PDA

View Full Version : 2 amps



Fouter81
26 oktober 2005, 02:59
Ik wil 2 amps tegelijk gaan gebruiken, een high-gain buizenbak en transistor met distortionpedaaltje ervoor. Ik wil hiermee een soort hybride geluid ofzo maken. Ik gebruik gewoon 1 4x12 per amp.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit realiseren?

ieme
26 oktober 2005, 09:46
tonebone headswitcher

skabouter
26 oktober 2005, 10:27
TEGELIJK zegt ie!

dan zou ik of een Y-split boxje kopen, of je moet de lineout van de ene amp op de input van de andere aansluiten..............dit scheelt je een kabel, ik weet zelf niet of het werkt, maar dit vertelde Ieme me eens, dat het werkt.

Fouter81
26 oktober 2005, 11:20
Een Y-boxje, dat kost van niet zo gek veel.

Een kabel van lineout naar input van andere amp lijkt mij niet zo'n goed idee... kweet niet waarom...

Een Y-boxje lijkt me wel wat...

Maar wat ik me ook afvraag, ben ik nou de enige mongool die op 2 versterkers tegelijk wil spelen of wordt dit vaker gedaan? Ik kon hier namelijk niks over vinden op het forum

skabouter
26 oktober 2005, 11:35
zat mensen die dat doen hoor:) maar je bent wel de enige mongool die er een TRANSISTOR bak bijneemt (bij een buizenamp nota bene :o )

zo`n Y boxje kost je zo`n 25 euro, voor dat geld heb je een A/B/Y boxje, ook wel handig.

Fouter81
26 oktober 2005, 11:42
Heheh ja ik snap dat dat een beetje vreemd lijkt, maar ik ben ook een beetje vreemd.

Een A/B boxje heb ik al, helaas geen A/B/Y dus..

Maar waar scoor ik voor 25 piek zo'n Y-boxje? Ik heb ff bij Musik Produktiv gekeken net, maar daar vind ik alleen maar een splitter van lehle, en kost meteen bijna 100 euro :o

edit:
Heb ik met een gewoon Y-boxje geen last van dat er per amp minder signaal binnenkomt?

chennie
26 oktober 2005, 12:48
ik doe dat overigens met een boss tu-2 tuner. Die heeft twee uitgangen, een voor als je het signaal wilt bypassen als je wilt stemmen. Maar goed, je kan hem dus gebruiken als y box. Ik heb ook nog boss chorus ce-2, die heeft ook een stereo uitgang =)

Fouter81
26 oktober 2005, 12:50
Tja ik heb al een fijne tuner, en chorus gebruik ik niet, delay ook niet, mocht je dat gaan voorstellen :)

http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_split-4
Is dat wat?

Nicci
26 oktober 2005, 13:07
soort hybride geluid ofzo . . . .

wat is dat? ik kan me er geen voorstelling van maken.

Speeddemon
26 oktober 2005, 13:11
Ik heb ook nog boss chorus ce-2, die heeft ook een stereo uitgang =)
Je bedoelt misschien de CE-5, want de CE-2 is zo mono als de pest.

http://www.bandashadow.com.br/imagens/equipamentos/pedal_chorus_boss%20.jpg

Fouter81
26 oktober 2005, 13:40
Vandale.nl:

hy·bri·de (de ~ (m.), ~n)
1 bastaard => kruising
2 iets dat uit heterogene elementen bestaat

:-D

Geen idee wat heterogene elementen zijn, maargoed, een kruising van 2 verschillende geluiden dus :) Buizen scheur, en transistortop, met een RAT ofzo ervoor.

