PDA

View Full Version : Linkshandig kind links of rechts laten leren?



Ge
26 oktober 2005, 09:44
Mijn zoontje van bijna 8 wilt dolgraag een gitaar voor zijn verjaardag en gitaarlessen nemen, maar omdat hij linkshandig is, weet ik niet of het beter is om meteen rechts te laten leren, hij is nog jong en zal het wel gauw doorhebben of is het beter om toch links te leren (hij is per slot van rekening niet voor niets linkshandig geboren).

Ik begrijp dat er minder linkshandige (electr.) gitaren te koop zijn en ook lesmaterialen, laat staan een linkshandige leraar makkelijk te vinden is.

Wie heeft hier ervaring mee of kan hierover iets zinnigs zeggen?

Janne
26 oktober 2005, 15:53
Ik denk niet dat de leraar per se linkshandig moet zijn. En ik ben zelf linkshandig en heb gewoon rechtshandig gitaar geleerd (ok ik ben niet extreem linkshandig, ik knip "gewoon" met rechts enzo).

Harald
26 oktober 2005, 17:58
Voor de leraar en het lesmateriaal maakt het niet uit. Sterker nog, als de leraar rechtshandig is, kun je gewoon spiegelen als je links speelt.

Qua spelen zijn er zowel links als rechts spelende gitaristen die heel goed spelen (speelden). Hendrix speelde linkshandig, Mark Knopfler is ook linkshandig maar speelt gewoon rechts. En hij is vast niet de enige.

Voor linkshandig spelende gitaristen is het wel vaak handig ook rechtshandig te kunnen spelen, of evt. met de snaren omgedraaid. (van Hendrix wordt beweerd dat hij dit uitstekend kon, en ik heb een italiaanse gitarist dit ook wel even zien doen) Ben je ergens bij vrienden waar geen linkshandige gitaar is, dan heb je soms geen keuze (behalve niet spelen dan)

Voor het kopen van een gitaar is rechtshandig uiteindelijk natuurlijk makkelijker. Je moet als je linkshandig wilt spelen wel een instrument kopen dat hiervoor gebouwd of in ieder geval aangepast is.

Ik weet niet of Rien op dit moment nog aan ons forum toekomt, maar die had een tijd geleden eenzelfde vraag met een kind. Weet niet wat ze uiteindelijk gedaan hebben.

Ge
26 oktober 2005, 20:15
Bedankt voor jullie reactie's Janne en Harald.

Zoontje is pas in december jarig, maar ik ben nu al op zoek naar een 3/4 gitaar (akoestisch) en info over linkshandigheid.

Misschien nog tips over een gitaarmerk of maakt het niet uit waarmee je het leert? Het lijkt me dat je op latere leeftijd wel meer let op kwaliteit en geluid dan als je net begint op een 3/4 gitaar. Zijn droom is eigenlijk een stoere electrische, maar ik wil dat hij eerst 'gewoon' les heeft, lijkt me al moeilijk genoeg.

Als ik zo al die gitaren zie in winkels en internet, dan krijg ik de kriebels, misschien ga ik het zelf ook wel leren, maar dan wel linkshandig.
Ik ben ook linkshandig en kan bijna niets rechts.

Misschien komt Rien ook nog een keer op dit forum, en misschien kan hij dan ook een reactie plaatsen?!

Picker
27 oktober 2005, 00:22
Aangezien gitaar niet voor de ene hand meer coördinatie vraagt dan voor de andere, heeft het mijns inziens weinig zin een linkshandige gitaar te kopen.

Net zo min als een linshandige judoka eerst alleen linkse worpen zou moeten leren, of een linkshandige snowboarder de bindingen andersom zou moeten hebben staan, of er voor linkshandigen omgekeerde boeken worden gedrukt zodat je de pagina's van achter naar voren kunt omslaan met je andere hand.

Mocht hij doorzetten met die gitaar dan is er oneindig meer keuze voor rechtshandige gitaren, en kan hij ook op de gitaren van zijn vriendjes spelen, enz.

Gewone gitaar dus. Niemand heeft me ooit een goede reden kunnen geven waarom een linkshandig iemand ook een linkshandige gitaar moet hebben.

Succes!

Picker.

maylingjv
27 oktober 2005, 15:27
ik zou gewoon jou zoon laten spelen op wat voor hem het beste aanvoelt,als hij automatisch een gitaar links vastneemt en dat gaat beter dan zou ik hem linkshandig laten spelen dan gaat hij er ten eerste meer plezier aan beleven en sneller vorderingen maken,nu zo kan je ook als tegenargument nemen (in mijn geval dan) dat ik linkshandig heb leren spelen omdat mijn vader ook linkshandig is maar niets is minder waar mijn zus heeft ook een tijdje gitaar gespeeld en die kon helemaal niet overweg met een linkse gitaar en pas op het meiske kon knocking on heavens door bijna perfect spelen in een weekske,dat zag ik ze niet doen had ze linkshandig leren spelen

olaf reijnders
27 oktober 2005, 16:08
Ik ben linkshandig (een echte) en speel ook linkshandig. Ik heb er geen spijt van. Enige nadeel is dat je met een minder uitgebreid assortiment lefty gitaren zit. Maar mijns isziens is dat de enige nadeel.
In mijn omgeving heb ik weleens een linkshandige gekend die rechtshandig geleerd heeft. Was niet strak omdat hij rechts aansloeg. Dus mijn advies is gewoon linkshandig leren.

Tamaraah
27 oktober 2005, 17:43
Toen ik nog niet op les zat en ik al een gitaar had speelde ik ook links. Maar mij werd verteld dat het beter was als ik rechts ging spelen, want anders zou ik ook een andere gitaar moeten hebben.

Ja ik wilde dat wel want ik wilde enorm graag het leren enzo. Dus toen ben ik het langzamerhand rechts gaan leren. En nu speel ik al 9 jaar rechts! Dus ja...rechts is wel het handigst, maar ja met linkhandige gitaristen is ook niets mis! :)

Ge
27 oktober 2005, 20:24
Nog meer reactie's: iedereen hartelijk dank hiervoor !

Ik heb mijn zoontje gevraagd rechts te knippen en schrijven, en dat lukte heel goed. misschien is hij niet zo heel links, alhoewel, hij voetbalt wel met links.

Zodra hij echt lessen gaat nemen (volgend jaar pas) dan zal ik het met de leraar bespreken. Ondertussen krijgt hij dus eind december gitaar kado (hij kan niet wachten) en dan zie ik wel hoe hij die het meest beet pakt, en wat hem lekker ligt. Hij speelt nu met zo'n houten speelgoed gitaartje en neemt die afwisselend in de hand.

Er zijn dus meer linkshandige gitaristen dan ik dacht.
Ik weet niet meer of ik het op deze site had gelezen, maar er is een gitarenwinkel in Parijs alleen voor linkshandigen, da's in elk geval wel handig ! :D

Nogmaals bedankt voor alle reactie's.
Ge

woutB
28 oktober 2005, 01:00
Aangezien gitaar niet voor de ene hand meer coördinatie vraagt dan voor de andere, heeft het mijns inziens weinig zin een linkshandige gitaar te kopen.

Net zo min als een linshandige judoka eerst alleen linkse worpen zou moeten leren, of een linkshandige snowboarder de bindingen andersom zou moeten hebben staan, of er voor linkshandigen omgekeerde boeken worden gedrukt zodat je de pagina's van achter naar voren kunt omslaan met je andere hand.

Mocht hij doorzetten met die gitaar dan is er oneindig meer keuze voor rechtshandige gitaren, en kan hij ook op de gitaren van zijn vriendjes spelen, enz.

Gewone gitaar dus. Niemand heeft me ooit een goede reden kunnen geven waarom een linkshandig iemand ook een linkshandige gitaar moet hebben.
Succes!

Picker.

Niemand heeft me ooit een goede reden kunnen geven waarom een rechtshandig iemand ook een rechtshandige gitaar moet hebben.

Slaat natuurlijk nergens op al jouw redeneringen.
Linkshandigheid is geen aanstellerij ofzo.
Het aanslaan(ritme) gaat gewoon niet goed met mijn "verkeerde hand"
beetje spastisch zelfs.
Ook ik heb het rechtshandig geprobeerd maar dat was echt een drama.

p.s. een snowboarder heeft wel degelijk z'n bindingen andersom.

maylingjv
28 oktober 2005, 09:54
ik denk ook niet dat het plezier van het spelen opweegt tegen het assortiment aan gitaren dat je vind,by the way zijn er nu meer linkshandige kwaliteitsgitaren te vinden als vroeger en ook meer winkels die wel is een linkshandige gitaar binnendoen,
www.californiamusic.fr
www.leftyguitars.be
op ebay kan je ook enorm veel linkshandig vinden,

Luca P
28 oktober 2005, 11:50
Ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig.
Gewoon omdat mijn vader ook rechtshandig speelde en we dus een rechtshandige gitaar in huis hadden.
Da's handig!
:roll:
Mijn zoontje zal ik inprenten rechtshandig te spelen.
Zijn speelgoed gitaartjes zijn trouwens ook rechtshandig.

Picker
28 oktober 2005, 16:54
Slaat natuurlijk nergens op al jouw redeneringen.
Linkshandigheid is geen aanstellerij ofzo.


Ha, een man met één-eenduidige en expliciete formuleringen. Daar houd ik wel van.

Natuurlijk is linkshandigheid geen aanstellerij. Heb ik dat beweerd? Lees mijn bericht nog eens en probeer nu te begrijpen wat ik schreef.

En: klopt wat je schreef over die snowboards, maar dat is niet één op één gerelateerd aan links- of rechtshandigheid, uitsluitend op de geometrische asymmetrie van het snowboarden en persoonlijke voorkeur. En die voorkeur is puur emotioneel zolang je nog nooit gesnowboard hebt.

