PDA

View Full Version : Sweep Picking



Metallimoons
26 oktober 2005, 02:57
Dit is een techniek die ik al lang onder de knie zou willen krijgen
(ongeveer sinds ik perpetual burn van jason becker het eerst hoorde),

zijn er hier mensen die deze techniek beheersen en die hieromtrend nuttige
tips of hints of dingen waarop je moet letten kunnen geven/zeggen?

Veel dank!

Trocar
26 oktober 2005, 08:42
Uhm... opwarmen, langzaam beginnen, metronoom erbij, zorgen dat elke toon even lang is, zorgen dat je 1 toon per keer hoort (dus goed 'dempen' van de vorige toon), eerst zorgen dat het nétjes is voordat je sneller gaat proberen, langzaam opbouwen, niet meteen met 5 of 6 snaren beginnen maar met bijv. 3, en proberen dat 'sweep-gevoel' in je rechter hand te pakken te krijgen. Ohja: oefenen. :wink:

taylor
26 oktober 2005, 11:18
sweepen is wel iets wat niet zo maar er in zit wil je het beetje goed kunnen dan ben je wel jaartje veder dus veel oefenen.oefeningen kun je wel vinden op het net denk ik.

voornamelijk je coordinatie tussen je rechter en linkerhand is belangrijk met sweepen.

sneez0r
26 oktober 2005, 11:40
Als je goed zoekt kan je op internet er een hele hoop artikelen over vinden. Sommige daarvan zijn heel slecht, maar er zitten ook een paar goede tussen. Troy Stetina geeft ook een paar pagina's oefeningen in zijn 'Speed Mechanics', die kan je misschien te pakken krijgen.
Wat bij mij werkte: eerst de rechterhand goed krijgen, dus de snaren met een zakdoek dempen (ter hoogte van de tweede fret of zo).
Ook belangrijk: zorg dat het muzikaal blijft. Wat Becker doet is voor gitaristen wel stoer, maar is lang niet altijd constructief voor solo's. Je zou die passage in Altitudes heel mooi voor orkest kunnen arrangeren, zonder sweeps. Bij jazzgitaristen hoor je vaak rakes of kleine arpeggio's, dat klinkt stukken smaakvoller. Kijk dus uit met vier maten achter elkaar sweeps over zes snaren.

Metallimoons
26 oktober 2005, 14:13
bedankt voor de hulp alvast!

ik heb speed mechanics te pakken gekregen, ga hem zelf ook bestellen,
ziet er een goed boek uit.

die rakes waar je het over hebt zijn veel gemakkelijker te spelen,
klinkt inderdaad wel zeer goed als je het juist gebruikt.
maar mijn doel is mijn techniek bij te schaven, ik denk dat sweepen
ook zeer goed is voor de coordinatie van mijn twee handen enzo,
en ik zou perpetual burn willen leren want ik blijf het een zeer goed
nummer vinden, showoff of niet ;)

arno
26 oktober 2005, 22:48
ik heb het geleerd door eerst met 2 snaren te "sweepen" Toen ik dat onder de knie had naar 3 daarna 4 enz.

Dit is een arppeggio die ik gebruikte (gebuik hem dus eerst alleen met de b en e snaar, daarna werk je verder naar de lagere snaren)

------------10-14p10---------------
---------12------------12-----------
------11------------------11--------
---12------------------------12-----
14------------------------------14--
--------------------------------------

Sweep patroon: down down down donw down up pull up up up down

Je kunt dit patroon natuurlijk op vrijwel elke plek van de hals doen, maar ik vond deze het fijnste.

Roy K.
26 oktober 2005, 23:16
Sweep patroon: down down down donw down up pull up up up down


Ik doe de laatste ook up, is makkelijker voor mij 8)

appeltaart
27 oktober 2005, 00:29
Hou komende zaterdag ultimate-guitar.com in de gaten, daar hebben ze elke twee weken een video en deze keer gaat het over sweep picking.

arno
27 oktober 2005, 12:43
Sweep patroon: down down down donw down up pull up up up down


Ik doe de laatste ook up, is makkelijker voor mij 8)

ieder zijn manier natuurlijk, maar het is makkelijker om die laatste down te doen als je meerdere achter elkaar doet.

