PDA

View Full Version : Vervangende mic voor Shure SM57



AxeGod
26 oktober 2005, 22:44
test

AxeGod
26 oktober 2005, 22:44
Dag mensen :)
Ik heb een half jaar terug wat opnamespullen gekocht voor het opnemen van mijn gitaar. Een Behringer mixer, M-Audio geluidskaart en een Shure sm57 microfoon. Ik wil hiermee mijn Marshall AVT20 opnemen.
Ik heb in die tijd enorm veel gestoeid met het opnemen, ik heb hier ookal meerdere topics over geopent, omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed. Het zit namelijk zo; het lukt me niet om een fatsoenlijk opnamegeluid uit mijn SM57 te krijgen. Ik kan zoveel lagen inspelen als ik wil, het blijft dun en iel klinken. Ik krijg er totaal geen tevreden bek van.
Na het lezen van meerder topics op dit forum kwam ik dus tot de conclusie dat meerdere mensen deze mening over de sm57 deelden. Het is dus gewoon niet mijn mic. Wat ik zoek is een warm, mooi en vullend geluid. Ik speel Metal trouwens.
Deze vraag is al heel veel gesteld, maar wat raden jullie mij nou als vervangende mic aan? het maakt me niet uit of het dynamisch of condensator is, ik moet een mic hebben die aan mijn smaak voldoet. Een warm en vol geluid dus.
Heeft iemand ideeën?

bert k
26 oktober 2005, 23:00
Daar zijn toch al tientallen topics over volgeschreven? FF zoekfunctie, en je kan kiezen. Ik zou zeggen, probeer eens een Sennheiser MD421.

AxeGod
26 oktober 2005, 23:08
Klopt :wink:
Maar het probleem is dat daar zoveel verschillende dingen genoemd worden dat ik niet meer weet wat ik moet proberen. Het heeft ook vooral te maken met de eisen die je aan een microfoon stelt, de klank die je zoekt. Dus vandaar dat ik er een topic over open, misschien dat men een mic kan aanraden voor mijn smaak...

Die sennheiser die je noemde kost helaas wel wat, maar dat zal ook logisch zijn als ik een beter sound wil dan de shure sm57.

Zijn er nog meer alternatieven?

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 23:38
misschien moet je toch eens naar andere redenen dan de sm57 zoeken, want ik heb toch echt wel heel veel vette sound gehoord komend van die mic.

misschien licht het aan de combi van die mic met jouw amp/jouw kamer/jouw speakers/jouw instellingen etc....

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 23:39
maarja het eerste wat dan in me opkomt zijn de md421 en de e609 silver (oid)...

bert k
27 oktober 2005, 00:06
Mee eens. Ik heb ook nooit echt problemen gehad met een 57.

AxeGod
27 oktober 2005, 00:07
Ik denk idd ook dat het te maken heeft met de dingen die je noemde. Als ik de zoekfunctie gebruik kom ik ook topics tegen waar mensen zeggen dat de sm57 gewoon heel slecht klinkt, en er voor dat geld veel betere mics beschikbaar zijn. Ik vindt hem dus ook heel slecht klinken.

Het gaat dus om het opnemen van een AVT20 he, een 20 watt marshall.
Hoe zit het trouwens met de Sennheiser e606? daar heb ik ookal veel over gelezen. Ik wil iig van dat dunne steriele geluid af.

AxeGod
27 oktober 2005, 00:09
Tja, problemen heb ik er ook niet mee, de sound die ik krijg staat me gewoon niet aan :wink:

Han S
27 oktober 2005, 00:25
Een MD421 klinkt wel wat groter, vetter en ook agressiever dan de SM57, maar om nou te zeggen dat de 57 dun en iel klinkt gaat ook wat ver.

Een knappe MD421 kun je regelmatig vinden op Marktplaats voor ongeveer de nieuwprijs van en 57.

Waar ik ook goede resultaten mee heb is de Studio Projects B1, klinkt ook vol en vet, maar is dus wel een condensator en heeft niet de typische compressie van een dynamische.

Voor metal grijp ik het eerst naar een MD421 MK1 (de oude grijze) en dat is meestal gewoon prima. Maar de 509 of 609 doen het meestal ook goed. Ik heb de SM57 vaak geprobeerd maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt want ik was nooit tevreden.

Als je met een budget zit van zeg €100 dan kun je niet veel meer doen als een nieuwe B1 of een gebruikte MD421.

