PDA

View Full Version : goeie tuners gezocht voor les paul



ieme
26 oktober 2005, 21:50
Wat zijn volgens jou de beste tuners voor op een les paul? welke zijn het meest stemvast? locking tuners?

ieme

Noid
26 oktober 2005, 22:16
Schallers

ieme
26 oktober 2005, 22:16
Schallers

welke? schaller locking tuners?

robzilla
26 oktober 2005, 22:20
Grovers natuurlijk :)

Orpheo
26 oktober 2005, 22:35
Grovers natuurlijk :)

+1

of schaller non locking, of liever Sperzel non locking.

ik vind locking namelijk wel stemvast, maar verschrikkelijk in gebruik, ondanks dat velen ermee weglopen. kortom, de gewone grover rotomatics, of soortgelijk. mijn gibsontuners op mijn 30 jaar ouwe les paul zijn nog origineel, en werken perfect...

heb je dan zulke stemmingsproblemen, ieme?

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 22:40
ik heb zelf sperzel locking tuners en daar ben ik wel tevreden over, maar heb ook niet echt andere tuners gehad, ik denk niet echt dat je fout kunt gaan

bloodboiler
26 oktober 2005, 22:57
Waarom zou je de tuners vervangen? Waarschijnlijk omdat de gitaar ontstemd neem ik aan, of om cosmetische redenen?

Het ontstemmen hoeft absoluut niet aan de tuners te liggen, mss is de topkam of brug ingesleten, mss heb je teveel windingen om de asjes van de tuner.

Ik heb ook nog steeds de originele Gibson tuners op mijn Lp zitten, ondanks dat de asjes van de G en B snaar behoorlijk scheef staan na een val omstemd de gitaar eigenlijk alleen bij temperatuur wisselingen.

Op mijn Prs zitten Prs Winged Locking Tuners en werken ook prima, alleen is het lastig om de lage E (052) goed in de slot te krijgen (net iets te dik)

Punt
26 oktober 2005, 22:59
Wat is er mis met de orginele tuners?
Da's wel belangrijk om te weten wat je dan anders moet hebben...
Zelf heb ik geen problemen met de standaard tuners, soms wel met de topkam, dat wordt wel eens verward.

ieme
26 oktober 2005, 22:59
Wat is er mis met de orginele tuners?
Da's wel belangrijk om te weten wat je dan anders moet hebben...
Zelf heb ik geen problemen met de standaard tuners, soms wel met de topkam, dat wordt wel eens verward.

die gitaar onstemt soms zomaar een halve toon...

Agent_Smith
26 oktober 2005, 23:08
Ik heb originele, Grovers en Gotoh's op m'n LPs. Met geen van alle heb ik problemen. Schallers zijn ook heel goed trouwens.

Speeddemon
26 oktober 2005, 23:14
van Grover Rotomatics (non-locking) bestaat ook een 18:1 ratio-versie.

Die heb ik op m'n Burny liggen. Erg o.k. en mooi.
Behalve die Keystone 'tulpen' en Grover halve-maantjes staat er bar weinig op een Les Paul (Custom).

En locking tuners (hoe goed ze ook zijn), 't is optisch vaak een aanslag op je gitaar. Voor een snelle Kramer ofzo is dat nog niet zo'n ramp, maar een klassieke schoonheid als een Les Paul... nee...

Orpheo
26 oktober 2005, 23:18
van Grover Rotomatics (non-locking) bestaat ook een 18:1 ratio-versie.

Die heb ik op m'n Burny liggen. Erg o.k. en mooi.
Behalve die Keystone 'tulpen' en Grover halve-maantjes staat er bar weinig op een Les Paul (Custom).

En locking tuners (hoe goed ze ook zijn), 't is optisch vaak een aanslag op je gitaar. Voor een snelle Kramer ofzo is dat nog niet zo'n ramp, maar een klassieke schoonheid als een Les Paul... nee...

moah, als je schallers neemt zie je t nie eens dat t locking is. zit er gewoon een balletje onder het gaatje. is die tunerpeg hol, druk je de snaar erdoor, en drukt dat balletje de snaar vast. en aan de achterkant zit dan t wieltje.

maar ik denk ook dat die dingen je gitaar meer kopzwaar zullen maken (locking tuners)

Anders_Destium
26 oktober 2005, 23:23
Ik vind locking tuners ook zó lelijk :???:

Locking tuners hoeven je gitaar helemaal niet topzwaar te maken, dat is ook afhankelijk van de rest van de nek, en natuurlijk het gewicht van de tuners zelf wat niet veel verschilt van originele Klusons.

Punt
26 oktober 2005, 23:24
Wat is er mis met de orginele tuners?
Da's wel belangrijk om te weten wat je dan anders moet hebben...
Zelf heb ik geen problemen met de standaard tuners, soms wel met de topkam, dat wordt wel eens verward.

die gitaar onstemt soms zomaar een halve toon...

Vaak komt dat omdat de snaren vastklemmen in de topkam. Dat kan omdat de topkam niet goed is, maar ook omdat oudere snaren aanslag hebben. Daardoor worden ze dikker en stroever en klemmen vast. Tijdens het spelen slippen ze er dan toch door. Zitten de snaren er al lang op?

