespoten is, je er bijna meteen over kan met een lakkleur, dat hecht dan goed in elkaar. Verder is alu lastig om te verfen, het moet echt goed vetvrij zijn, wat soms gewoon lastig is met die bende. Het materiaal is vaak niet 'zuiver' je ziet wel aan de kastjes dat er donkere en lichte tinten grijs in zitten, dit duidt op onzuiverheid van het materiaal.

hierdoor kan het lastig zijn om een egale 'deklaag' te krijgen (de laag die moet bedekken met verf bedoel ik ). Dus goed schuren en ontvetten is wel geboden.

Bakken zou ik zelf niet doen, het materiaal (alu) zet dan uit, waardoor de verf droogt op 'het uitgezette staal' Als dan de behuizing afkoelt, dan krimt ie dus weer, waar door je verflaag te 'breed/lang' is, en hierdoor willen gaan rimpelen..dat gaat lastig en dan zal het eerder gaan barsten.

meer weet ik zo niet te vertellen, zou ik ff op onderzoek moeten :)

bert k
27 oktober 2005, 10:07
Misschien slaat het nergens op wat ik zeg, maar ik zag gisteren op Discovery een stukje over poedercoating. Dat was een erg mooie manier om een dikke laklaag aan te brengen. Zeker niet uitvoerbaar voor een amateur?

JoostBaksteen
27 oktober 2005, 10:36
Misschien slaat het nergens op wat ik zeg, maar ik zag gisteren op Discovery een stukje over poedercoating. Dat was een erg mooie manier om een dikke laklaag aan te brengen. Zeker niet uitvoerbaar voor een amateur?

Nee, daar heeft hij (speeddemon) het laatst nog over gehad, dat dat in kleine oplagen niet te doen is.

/edit: na lang zoeken, hier: http://gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=528745#528745

sonic_youth
27 oktober 2005, 11:24
ik gebruik gewoon metaalprimer van de gamma, werkt prima. Op de laag lak nog twee lagen blanke lak voor de slijtvastheid.

bert k
27 oktober 2005, 11:29
Misschien slaat het nergens op wat ik zeg, maar ik zag gisteren op Discovery een stukje over poedercoating. Dat was een erg mooie manier om een dikke laklaag aan te brengen. Zeker niet uitvoerbaar voor een amateur?

Nee, daar heeft hij (speeddemon) het laatst nog over gehad, dat dat in kleine oplagen niet te doen is.

/edit: na lang zoeken, hier: http://gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=528745#528745
Ah, had ik niet gelezen. Jammer, idd wel te duur.

Antal
27 oktober 2005, 12:05
Ik gebruik een grijze acryl-primer van Motip (€5,50)
en soms heb ik 't idee dat ie niet helemaal lekker pakt.

Geen idee wat ik gebruik. Ik zal eens kijken.


Verder, 'bakken' jullie gespoten behuizingen in een oventje of gewoon 1 dag (of langer?) laten drogen?

Nee, moet dat dan?


Misschien slaat het nergens op wat ik zeg, maar ik zag gisteren op Discovery een stukje over poedercoating. Dat was een erg mooie manier om een dikke laklaag aan te brengen. Zeker niet uitvoerbaar voor een amateur?

Ik heb voor m'n volgende projectje een gepoedercoate (is dat een goed woord trouwens?) behuizing bestelt bij een bedrijfje in de US. Qua prijs wel iets duurder dan zelf lakken natuurlijk, maar wel erg mooi (hoop ik)

Nielsje
27 oktober 2005, 12:07
Ik heb voor m'n volgende projectje een gepoedercoate (is dat een goed woord trouwens?) behuizing bestelt bij een bedrijfje in de US. Qua prijs wel iets duurder dan zelf lakken natuurlijk, maar wel erg mooi (hoop ik)

ik heb ooit twee behuizingen besteld bij banzai, met powdercoat. Erg mooi spul :) Alleen beetje jammer dat ik de print kwijt ben die er in zou gaan....

Antal
27 oktober 2005, 12:15
ik heb ooit twee behuizingen besteld bij banzai, met powdercoat. Erg mooi spul :) Alleen beetje jammer dat ik de print kwijt ben die er in zou gaan....

die staan niet op z'n site :???:

Nielsje
27 oktober 2005, 12:21
ik heb ooit twee behuizingen besteld bij banzai, met powdercoat. Erg mooi spul :) Alleen beetje jammer dat ik de print kwijt ben die er in zou gaan....

die staan niet op z'n site :???:

http://www.banzaieffects.com/parts/boxes.htm

Antal
27 oktober 2005, 12:26
Ik zie het. Ze staan alleen niet op z'n nieuwe site. Maar ze zijn toch bijna allemaal 'currently sold out'

Speeddemon
27 oktober 2005, 22:46
Ik heb van hem dus ook m'n MiG*Boost behuizingen,
maar ik zou graag nog crème-kleurige behuizingen gepowdercoat hebben (voor m'n Clean Sanchez).