Fouter81
26 oktober 2005, 13:41
Maar dat apparaatje van Nobels, is dat wat? Kan er weinig over vinden op internet verder...

casper innosence
26 oktober 2005, 14:52
ik heb eraan zitten denken om mijn recto te combineren met mn (oude) jcm 2000. Maar ik denk dat ik dat voorlopig nog laat varen. Op www.loooper.com kun je ze bestellen voor 55 dollar ofzo.

dejohan
26 oktober 2005, 14:53
zat mensen die dat doen hoor:) maar je bent wel de enige mongool die er een TRANSISTOR bak bijneemt (bij een buizenamp nota bene :o )


Bob Mould (Hüsker Dü, Sugar) die echt bekend staat om zijn revolutionaire (gitaar)geluiden (en nu als producer en sound technician), deed dit ook hoor:

http://guitargeek.com/rigs/img/s/sugar_bob_1993.gif

http://guitargeek.com/rigview/81/

Een clean signaal naar 2 Roland JC's (transistor bak), en signaal van een MXR distortion met harmosische pitch shifter (das die harmonizer) naar die fender buizenbakken. Bedoeling is om een clean geluid aan te vullen met zoveel mogelijk harmonics. Zo krijg je een gigantische wall of distortion, maar zonder definitie te verliezen. Ik heb ze toen live gezien en dat klinkt echt hemels bij het soort gitaarpop dat hij speelde. De truck met de harmonizer en twee amps is sindsdien veel gekopieerd, maar hij is er mee begonnen.
Check de platen van Sugar als je wil horen hoe dat klinkt.

chennie
26 oktober 2005, 15:04
Ik heb ook nog boss chorus ce-2, die heeft ook een stereo uitgang =)
Je bedoelt misschien de CE-5, want de CE-2 is zo mono als de pest.

http://www.bandashadow.com.br/imagens/equipamentos/pedal_chorus_boss%20.jpg

even voor je gecheckt is een boss CH-1, tja ik gebruik bijna nooit effecten. Ja ik gebruik ze als boekenstandaard of deurhouder of iets

FrankS
26 oktober 2005, 15:46
O Fouter, Clemens vroeg dat dus voor jou gisteravond :)

Kun je zo'n AB-boxje niet solderen tot Y-boxje? (correct me if I'm wrong, ik weet nl niet hoe dat dan met de impedantie zit als je gitaar dan ineens op 2 amps tegelijk zit..)

Speeddemon
26 oktober 2005, 16:24
O Fouter, Clemens vroeg dat dus voor jou gisteravond :)

Kun je zo'n AB-boxje niet solderen tot Y-boxje? (correct me if I'm wrong, ik weet nl niet hoe dat dan met de impedantie zit als je gitaar dan ineens op 2 amps tegelijk zit..)
Is mogelijk, maar met een 'hard split' wat je dan dus doet, kun je tegen tal van problemen lopen:
-overspraak
-brom
-verlies van volume
-verlies van tone (meestal verlies van tophoog)

Het beste moet je een GEBUFFERDE EN GEISOLEERDE ABY Box nemen,
en 2e beste optie is een gebufferde ABY Box.

FrankS
26 oktober 2005, 16:27
Oh ja, logisch ook :oops: Thanx voor de correctie :)

Fouter81
27 oktober 2005, 02:52
Het komt erop neer dat ik dus een gebufferde en geisoleerde splitter moet hebben.

Is dit wat?
http://www.nobels.com/cgi-bin/products/show.pl?e_split-4

edit: He Frank! Ja :)

Lock en Load
27 oktober 2005, 08:44
Axess BS-2 kan het ook doen. Dan gooi je daarachter een Ernie Ball Pan pedaal bij en dan kun je pas gaan experimenteren met 2 amps mixen tot 1 geluid. En anders. Kan Speeddemon niet een Y-boxje maken voor je?

DaveItUp
27 oktober 2005, 09:52
Nee je bent niet de enige.

Ik run ook 2 amps. Ook 1 buizen(sound city b100 met 4x12") en een transistor(Sunn Beta Lead met 4x12").

Ik heb t zo geregeld dat de Sunn het overgrote deel van de lowend doet(zijn deze amps befaamd om) en de Sound City wat meer treble. Die SC gebruik ik voor een 70's rocksound infeite.

Ik switch met een handgemaakt aby kastje van www.loooper.com. Kostte me inc verzendkosten zo'n 60 a 65 euro. Wat je krijgt is super. 2 switches. 1 voor a/b en 1 voor a+b. 3 led's(a, b en both). True bypass en je hoort geen pop of click tijdens het schakelen.