(Geef mij dus maar een paar goede ski's.)

JanB
28 oktober 2005, 18:00
Uiteraard kan een kind worden gedwongen rechts te schrijven of gitaar te spelen. Vroeger was dat zelfs heel gebruikelijk. Maar als iemand echt links is, heeft links schrijven en links gitaar spelen altijd de voorkeur.
Keuze hoeveelheid in gitaren is een secundair, en niet doorslaggevend argument argument. Linkse scharen en pennen zijn ook nog steeds schaars, maar geen reden (meer) kinderen verplicht rechts te laten schrijven.

Overigens is er, afhankelijk van de speelstijl wel een verschil tussen de vereiste (fijne) motoriek van de linker en rechter hand.

Jan

Picker
28 oktober 2005, 18:38
Overigens is er, afhankelijk van de speelstijl wel een verschil tussen de vereiste (fijne) motoriek van de linker en rechter hand.

Jan

Ja, da's waar. Maar bij een beginner weet je niet welke speelstijl dat uiteindelijk wordt... dus weet je ook niet of het links- of rechts moet worden.

Ik ken overigens ook iemand die linksom gitaar speelt op een normale gitaar. Misschien is dat een compromis? :razz:

Janne
28 oktober 2005, 20:43
En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.

Ge
28 oktober 2005, 20:56
nu wordt het wel erg verwarrend....links, rechts,:dance: links ..... :razz:

maar eh.. jullie mening wordt wel enorm gewaardeerd enne .......
de tijd zal het leren denk ik dan maar. zolang mijn
zoontje maar plezier in het spelen heeft... :noob:

Noot Muskaat
28 oktober 2005, 22:42
Ik vind dat linkshandig gitaarspelen verboden moet worden, op het podium staan ze altijd in de weg en bij gitaarles kunnen ze niet eens normaal naast je zitten, nee dan moeten de stoelen ineens weer drie meter uit elkaar.....rare lui...

belg
29 oktober 2005, 00:20
Ik ben linkshandig, en een echte die-hard daarin.

doe alles links, behalve... juist: gitaar spelen.

denk achteraf dat ik misschien toch linkshandig had moeten beginnen. maar idd: rechtshandige gitaar was voorhanden en ben daar dus maar op begonnen.

mijn idee: kind zelf laten beslissen, er zijn vele mengvormen in rechts en linkshanders...

Esther*
29 oktober 2005, 22:46
Het aanleren van een linkshandig instrument heeft een aantal nadelen:
* In de handel zijn nauwelijks linkshandige gitaren voorhanden.
* Linkshandige gitaren zijn duurder.
* Men kan nooit op een andermans gitaar spelen en andersom.

Naar mijn mening ben je in het voordeel als je als linkshandige op een normale gitaar speelt. Je linkerhand is namelijk het lastigst dus het is fijn als dat nu net je dominante hand is. Ik moet wel zeggen dat dit geldt voor de klassieke gitaar. Misschien dat voor andere stijlen anders ligt. In ieder geval is de rechterhandtechniek voor flamencogitaristen behoorlijk pittig.

Hoewel het helemaal niet zeker is wat de ontstaansgeschiedenis van de gitaar precies is, gaan er veel stemmen op voor het idee dat de gitaar (evenals de viool) uit de boog is ontstaan. De pees werd oorspronkelijk aangeslagen met de rechterhand (voor de meesten de dominante hand). Pas later bedacht men dat de toon hoger kon klinken door de snaar korter te maken. En ja, dat werd dus met de linkerhand gedaan. De techniek van de linkerhand is uiteindelijk ingewikkelder geworden dan de techniek van de rechterhand.

Ik heb in de loop der jaren aardig wat linkshandige leerlingen gehad. Een enkeling had al een linkshandige gitaar gekocht, de meesten hadden echter een rechtshandige gitaar. Ik kreeg niet de indruk dat het van invloed was op het spel. Als men me nu advies zou vragen zou ik een 'normale' gitaar aanraden.

Esther

Tupelo
30 oktober 2005, 01:20
En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.

Precies... :-?

Nicci
30 oktober 2005, 10:56
ik vind het argument van de ritmisch sterke linkerhand (als je links bent) niet zo sterk. er zijn nogal wat instrumenten (alle toetseninstrumenten) die maar in 1 variant komen. wat dat betreft is de gitaar een beetje een uitzondering.
als het geen groot probleem is, zou ik het met een rechtshandige gitaar proberen.

Janne
30 oktober 2005, 12:56
En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.

Precies... :-?
Huh, volg je mij niet? Hoe kan dat nou :P .
Ja ik weet het, dat heeft niks te maken met hoe je dat kind gaat leren gitaar spelen, maar ik bedoel meer van je hoeft dan niet per se een linkshandige gitaar te kopen als ie linkshandig wil spelen.

BassAgent
30 oktober 2005, 13:47
Ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig. Het maakt niet zoveel uit. Als je voor die jongen een rechtshandige gitaar koopt zal hij rechtshandig leren spelen, als je een linkshandige koopt leert ie linkshandig spelen. Klaar.

Tupelo
30 oktober 2005, 20:50
En in het begin maakt het niet zoveel uit of je een linkshandige of rechtshandige gitaar koopt. Bij zo'n 3/4 gitaartje kan je ook gewoon de snaren omwisselen volgens mij.

Precies... :-?
Huh, volg je mij niet? Hoe kan dat nou :P .
Ja ik weet het, dat heeft niks te maken met hoe je dat kind gaat leren gitaar spelen, maar ik bedoel meer van je hoeft dan niet per se een linkshandige gitaar te kopen als ie linkshandig wil spelen.

Ik volg je juist wel, ik snap de ophef niet. :wink:

Janne
30 oktober 2005, 21:12
Haha ok, ik bedacht ook dat het dat kon zijn.

harrie-beton
2 november 2005, 23:52
ik ben zelf linkshandig en heb eerder op deze discussies gereageerd.

Tja hoewel de meeste linkshandige gitaristen (Saksioni - Steve Morse) rechtshandig spelen moeten we toch even stil staan bij links en rechtshandigheid:

Linkshandigheid is AANGEBOREN.
Linkshandigheid betekent dat je rechter hersenhelft dominant is ten opzichte van je linker hersenhelft wat vooral tot uiting komt in een betere motoriek aan de linkerkant. Of die betere motoriek 100% aangeboren is, dat is moeilijk te zeggen. Experimenten zijn moeilijk en niet ethisch.
Vroeger mocht men niet eens links schrijven.

Vooral mannen zijn 4 keer vaker dan vrouwen linkshandig en in theorie zou de linkerzijde motorisch beter functioneren dan rechts. In die theorie zou een linkshandige man een betere linkshandige gitarist worden dan wanneer hij rechts zou spelen.

Extra complicatie is dat een flink deel van de linkshandigen sommige dingen rechtshandig goed kunnen. Ambidexter heet dat. In voetbal termen "twee benig".

Het is echter een moeilijk uit te zoeken theorie maar ik zou voorstellen om de keuze aan de gitarist te laten in het begin als hij gaat spelen.
Ik heb mijn eerste 2 jaar rechts gespeeld en speel nu links en dat voelt gewoon beter. Verder doe ik ook alles met links zoals voetballen en schrijven.

Er is nog wel meer over te zeggen dat linkshandigen slimmer zijn (Einstein was links) maar linkshandigen gaan ook eerder dood. Biologisch gezien zeggen sommigen dat linkshandigheid een defect is. Linkshandigen stotteren vaak..

Laat de bezwaren zoals de beschikbaarheid van gitaren niet meespelen.

Instrumentbeheersing vind ik zeker bij een gitaar belangrijk voor het speelgenot en de meeste linkshandigen spelen links gewoon natuurlijker en makkelijker.
Pak de gitaar zoals jij het beste hem vind aanvoelen.

Immers, er zijn nauwelijks rechtshandige gitaristen die links goed kunnen spelen. Dat heeft een aantal redenen.

JoostBaksteen
3 november 2005, 09:14
ik ben zelf linkshandig [..] Ik heb mijn eerste 2 jaar rechts gespeeld en speel nu links en dat voelt gewoon beter. Verder doe ik ook alles met links zoals voetballen en schrijven.

Instrumentbeheersing vind ik zeker bij een gitaar belangrijk voor het speelgenot en de meeste linkshandigen spelen links gewoon natuurlijker en makkelijker.

Pak de gitaar zoals jij het beste hem vind aanvoelen.

Immers, er zijn nauwelijks rechtshandige gitaristen die links goed kunnen spelen. Dat heeft een aantal redenen.


Zelf ben ik ook linkshandig, althans, ik schrijf linkshandig. Veel andere dingen doe ik met rechts, zoals b.v. knippen en voetballen. Andere dingen doe ik weer links, zoals b.v. tandenpoetsen en dingen gooien.

Gitaarspelen doe ik rechtshandig, dit voelde voor mij beter aan. Als ik nu linkshandig een gitaar pak voelt dat best raar aan. Ik denk dus ook dat je het hem het beste kan laten proberen en kiezen wat hij het prettigst vind.

Verder denk ik dat de mate waarin je link of rechtshandig bent ook een rol speelt. Doe je alles met links? Of doe je ook nog dingen met rechts. Dit zal zich waarschijnlijk uiten in het prettiger spelen op een bepaalde manier.

Waarom een linkshandige in theorie linkshandig beter zou spelen snap ik niet helemaal. Voor je linker hand (als je rechtshandig speelt) heb je ook een goede motoriek nodig, je handen moeten immers samen spelen. Het bewijs is wel dat Saksioni en Morse rechtsspelen, die hebben toch ook goede motoriek. Gewoon een kwestie van oefenen, of je nou linkshandig of rechtshandig speelt.

