PDA

View Full Version : [Live situatie] gitaargeluid direct over PA



thefox
26 oktober 2005, 12:43
Hoi,

Ik zit sinds kort in een cover band waar ik veel mee optreed. Tot nu toe heb ik eigenlijk iedere keer mn Line6 Pod XT Live gebruikt tijdens optredens, gewoon direct over PA. Nu is het probleem een beetje dat tijdens optredens mn geluid in de zaal erg goed is (qua volume enzo), maar ik hoor mezelf niet altijd even goed. Op dat soort momenten mis ik toch een beetje een gewone gitaarversterker.

Nu zat ik te kijken naar de line6 flextone III versterkers, omdat die ook de mogelijkheid hebben om direct aangesloten te worden op de PA. Nu zit ik er alleen een beetje mee, dat ik dan een beetje dubbelop zit qua effecten. Ik vind mn Pod XT Live een ideaal floorboard, lekker intuitief, en die wil ik zeker blijven gebruiken. Vooral omdat ik in die coverband voortdurend aan het switchen ben tussen geluiden.

De belangrijkste redenen voor mij om met de Pod XT live te werken zijn de draagbaarheid (ik heb geen rijbewijs), simpelheid (direct aansluiten etc) en veelzijdigheid. Deze zaken wegen op het moment even zwaarder dan een serieus goede versterker. Momenteel heb ik een Fender Ultimate Chorus (misschien 8 jaar geleden gekocht toen ik nog niet echt verstand had van versterkers en elektrisch spelen, ik had net vier jaar klassiek gespeeld :P) Het mooiste zou zijn als ik én mn xt live direct op PA aan kon sluiten én mn versterker als monitor te kunnen gebruiken.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en deze met mij willen delen?! Het liefst zou ik alles op willen lossen met de spullen die ik nu heb en doorsparen voor een serieuze versterker combo (Mesa Boogie, Vox of Engl) Ik heb niet zoveel zin om geld te gaan steken in een monitor, omdat ik dat geld liever in een echte gitaarversterker stop!

Baker
26 oktober 2005, 12:51
Ik heb niet zoveel zin om geld te gaan steken in een monitor, omdat ik dat geld liever in een echte gitaarversterker stop!

Toch ligt hier de oplossing....
gewoon een een floormonitor, net als de zanger,
en dan op de mengtafel je gitaar voor jouw monitor iets opschroeven... Klaar! (als je mengtafel meerdere monitorgroepen heeft)

Het moet toch mogelijk zijn om een tweedehandsje op te snorren?

Baker
26 oktober 2005, 12:54
en nu je het zegt,
volgens mij kun je je bestaande versterker ook gewoon aansluiten (via line in ofzo, maar anders gewoon via de input.
PA -> monitor out-> input van je fender.
Ik weet alleen niet hoe dat klinkt.

Nicci
26 oktober 2005, 13:04
ik neem aan dat je een monitor krijgt bij een optreden? dan is het toch gewoon een kwestie van die monitor wat harder . . .

thefox
26 oktober 2005, 13:18
Jawel, maar er zijn meestal maar twee monitors, en ik heb liever gewoon alleen gitaargeluid :P


en nu je het zegt,
volgens mij kun je je bestaande versterker ook gewoon aansluiten (via line in ofzo, maar anders gewoon via de input.
PA -> monitor out-> input van je fender.
Ik weet alleen niet hoe dat klinkt.
Het enige probleem wat ik bij deze oplossing zie, is dat het geluid uit mn versterker anders klinkt dan het geluid wat uit de monitors/speakers komt

Hoe doen maken jullie eigenlijk je live gitaar geluid? Versterker als monitor, mic ervoor en doorversterken naar PA. Of gewoon je versterker in zn eentje, dus niet doorversterken.

Nicci
26 oktober 2005, 13:26
simpelste oplossing lijkt me dan dat de geluidsman op jouw monitor of alleen gitaar doorgeeft, of de gitaar daar wat harder zet.

mijn gitaar krijgt meestal een mic voor de speaker. vervolgens heb ik een monitor voor een totaalplaatje. aangezien je meestal in de buurt van je eigen versterker staat te spelen, fungeert die als een monitor (ook al heb je die in principe niet meer nodig).

thefox
26 oktober 2005, 13:31
Ok, dus het is eigenlijk toch een kwestie van het geluid beter afstellen :p Meestal hebben we geen geluidsman en dan is het heel irritant als blijkt dat je bij een solo geen volume over hebt om over de rest te komen. Als je dan een versterker achter je hebt staan dan kun je daar het volume nog even snel wat harder op zetten...

