PDA

View Full Version : Verschillende chips voor overdrive...onzin of...?



Don Olivier
26 oktober 2005, 15:14
Ik heb hier 6 verschillende chps liggen die ik bij een SD-1 Overdrive kreeg. Ik heb ze alle zes geprobeerd en zit te twjfelen tussen de JRC4558DD (meer bodem, brown sound, dus minder hoog)
en de OPA2134P (transparanter, minder bodem)

Nu heb ik ook nog 2 andere chips; een jrc 4558 d en een RC4558p

En verder;

42CY9TM
MC4558CN

De laatste twee vond ik duidelijk minder klinken.

Wat is jullie mening? Heeft iemand ze geprobeerd?
Of weet er wat over? Ik heb vaak gehoord dat de jrc4558 DD een mindere is dan de JRC 4558 D (enkel 'd') dus.

Of vinden jullie die chip-toestand maar niks, he he :wink:

Don Olivier
10 november 2005, 14:21
Niemand? :( :-D

H.Manback
10 november 2005, 15:06
Maakt het wat uit dan? Als jij er een beter vindt klinken neem je die toch?

Als je bedoelt of er klank verschillen in kunnen zitten, ik heb het niet zelf geprobeerd (nog niet een opamp voor de distortion gebruikt, puur als buffer/filter alleen), maar ik heb inderdaad gelezen dat het uitmaakt. Is ook opzich niet zo raar als je m zo op z'n donder geeft.

Speeddemon
10 november 2005, 16:40
Weet iemand of die Burr Brown chips echt wat uitmaken t.o.v. een TL072, JRC4558D ofzo?

gvink
10 november 2005, 16:54
Ik zal morgen eens kijken bij mijn Keeley modded SD1... :cool:

gvink
11 november 2005, 17:28
Vandaag dus de twee verschillende chips getest.. De Burr Brown en de Texas Instruments RC 4558P..

Het verschil is wel erg groot. De Burr Brown klonk wat gebalanceerder en de toon knop werkte als een soort presence knop.
De RC4558P had een veel agressiever hoog-mid en de toon knop maakte de klank veel scheller als je hem opendraait...

In ieder geval twee erg verschillende klanken uit de verschillende chips... :)

Over het algemeen was er geen eentje slechter als de ander, het was gewoon anders en ik heb erg genoten van de dikke overstuurde klanken samen met een Koch Classictone 2*10... :D

Robbert
11 november 2005, 18:12
Ik heb wel eens twee TS9's naast elkaar gehad, een met de TA7555 en de ander met een NOS JRC4558D chip. Het verschil was dusdanig minimaal dat het ook in de toneknop gezeten kan hebben...

the sure thing
11 november 2005, 20:51
De verschillen tussen de chips zijn wel degelijk te horen als je het in een stille omgeving uittest. Ik denk echter dat de verschillen met het draaien van de toonknop(pen) weer veranderd kan worden en LIVE (in een band) de verschillen door een geoefende luisteraar in het publiek het onderscheid nooit kan maken. Dus: leuk voor in de studio maar onnodig voor op het podium.

ewout
12 november 2005, 01:06
nou... ik zat dus met die SD1 van Gerard te spelen en het was best een verschil hoor, dat merk ik in ieder geval flink. Als ik dat thuis hoor, weet ik uit ervaring dat ik dat Live alleen maar beter ga horen.

Ik zou bijna willen zeggen dat met de De Burr Brown je liever blues wil gaan spelen en met de Texas Instruments RC 4558P liever rock. Denk ts9 met beetje meer grit vs een meer fulltone OCD geluid. De feel van het pedaal is echt anders en niet met de toonknop te veranderen, het totale pedaal en de range van de knoppen - en bijhorende 'sweet spots' - liggen anders. De mensen in het publiek zullen het dus in zoverre merken dat je het pedaal anders gaat gebruiken naar gelang welke chip erin zit - tenminste - als je het maximale eruit wil halen. Ikzelf begon de verschillen van sweet spots pas na een half uur tweaken te ontdekken overigens.

Don Olivier
12 november 2005, 01:10
Ok, da's intressant, maar hoe zit het met die chips die ik heb???
M.a.w. welke zijn volgens jullie slecht en welke goed? :-D

phx
12 november 2005, 17:24
[quote="ewout"]Ik zou bijna willen zeggen dat met de De Burr Brown je liever blues wil gaan spelen en met de Texas Instruments RC 4558P liever rock. quote]

... texas instruments... flashback... school... mmmm... euhhm...



http://images.amazon.com/images/P/B00004UFMI.01.LZZZZZZZ.jpg