Waar je wel om moet denken als je een rechtshandige gitaar linkshandig maakt is dat je de topkam dan wel om moet draaien. Je kan dus niet zonder meer de snaren zomaar omdraaien! Dit ivm de snaardiktes.

Maar goed, de bottomline, ik denk dat je moet kijken wat het prettigst aanvoelt en vervolgens veel oefenen.

dejohan
3 november 2005, 11:31
Was niet strak omdat hij rechts aansloeg. Dus mijn advies is gewoon linkshandig leren.

Die ervaring heb ik ook met een gitarist, speelt heel goed, maar zijn aanslag is niet strak.

Langs de andere kant zijn er heel veen goeie linkshandige gitaristen die rechts spelen. Dus ik weet niet of dit voor iedereen geldt. Ik denk dat je hand op het fretboard sneller zal leren (want dat is je domibnante hand dan), maar je hand die aanslaat is dan minder goed of zal minder snel leren, in vergelijking met iemand die de 'juiste' configuratie gebruikt.

Picker
3 november 2005, 12:59
Ik ken heel veel gitaristen die geen strakke aanslag hebben, en daar zijn maar heel weinig linkshandigen bij...

JoostBaksteen
3 november 2005, 17:29
Was niet strak omdat hij rechts aansloeg. Dus mijn advies is gewoon linkshandig leren.

Die ervaring heb ik ook met een gitarist, speelt heel goed, maar zijn aanslag is niet strak.


Misschien moet hij vaker met een metronoom oefenen. Daar word je vanzelf wel strak van.

Picker
3 november 2005, 19:44
Maar dan wel een linkshandige metronoom...! :D

Ge
6 november 2005, 21:48
Zo te lezen was mijn vraag een aardig onderwerp voor discussie, en wel een hele interessante kan ik zeggen. Bedankt voor jullie input.
Ik ben er nog steeds niet uit of het links of rechts moet worden (!) maar we zien volgend jaar wel hoe hij het tijdens de lessen gaat doen.

feiko
7 november 2005, 14:58
Hey Ge,

Ik heb even allerlei reactie's doorgelezen.

Links of rechtshandig zijn is eigenlijk iets wat je jezelf aanleert.
Als iemand een voetbal naar je toeschiet en het voelt in jou lichaam het beste om die met links terug te schieten, ben je voor de maatschappij 'links'.

Nou is het met gitaarspelen zo dat je een bepaalde motoriek in beide handen moet aanleren. Aangezien deze motoriek in beide handen nog niet aanwezig is zou ik er voor kiezen rechtshandig aan te leren. Naar mijn mening is er geen of weinig verschil voor het aanleren om dat links of rechtshandig te doen. Het enige verschil is dat rechts 'gebruikelijk' is en daarom voordeliger is met het kopen van instrumenten.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes Feiko

feiko
7 november 2005, 15:50
Hey Ge,

Ik heb even allerlei reactie's doorgelezen.

Links of rechtshandig zijn is eigenlijk iets wat je jezelf aanleert.
Als iemand een voetbal naar je toeschiet en het voelt in jou lichaam het beste om die met links terug te schieten, ben je voor de maatschappij 'links'.

Nou is het met gitaarspelen zo dat je een bepaalde motoriek in beide handen moet aanleren. Aangezien deze motoriek in beide handen nog niet aanwezig is zou ik er voor kiezen rechtshandig aan te leren. Naar mijn mening is er geen of weinig verschil voor het aanleren om dat links of rechtshandig te doen. Het enige verschil is dat rechts 'gebruikelijk' is en daarom voordeliger is met het kopen van instrumenten.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes Feiko

harrie-beton
7 november 2005, 16:33
wat was er van jimi hendrix geworden als hij rechts was gaan spelen?

Ik vind dat de gitarist het zelf moet bepalen.

feiko
7 november 2005, 17:56
Hey Harry,

Ik vind ook dat de gitarist het zelf moet bepalen, maar als rechtshandig ook gaat kan je dat toch beter doen???

Je moet het met me eens zijn dat dat meer voordelen heeft.

groetjes Feiko

JoostBaksteen
7 november 2005, 19:04
Ik vond het toch wel interessant en ben nog wat op het internet gaan zoeken en kwam dit tegen: http://www.guitartips.addr.com/tip55.html

Hier staan ook wel interessante dingen in:



I knew a guitar teacher with a doctorate in guitar performance. He was a lefty who played righty. He told us mere mortals of a simple test for determining if a student can play right-handed. Have the student applaud for 10 or 15 seconds. If he holds the right hand still and claps the left
into it, he's probably too left-handed to play righty. If he moves both hands equally, or if he claps right into left, he can play right-handed pretty easily.


/edit: ben wel benieuwd hoe jij klapt Harrie, zelf klap ik met beide handen tegelijk. Wel zit mijn linkerhand 'boven'.

harrie-beton
7 november 2005, 21:48
de officiële test is 1 van de 2 halsslagaders dichtknijpen (eerst links) en dan kijken of iemand kan praten.

even bijkomen

Dan de rechter halsslagader dichtknijpen en kijken of ze kunnen praten.
Linkshandigen hebben spraakcentrum rechts en rechtshandigen links. Sommige hebben hem links en rechts, ambidexter.

ja ik ben serieus

zyon
12 november 2005, 23:37
ik benook linkshandig en speel recht, endat heeft veel voordelen, omdat je met je linkerhand toch meerkrachtmoet zetten om de snaren inte drukken.

Ge
14 november 2005, 23:22
Mijn pc was ruim een week kapot, daardoor kon ik de laatste nieuwe reactie's niet bekijken en reageren.
Nu wel gelukkig, ik had het idee dat ik een arm of been kwijt was zonder pc. wat is dat ding toch enorm belangrijk geworden in ons dagelijks leven! :P

Wederom bedankt voor jullie input !
Mijn zoon zegt zelf rechts te gaan spelen, wie weet of dat dan echt gaat gebeuren. Hij heeft zijn 'echte grote gitaar' nog niet dus dat kan nog veranderen. Met zo'n speelgoed gitaartje is het natuurlijk erg simpel.
We zullen zien...!

Ge
14 november 2005, 23:26
ik benook linkshandig en speel recht, endat heeft veel voordelen, omdat je met je linkerhand toch meerkrachtmoet zetten om de snaren inte drukken.

Hi Zyon, grappig dat jij dat zo schrijft, want ik zat toevallig met een klein gitaartje in mijn handen (ben zelf ook linkshandig en nam gitaar als een rechtshandige doch onervaren persoon) en kwam tot die zelfde conclusie, dat ik meer kracht had om de snaren in te drukken.

JanB
15 november 2005, 11:42
de officiële test is 1 van de 2 halsslagaders dichtknijpen (eerst links) en dan kijken of iemand kan praten.

even bijkomen

Dan de rechter halsslagader dichtknijpen en kijken of ze kunnen praten.
Linkshandigen hebben spraakcentrum rechts en rechtshandigen links. Sommige hebben hem links en rechts, ambidexter.

ja ik ben serieus

Hier moet ik even op reageren hoor, alhoewel ik erg twijfel of je serieus bent. Het is uiteraard onzin dat het spraakcentrum bij linkshandigen rechts zit. Het zit gewoon links. Verder zou ik niemand willen adviseren een halsslagader af te drukken. Het is trouwens ook onzin dat je daarmee zou kunnen testen waar het spraakcentrum zit. Bij de meeste mensen is de circel van Willis (een bloedvat onder de hersen die de verschillende bloedstromen ontvangt, volledig. Wat betekent dat bij afsluiting van een halsslagader, er toch nog overal bloed komt.

Ten aanzien van de discussie wil ik nog een keer opmerken dat dezelfde reden waarom wij rechtshandigen allemaal rechts spelen, reden voor linkshandigen moet zijn links te spelen. Waarom is deze discussie niet over een rechtshandig jongetje van 8? Misschien is het voor hem ook wel handig vanaf het begin links te gaan spelen? Ik zie de discussie alleen al, als een bevestiging van de nog bestaande teneur dat een linkshandige zich toch eigenlijk aan zou moeten passen... Mijn advies blijft: links spelen.

Jan

woutB
15 november 2005, 17:56
Ten aanzien van de discussie wil ik nog een keer opmerken dat dezelfde reden waarom wij rechtshandigen allemaal rechts spelen, reden voor linkshandigen moet zijn links te spelen. Waarom is deze discussie niet over een rechtshandig jongetje van 8? Misschien is het voor hem ook wel handig vanaf het begin links te gaan spelen? Ik zie de discussie alleen al, als een bevestiging van de nog bestaande teneur dat een linkshandige zich toch eigenlijk aan zou moeten passen... Mijn advies blijft: links spelen.

Jan

Jan, jij snapt het tenminste. En dat voor een rechtshandige.

feiko
16 november 2005, 13:43
Ik vind het wel grappig zoals er gepraat wordt over links en rechtshandig spelen, het is toch gewoon zo dat je beide handen een motoriek moet aanleren die ze niet kennen??

Een linkshandige zal inderdaad z'n linker hand eerder onder controle hebben en een rechtshandige z'n rechter hand maar het maakt dan toch niet uit wat die hand doet????

Ik zou gewoon kijken wat het beste aanvoelt. Ik heb ook es een verhaal gelezen dat je de gitarist in zijn handen moet laten klappen.
klapt ie met links en houdt ie rechts stil:Linkshadig spelen
klapt ie met rechts en houdt ie links stil:Rechtshandig spelen
klapt ie met allebei: Kies maar uit!

Groetjes Feiko

harrie-beton
16 november 2005, 19:38
aders dichtknijpen:
ik was ook niet serieus hoewel deze test wel bestaan heeft.


Over gitaarspelen met beide handen, rechtshandigen spelen toch ook bijna nooit links?
Je ritme hand moet je dominante hand zijn.