Nicci
26 oktober 2005, 13:36
ik weet niet hoe dat werkt op zo'n line6 ding, maar kan je daar geen solovolume op instellen?

thefox
26 oktober 2005, 14:00
Jawel, er zit een volume pedaal op. Maar als ze op de PA mn maximale volume te zacht hebben gezet, schiet het nog niet op :( Het is ook allemaal een kwestie van ervaring. Maar het is zo'n frustratie als je een hele vette solo hebt voorbereid en je hebt dan niet voldoende volume over. Bij ons vorige optreden deed onze bassist tijdens het spelen ook de knoppen, met het gevolg dat de bas knoeihard stond en de zang wegviel. Gitaar was op zich wel ok, maar bij een solo ging het niet helemaal lekker. En laat dat nu net mijn moment zijn, waar ik ff helemaal uit mn dak kan gaan als gitarist 8-)

pikasso
26 oktober 2005, 14:06
Ik regel dat met mijn geluidsman.
Afgelopen vrijdag mijn 1e optreden gedaan met de VOX Tonelab SE. Echt perfect. Geen gesleep, geen ruimte kwijt aan top+kast. En toch mezelf goed kunnen horen.

Ik programmeer ook alle mijn solo-patches 'luider' dan mijn gewone patches. Helpt ook al wat ;-)

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 14:27
ff wat vraagjes voor picasso

wat voor reacties kreeg je uit het publiek over je toon?

kwam je goed door de mix heen?

moest je nog het een en ander veranderen aan je patches die je vooraf (thuis?) had gemaakt?

wat voor stijl muziek?

thefox
26 oktober 2005, 14:38
Jah die VOX Tonelab SE is ook wel cool. iig gelijk twee pedalen en die ingebouwde buis geeft ook wel wat extra's. Ik vind hem alleen wel wat minder intuïtief dan de Pod XT Live. Persoonlijk maak ik mn patches thuis met koptelefoon en output op mixer en dan tijdens het oefenen ook via PA spelen en de patches aanpassen. Volumes tweaken en soms wat meer mid erin gooien om goed door de mix heen te komen.

dejohan
26 oktober 2005, 14:41
Ik zou zo'n splittertje achter je pod zetten, 1 lijn naar de PA, andere naar je gitaarversterker.
Om te voorkomen dat je git versterker je geluid te veel kleurt kan je hem in de "in" of "return" van de effects loop steken-> de 'in' van de FX loop gaat rechtstreeks naar de powerversterker, dus de voorversterker die bij gitaarversterkers het geluid het meeste kleurt wordt uitgeschakkeld. Zo krijg je een redelijk nauwkeurige weergave van wat er uit je pod komt.

Ik denk dat dit de meest effectieve en goedkope oplossing in indien je de git versterker als monitor wil gebruiken.

thefox
26 oktober 2005, 14:46
Weet je toevallig ook hoe zo'n splitter precies heet. Ik heb even snel op thomann.de gezocht maar kan het niet echt vinden.

Nicci
26 oktober 2005, 15:03
maar dan moet je dus slepen met een versterker . . . dan zou ik die line6 de deur uit doen. :D

dejohan
26 oktober 2005, 15:05
Ik bedoel zo'n ding dat in elke electronica zaak te vinden is om vb twee koptelefoons op 1 aansluiting te zetten.

Zoiets, maar dan voor de juiste jacks, en eventueel mono ipv stereo.

http://www.triplebit.com/images/Splitter-1.jpg

thefox
26 oktober 2005, 15:19
maar dan moet je dus slepen met een versterker . . . dan zou ik die line6 de deur uit doen. :D

Tjah helemaal gelijk in. Ik ben ook aan het sparen voor een serieuze versterker. (Engl Sovereign spreekt me erg aan, vooral ook vanwege veelzijdigheid) Maar dan gaat mn Fender Ultimate Chorus er eerder uit dan mn Line6 :P

pikasso
26 oktober 2005, 21:25
ff wat vraagjes voor picasso

wat voor reacties kreeg je uit het publiek over je toon?

Die vonden ze te gek klinken.

kwam je goed door de mix heen?
Jazeker, ik hou er ook rekening mee met het programmeren, veel MID.

moest je nog het een en ander veranderen aan je patches die je vooraf (thuis?) had gemaakt?
Nee niets veranderd aan mijn patches.

wat voor stijl muziek?
Ik speel in een coverband

Punt
27 oktober 2005, 00:04
Tja je zou je pod op je fender aan kunnen sluiten en die via een mic naar de PA doorsturen.

Zelf ben ik meer een buizenman, dus idd gewoon een mic voor de speaker. De amp is de monitor, de effecten komen van het pedalboard.

