PDA

View Full Version : Peavey classic50/50 bias



Mushin
26 oktober 2005, 13:57
Hallo beste mensen,

na lange tijd alleen maar lezen zal ik ook maar eens een vraag posten;

Ik heb een peavey classic 50/50 eindtrap met El84's. Nu heb ik van verscheidene kanten gehoord dat deze een fixed bias heeft. Als dat zo is, betekent dat dan dat ik gewoon (zelf) nieuwe buizen erin kan zetten zonder te biassen? Moet ik dan nog opletten welke buizen ik koop?

thanx,
B

vester86
27 oktober 2005, 00:51
hmm, interessant, ik heb dezelfde classic 50/50 (eentje van half '98) de nieuwe serie....
ik luister mee

fhensen
27 oktober 2005, 14:55
zoek verder op dit forum. Er zijn al verschillende topics over geweest. Nico Verduin kan jullie er alles over vertellen

Succes

Frank

PeeVee
27 oktober 2005, 16:26
Als de eindtrap met EL84's is dan vermoed ik dat de buizen cathode (self) biassed zijn en in principe bepaald de cathode weerstand dan de ruststroom (bias) en hoef je niet te "biassen" (hoewel het nooit onverstandig is om te meten of de instelling inderdaad is wat het zou moeten zijn).

Fixed bias betekent dat de ruststroom wordt ingesteld door een VASTE negatieve voorspanning op het stuurrooster toe te passen. Die vaste spanning moet je echter wel degelijk instellen. "Fixed bias" betekent dus niet dat je de bias niet in kunt of hoeft te stellen. Dit komt wat meer voor bij versterkers met EL34- en 6L6 achtige buizen (hoewel die ook cathode biassed kunnen zijn). Zoals gezegd vermoed ik dat jouw EL84 eindtrap gewoon cathode biassed oftewel "self biassed" is en bepaald de waarde van de cathode weerstand de ruststroom.

Hoeveel buisjes zitten er eigenlijk in? 2 x 4 EL84's? Met cathode bias krijg je er niet veel meer dan 15W uit een setje, 30W uit een kwartetje en het is mij niet bekend dat fixed bias bij EL84's zoveel meer efficiency geeft dus snap niet zo goed hoe dat ding 2 x 50W kan zijn (dat meen ik op te maken uit de naam).

Weet je ergens een circuit te staan dan kan ik wel even voor je kijken.

Mushin
28 oktober 2005, 13:17
Peevee, bedankt voor deze info. Dus als de amp cathode biassed is kan je er nieuwe buizen inzetten zonder iets in te regelen, en bij fixed bias moet er nog degelijk wel wat ingeregeld worden? Interessant, weer een nieuwe term geleerd :)

De amp is idd 2x 50 watts, en ik meen mij te herinerren dat er 4 EL84 buisjes per kanaal inzaten. (Edit: volgens Harmony Central in totaal 8 EL84's 2 12at7's and 2 12ax7's). In de manual staat geen circuit. Een eerste google-poging heeft ook nog niks opgeleverd.