Gemene Lepel
21 december 2005, 14:23
Ik speel al ruim 1 jaar gitaar, ik ben linkshandig (en bij die klaptest uit dit topic kwam ik ook als (te) links uit) maar heb het vanaf het begin als rechtshandig aangeleerd. Dat was geen probleem, alles ging goed, na 3/4 jaar stopte ik met akoestisch gitaar en begon met elektrisch. Het eerste probleem was eigenlijk al het plectrum. Het duurde even voordat ik er mee om kon gaan. Maar dat ging goed. Maar na een half jaartje elektrisch kom ik nu bij rifjes van thrash en death metal waarbij de nadruk op de slaghand ligt en vaak niet op de linkerhand (ofwel, weinig en makkelijke powerchords, maar wel snel aanslaan). Nu merk ik pas dat mijn linkerhand veel vaster is en dat ik deze veel gecontroleerder kan bewegen als mijn rechterhand. Zoals eerder in dit topic gezegd werd ligt het vooral aan de stijl muziek die je wil spelen of je links of rechts aanleerd als linkshandige. Ik speel graag metal, maar de rifjes vragen vaak te veel van mijn rechterhand qua snelheid. Technieken zonder plectrum gaan daarentegen vaak wel erg goed, vooral omdat ik dan niet 1 beweging snel en vaak moet herhalen.

Dus ik sta nu voor het dilemma. Moet ik rechts door blijven spelen en gewoon proberen heel veel te oefenen (waarvoor ik eerst nog geschikte oefeningen moet vinden) terwijl ik weet dat mijn linkerhand beter zal zijn als slaghand.
Of moet ik die jaar les maar opgeven om het overnieuw te leren maar dan linkshandig?

harrie-beton
21 december 2005, 15:10
Dus ik sta nu voor het dilemma. Moet ik rechts door blijven spelen en gewoon proberen heel veel te oefenen (waarvoor ik eerst nog geschikte oefeningen moet vinden) terwijl ik weet dat mijn linkerhand beter zal zijn als slaghand.
Of moet ik die jaar les maar opgeven om het overnieuw te leren maar dan linkshandig?

Ik speel links en heb 2 jaar rechts gespeeld. Als je omschakelt naar links spelen dan gaat het gitaarspelen vlotter dan toen je begon.
Je hebt voordeel dat je rechts al dingen weet die je brein alleen maar hoeft om te draaien.

Bijvoorbeeld er zijn onderzoeken bekend waarbij mensen met brillen op liepen waarmee ze de wereld op de kop zagen. Het brein schakelt vrij snel om.

Malochia
21 december 2005, 16:31
Dus ik sta nu voor het dilemma. Moet ik rechts door blijven spelen en gewoon proberen heel veel te oefenen (waarvoor ik eerst nog geschikte oefeningen moet vinden) terwijl ik weet dat mijn linkerhand beter zal zijn als slaghand.
Of moet ik die jaar les maar opgeven om het overnieuw te leren maar dan linkshandig?

Ik speel links en heb 2 jaar rechts gespeeld. Als je omschakelt naar links spelen dan gaat het gitaarspelen vlotter dan toen je begon.
Je hebt voordeel dat je rechts al dingen weet die je brein alleen maar hoeft om te draaien.

Bijvoorbeeld er zijn onderzoeken bekend waarbij mensen met brillen op liepen waarmee ze de wereld op de kop zagen. Het brein schakelt vrij snel om.

Het lijkt mij nogal heel erg lastig. Je doet tenslotte met je linker- en rechterhand totaal verschillende dingen. Voor beide handen zal je toch dingen moeten leren die je al jaren anders hebt aangeleerd.

Malochia
21 december 2005, 16:45
@ Ge (topicstarter);

Laat 'm gewoon rechtshandig spelen, is mijn advies. Het maakt totaal niks uit. Het is net zoals tennissen; hoe je het vanaf het begin leert, wordt tweede natuur. Ongeacht of je links- of rechtshandig bent. Ik wordt zelf altijd zo moe van die cliché-opmerking 'doe wat het beste aanvoelt', daar klopt namelijk helemaal niks van.
En, als je bedenkt dat het leven van een rechtshandige gitarist VEEL makkelijker is, adviseer ik om 'm gewoon rechtshandig te laten spelen.

Trouwens. In vele gevallen zal het zelfs juist een voordeel zijn. (als linkshandige rechtshandig spelen) Je hebt ietsje meer controle over je frethand, die meestal de meer ingewikkelde dingen doet. De reden dat gitaren zo gebouwd zijn dat je met je linkerhand fret en met je rechterhand aanslaat komt vanuit het feit dat in die tijd het gitaarspel meer gericht was op het aanslaan/tokkelen. In de muziek van tegenwoordig is dat daarentegen in meer dan driekwart van de muziek omgekeerd tegenwoordig.

Rockchick
21 december 2005, 16:54
Ben zelf ook links en speel rechts.
En inderdaad denk ik dat je met je linkerhand ingewikkeldere dingen doet. Het is maar hoe je het leert..
dus gewoon rechts...

Rockchick
21 december 2005, 16:55
Ben zelf ook links en speel rechts.
En inderdaad denk ik dat je met je linkerhand ingewikkeldere dingen doet. Het is maar hoe je het leert..
dus gewoon rechts...

Malochia
21 december 2005, 17:01
@ Ge (topicstarter);

Laat 'm gewoon rechtshandig spelen, is mijn advies. Het maakt totaal niks uit. Het is net zoals tennissen; hoe je het vanaf het begin leert, wordt tweede natuur. Ongeacht of je links- of rechtshandig bent. Ik wordt zelf altijd zo moe van die cliché-opmerking 'doe wat het beste aanvoelt', daar klopt namelijk helemaal niks van.
En, als je bedenkt dat het leven van een rechtshandige gitarist VEEL makkelijker is, adviseer ik om 'm gewoon rechtshandig te laten spelen.

Trouwens. In vele gevallen zal het zelfs juist een voordeel zijn. (als linkshandige rechtshandig spelen) Je hebt ietsje meer controle over je frethand, die meestal de meer ingewikkelde dingen doet. De reden dat gitaren zo gebouwd zijn dat je met je linkerhand fret en met je rechterhand aanslaat komt vanuit het feit dat in die tijd het gitaarspel meer gericht was op het aanslaan/tokkelen. In de muziek van tegenwoordig is dat daarentegen in meer dan driekwart van de muziek omgekeerd tegenwoordig.

En dat zeg ik als linkshandige die dan ook rechtshandig is begonnen. :wink:

Malochia
21 december 2005, 17:02
@ Ge (topicstarter);

Laat 'm gewoon rechtshandig spelen, is mijn advies. Het maakt totaal niks uit. Het is net zoals tennissen; hoe je het vanaf het begin leert, wordt tweede natuur. Ongeacht of je links- of rechtshandig bent. Ik wordt zelf altijd zo moe van die cliché-opmerking 'doe wat het beste aanvoelt', daar klopt namelijk helemaal niks van.
En, als je bedenkt dat het leven van een rechtshandige gitarist VEEL makkelijker is, adviseer ik om 'm gewoon rechtshandig te laten spelen.

Trouwens. In vele gevallen zal het zelfs juist een voordeel zijn. (als linkshandige rechtshandig spelen) Je hebt ietsje meer controle over je frethand, die meestal de meer ingewikkelde dingen doet. De reden dat gitaren zo gebouwd zijn dat je met je linkerhand fret en met je rechterhand aanslaat komt vanuit het feit dat in die tijd het gitaarspel meer gericht was op het aanslaan/tokkelen. In de muziek van tegenwoordig is dat daarentegen in meer dan driekwart van de muziek omgekeerd tegenwoordig.

En dat zeg ik als linkshandige die dan ook rechtshandig is begonnen. :wink:

Gemene Lepel
21 december 2005, 17:24
Maarja, wat als je inderdaad ook stukken wil spelen die vooral voor de slaghand ingewikkeld zijn? (tokkelen en fingerpicking gaat trouwens prima rechts, het gaat hier puur om gitaarrifjes met plectrum op redelijk hoge snelheid zoals Death, black en trash vaak gebruiken) Ik ga een paar weekjes maar links spelen, kijken hoe dat uitpakt.

Inspired
21 december 2005, 20:41
Als iemand linkshandig is, laat hem dan linkshandig zijn gitaar spelen.

Mijn broer is ook linkshandig. Als kind hebben ze hem op school proberen rechts te leren schrijven, dat liep helemaal mis. Blijkbaar is het toch de gewoonte om zelf linkshandige kinderen rechts te leren schrijven. Maar "echte" linkshandigen lukt het gewoon niet. Dus uiteindelijk werd het hem links aangeleerd and toen ging het plots.

Als hij bij mij langs komt en hij ziet mijn gitaar liggen, dan pakt hij die altijd "omgekeerd" vast, links dus. Het is alsof het gewoon zo ingebakken zit bij hem. Zelf al heb ik al honderd keer gezegd dat hij ze omgekeerd vastheeft, de volgende keer doet hij het weer.

Om te beginnen moet gitaar spelen leuk zijn. En als je iemand die linkshandig is de gitaar ook linkshandig leer bespelen zal het leerproces veel vlotter gaan. Daar ben ik zeker van.

Ik zie niet in waarom je iemand zijn natuur moet tegenwerken, gewoon omdat rechts toevallig meer voorkomt dan links.

Crutch
21 december 2005, 23:13
Toch maar rechts lijkt mij.
Ook ik ben linkshandig en speel rechts.

't is toch de meest voorkomende speelmanier.

Ik weet van mezelf dat ik het erg leuk vond om, als er bijvoorbeeld toevallig ergens een gitaar aanwezig was, voor anderen eens wat te spelen.
Bij het kampvuur bijvoorbeeld, of gewoon bij iemand anders thuis.
9 van de 10 keer zal je in zo'n situatie een rechtshandig gitaar aantreffen.