Ik heb wel van die digitale boards geprobeerd, maar vond het allemaal wat magertjes in een life situatie. Hangt natuurlijk van de toon af die je zoekt. Ik wil gewoon onvervalste buizen tonen.

vester86
27 oktober 2005, 00:40
zit niet te mierenneuken en koop gewoon een simpele actieve monitor van 100 of 150 watt... kost je niet meer dan 200 euro, je hebt exact het geluid dat uit je pod komt en is nog draagbaar ook...

en over geld: je hebt die Pod XT toch ook moeten kopen??

thefox
27 oktober 2005, 08:50
zit niet te mierenneuken en koop gewoon een simpele actieve monitor van 100 of 150 watt... kost je niet meer dan 200 euro, je hebt exact het geluid dat uit je pod komt en is nog draagbaar ook...

en over geld: je hebt die Pod XT toch ook moeten kopen??
Waarom dacht je dat het geld nu op was dan?! :P En als ik 200 euro uitgeef, dan geef ik dat liever uit aan een echte versterker...

Punt
27 oktober 2005, 19:07
zit niet te mierenneuken en koop gewoon een simpele actieve monitor van 100 of 150 watt... kost je niet meer dan 200 euro, je hebt exact het geluid dat uit je pod komt en is nog draagbaar ook...

en over geld: je hebt die Pod XT toch ook moeten kopen??
Waarom dacht je dat het geld nu op was dan?! :P En als ik 200 euro uitgeef, dan geef ik dat liever uit aan een echte versterker...

euuhh voor 200 euro heb je geen echte versterker hoor....:)

thefox
27 oktober 2005, 20:16
Nee dat weet ik ook wel, maar ik bedoel meer dat ik aan het sparen ben voor een goede versterker. (1500-2000 euro) En dan zet ik die 200 euro liever op mn spaarrekening en probeer ik het zolang vol te houden met de spullen die ik heb....

Punt
27 oktober 2005, 20:30
Nee dat weet ik ook wel, maar ik bedoel meer dat ik aan het sparen ben voor een goede versterker. (1500-2000 euro) En dan zet ik die 200 euro liever op mn spaarrekening en probeer ik het zolang vol te houden met de spullen die ik heb....

Goed plan :)

Nocki
28 oktober 2005, 12:22
Er zijn 2e hands wel active monitortjes te vinden van rond de 100 euro die ook nog draagbaar zijn. zie het als een investering. je investeerd nu in een monitor die zorgt dat je jezelf wel goed hoort en als je 1900 euro bij elkaa rhebt en een stack wilt kopen voor 2000 verkoop je gewoon je monitor. maar als je met de modeling blijft werken gaat dat waaschijnlijk niet mooi klinken over je stack...

succes,

Nocki

sniekie
28 oktober 2005, 12:59
ik vraag me af he, hoeveel uitgangen heeft die pod live,
als je nog een koptelefoon uitgang er op hebt zitten ook, kan je die dan niet naar je versterker sturen?
dan stuur je het gewone line out signaal links rechts naar de pa en via de koptelefoon uitgang naar je versterker, kan je het vollume van je gitaar helemaal zelf regelen.
(zo deden wij het altijd in de band, onze gitarist had een gewone pod xt)

groetjes Niek

sniekie
28 oktober 2005, 13:01
ik vraag me af he, hoeveel uitgangen heeft die pod live,
als je nog een koptelefoon uitgang er op hebt zitten ook, kan je die dan niet naar je versterker sturen?
dan stuur je het gewone line out signaal links rechts naar de pa en via de koptelefoon uitgang naar je versterker, kan je het vollume van je gitaar helemaal zelf regelen.
(zo deden wij het altijd in de band, onze gitarist had een gewone pod xt)

groetjes Niek

Epic
28 oktober 2005, 14:16
ik vraag me af he, hoeveel uitgangen heeft die pod live,
als je nog een koptelefoon uitgang er op hebt zitten ook, kan je die dan niet naar je versterker sturen?
dan stuur je het gewone line out signaal links rechts naar de pa en via de koptelefoon uitgang naar je versterker, kan je het vollume van je gitaar helemaal zelf regelen.
(zo deden wij het altijd in de band, onze gitarist had een gewone pod xt)

groetjes Niek
Inderdaad, ik weet niet of je altijd stereo naar de PA gaat, maar anders kan je natuurlijk links naar PA en rechts naar je versterker.

thefox
28 oktober 2005, 15:31
ik vraag me af he, hoeveel uitgangen heeft die pod live,
als je nog een koptelefoon uitgang er op hebt zitten ook, kan je die dan niet naar je versterker sturen?
dan stuur je het gewone line out signaal links rechts naar de pa en via de koptelefoon uitgang naar je versterker, kan je het vollume van je gitaar helemaal zelf regelen.
(zo deden wij het altijd in de band, onze gitarist had een gewone pod xt)

groetjes Niek
Hey dat is een idee! Ga ik eens proberen. Ik gebruik echt stereo bv voor delays etc dus links naar versterker en rechts naar PA is niet echt een optie...