Als je ze wilt proberen kom je gewoon een keer langs met je amp en we zetten er een zooi mics voor, kun je in de controlroom spelen en al die mics uitproberen via de grote monitoren welke net zo hard gaan als een 4x12 kast.

Isdawah?

Sonno
27 oktober 2005, 01:39
e609 silver (oid)...

Die heb ik dus naar aanleiding van zo'n dergelijk topic gekocht en ik ben d'r zeer tevreden over!

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=63885

Luister maar, het is wel een BossGT6 die het geluid maakt dus niet super denderend maar wel reëel...

bobby
27 oktober 2005, 03:33
Vergeet niet naar je "ketting" die VOOR de SM57 komt te kijken, he...

Er zijn zoveel aspecten die ervoor kunnen zorgen dat je geluid iel is, ik denk dat de SM57 daar echt niet veel mee heeft te maken.. mischien zou het mooi zijn als je een clipje neerzette van het geluid waar je ontevreden over bent.. dat werkt het beste als je vraagt wat je hier aan kan doen.. dat iele geluid...

Je maakt metal? luister eens naar nevermore, arch enemy, stuck mojo, etc... al deze bands hebben gebruik gemaakt van de SM57 op hun versterkers.. Andy Sneap gebruikt hem ook altijd..

Hoe en waar plaats je de microfoon ten eerste? er is een "sweet spot" die je moet gaan zoeken.. hier is wel een truukje voor, als je die wilt kan ik die wel plaatsen als je die mic houdt... ik heb hem niet bij de hand nou.. (alweer vergeten :-D )

En dan, gebruikt je een pre-amp? compressor? hoe staat je amp afgesteld? welke amp gebruik je, hoe hard heb je hem staan... (de settings die mooi klinken in je kamer, kunnen door een microfoon echt heel anders klinken, probeer hem eens daarop af te stellen)...

Verder.. waar neem je mee op? PC? welke software? wat doe je met een gitaar track nadat je hem hebt opgenomen? hoeveel keer neem je de track op? hoe pan je ze?

Ik heb die M-audio kaart ook, en die is verder prima... ik weet niks van de behringer mixer, dus daar kan ik niets van zeggen.. maar een goede, tevens redelijk betaalbare pre-amp kan echt helpen...
groove tubes, the brick bijvoorbeeld:

http://aes.harmony-central.com/115AES/Content/Groove_Tubes/PR/The-Brick.html

Wat voor gitaar heb je? pickups?

En natuurlijk, wat doe je na het opnemen? er zijn nogal wat dingen wat je kunt als je op de PC zit wat met software valt te verhelpen/verbeteren.. zoals multiband compressie, plugins op de master bus wat het gehele geluid omhoog brengt.. heel belangrijk ook EQ! compressors, etc...

Ik denk echt niet dat je ervan uit moet gaan dat het aan de SM57 ligt en dat het allemaal valt te verhelpen met een duurdere, en waarschijnlijk ook een net wat betere microfoon... de SM57 is niets voor niets een standaard in de muziekindustrie als het aankomt op het opnemen van een versterker...

Probeer het probleem te achterhalen.. ik hoop dat het je lukt!

Succes!

johantipker
27 oktober 2005, 09:28
Ik
heb een half jaar terug wat opnamespullen gekocht voor het opnemen van mijn gitaar. Een Behringer mixer, M-Audio geluidskaart en een Shure sm57 microfoon. Ik wil hiermee mijn Marshall AVT20 opnemen.
Ik heb in die tijd enorm veel gestoeid met het opnemen, ik heb hier ookal meerdere topics over geopent, omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed. Het zit namelijk zo; het lukt me niet om een fatsoenlijk opnamegeluid uit mijn SM57 te krijgen. Ik kan zoveel lagen inspelen als ik wil, het blijft dun en iel klinken. Ik krijg er totaal geen tevreden bek van.
Na het lezen van meerder topics op dit forum kwam ik dus tot de conclusie dat meerdere mensen deze mening over de sm57 deelden. Het is dus gewoon niet mijn mic. Wat ik zoek is een warm, mooi en vullend geluid. Ik speel Metal trouwens.
Deze vraag is al heel veel gesteld, maar wat raden jullie mij nou als vervangende mic aan? het maakt me niet uit of het dynamisch of condensator is, ik moet een mic hebben die aan mijn smaak voldoet. Een warm en vol geluid dus.
Heeft iemand ideeën?

Ik denk ook niet dat het perse aan die mic ligt. Plaatsing is wel heel cruciaal, vette rocksound neem je m.i. op door zo’n SM57 heel close, bijna op t papier van de speaker en dan “Off axis” geplaatst, dus niet in het midden , maar meer richting rand, expirementeren met plaatsingen kan heel veel schelen. En dan moet zo’n SM57 toch een end in de goeie richting komen.