Ik vind linkshandige gitaristen onhandig overkomen, maar goed dat lijkt natuurlijk gewoon zo omdat ik rechts gewend ben.

Anyway, misschien heb je wat aan mijn tip.

Crutch
21 december 2005, 23:14
sorry, te vaak op verzenden geklikt.

Crutch
21 december 2005, 23:14
sorry, te vaak op verzenden geklikt.

Crutch
21 december 2005, 23:15
sorry, te vaak op verzenden geklikt.

Crutch
21 december 2005, 23:16
Toch maar rechts lijkt mij.
Ook ik ben linkshandig en speel rechts.

't is toch de meest voorkomende speelmanier.

Ik weet van mezelf dat ik het erg leuk vond om, als er bijvoorbeeld toevallig ergens een gitaar aanwezig was, voor anderen eens wat te spelen.
Bij het kampvuur bijvoorbeeld, of gewoon bij iemand anders thuis.
9 van de 10 keer zal je in zo'n situatie een rechtshandig gitaar aantreffen.

Ik vind linkshandige gitaristen onhandig overkomen, maar goed dat lijkt natuurlijk gewoon zo omdat ik rechts gewend ben.

Anyway, misschien heb je wat aan mijn tip.

Crutch
21 december 2005, 23:16
Toch maar rechts lijkt mij.
Ook ik ben linkshandig en speel rechts.

't is toch de meest voorkomende speelmanier.

Ik weet van mezelf dat ik het erg leuk vond om, als er bijvoorbeeld toevallig ergens een gitaar aanwezig was, voor anderen eens wat te spelen.
Bij het kampvuur bijvoorbeeld, of gewoon bij iemand anders thuis.
9 van de 10 keer zal je in zo'n situatie een rechtshandig gitaar aantreffen.

Ik vind linkshandige gitaristen onhandig overkomen, maar goed dat lijkt natuurlijk gewoon zo omdat ik rechts gewend ben.

Anyway, misschien heb je wat aan mijn tip.

Crutch
21 december 2005, 23:17
Toch maar rechts lijkt mij.
Ook ik ben linkshandig en speel rechts.

't is toch de meest voorkomende speelmanier.

Ik weet van mezelf dat ik het erg leuk vond om, als er bijvoorbeeld toevallig ergens een gitaar aanwezig was, voor anderen eens wat te spelen.
Bij het kampvuur bijvoorbeeld, of gewoon bij iemand anders thuis.
9 van de 10 keer zal je in zo'n situatie een rechtshandig gitaar aantreffen.

Ik vind linkshandige gitaristen onhandig overkomen, maar goed dat lijkt natuurlijk gewoon zo omdat ik rechts gewend ben.

Anyway, misschien heb je wat aan mijn tip.

Crutch
21 december 2005, 23:17
Toch maar rechts lijkt mij.
Ook ik ben linkshandig en speel rechts.

't is toch de meest voorkomende speelmanier.

Ik weet van mezelf dat ik het erg leuk vond om, als er bijvoorbeeld toevallig ergens een gitaar aanwezig was, voor anderen eens wat te spelen.
Bij het kampvuur bijvoorbeeld, of gewoon bij iemand anders thuis.
9 van de 10 keer zal je in zo'n situatie een rechtshandig gitaar aantreffen.

Ik vind linkshandige gitaristen onhandig overkomen, maar goed dat lijkt natuurlijk gewoon zo omdat ik rechts gewend ben.

Anyway, misschien heb je wat aan mijn tip.

Malochia
22 december 2005, 02:57
Als iemand linkshandig is, laat hem dan linkshandig zijn gitaar spelen.

Mijn broer is ook linkshandig. Als kind hebben ze hem op school proberen rechts te leren schrijven, dat liep helemaal mis. Blijkbaar is het toch de gewoonte om zelf linkshandige kinderen rechts te leren schrijven. Maar "echte" linkshandigen lukt het gewoon niet. Dus uiteindelijk werd het hem links aangeleerd and toen ging het plots.

Als hij bij mij langs komt en hij ziet mijn gitaar liggen, dan pakt hij die altijd "omgekeerd" vast, links dus. Het is alsof het gewoon zo ingebakken zit bij hem. Zelf al heb ik al honderd keer gezegd dat hij ze omgekeerd vastheeft, de volgende keer doet hij het weer.

Om te beginnen moet gitaar spelen leuk zijn. En als je iemand die linkshandig is de gitaar ook linkshandig leer bespelen zal het leerproces veel vlotter gaan. Daar ben ik zeker van.

Ik zie niet in waarom je iemand zijn natuur moet tegenwerken, gewoon omdat rechts toevallig meer voorkomt dan links.

Schrijven en gitaarspelen zijn appels en peren.

Gitaarspelen is iets wat sowieso niet natuurlijk is. Het is een totaal nieuwe vaardigheid die je jezelf aanleert.

Je leert je beide handen bepaalde vaardigheden aan, en belangrijker, je leert je hersenen hoe je beide handen moet aansturen. Er is geen reden dat een bepaalde manier (linkshandige) beter zou werken dan een andere (rechtshandige) manier. (voor een linkshandige) Kortom, het maakt helemaal niks uit op welke manier je het leert, want het is toch een totaal nieuwe vaardigheid.

Mattia
22 december 2005, 09:16
Laat 'm zelf beslissen wat 'goed' aanvoelt. Geef de gitaar in handen, mag 'ie beide maniere uitproberen, en kijken wat dan bevalt. Als het allemaal niet zo gek veel uitmaakt, of als het verschil minimaal is, ga voor rechtshandig.

harrie-beton
22 december 2005, 10:19
Een gitaar is qua techniek een lastig instrument en ik vind dat het speelgenot en de technische mogelijkheden voorrang moeten krijgen ten opzichte van argumenten als "er zijn meer rechtse gitaren".

Dat is wel zo, maar linkshandigheid is een aangeboren "afwijking" maar 1 die je gewoon moet accepteren.
Als het beter voelt om links te spelen gewoon doen, dan is er de meeste kans om een goede gitarist te worden.

hb

Inspired
22 december 2005, 19:34
Schrijven en gitaarspelen zijn appels en peren.

Gitaarspelen is iets wat sowieso niet natuurlijk is. Het is een totaal nieuwe vaardigheid die je jezelf aanleert.

Je leert je beide handen bepaalde vaardigheden aan, en belangrijker, je leert je hersenen hoe je beide handen moet aansturen. Er is geen reden dat een bepaalde manier (linkshandige) beter zou werken dan een andere (rechtshandige) manier. (voor een linkshandige) Kortom, het maakt helemaal niks uit op welke manier je het leert, want het is toch een totaal nieuwe vaardigheid.

En schrijven is wel natuurlijk? Je argument dat het een nieuwe vaardigheid is maakt niets uit. Schrijven, knippen met een schaar, etc. zijn ook vaardigheden die je hebt moeten aanleren. Waarom is dan niet iedereen rechsthandig? Omdat linkshandig iets is dat in je zit, en als dat zo is dan moet dat aanvaard worden door de omgeving. Als je linkshandig bent gaat alles vlotter als je het links doet.

Kristof
26 december 2005, 10:01
Ikzelf ben linkshandig. Toen ik een drietal jaren geleden op het punt stond te beginnen met gitaar spelen, heb ik ook heel erg lang over deze vraag nagedacht.

Het enige nadeel in linkshandig spelen, was voor mij de kleine keuze in linkshandige gitaren. Ondertussen heb ik mijn eerste Staggje vervangen door een leuke Takamine, dus daarover moet ik mij niet veel zorgen meer maken.

Weet je hoe ik uiteindelijk beslist heb om toch linkshandig te spelen en niet rechtshandig? Ik dacht aan mijn kinderjaren... Toen stond ik wel eens stoer met een tennisracket voor de spiegel "gitaar te spelen". Wel, die racket hield ik altijd linkshandig vast. Linkshandig spelen was voor mij gewoon veel natuurlijker.

Als je zoontje nog altijd twijfelt, geef hem eens een tennisracket of desnoods een bezemsteel en vraag of hij eens een stukje wil spelen. Dan zie je meteen wat voor het (zonder dat hij erover nadenkt) het meest logische is.

Jolijn
26 december 2005, 18:27
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Jolijn
26 december 2005, 18:27
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Jolijn
26 december 2005, 18:28
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Jolijn
26 december 2005, 18:29
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Jolijn
26 december 2005, 18:29
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Jolijn
26 december 2005, 18:29
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Kristof
27 december 2005, 08:59
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.Daar heb je een punt, maar de kracht is volgens mij niet het struikelpunt. Na verloop van tijd krijg je vanzelf voldoende sterkte in je vingers.

Het belangrijkste (in mijn ogen) is dat ik mijn linkse hand véél beter een ritme kan aanhouden. Wanneer ik rechtshandig zou spelen, dan zou ik met mijn rechste hand echt heel slecht zijn in het correct aanslaan van de akkoorden.

Maar het aantal linkshandigen die rechtshandig spelen bewijst dat alles mogelijk is.

Kristof
27 december 2005, 10:39
Ik kom ook nog even binnenvallen.
Ben net begonnen met gitaarspelen, en ik ben linkshandig.
Toch heb ik gekozen om op de 'gewone' manier gitaar te spelen.
Je hebt namelijk (naar mijn idee) meer kracht in je linkerhand nodig dan in je rechterhand. Omdat ik links ben, heb ik meer kracht in die hand.
Dus volgens mij is een rechtshandige gitaar voor een linkshandig iemand fijner dan voor iemand die rechts is.
Ik heb ook jaren piano gespeeld, in het begin had ik toen meer moeite met de rechterhand. Maar na een poosje ging dat over. Misschien dat het daarom ook wel wat soepeler gaat?

@Kristof: Jouw tennisracket/bezemsteel idee vind ik harstikke goed!
Dan kan hij zelf bepalen wat hij het fijnst vindt.