Roy K.
27 oktober 2005, 13:40
Nee hoor, voor mij niet, voelt heel onnatuurlijk aan :)

FrankS
27 oktober 2005, 16:43
'k Heb wel wat powertabjes waar ik veel sweeps in gebruik op mn site staan.. http://frnk.tk > Tabs

Sweepen idd gewoon langzaam beginnen, zo langzaam (begin gewoon op t-40 ofzo) dat alles goed klinkt zonder bijgeluiden en het relaxt speelt. En echt nootje-voor-nootje laten klinken. En dan het tempo steeds iets opvoeren. Binnen de kortste keren heb je dan die oefening in je vingers/hoofd 'geprogrammeerd' zodat je er niet meer bij na hoeft te denken. Powertab is daar ideaal voor :)

Metallimoons
29 oktober 2005, 03:36
bedankt voor alle tips, veel oefenen en het zal wel komen :)

Das Schaap
29 oktober 2005, 21:15
Bij jazzgitaristen hoor je vaak rakes of kleine arpeggio's, dat klinkt stukken smaakvoller. Kijk dus uit met vier maten achter elkaar sweeps over zes snaren.
Amen. 8-)
Lekker ook van die sax uithalen nadoen ook.
Maar begin ook vooral klein, ik was zelf meteen begonnen met van die 5 snarige sweeps, en tja die kleinere zijn belangrijker en duurde toch wel ff langer om dat goed te krijgen dan van die 6 snarige shit.
En natuurlijk gelijk weten wat je speelt, welke arpeggio etc. :)

Bl44t44p
2 november 2005, 09:05
ik heb het geleerd door eerst met 2 snaren te "sweepen" Toen ik dat onder de knie had naar 3 daarna 4 enz.

Dit is een arppeggio die ik gebruikte (gebuik hem dus eerst alleen met de b en e snaar, daarna werk je verder naar de lagere snaren)

------------10-14p10---------------
---------12------------12-----------
------11------------------11--------
---12------------------------12-----
14------------------------------14--
--------------------------------------

Sweep patroon: down down down donw down up pull up up up down

Je kunt dit patroon natuurlijk op vrijwel elke plek van de hals doen, maar ik vond deze het fijnste.

Ik ben nu ook aan het oefenen met sweepen, gaat al best wel moet ik zeggen, maar bij deze: hoe zet je je vingers dan neer ? Is dat ringvinger - middelvinger - wijsvinger - middelvinger - wijsvinger ? Zoiets doe ik nu omdat een hammer on en pull of met mijn pink wat lastig gaat.. of wat is het bestes om het te leren :) ?

taylor
2 november 2005, 10:14
da's gewoon een mineur arpegio dus die wordt standaard met de pink gepakt dus die 14 is je pink dan middel en wijsvinger ect.

het beste kun je het zo aanleren als je het eenmaal kan spelen kun je altijd kijken of er vingersetting is die beter bevalt.

Bl44t44p
3 november 2005, 16:57
Maar het gaat mij om die bovenste 3 snaren. Lees mijn vraag nog eens :)

Das Schaap
3 november 2005, 17:53
------------10-14p10---------------
---------12------------12-----------
------11------------------11--------
---12------------------------12-----
14------------------------------14--
--------------------------------------

4--2-1--2-1--4---1---2-1--2--4

4= pink
2= middelvinger
1=wijsvinger

Capiche ?
Dus volgens mij gewoon zoals je em al speelde.

Oja sorry dat ik het niet wat duidelijk kon noteren.

Bl44t44p
3 november 2005, 22:09
Ah ok, bedankt :cool:

Rest mij alleen nog de vraag: vanwaar die pink en geen ringvinger?

sneez0r
3 november 2005, 22:12
Ah ok, bedankt :cool:

Rest mij alleen nog de vraag: vanwaar die pink en geen ringvinger?
Op de eerste snaar? Omdat je zo min mogelijk stretches wil hebben. Je ringvinger gebruiken is makkelijker, maar minder economisch. Stel dat je in diezelfde positie na die hoge fis een toonladder naar beneden wil spelen, dan kom je met die pink netter uit.

taylor
6 november 2005, 11:12
met de ringvinger kun je ook veel minder strechen dan tussen je pink en wijsvinger,bij deze maakt het misschien niet zo veel uit maar met andere arpegios dus wel dus als je van deze mineur naar een andere arpegio vorm gaat dan komen je vingers gewoon in de knop+dat als je hem toch met de ringvinger speelt krijg je en hele rare niet ontspannen houding in je vingers/hand en dat is iets wat je zo wi zo wil vermijden.

minas
7 november 2005, 12:17
Ook handig is om Powertab te downloaden. Op www.powertabs.com staan ook een hoop sweep-scales handig om te gebruiken bij het oefenen.