PDA

View Full Version : btje verlaat - Fender Highway Strat



Ibanez RuleZ
26 oktober 2005, 14:39
het is wat verlaat, dat weet ik maar goed, bij deze dan nog de foto's en mijn bevindingen van de highway strat.

allereerst, het is mijn eerste echte strat, dus ik ben nog onervaring op het gebied daarvan, want 1 ding is me wel duidelijk, het zijn ECHT andere gitaren dan de superstrats die ik al jaren gewend ben (lees jackson, ibanez en mn charvels) en ik schaam me als metalliefhebber dood, maar ik moet echt zeggen: hij doet me echt VEEL. het is en blijft een bijzonder geluid en ik ben dr best content mee.
afijn, dit is natuurlijk subjectief. wat objectiever:

prijs: 599 euro
hout: alder met maple neck en fretboard en een bubbinga(? weet dat niet zeker) stripe voor de stevigheid
elementen: 3 maal vintage output alnico elementen (btje budget, dat is wel merkbaar)
finish: dun laagje nitro volgens mij, beschadigd heel snel (zit meer riemsporen op dan op mn charvel, nu al). geen probleem, want het is en blijft een fender, mag er een beetje beaten up uitzien ;). het is wel mat en dat merk je, want bij de plaats waar mn arm rust is het al glimmend, wederom, het is een fender...

het is een goedkope amerikaan. ik heb er een aantal mexicanan naast gehad en die vond ik minder aanvoelen en er goedkoper uitzien. er zitten wel wat flaws op: het fretwerk is niet overal even goed (randje, soms kleine ruimte onder de frets (goed zichtbaar zo zonder binding), het is bij een paar en het is miniem, maar zo merk je wel dat het geen dure strat is.

het geluid ben ik best van gecharmeerd, maar het brugelement gaat er wel uit, omdat ik toch meer een rock gitarist ben en een punch in de brug moet hebben. output is niet het probleem, maar het is mij te glazig, te vintage. ik heb daar al een quarterpounder voor in de bestelling staan.

al met al ben ik tevreden, ik heb wat ik moest hebben en met mn amp kan ik al bijvoorbeeld redelijk in de buurt van johnson komen (jah, zonder alle shit er omheen, zit wel subtiel verschil in, maar het is al behoorlijk close ;)).

fotootje: (let op, foute sunburst)
http://home.student.utwente.nl/h.m.polet/muziek/Fender%20Strat.jpg

Harrald

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 15:34
leuke review, waar heb je hem gekocht?

en tuurlijk zijn ze anders dan superstrats :D maarja, binnen alle strats die je tegenwoordig kunt kopen zitten ook gigantische verschillen.

die bubinga streep zit er trouwens niet voor de stevigheid, maar bij veel gitaren met een maple fretboard wordt de truss rod vanuit de achterkant geinstalleerd en het gat afgedekt met een skunk stripe.

het is trouwens geen schande om een SC sized humbucker in de brug positie te gooien als je veel rock speelt, een lil 59 ofzo kan best lekker werken.

SimonS
26 oktober 2005, 15:50
nice :) ik vind de finish van Highway1 strats eigenlijk veel mooier dan de standaard finish... :oops: ga je dr verder nog wat aan modden? het is en blijft natuurlijk een strat, dus veranderen met je aars :D misschien andere brug (ik erger me altijd aan die vintage strat trems met die uitstekende schroefjes...) en een single sized 59 in de brug?

maare, neem 'm eens mee naar Moore Valley 8-)

Ibanez RuleZ
26 oktober 2005, 16:33
@nk3: ok, die stripe als trussrodcover maakt idd meer sense :-D. ik had dr al naar zitten loeren, snap t nu iig wel.
hij komt trouwens gewoon van feedback... uitgebreid kunnen testen op een mesa stilletto (wat is dat trouwens een baggeramp IMO)

het is echt wennen, is een stukje trager om te bespelen, maar ook dat is wel te verhelpen :) gewoon oefenen. je wordt iig een heel stuk preciezer van het spelen met een strat, ik in ieder geval wel, ik kan al heel wat meer op mn charvel door de oefening.

en ik wil deze gitaar echt strat houden, geen humbucker (maar gewoon brommende enkelspoelers) want voor de strakke metalsound heb ik die charvel wel voor, t moet gewoon echt single blijven. zoals ik al zei, de output is niet nodig, want sustain zit echt in je vingers en oversturing... och, ik heb een mesa met 4 kanaaltjes ;-). ik moet gewoon dr een lading meer punch in hebben.

waarschijnlijk gaat de fender mn charvel als main axe in mn band vervangen, omdat ik nu eenmaal in een pop/rock coverband speel, voor veel nummers klinkt het nu al HEEL veel beter dan het deed met die charvel (met uizondering van zwaardere rock nummers, maar dat is niet veel)

Harrald

LyCanthrope
26 oktober 2005, 16:38
is hij 'mat'?
dat is nog vetter dan dattie glimt..

Ibanez RuleZ
26 oktober 2005, 16:45
hij is mat, voor zolang dat duurt ;-) zuur op je huid verlaagt de levensduur daarvan dramatisch

harrald

LyCanthrope
26 oktober 2005, 16:46
wat bedoel je daarmee

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 16:46
dus hij gaat uiteindelijk glimmen door zweet?? hmm

jorrit
26 oktober 2005, 17:10
het is en blijft natuurlijk een strat, dus veranderen met je aars

k zou ander gereedschap gebruiken :-D


(sorry hard gewerkt wordt ik flauw van)

AlterEgo
26 oktober 2005, 17:11
Nee, als je een glanzende ring veel krast, wordt ie matachtig. Als je een matte ring veel krast, wordt ie glanzender. Dus ik denk dat het met krassen te maken heeft.