Ge
31 december 2005, 20:40
Het blijft een punt van discussie heb ik gemerkt. Wederom bedankt voor jullie reactie's.

Toevallig heeft mijn zoontje een jaar op tennis gezeten, en hij speelde met zijn linkerarm tennis.

Ondertussen is hij dus jarig geweest en DOLBLIJ met zijn nieuwe
Aria AK20 3/4, hij pakt hem wel 100 keer per dag op en probeert een deuntje te spelen. Heel opmerkelijk bespeelt hij de gitaar RECHTShandig!!! Ik heb met verbazing zitten kijken.

Hij krijgt pas volgend jaar les (dat is technisch gezien morgen al, maar ik bedoel eigenlijk over een paar maanden :D ), ik wacht nog wel even wat de leraar zegt. Maar als mijn zoontje aangeeft rechts goed aan te voelen, dan laat ik het maar zo.

Via deze weg wil ik alle forumleden van Gitaarnet een gezond, gelukkig en muzikaal 2006 wensen !

Groeten, Ge

Ge
15 januari 2006, 10:59
het werkt weer goed dit forum, heb zojuist zelf al even mijn tienvoudige posts verwijderd en dat is gelukt zo te zien ! Leest weer een stuk makkelijker.

Vinken
4 maart 2006, 18:12
Interessante discussie hier. Ik denk dat voor beide standpunten wat te zeggen is. Zelf ben ik van plan om op korte termijn te beginnen met gitaar spelen en je raadt het al, ik ben links. Althans, als ik de luchgitaar bespeel. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik met mijn rechterhand op fatsoenlijke wijze snaren kan aanslaan. Dit terwijl ik wel rechts ben met voetbal, rechts ben met knippen en ook goed rechts heb leren schrijven (was eerst ook links).

Ik denk dat het aanleren met rechts best makkelijk zal zijn, echter mijn gevoel zegt dat ik dan niet op "nul" begin, maar in het negatieve. Anders gezegd. Stel dat je na 3 jaar les rechts aardig kunt spelen, zou je als je links was begonnen niet al op een (veel) niveau hoger zijn?

De argumenten dat bij aanvang links of rechts even makkelijk is vind ik grote onzin. Topvoetballers die 100% linksbenig zijn zouden nooit hun huidige niveau hebben gehaald als ze rechts hadden moeten aanleren. Waarmee ik een beetje mijn eigen vraag beantwoord...

't blijft lastig!

Richwoodje
4 maart 2006, 19:39
De argumenten dat bij aanvang links of rechts even makkelijk is vind ik grote onzin. Topvoetballers die 100% linksbenig zijn zouden nooit hun huidige niveau hebben gehaald als ze rechts hadden moeten aanleren. Waarmee ik een beetje mijn eigen vraag beantwoord...



maar een voetballer doet niet met allebei z'n benen evenveel en kan daardoor zn zwakke been enigszins 'wegmoffelen'. Een gitarist niet, die gebruikt rechts en links zo goed als evenveel, en kan niet meer met rechts doen zodat ie minder met links hoeft te doen of andersom

Sim-Simon
4 maart 2006, 19:49
Het is wel zo dat een rechtshandig gitarist veel meer keuze heeft uit gitaren...

Vinken
4 maart 2006, 19:59
maar een voetballer doet niet met allebei z'n benen evenveel en kan daardoor zn zwakke been enigszins 'wegmoffelen'. Een gitarist niet, die gebruikt rechts en links zo goed als evenveel, en kan niet meer met rechts doen zodat ie minder met links hoeft te doen of andersom

Ik begrijp dat je bij de gitaar links en rechts gebruikt, maar gebruik je niet de hand om de snaren mee aan te slaan het meeste? Ik las ergens op dit forum dat dit per muziekstijl verschillend is, maar het echt fijnmotorische werk zit hem bvolgens mij toch in de hand die de snaren beroert? Correct me if I'm wrong, ben nog een leek...

Vinken
4 maart 2006, 20:13
Wellicht een echte lekenvraag:

Is er verschil in lesmateriaal voor lefty's of is dit niet het geval. Indien er wel verschil is, is dit overkomeljik en kun je wel met het materiala werken, of is dit niet het geval en moet je echt ander lesmateriaal nemen dat speciaal bestemd is voor de lefty?

nielsduursma
4 maart 2006, 20:25
ik ben linkshandig met schrijven, muis enz enz. maar toen ik voor het eerst een gitaar vasthield (een linkhandige) klikte het niet, het ging echt niet, toen voor de gein een rechtshandige vastgehouden en het ging al gelijk beter!!

Guinness
4 maart 2006, 20:33
Jimi Hendrix speelde inderdaad links maar schreef met rechts. Dus was hij links of rechtshandig?. Toen ik gitaar begon te spelen had ik gevoel dat de gitaar verkeerd om was. Ik ben dus echt wel rechts.

Een tijdje terug was hier op het forum een discussie of het aanslaan met rechts en fretten met links een weloverwogen reden heeft of historisch zo gegroeid is.

Heeft hetr een duidelijke reden dan zou ik je zoon een links laten spelen. Is het ooit zo historisch zo gegroeid dan zou ik misschien ook wel rechtspelen overwegen. Er zijn zat linkse gitaristen die rechts spelen en misschien ook wel andersom, wie weet. Ik heb zelf nog nooit een goede reden gehoord waarom het zo zou moeten zijn waarom het nu is.

Bram+
5 maart 2006, 01:20
Hadden mensen van vroeger (toen de gitaar, viool, luit etc. 'uitgevonden' werden) wel zoveel verstand van dat hele 'motoriek'? D.w.z. wisten ze dat mensen doorgaans motorisch sterker zijn in hun rechterhand, en daardoor mogelijk een voordeel hebben als dit de slaghand is?

Zelf ben ik overigens linkshandig, maar kan op schrijven na bijna alles ook rechtshandig. Gitaarspelen doe ik ook rechtshandig, maar dat is ook al vanaf mijn zesde. Volgens mij ben ik gewoon rechtshandig begonnen omdat ik moe was 'gediscrimineerd' te worden. Op de basisschool waren ze toen nog behoorlijk 'rechts' ingesteld als het om schrijven ging. Ik heb toen ook speciale schrijflessen gehad (ook omdat je als linkshandige snel vlekken maakt met een vulpen. Waarom een vulpen verplicht was toen, weet ik ook niet meer).

JoostBaksteen
5 maart 2006, 21:38
Interessante discussie hier. Ik denk dat voor beide standpunten wat te zeggen is. Zelf ben ik van plan om op korte termijn te beginnen met gitaar spelen en je raadt het al, ik ben links. Althans, als ik de luchgitaar bespeel. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik met mijn rechterhand op fatsoenlijke wijze snaren kan aanslaan. Dit terwijl ik wel rechts ben met voetbal, rechts ben met knippen en ook goed rechts heb leren schrijven (was eerst ook links).

Ik denk dat het aanleren met rechts best makkelijk zal zijn, echter mijn gevoel zegt dat ik dan niet op "nul" begin, maar in het negatieve. Anders gezegd. Stel dat je na 3 jaar les rechts aardig kunt spelen, zou je als je links was begonnen niet al op een (veel) niveau hoger zijn?

De argumenten dat bij aanvang links of rechts even makkelijk is vind ik grote onzin. Topvoetballers die 100% linksbenig zijn zouden nooit hun huidige niveau hebben gehaald als ze rechts hadden moeten aanleren. Waarmee ik een beetje mijn eigen vraag beantwoord...

't blijft lastig!

Ik wil hier toch ook nog even reageren, zoals ik in mijn eerdere posts al heb vermeld ben ik een rechtshandig spelende, linkshandige. Of.. was...

N.a.v. dit topic is het toch gaan knagen in mijn hoofd en na een lange tijd kauwen heb ik besloten om na 2 jaar rechtshandig gespeeld te hebben over te stappen op linkshandig.

Hier zijn enkele redenen voor:
* Vroeger, voordat ik gitaar speelde, air-gitaarde ik linkshandig
* Als ik nu airgitaar heb ik linkshandig VEEL meer controle met mijn aanslag hand dan rechtshandig, terwijl ik al 2 jaar rechtshandig speel
* Ik heb het gevoel dat ik makkelijker ritme kan houden met mijn linkerhand, door te trommelen, rechtshandig raak ik het ritme eerder 'kwijt'
* Het gevoel dat het linkshandig wellicht beter zou gaan.... ik ben immers linkshandig en speel rechtshandig...

Hierdoor heb ik besloten dat het toch beter is om over te stappen. Als je al die punten samenvoegd komt het er eigenlijk op neer dat ik denk dat ik linkshandig beter kan spelen. Het gaat mij er dus ook niet om wat voor gitaren beschikbaar zijn, ik wil gewoon goed kunnen spelen.

Ik had het gevoel dat het linkshandig beter zou kunnen zijn en dat vond ik geen prettig gevoel. Ik wil niet dat ik over 10 jaar nog zit: "was ik maar linkshandig gaan spelen...". Daarom heb ik (met een beetje pijn) besloten om over te stappen.

Die beslissing heb ik 2 weken geleden gemaakt en in de tussentijd ben ik vrolijk linkshandig begonnen... Het gaat nog niet allemaal vloeiend, maar het gaat wel redelijk. Het 'gevoel' begint al een beetje te komen en ik kan al aardig meespelen met liedjes (slowblues), hoewel het er uiteraard nog niet naar klinkt. Daarvoor moet mijn techniek nog beter worden.