Zou niet anders meer willen. Aan de ene kant een vette 70's sound en als de moker erin moet hakken komt de sunn erbij. Superveel druk en zo'n allesomvattende sound, dat je er gewoon kippenvel van krijgt.

:) Super.

Fouter81
27 oktober 2005, 10:31
Ik had ook al iets in gedachten met een volume pedaal inderdaad.

Maargoed, enerzijds wordt er dus gezegd dat een gewoon Y-boxje niet kan ivm. brom, ruis, overspraak, signaalverlies enz. Anderzijds wordt beweert dar er niks aan de hand is...

En inderdaad Speeddemon: kun jij een Yboxje maken, ik hoef niks te switchen ofzo

skabouter
27 oktober 2005, 10:39
ok, een winkel hier verkoopt ABY`s voor 25 euro..........
maar je kan idd beter iets duurs nemen, goed gebufferd enzo.
maarrrrrrrrr waarom probeer je niet eens dat andere met die kabel van de line-out naar de input van de 2e amp. scheelt hoop geld alsi k het zo hoor

Lock en Load
27 oktober 2005, 11:10
Ik had ook al iets in gedachten met een volume pedaal inderdaad.

Maargoed, enerzijds wordt er dus gezegd dat een gewoon Y-boxje niet kan ivm. brom, ruis, overspraak, signaalverlies enz. Anderzijds wordt beweert dar er niks aan de hand is...

En inderdaad Speeddemon: kun jij een Yboxje maken, ik hoef niks te switchen ofzo

Dat zou ik doen. Zoals ik al in mijn eerdere post heb geschreven. Axess BS-2 of Y-boxje en dan een stereo pan pedaal. Dan kun je leuk varieren in hoeveelheden mix van iedere amp in je geluid en kun je rustig overgaan van het ene naar het andere ipv opeens.

Met een normaal Y-boxje moet je oppassen met ground loops denk ik. Maar daar weet ik het fijne niet vanaf. (dan gaat er een signal door de input van de ene amp door de voeding van die amp door de voeding van de andere amp door de input van die amp en vormt zo een loop. Die kun je dus tegengaan door een speciaal iets in het Y-boxje of door de 2 amps niet in dezelfde stekkerdoos te stoppen denk ik).

Fouter81
28 oktober 2005, 04:33
Die Axess BS-2 is precies wat ik moet hebben inderdaad! Die was ik nog niet tegengekomen. Duur? Bij Musik Produktiv hebben ze 'm niet op de website staan.

Lock en Load
28 oktober 2005, 07:46
Die Axess BS-2 is precies wat ik moet hebben inderdaad! Die was ik nog niet tegengekomen. Duur? Bij Musik Produktiv hebben ze 'm niet op de website staan.

Je kan hem alleen van www. axess-electronics.com bestellen. Op de site staat $135 (Can). FF omrekenen, daar komt nog wat invoerrechten bovenop. Maar als mensen de GRX-4 voor +-€225 kunnen krijgen dan zal de BS-2 ook niet veel duurder worden. Dus of van de site bestellen of 2ehands...

Speeddemon
28 oktober 2005, 11:06
Vooralsnog zijn mijn ABY boxjes passief, netzoals die van Loooper.

Gebufferde/geisoleerde zouden snel veel duurder en groter worden, vanwege transformatoren.

(mijn passieve ABY kost overigens 40 euro (onbewerkt))

Ik heb wel een buffer-circuitje liggen wat ik ervoor in zou kunnen gooien. Dan zou er 10 euro bij komen.

Fouter81
28 oktober 2005, 18:41
****** dat kost nogal wat die BS2.
Als ik het nou met een stereo chorus van Boss doe, heb ik dan dezelfde problemen die ik met een gewoon ABY boxje heb?
Een stereo chorus is nog wel te doen voor 50 euro namelijk.

Hagrath
31 oktober 2005, 09:15
BUMP.

2 heads aansturen dmv. een stereo chorus van Boss, gaat dat goed of krijg ik problemen met signaalverlies/brom etc?

Nicci
31 oktober 2005, 09:20
dat gaat goed