Die amp die je gebruikt: ik vind die AVT serie van Marshall zowiezo nogal dun klinken. Wat niet in de amp zit, krijg je dan ook niet in je PC.

Maar t is een moeilijke materie, het is altijd een beetje de frustratie als je op gaat nemen, en t klinkt heel lekker vol uit je amp en vervolgens dan al een heel stuk minder vet op je opname.

Condensator mics zijn ook heel fijn, deze kun je vaak wat minder close plaatsen, misschien idee om div mics te combineren. SM 57 bovenop je speaker en een condensator wat verder weg, best of both worlds.

Als ik m’n jazzgitaar opneem, haal ik heel hele redelijk resultaten als ik een AKGC1000 condensator op zo’n 30 40 cm van mn amp zet, (Off axis) en een andere AKGC1000 2 a 3 meter verderop boven m’n jazzgitaar hang, deze laatste pikt dan ook de sound van vingers op snaren en wat er uit de gitaarkast komt, geeft ook mooie natural short delay. Maar dan speel ik wel clean. (Wat volgens mij op dit forum niet zo populair is )
Tot slot kun je ook nog denken aan een combinatie tussen opnemen mbv een amp simulator en opnemen met mic’s.

bobby
27 oktober 2005, 18:59
Hier een copy/paste van het truukje voor het plaatsen van een microfoon..

"I read an interview with Tom Petty and Mike Campbell a while back where they stated that they turn the guitar volume all the way down and turn the amp all the way up. The amp will then Hisssss like mad ! Then, monitoring with headphones, move the mic (57) around in front of the cone until the Hissss is at it's loudest. This is presumably the "sweet spot" on the cone, and damned if it doesn't work !!!"

Heb het zelf nog niet geprobeerd.. maar lijkt mij best wel handig en klinkt vrij logisch.. probeer dit eens.. wie weet...

Jimi Hendrix
28 oktober 2005, 12:17
Ik heb de SM57 vaak geprobeerd maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt want ik was nooit tevreden.


OT: Hee Han, nadat je ze hier hebt genoemd heb ik maar eens een Beyer 201 en 88 gekocht, meesterlijke mics!!! bedankt voor de tip.

imlikeajungle
29 oktober 2005, 12:52
Hier een copy/paste van het truukje voor het plaatsen van een microfoon..

"I read an interview with Tom Petty and Mike Campbell a while back where they stated that they turn the guitar volume all the way down and turn the amp all the way up. The amp will then Hisssss like mad ! Then, monitoring with headphones, move the mic (57) around in front of the cone until the Hissss is at it's loudest. This is presumably the "sweet spot" on the cone, and damned if it doesn't work !!!"

Heb het zelf nog niet geprobeerd.. maar lijkt mij best wel handig en klinkt vrij logisch.. probeer dit eens.. wie weet...

Ik gebruik dat ook :)

armageddon
29 oktober 2005, 16:08
Call me nuts, maar is het niet zo dat de sweetspot subjectief is? On axis is trebly, off axis minder enzo? Daarom is de plaatsing erg afhankelijk van wat je nou wil.

Han S
29 oktober 2005, 17:14
Ik heb de SM57 vaak geprobeerd maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt want ik was nooit tevreden.


OT: Hee Han, nadat je ze hier hebt genoemd heb ik maar eens een Beyer 201 en 88 gekocht, meesterlijke mics!!! bedankt voor de tip.

Kijk aan, dus jij vindt nu de SM57 toch ook duidelijk minder goed?

De Beyer mics zijn al jaren ondergewaardeerd, probeer maar eens een M160 of M260 op hoorns, vooral trompet.

taylor
31 oktober 2005, 10:55
de topic strater is dus nog maar een half jaar bezig met eigen opnames dus het lijkt me eerder dat een gebrek aan ervaring/kennis is qua opnemen ect dat je niet het gewenste resultaat krijgt dan dat het aan de sm57 ligt. je moet zeker een redelijk resultaat kunnen halen voor home opnames.

Jimi Hendrix
31 oktober 2005, 12:40
Ik heb de SM57 vaak geprobeerd maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt want ik was nooit tevreden.


OT: Hee Han, nadat je ze hier hebt genoemd heb ik maar eens een Beyer 201 en 88 gekocht, meesterlijke mics!!! bedankt voor de tip.

Kijk aan, dus jij vindt nu de SM57 toch ook duidelijk minder goed?