Voor mijn muziekles ben ik nu Hey Joe aan het leren en na een weekje had ik de basis akkoorden onder de knie, en nog een weekje later de powerchords variant met slides. Ik heb het gevoel dat de aanslag met mijn linkerhand allemaal wat relaxter, ontspannender is dan met rechts. Alsof het ritme meer vanzelf gaat. Mijn rechterhand moest meer moeite doen om het ritme te houden, iig, zo'n gevoel heb ik. Linkshandig bevalt me dus goed. Ik weet niet hoe snel een absolute beginner gaat, maar ik vind het wel aardig gaan. Geestelijk kan ik het nog, nu alleen mijn vingers nog...

Vinken
6 maart 2006, 20:07
Joost,

Bedankt voor je reactie.

Buiten het feit dat we naamgenoten zijn (voornaam welteverstaan...), en ik eigenlijk nog niet eens een gitaar heb ben ik bang dat ik na verloop van tijd met hetzelfde soort knagende gevoel kom te zitten als jij als ik er ook voor zoou kiezen om "toch maar"rechts te gaan spelen. "Wat nou als ik links was begonnen, zou het dan niet al een stuk beter gaan?". Ik ben erg aan het twijfelen bij de aankoop van mijn gitaar. Ik zie het als een vrij definitieve keuze: tis links of rechts, en een is er ongetwijfeld de beste. Nav wat ik er nu op de diverse fora over gelezen heb denk ik dat ik mijn gevoel volg en zal kiezen voor linkshandig...

Het enige wat me momenteel nog aan het twijfelen brengt is het feit dat "de andere hand" misschien wel net zo belangrijk is? Verder ben ik met een aantal andere zaken ook rechts. Ik heb gelezen dat muziekstijl e.d. hierin nog een rol spelen, echter als iemand dat nog voor mij zou kunnen ontkrachten denk ik dat ik mijn keuze definitief kan maken...

Het zou zonde zijn als het verkeerde gevoel het speelplezier zou verminderen...

Nogmaals dan voor de reactie!

JoostBaksteen
6 maart 2006, 20:42
Joost,

Bedankt voor je reactie.

Het enige wat me momenteel nog aan het twijfelen brengt is het feit dat "de andere hand" misschien wel net zo belangrijk is? Verder ben ik met een aantal andere zaken ook rechts. Ik heb gelezen dat muziekstijl e.d. hierin nog een rol spelen, echter als iemand dat nog voor mij zou kunnen ontkrachten denk ik dat ik mijn keuze definitief kan maken...


Ik ben heel blij dat je er wat aan hebt!

Om je andere vraag te beantwoorden (mijn mening uiteraard), die ik zelf ook 'gehad' heb. De andere hand is ook net zo belangrijk, het is net zo belangrijk dat die hand ook strak is, maar toch heb ik het gevoel dat je aanslag hand daar dominant in is. Akkoorden bijvoorbeeld speel (meer) je met je aanslag hand dan met je frethand. Snelle riffs zijn ook meer aanslag hand dan fret hand. Hele snelle hammer en pulls op je fretboard is daarentegen meer frethand...

Ik speel nu dus 2 weekjes, maar ik heb het gevoel dat mijn rechterhand (nu dus frethand geworden) zelfs sneller is dan mijn linkerhand. Als ik snel trillers (snel hammers en pulls) doe met mijn rechterhand gaat dit zelfs sneller dan met mijn linkerhand. Terwijl ik dit dus al 2 jaar met mijn linkerhand gedaan heb! Nu moet ik er wel bijzeggen dat het met mijn rechterhand (linkshandig spelend dus) niet goed klinkt omdat ik nog niet genoeg kracht heb om het mooi te laten klinken, maar als je alleen naar de snelheid kijkt is rechts beter. Als je dit combineert met de betere aanslag die ik links heb (of denk te hebben) is dit dus voor beide handen een succes.

Wat je zelf ook al aangeeft is natuurlijk ook waar, het heeft ook te maken met je speelstijl. Speel je rustige blues bijvoorbeeld, dan zal het minder kritisch zijn dan als je super snelle trash metal wilt spelen, bijwijsvan. Maar ik vind dat dat geen reden moet zijn, evenals het aanbod van gitaren, om voor een bepaalde 'handigheid' te kiezen. Je moet kiezen wat het beste bij je past, in de toekomst wil je wellicht andere dingen gaan spelen waardoor je er later spijt van krijgt... dat kan je nu niet voorzien. Jammer genoeg heb ik een verkeerde keuze gemaakt, hoewel het gelukkig nog niet 'echt' te laat was, nu heb ik 'maar' 2 jaar 'weggegooid' terwijl het er meer hadden kunnen zijn. Of het waren er teveel geweest waardoor ik de rest van mijn leven met het 'verkeerde' gevoel had gespeeld.... dat wil ik niet, en daarom ben ik overgestapt.

Ik wil je daarom ook aanraden om linkshandig te gaan spelen, of er in ieder geval goed over na te denken voor je iets beslist. Als je dat gevoel nu al hebt "zou het links beter gaan" denk ik, wat je zelf al zegt, dat je beter links kan spelen. Dan krijg je niet het verkeerde gevoel waardoor je later toch links gaat spelen waardoor je met een (klein) fortuin aan gitaren zit, waar je niks meer mee kan.... *ervaring*

Hier nog wat oefeningetjes die mij hebben doen besluiten om linkshandig te spelen (het kan natuurlijk ook zijn dat hier uit komt dat je beter rechts kan spelen!):
* Ga eens airgitarend (alleen aanslag) meespelen met een aantal liedjes wat voelt beter?
* Nu je dat gevoel een beetje hebt, ga eens snelle riffjes meespelen (weer alleen aanslag), airgitarend, gaat het met beide handen net zo goed? Of is er een bepaalde hand waarmee je meer controle hebt?
* Drum eens met je handen. Zelf heb ik hiervoor guitar pro gebruikt, maar een willekeurig andere methode is ook mogelijk. Het gaat in ieder geval om het volgende: zet een metronoom aan en speel iets van 4 maten, klap elke kwart noot (4 keer per maat) met één(!) hand mee (zonder mee te tellen). Laat de metronoom na 4 maten, 4 maten stil zijn, maar klap nog steeds door. Na die 4 stille maten moet de metronoom weer hoorbaar verder gaan. Klopt het ritme nog steeds? En met je andere hand?

Ook nog even wat l/r eigenschappen van mij, zoals je ziet, vrij 'dubbel benig' maar de dingen met fijne motoriek doe ik allemaal linkshandig:
Links: schrijven, gooien, tandenpoetsen, scheren, timmeren
Rechts: voetballen, muizen (pc), knippen, schroeven draaien, afstandsbedieningen

Wat ook wel raar is, is dat mijn spieren aan mijn rechterhelft beter ontwikkeld zijn dan aan mijn linkerhelft. Ik heb rechts dus grotere been en arm spieren. Hebben nog meer linkshandige dat?

woutB
7 maart 2006, 20:13
Iemand heeft het al eens eerder geschreven hier
" de reden om linkshandig te spelen voor een linkshandige moet hetzelfde zijn als voor een rechtshandige die rechtshandig speelt"

Bovenstaande verhalen zijn niet zo zwart/wit als mijn geval. Ik doe echt alles linkshandig ( zelfs mes en vork) Joost, jij doet toch aardig wat dingen rechts en toch ben je genoodzaakt om links te gaan spelen. Ik dacht altijd dat mensen die enigsinds 2 handig waren met een kleine dominantie naar links het best wel kunnen proberen om rechts te spelen. Maar zo zie je maar weer, doe wat het meest natuurlijk voelt en dat is volgens mij toch de juiste keus.
En die keus in linkshandige gitaren valt ook best wel mee.

prsguy
7 maart 2006, 21:11
Ik ben zelf linkshandig en dat lukt prima !

Inderdaad, het is een beetje zoeken naar gitaren, maar je mag altijd contact opnemen : we hebben ondertussen een heel netwerk van linkshandigen opgebouwd en daar worden altijd wel gitaren verhandeld.

Dus als je het links wil proberen : go for it !

Luca P
7 maart 2006, 21:15
Mark Knopfler is ook linkshandig maar speelt gewoon rechts. En hij is vast niet de enige.

Ik ook!!

Trouwens, Brian Setzer's leraar was een saxophonist!

Nrrrk
7 maart 2006, 22:51
Ik schrijf links, doe alles links. Ik speel rechts :) zelf aangeleerd.

Vinken
17 maart 2006, 21:14
Einndelijk een keuze gemaakt!

In de winkel waar ik de gitaar gekocht heb waren 2, beide zeer ervaren, gitaristen aanwezig, die ook weer tegenstrijdige adviezen hadden. Over één ding waren ze het wel eens; doen waar je jezelf het beste bij voelt. Zelfs in de winkel dus nog aan het twijfelen geweest, maar uiteindelijk toch voor links gekozen. Nadeel is dat hij, je had er op kunnen gokken, niet op voorraad is...
Nog even geduld dus.

Bedankt in ineder geval voor de tips

mikee
17 maart 2006, 22:08
Ik ben zelf ook 100 % links en speel ook links gitaar,

Het is gewoon handiger om rechts te spelen, je hebt gewoon meer keuze in gitaren, en kunt overal zo even wat spelen.

De reden dat ik links speel is, dat ik wel linkshandig kon spelen, maar rechthandig wou voor geen meter, het voelde ook niet natuurlijk aan.

Ik heb nooit les gehad, mischien als je direct les neemt dat je toch als 100% lefty toch rechts kunt leren spelen, maar bij mij wou rechts dus nie !


