PDA

View Full Version : Metal AMP + Multi Effect ding..?



GleNnoS
25 oktober 2005, 21:19
Eyjz,

Ik had een soort van idee, alleen vraag me af of het gaat klinken.. Ik ben opzoek naar een nieuwe amp, zoals sommige misschien al weten. Had al een topic gemaakt niet veel wijzer uit geworden! Mja, mijn idee was om een metal amp te kopen (bijv. Marshall jcm-800, Peavey 5150) die hebben dus 1 kanaal of geen clean en dan er zo'n Multi Effect ding er op aan sluiten (bijv. Boss GT-6). Nu vraag ik me af of je dan met die metal versterker op metal ingestelt via dat ding clean er uit kan krijgen? Mij lijkt het in ieder geval erg handig zo'n apparaat, veelzeidig met je geluid! Als dit niet werkt moet ik maar echt kijken naar 2 kanalen..! Maar als iemand me dit kan vertellen ben ik erg blij!

groeten,

Glenn

Riffcrusher
25 oktober 2005, 21:45
Eyjz,

Ik had een soort van idee, alleen vraag me af of het gaat klinken.. Ik ben opzoek naar een nieuwe amp, zoals sommige misschien al weten. Had al een topic gemaakt niet veel wijzer uit geworden! Mja, mijn idee was om een metal amp te kopen (bijv. Marshall jcm-800, Peavey 5150) die hebben dus 1 kanaal of geen clean en dan er zo'n Multi Effect ding er op aan sluiten (bijv. Boss GT-6). Nu vraag ik me af of je dan met die metal versterker op metal ingestelt via dat ding clean er uit kan krijgen? Mij lijkt het in ieder geval erg handig zo'n apparaat, veelzeidig met je geluid! Als dit niet werkt moet ik maar echt kijken naar 2 kanalen..! Maar als iemand me dit kan vertellen ben ik erg blij!

groeten,

Glenn

Een clean geluid met je amp op 'metal ingesteld' ??? No can do vrees ik...
Ga toch maar voor een degelijke tweekanaalsversterker !

Er zijn er wel nog een paar op te noemen buiten Marshall en Peavey hoor. Vergeet niet te denken aan Engl, Bogner, VHT en Mesa. (De volgorde waarin ik die opsom is lukraak by the way ! En ze zijn, behalve Engl dan misschien wel wat aan de dure kant... Maar erg goed ook !)

GleNnoS
25 oktober 2005, 21:57
Hmmz, dat gaat dus niet lukken :cry: Ik heb zo'n 1200 euro te besteden, ik weet het niet echt meer... Engl, bogner en VHT ben ik niet echt bekent mee! Mesa Boogie is wat te duur, kan wel maar dan heb je een combo'tje :P

Marshall Dsl - 50 heeft nog wel iets dan denk ik..! Peavey XXX combo en XXL moet ik nog ergens gaan proberen ook nog een koch twintone, dat ga ik binnekort dus maar eens doen! Waar weet ik nog niet mjaa..

robert-gitarist
25 oktober 2005, 22:11
Probeer een Randall eens..
Die hebben ook een ontiegelijk dik metal geluid er zitten..enne véél laag ook..bass dus...
Echt onwijs vette amps zijn dat en kosten in verhouding tot andere echt pennuts...echt de moeite waard om eens te proberen..en die hebben 2/3 kanalen+ een boost erop zitten..ook wel leuk :)

pol
25 oktober 2005, 22:22
ik zou het gewoon bij een amp met 2 kanalen houden als je clean wil.
het is wel te doen wat je wil, via de fx loop

een boss gt-6 kun je bv met 4 kabels aansluiten, maar tis een heel gedoe met instellen, lijkt me niet echt praktisch.

maarja, er zijn genoeg tops met 2 kanalen hiervoor,

GleNnoS
25 oktober 2005, 22:39
Oke bedankt voor het advies.. Dan ga ik gewoon voor een 2 / 3 kanaals amp!
Okee heb ff een lijstje gemaakt met de versterkers die ik ga proberen!!:

Marshall DSL-50 (nog een keer proberen)
Koch Twintone
Peavey XXX combo
Peavey XXL
Randall .. ?