Nou ja, in het verleden behaalde ik best goede resultaten met de 57.
Maar deze beyers zijn veelzijdiger en klinken beter.
De 201 vind ik beter dan de 57 op snare, minder smerige overspraak van de hats vooral ook. Is ook verrassend goed op akoestisch gitaar (wel veel gain nodig dan). De 88 is eigenlijk te gek op alles, heb hem tot nu toe op hihat (uitstekend), vocalen (bij deze zangeres en stijl won 'ie van de u87), el. gitaar (perfect!!), bascombo (goede aanvulling op DI-signaal).
De 88 is behoorlijk lineair, ik merk dat ik daar steeds meer voorkeur voor krijg (ook mijn schoepsen (zeeeer lineair) winnen regelmatig als zangmic).

Die ribbons ga ik zeker ook proberen!

Han S
1 november 2005, 18:39
De M201 is bedoeld voor harde geluiden en heeft daarom niet veel output, maar wacht tot je een ribbon hebt, daar komt echt weinig uit.

Kijk wel uit wat je koopt want ze zijn nogal kwetsbaar en reparatie is niet goedkoop. Maar het geluid is wel heel smeuig en vet.

De M88 is ook super, maar niet voor alles hoor, ik vind hem op hoorns te fel.

Wormaap
11 november 2005, 18:44
Na wat gelees hier op het forum en een hoop ge'PM met Han S ligt hier nu thuis een MD421 Mk2, de zwarte, 'nieuwe' versie dus. Ik heb'm 1 op 1 vergeleken met m'n 57 en er is echt een wereld voor me opengegaan. Die 57 gaat nog mee als backup-mic, of om een spijkertje mee in de muur te slaan, maar voor mijn gitaarcab komt'ie toch écht niet meer! Dun, schel, indirect en buzzerig zijn woorden die in mijn hoofd opkomen als ik het geluid van de 57 moet omschrijven. Dik, vol, helder, groot en 'in your face' omschrijft in mijn hoofd het geluid van de 421. Als er serieuze interesse is en iemand't echt héél graag wil, kan ik eens kijken of ik m'n minidisc recorder weer eens kan vinden en wat opnames maken waarbij ik (net zoals vanmiddag) de 421 op de ene speaker en de 57 op'n andere van m'n 4x12 zet en wat riffjes enzo inspeel. Voor mij is het in ieder geval duidelijk :-D Ohja, m'n drummer pikte'm in een blinde test ook zo uit als de betere snaremic :)

Edit: En wie toevallig in Maastricht is mag ook hier wel eens langskomen voor een vergelijkend testje, 'k heb dan wel niet zo veel mics als Han S, maar in ieder geval wel'n paar :)

armageddon
12 november 2005, 23:27
Ja, ik wil dat dus heel graag he :D
Graag aardig wat palm-mutes en gain 8-) (natuurlijk wel binnen het redelijke).

taylor
14 november 2005, 11:09
de sm57 wordt eigenlijk ook meer toegepast in live situaties zelfs gitaristen als eric johnson en veel van die gasten gebruiken een sm57 live.als je het over een toon freak hebt nou erger dan eric johnson kom je ze volgens mij niet tegen.

als ze een sm57 gebruiken voor recording is het vaak een vintage sm57 wat wel wat anders is ....

bert k
14 november 2005, 13:56
als ze een sm57 gebruiken voor recording is het vaak een vintage sm57 wat wel wat anders is ....\
Nou, dat lijkt me toch niet eigenlijk.

taylor
15 november 2005, 11:06
ik heb over de pro's dus niet over home opnames eric johnson gebruikt ieder geval wel een vintage 57 in de studio net als vele anderen.

Wormaap
15 november 2005, 16:25
als ze een sm57 gebruiken voor recording is het vaak een vintage sm57 wat wel wat anders is ....\
Nou, dat lijkt me toch niet eigenlijk.
De oude SM57s schijnen wel degelijk te verschillen van de nieuwe. Een 2005 USA Strat verschilt toch ook van eentje uit '62? :)
Nieuwe SM57s zijn made in Mexico, oude in USA.

bert k
15 november 2005, 21:12
Ga maar luisteren. Ouwe 57 zijn versleten, die klinken wel anders dan een nieuwe, (wat niet erg hoeft te zijn, begrijp me goed), maar in principe verschillen ze geen reet.

Beta 57 staat hier los van, dat is een heel andere mic.

taylor
16 november 2005, 12:03
ok volgens jou niet maar volgens mij wel :)