........nou gebruik ik een wahwah wel met m'n rechtervoet ..mmmmmmm...?

gertdm
17 maart 2006, 22:53
Ik schrijf links en denk links....eigenlijk doe ik alles links behalve ? juist :gitaar spelen heb ik van meet af aan rechts gedaan. Omdat de hele feel voor de gitaar nog moet starten zou ik zeggen: gewone gitaar kopen en op de normale manier starten. Daar heeft hij later profijt van...ik zie namelijk hoe moeilijk het soms is voor linkshandige gitaristen om dan de gitaar die ze willen te krijgen in linkshandige uitvoering.
Het is nu nog ongerept en alles is nog mogelijk. Blijkt onverhoopt dat het niet werkt kun je altijd nog switchen.
Kortom, ik spreek uit ervaring en kijk ik heb best redelijk leren spelen. ( ben wel autodidact) ....:)

Maar inmiddels is er door je zoon gekozen voor de linkse gitaar....oke ....

chloortablet
18 maart 2006, 08:37
Ik zou mijn kind zeker rechtshandig laten spelen. Is wel zo leuk met de keuze aan gitaren, en het maakt niet zo veel uit in the end voor de kwaliteit van het spel. Zo heb ik namelijk nog nooit een linkshandige piano gezien...

JoostBaksteen
23 maart 2006, 20:43
Welkom op het forum!

Leuk dat je de moeite hebt genomen om je aan te melden en je bevindingen te delen, ongeacht of je nou links of rechts speelt. Super!

:)

Vinken
23 maart 2006, 21:13
Mechmichael,

Het lezen van jouw post is een bevestiging van het feit dat ik de goede keuze gemaakt heb! Fijn om te horen!!! :)

Flipkoos
23 maart 2006, 23:03
Ach, zo heeft iedereen zijn eigen mening hierover. Ik ben bijvoorbeeld extreem rechts (qua gitaarspelen dan) maar ik drum links... Volgens mij is het maar net wat je het meest ontwikkeld hebt.
Zo zijn er een aantal pianisten uit de historie bekend die door een ziekte of andere rampspoed hun rechterhand niet meer konden gebruiken. Zij ontwikkelden hun linkerhand dermate goed dat ze hele arrangementen maakten van bekende werken voor alleen de linkerhand. Echt ongelooflijk. Alles is te ontwikkelen blijkbaar, net waar je het accent legt.
Het lijkt me wel eens een leuk expiriment om eens een jaar gitaarles linkshandig te nemen (misschien kan ik dan allebei). Dan steel je wel de show op het podium hahaha...)

Groetjes, Peter

mechmichael
30 maart 2006, 12:11
Goedendag,

Ik moet terugkomen op mijn eerdere post. Ben de laatste tijd serieus aan het oefenen geslagen en merk dat ik met de dag beter wordt om met rechts het slagritme aan te slaan. Nu hoeft dat natuurlijk lang niet voor iedereen zo te z ijn, maar ik probeer het toch nog even met rechts gezien de vorderingen die ik maak :-)

Ge
29 mei 2007, 10:01
Hallo allemaal,
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier de vraag stelde mbt het links of rechtshandig spelen van mijn zoontje. Inmiddels heeft hij nu een jaartje les en hij speelt nog steeds rechtshandig en het gaat lekker. Hij heeft niet altijd zin om te oefenen maar dat is heel normaal op deze leeftijd, zodra het droog is (en dat was het dit voorjaar!) speelt hij liever buiten.

Zijn wens is electrische gitaar te spelen maar eerst wil ik dat hij akoestisch goed leert spelen en dan zien we wel weer als hij 13 jr. oud is maar dat duurt nog zo'n 3 jaar.

Nog bedankt voor jullie reactie's op dit topic, het werd een interessante discussie.

G.G.
29 mei 2007, 10:42
Zijn wens is electrische gitaar te spelen maar eerst wil ik dat hij akoestisch goed leert spelen en dan zien we wel weer als hij 13 jr. oud is maar dat duurt nog zo'n 3 jaar.


Niet doen! Kijk of je een leuke set kan samenstellen uit een elect. gitaar en versterker, en laat hem beide, zowel acc. als elect. leren.

Zeker bij zulke jonge kinderen moet je de motivatie hoog houden. De afwisseling is ideaal.

Don Capo
29 mei 2007, 10:49
Helemaal mee eens. De bewering dat een kind eerst Akoestisch moet spelen om daarna Elektrisch te mogen is ook niet mijn mening. Lekker laten klieren met wat hij/zij leuk vindt. Motivatie en plezier is naar mijn mening het aller- allerbelangrijkste.

Ge
29 mei 2007, 22:18
Niet doen! Kijk of je een leuke set kan samenstellen uit een elect. gitaar en versterker, en laat hem beide, zowel acc. als elect. leren.

Zeker bij zulke jonge kinderen moet je de motivatie hoog houden. De afwisseling is ideaal.

Bedoel je dan op zo'n electr. kindergitaar die je voor 60 euro koopt?
Dat zou leuk zijn voor zijn 10e verjaardag. Maar blijft hij dan wel gemotiveerd en geduldig genoeg om het akoestisch te leren? Hij blijft voorlopig alleen de akoestische lessen volgen. De muziekschool stimuleert lessen op electr. gitaar pas vanaf 12/13 jaar.

Ge
29 mei 2007, 22:20
Helemaal mee eens. De bewering dat een kind eerst Akoestisch moet spelen om daarna Elektrisch te mogen is ook niet mijn mening. Lekker laten klieren met wat hij/zij leuk vindt. Motivatie en plezier is naar mijn mening het aller- allerbelangrijkste.

Zie ook mijn reactie op G.G.
Ik ben bang dat hij akoestisch saai gaat vinden vergeleken bij electr. gitaar.
De lessen gaan ook na de zomervakantie gewoon door op akoestisch.

Kim Wilson
30 mei 2007, 08:49
Waarom móet hij dan akoestisch leren? Als hij meer schik heeft in elektrisch, laat je hem toch lekker elektrisch spelen?

Meneer I.
30 mei 2007, 09:21
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar om op het originele vraag terug te komen: ik ben zelf linkshandig, maar speel rechtshandig.

Tijdens klassiek gitaarles zei mijn lerares:"hou om te beginnen je gitaar eens andersom...", heb ik toen maar gedaan en dat ging eigenlijk veel makkelijker omdat de fijnere motoriek in mijn linkerhand zit, rechts is mijn 'sterkere' kant dus ik ben niet uitgespoken links. Schrijven, frisbee gooien doe ik links, tennis zou ik dan rechts doen, laatst met groepsuitje met diverse kalibers geschoten, dit gaat goed zowel links als rechts en met klussen hanteer ik de hamer en zaag net zo makkelijk links als rechts.
Mijn vroegere gitaarmaatje was ook linkshandig, maar die deed ook echt alles linkshandig, ergo hij speelde dus linkshandig.

Resume:
als je dominant linkshandig bent dan kun je het beter linkshandig aanleren, ben je niet dominant linkshandig (zoals ik) dan zou ik adviseren om 't toch rechtshandig aan te leren.
Weet je niet precies wat je wil probeer dan wat akkoorden te spelen de eerste weken zowel links als rechtshandig (mits je een links en rechtshandige gitaar tot je beschikking hebt!), kom je snel achter wat je lekkerder vindt.

Ge
30 mei 2007, 22:27
Waarom móet hij dan akoestisch leren? Als hij meer schik heeft in elektrisch, laat je hem toch lekker elektrisch spelen?

Op onze lokale muziekschool leren de kinderen vanaf 8 jaar eerst akoestisch en pas later (v.a. ongeveer brugklas) kunnen ze overgaan op elektrische gitaar. Het lijkt hem heel leuk elektrisch te spelen, nog nooit gedaan omdat hij geen elektr. gitaar heeft maar dat is wel zijn wens.

Ge
30 mei 2007, 22:37
Bedankt voor je reactie meneer I. De gitaarleraar had niet in de gaten dat mijn zoontje eigenlijk linkshandig was, ik heb het hem wel verteld laatst maar hij zag geen reden om hem om te laten schakelen. Hij is nog best jong, 9 jr nu, misschien te jong om echt te bepalen wat lekkerder speelt.
Hij is nu pas bezig met liedjes als "Old McDonald had a farm" en "vader Jacob" en "de Totempaal", dus niet echt een ervaren speler. Wellicht komt hij er later achter maar dan is het misschien moeilijker om over te schakelen.
Hij is in principe wel meer linkshandig dan rechtshandig in de praktijk. Ik heb trouwens niet eens een linkshandige gitaar in de buurt, zal het eens navragen op de muziekschool.

Meneer I.
31 mei 2007, 07:37
Hij is nog best jong, 9 jr nu
Valt dan wel mee hoor, mijn dochtertjes van 5 en 2 jaar mogen graag op een van paps gitaren 'spelen', ik ben nog op zoek naar een 1/2 size model voor ze. Ze zijn wel wel beide uitgesproken rechts dus da's dan wel makkelijker.
Deze vindt de oudste echt geweldig, maar ja:
http://www.planethellokitty.com/images/hellokitty_guitar1.jpg
http://i78.photobucket.com/albums/j83/MoragSmith/la25pk.jpg

Ik was zelf 13 toen ik begon met klassiek les en heb op mijn 15e een (goedkope) electrische strat gekocht en een simpel 15W versterkertje. Setje was achteraf gezien niet super, maar op dat moment gaat er een wereld van geluid voor je open.
Maar ik heb altijd nog profijt gehad van de 'klassieke' (akoestische) lessen, je leert goed tokkelen, met al je vingers te spelen (ipv plectrum), noten lezen (ben ik inmiddels wel verleerd) en vooral leer je om akkoorden netjes te pakken. Bij een electrische gitaar kun je al gauw wat smokkelen met akkoorden zeker als je met distortion speelt. Ik vind het dan ook wel eens een verademing om de electrische gitaar opzij te zetten en eens lekker op mijn Yamaha nylon string te tokkelen, speel je ineens andere dingen! :noob:

Ge
31 mei 2007, 08:35
Leuk die roze gitaren, die heb ik nog niet gezien in winkels.
(ben maar in 4 winkels geweest in Zuid Holland).

Jouw dochters zijn al jong bezig, leuk ! jong geleerd = oud gedaan !