Orpheo
26 oktober 2005, 23:26
Ik vind locking tuners ook zó lelijk :???:

Locking tuners hoeven je gitaar helemaal niet topzwaar te maken, dat is ook afhankelijk van de rest van de nek, en natuurlijk het gewicht van de tuners zelf wat niet veel verschilt van originele Klusons.

ik neem aan dat dat sarcastisch is...... :oops:

tja, ach; als je een basswood body hebt, en je zet er opeens een " zware" tuner op, gaat ie wel duiken denk ik :D (en dan 6 tuners, ghehe)

maar das wel een extreem voorbeeld.

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 23:30
Waarschijnlijk omdat de gitaar ontstemd neem ik aan
na een val omstemd de gitaar eigenlijk alleen

tering dat is al ongeveer de 7e van vandaag

john.3001
27 oktober 2005, 10:05
ik zweer bij sperzels, maar vind ze niet al te cool uitzien

http://www.specialtyguitars.com/images/sp3xlocknickel.jpg

ze werken perfect, maar vind de knopjes voor een lp iets te groot
bij een strat heb ik hetzelfde probleem, klusons zien d'r veel beter uit, maar sperzels werken beter...

goeroezeboe
27 oktober 2005, 12:05
nu we toch bezig zijn, de tuners van mijn squier strat zijn gewoon afschuwelijk. Het ding ontstemt echt ongelofelijk snel en de tremelo durf ik al helemaal niet aan te raken, na 5 minuten klinkt mijn G dan als een A ( al ligt datwaarschijnlijk gewoon aan de tremelo) en dit is toch niet écht de bedoeling.
Voor de duidelijkheid, ook zonder tremelo ontstemt ze nog enorm snel.

Ik wil der wel geen bijzonder dure tuners opzetten want het is gewoon geen echt goeie gitaar. Dus zijn er ook budget keuzes (geen locking!) die toch degelijk zijn & ook nog enigszins esthetisch verantwoord zijn?

ps. oh ja, zelfde vraag eigenlijk ook voor tremelo, maar dan gaan we misschien wel iets té ver offtopic :p

glacius
27 oktober 2005, 12:32
sperzel locking tuners !! helemaal geweldig.. onstemmen zelfs niet eens in je gitaartas !!

Mitch
27 oktober 2005, 13:28
Sperzel locking inderdaad. Ze zijn er overigens ook met een gewoon draaiwieltje, niet alleen die lelijke die john postte.
Inderdaad hoef ik zelfs na vervoer mijn gitaar amper te stemmen.

Gibsons hebben standaard vaak té makkelijk ontstemmende mechanieken aan boord; groot gelijk dat je ze wil vervangen.

guvnor
27 oktober 2005, 14:42
Iemand al eens gewerkt met Wilkinson EZ tuners? Deze kosten nauwelijks meer dan standaard tuners en worden toch aangeduid als locking. Ze hebben gewoon een extra gat in de as zodat je de snaar 2 keer door de as haalt. Hierdoor kan je ook zorgen dat je zo min mogelijk wikkelingen op de as hebt.

Punt
27 oktober 2005, 18:47
Check ook de manier waarop je de snaren bevestigt eens.
Meestal ligt ontstemmen niet aan de tuners.

Agent_Smith
27 oktober 2005, 20:05
Check ook de manier waarop je de snaren bevestigt eens.
Meestal ligt ontstemmen niet aan de tuners.

+10

Debaser
27 oktober 2005, 21:17
ik heb zelf Planet Waves op mijn SG.
die bevallen mij ook prima (locking)

ik heb een tijdje een fine tuner erop gehad maar die is er nu weer af

Luca_Brasi
28 oktober 2005, 10:35
Ik heb Schallers op mn music man en die bevallen prima en zien er nog redelijk normaal uit ook..

http://i21.photobucket.com/albums/b269/EBMMLuke/HPIM0357.jpg

Damage Inc.
28 oktober 2005, 11:06
Ik heb Grovers op een Washburn Idol (Les Paul spin-off) en die vindt ik best kut.
En op 2 andere gitaren (SG en Iceman) heb ik Gotohs en die zijn fijn en precies!
Meer heb ik niet te zeggen, da's mijn ervaring :) .

- Damage Inc.

Luca P
28 oktober 2005, 11:41
Die Smooth Tuners II van Ibanez vind ik goed. (althans ik heb ze op een gitaar uit 1987. Of ze nu nog goed zijn??)
En trouwens, op een LP....??
:roll:

Noid
28 oktober 2005, 12:41
Schallers

Welke? schaller locking tuners?

Geen ervaring met hun lockingtuners. Op al m'n gitaren met een hardtail brug heb ik Schallers M6 zitten (http://www.schaller-guitarparts.de/1113.htm ). Met goede snaren (en goed opgezet) echt geen tuningproblemen. Ook niet live.

Lenweë Míriel
28 oktober 2005, 15:09
Zelf heb ik deze tuners op mij les paul en ik vind het best mooi staan.
http://www.ellisguitars.com/images/tuners/GotohSMH18.jpg

Michael AE
28 oktober 2005, 15:38
Jezus, wat maakt het nu uit hoe tuners er uit zien? Zijn jullie gitaristen, of modepoppen? Als het maar klinkt en goed werkt.

ieme
28 oktober 2005, 15:45
Jezus, wat maakt het nu uit hoe tuners er uit zien? Zijn jullie gitaristen, of modepoppen? Als het maar klinkt en goed werkt.

:-D

ik wil degelijke tuners!