Antal, hoe lang laat jij tussen 't aanbrengen van primer en 't aanbrengen van kleurlak zitten?

Antal
28 oktober 2005, 11:43
Ik heb van hem dus ook m'n MiG*Boost behuizingen,
maar ik zou graag nog crème-kleurige behuizingen gepowdercoat hebben (voor m'n Clean Sanchez).

Hoe doe je dat dan met die opdruk? Maak je die en doe je dan alsnog transparante lak over die opdruk ofzo?


Antal, hoe lang laat jij tussen 't aanbrengen van primer en 't aanbrengen van kleurlak zitten?

Op de bus stond dat je minstens een dag moest wachten. Dat heb ik dus maar netjes gedaan. Geen idee of dat slim is of juist niet. Er is wel een heel klein puntje van m'n kleurlaag afgebroken. Maar de primer zit volgens mij prima!

Speeddemon
28 oktober 2005, 11:57
laat idd maar weten wat voor primer jij gebruikt, Antal.

Wat de text op de MiG*Boost betreft, die is gezeefdrukt! Stuk professioneler, maar ook duurder.

Random_hero
28 oktober 2005, 16:43
De primer die ik gebruik voor alluminium is gewoon van de gamma en werkt :P.
Ervaring met beschadigingen heb ik alleen niet

Antal
2 november 2005, 18:15
laat idd maar weten wat voor primer jij gebruikt, Antal.

Wat de text op de MiG*Boost betreft, die is gezeefdrukt! Stuk professioneler, maar ook duurder.

Heb ff voor je gekeken. Het heet Dupli-color. Geen idee waar je het kan kopen. Stond gewoon bij m'n ouders in de kast, dus het zal wel niet heel bijzonder zijn.

Zeefdrukken? Dat klinkt niet als iets wat je makkelijk zelf kan doen :-?

Einzeln
17 november 2005, 16:34
Mijn MIiG boost ziet er inderdaad uit alsof de hond er mee speelt. Ik heb echter geen hond. :D

Speeddemon
17 november 2005, 18:17
Mijn MIiG boost ziet er inderdaad uit alsof de hond er mee speelt. Ik heb echter geen hond. :Dde jouwe komt dan ook uit het pre-powdercoated tijdperk. :wink:

Antal
17 november 2005, 19:21
Mijn MIiG boost ziet er inderdaad uit alsof de hond er mee speelt. Ik heb echter geen hond. :Dde jouwe komt dan ook uit het pre-powdercoated tijdperk. :wink:

Dus dan mag hij er afgeragt uitzien? :razz:

Speeddemon
17 november 2005, 21:58
Mijn MIiG boost ziet er inderdaad uit alsof de hond er mee speelt. Ik heb echter geen hond. :Dde jouwe komt dan ook uit het pre-powdercoated tijdperk. :wink:

Dus dan mag hij er afgeragt uitzien? :razz:
zoals ik zei, m'n primer hecht niet echt lekker. :(

En afgezien daarvan ben ik benieuwd wat mensen onder 'normaal gebruik' verstaan. Pedalen die ik 3 jaar geleden als 'mint' heb gekocht, zijn nog steeds mint bij mij, misschien wat stoffiger soms. Maar als ik bij anderen op hun pedalboards kijk, tja... :roll:

Einzeln
18 november 2005, 09:58
Hee we gaan niet lelijk doen he. Ben best zuinig. Maar het apparaat kan in de koffer waarin hem vervoer tegen andere pedalen aan rammelen. Daar kan de mijne niet tegen.
Daarnaast gooi ik de boost naar de andere gitarist als hij weer eens maj speelt waar min vereist is. Vind jij dat geen normaal gebruik dan?

Einzeln
18 november 2005, 12:45
Maareh is dit wat?
http://www.yachtpaint.com/netherlands//product_guide/primers/etch_primer.asp?ComponentID=18457&SourcePageID=3324#1

Speeddemon
18 november 2005, 18:01
Maareh is dit wat?
http://www.yachtpaint.com/netherlands//product_guide/primers/etch_primer.asp?ComponentID=18457&SourcePageID=3324#1
zeker, waar kan je die halen in spuitbusvorm?

Einzeln
18 november 2005, 19:30
IJmopox ZF Primer is er nog zo een schijnt erg goed te zijn. Maar niet in spuitbus. Waarom zou dat nodig zijn. Het is een vullend middel. Dan schuur je toch na de primer?

nicoverduin
18 november 2005, 20:35
IJmopox ZF Primer is er nog zo een schijnt erg goed te zijn. Maar niet in spuitbus. Waarom zou dat nodig zijn. Het is een vullend middel. Dan schuur je toch na de primer?spuiten dekt mooier bij de niet-schilders :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
18 november 2005, 20:51
En naderhand schuren beter voor niet stucadoors :-D :-D :-D

Einzeln
19 november 2005, 08:05
Spuitplamuur van Alabastine.(overal te krijgen)Ik verveel me ben een beetje aan het googlen.