En wat een prachtige strat. Dat matte is veel mooier dan een glimmende strat.

Orpheo
26 oktober 2005, 17:13
dus hij gaat uiteindelijk glimmen door zweet?? hmm

jep. althans; t lijkt erop dat ie daardoor gaat glimmen. je polijst die lak iedere keer een klein beetje als je t aanraakt d8 ik. maar de lak wordt wel dunner iedere keer.

Ibanez RuleZ
26 oktober 2005, 17:14
dus hij gaat uiteindelijk glimmen door zweet?? hmm

zeker op de punten waar je wrijft, maar ja, dat is wel wat ik er mee bedoel... dat merkte ik ook heel erg op mn ibbi JPM, die was ook mat, behalve waar mn vingers rustte...

maar het is idd best mooi een matte sunburst, ook al is het de banale 3 tone ;-)

harrald

Raytheman
26 oktober 2005, 17:50
De afwerking is volgens de fenderfrontline gids SNCL oftewel Satin NitroCelluloseLaquer. Mocht je het willen laten glimmen dan is dit heel goed te doen met commandant en autowas. Maar dat wil je waarschijnlijk vast niet :D

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 18:02
ik had hier geloof ik ook al gepost dat het gaat om een polyurethaan finish en niet om een nitrocellulose, maar die is opeens weg :S

gek.

Raytheman
26 oktober 2005, 18:44
Op de fendersite staat:
Colors (300) 3-Color Sunburst,
(327) Saphire Blue Transparent,
(338) Crimson Red Transparent,
(348) Teal Green Transparent,
(367) Honey Blonde,
(Satin Lacquer Finish)
Body Alder
Neck Maple, Modern “C” Shape,
(Satin Polyurethane Finish)

De neck is dus wel polyurethane maar de body niet. Zo staat het overigens ook in de FenderFrontline...

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 19:20
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/FinishIntro/finishintro.html

op die site over finishes staat onder andere:

Some instruments are finished with a flat, low gloss, or satin lacquer. The dull or satin finish is precisely the same material as its glossy counterpart; it just has a chemical additive to make it dry with a particular degree of sheen. Satin or flat finishes are frequently used on less expensive models because they save labor, requiring no final leveling and polishing. Some manufacturers use a satin finish on the neck, and gloss on the body. The low gloss finish is quite popular for use in performance because it doesn't reflect stage lighting. Lots of players simply prefer the look, too.

en op de fender site worden geen stoffen vermeld, alleen satin lacquer finish...

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 19:43
trouwens een verdomd interessante en leerzame website, dat ik die nog nooit eerder ben tegengekomen!

LyCanthrope
26 oktober 2005, 20:28
maar over dat ''matte''

ik ben van plan een telecaster te gaan kopen ook zelfde kleur sunburst mat.

maar wat is er dan, beschadigd het snel ofzo?

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 21:12
beschadigd het snel ofzo?

oioioi

Sim Simon
26 oktober 2005, 21:18
Ik vind dat er wel een laklaag overheen had gemogen. Maar toch een hele mooie gitaar, gefeliciteerd! :D

LyCanthrope
27 oktober 2005, 10:41
maar het is dus niet verstandig een matte gitaar aan te schaffen?
ik vond die matte telecaster zo mooi ='(

maar hoezo beschadigd het dan precies?

Raytheman
27 oktober 2005, 11:20
Dat beschadigen valt reuze mee hoor. 'Satin laquer' is gewoon engels voor zijdeglans. Als je dit polijst kan krijg je m net zo glimmend als een hoogglans lak.
Op het FDP-forum had iemand er foto's van opgezet maar die zijn er helaas al af.

LyCanthrope
27 oktober 2005, 11:42
Danku

jozum
27 oktober 2005, 14:05
ik ben wel benieuwd wat voor element je in de brug gaat zetten, ben zelf ook op zoek. Wat voor geluid zoek je en hoe denk je het te combineren met de 2 sc's, wil je meer versatiliteit (qua output misschien iets hoger, of bijv. hb-schakelen)?

jozum

edit: misschien een staggered quarter-pound?

Ibanez RuleZ
27 oktober 2005, 14:33
laat dat nu precies degene zijn die ik er voor heb besteld :p, die staggerd quarterpounder... (kost trouwens 55 euro bij thomann.de)

ik wil inderdaad meer versatiliteit, maar dat is meer qua toepassing van de gitaar. momenteel doet ie t goed op pop, klassiek spul etc, maar rock doet ie niet goed genoeg naar mijn bescheiden mening. het probleem is zowel de voicing (te hoog/schel) als de output. volgens mij werkt namelijk: hoe hoger de potentiele output, hoe minder glazig hij gaat klinken (ik heb nog nooit een glazige hoge output humbucker gehad) en dat glazige wil ik iig op de brug kwijt. veel daarvan gaat ook wel weg als je de tone terugdraait, maar de output is al ZO laag, dat er helemaal geen gain meer overblijft.

ik zal mijn bevindingen hier wel neerzetten na het installeren van de quarterpounder. hij blijft dan in ieder geval single, want humbucker hoeft ie niet te worden, daar heb ik zoals gezegd ander gitaarspul voor ;-)

Harrald

Negative K3 fan
27 oktober 2005, 17:26
maar hoezo beschadigd het dan precies?

ALWEER AAAAAHHHHHHHHHHHH :-( :x :x