Misschien weet je een randall die je me kan aanraden??

The Chief
26 oktober 2005, 07:35
met sommige rack-fx kan je via een TRS verbinding kanalen op je head schakelen, dit gaat bv met een G-Major en een rocktron Replifex...

Alain
26 oktober 2005, 11:18
G major of rocktron replifex en een Engl fireball + Engl Z11... niet meer, niet minder.

Josdevos
26 oktober 2005, 11:21
G major of rocktron replifex en een Engl fireball + Engl Z11... niet meer, niet minder.

Z11 is al niet nodig want Gmajor en Replifex hebben beiden een stereo relais switch...

Replifex zuigt geen tone en kan ja voor €250 2dehands hebben...

chennie
26 oktober 2005, 14:13
Hmmz, dat gaat dus niet lukken :cry: Ik heb zo'n 1200 euro te besteden, ik weet het niet echt meer... Engl, bogner en VHT ben ik niet echt bekent mee! Mesa Boogie is wat te duur, kan wel maar dan heb je een combo'tje :P

Marshall Dsl - 50 heeft nog wel iets dan denk ik..! Peavey XXX combo en XXL moet ik nog ergens gaan proberen ook nog een koch twintone, dat ga ik binnekort dus maar eens doen! Waar weet ik nog niet mjaa..

Ieme heeft een mesa rectoverb head te koop voor 1350, even doorsparen of compenseren met een six packje bier will do the trick.
Mesa rect-o-verb, 50 watt, een goede clean (vind ik) en een recto scheur, iets minder compressie en gain dan zijn dual en triple broertjes (van 100 en 150watt) maar doet eigenlijk niet zo veel onder)

GleNnoS
26 oktober 2005, 18:10
Uhm dit snap ik niet echt meer.. Wat is dit precies:
G major of rocktron replifex en een Engl fireball + Engl Z1..?

Hmm dan heb je voor 1350 eur alleen de head maar dan heb ik nog geen cab en dat kost ook nog wel wat! Dus dat is beetje lang sparen!

strattie
26 oktober 2005, 18:16
dan neem je toch een combo :-D

gerrekat
26 oktober 2005, 19:02
Eyjz,

Ik had een soort van idee, alleen vraag me af of het gaat klinken.. Ik ben opzoek naar een nieuwe amp, zoals sommige misschien al weten. Had al een topic gemaakt niet veel wijzer uit geworden! Mja, mijn idee was om een metal amp te kopen (bijv. Marshall jcm-800, Peavey 5150) die hebben dus 1 kanaal of geen clean en dan er zo'n Multi Effect ding er op aan sluiten (bijv. Boss GT-6). Nu vraag ik me af of je dan met die metal versterker op metal ingestelt via dat ding clean er uit kan krijgen? Mij lijkt het in ieder geval erg handig zo'n apparaat, veelzeidig met je geluid! Als dit niet werkt moet ik maar echt kijken naar 2 kanalen..! Maar als iemand me dit kan vertellen ben ik erg blij!

groeten,

Glenn

Een clean geluid met je amp op 'metal ingesteld' ??? No can do vrees ik...
Ga toch maar voor een degelijke tweekanaalsversterker !

Er zijn er wel nog een paar op te noemen buiten Marshall en Peavey hoor. Vergeet niet te denken aan Engl, Bogner, VHT en Mesa. (De volgorde waarin ik die opsom is lukraak by the way ! En ze zijn, behalve Engl dan misschien wel wat aan de dure kant... Maar erg goed ook !)


Ik denk dat de ENGL SE duurder is dan de meeste andere amps die je opnoemt...maar over het algemeen heb je gelijk hier in Europa, mar alle merken die je opnoemt zijn behoorlijk duurder dan een Marshall of een Peavey.

Riffcrusher
26 oktober 2005, 20:17
Inderdaad, Gerrekat, precies wat je zegt !

Tja, GleNnoS, als je voluit wil gaan, dan zou ik zeggen: spaar toch maar verder voor een cab ! Een halfstack is toch echt wel leuk ! Alleen al maar om naar te kijken ! Hehe... Voor 1800-2000 Euro in totaal zou je er toch iets héél moois moeten kunnen uithalen, desnoods (voorlopig) met een tweedehands cab ? (Geen flauw idee hoeveel die dingen tegenwoordig kosten...)

Cheers !
Jo D.

GleNnoS
26 oktober 2005, 21:56
Ja idd :) Het leuke is wel dat ik eerst 600 euro had en vroeg ik ergens anders ook advies, zeide ze dat ik meer moest sparen :P Mja, ik kijk wel even, of vergelijk wel even! Als ik toch echt iets goeds zie van 1200 word het natuurlijk die! Ik ga binnekort maar is bellen naar winkels waar ik die versterkers kan proberen!

armageddon
27 oktober 2005, 09:11
Als de amp een FX-loop heeft gaat het met de GT6 of GT8 gewoon lukken....in tegenstelling tot wat iedereen hier zegt. Ik heb dat zelf ook gedaan namelijk.
Je kan namelijk een clean voorversterker maken op de GT en die dan slechts door de eindversterker van je 800 of 5150 gooien. Werkt perfect.

Dit heet de 4-cable method en daar kan je meer over vinden hier:
http://www.bossgtcentral.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=1

Je sluit hem als volgt aan:
1. Gitaar -> GT Main in
2. GT FX send -> Amp Main in
3. Amp FX send -> GT FX return
4. GT Out -> Amp FX return

Zo kan je alles schakelbaar maken, kan je alle effecten voor of na de voorversterker van je amp gooien (incl. de voorversterker effecten, zodat je je amp's voorversterker bypassed).

GleNnoS
27 oktober 2005, 18:09
Oh dat is zeker wel relaxed.. Dus je kan gewoon kiezen of je de voor versterker aan wilt, die op metal ingesteld staat?

edittt:

Zie nu net dat de Peavey 5150ll soort van clean kanaal heeft.. Is misschien ook een optie! Lijkt me wel een goede amp! Na al die positieve berichten gelezen te hebben, maar moet hem wel proberen..!

avalanche
28 oktober 2005, 16:08
Een Engl Fireball (1050 euro) + een behringer cab (250 euro) zou ook een mooie combinatie zijn. En dan spaar je nog een jaartje door, ga je enkele cabs testen en koop je het voor jou best klinkende cabinet. Dan heb je een pracht setup zodat je toch eventjes geen GAS meer hebt...

Een Peavey 6505 Plus top kost al gauw 1386 euro en dan nog een cabinet erbij... Loopt al wat op.

Tip: soms kan je tweedehands prachtige koopjes vinden. Een tweedehands Fireball voor 750 euro of een Peavey 5150 II voor 800 euro.

Die tip van armageddon werkt trouwens ook, maar je hoort ergens wel dat je clean kanaal uit een digitaal bakje komt en je distortion buizen is. Als je dat niet erg vindt, geen probleem uiteraard.

GleNnoS
28 oktober 2005, 18:39
Ja die ENGL Fireball is ook zeer interessant ja..! Ik ga marktplaats zeker in de gaten houden..! Maar de "clean" kanaal van 5150ll met wat aanpassingen van gt-6 is toch wel redelijk acceptabel..? Voor bijv.. Metallica - Sanitarium ofzo speel niet zo veel clean! Veel meer distortion!

BlackSun
28 oktober 2005, 19:08
Je moet niet denken dat je het cleankanaal(eigenlijk heeft 5150 helemaal geen clean kanaal) van die bak beter kan maken met een pedaal, je kan hoogstens je amp als poweramp gebruiken en er een pre-amp voor hangen voor clean, in dit geval dus de Boss gt.
Hierbij gebruik je dus GEEN kanaal van je amp, alleen je pre amp van de gt over de EINDversterker van je amp.

ALs je toch echt wel een mooi clean soms nodig heb, dan is de 5150 gewoon minder geschikt.

GleNnoS
28 oktober 2005, 20:19
Ahh je hebt gelijk, je hebt bij de peavey 5150ll Rythme en een Lead kanaal! Mja, denk dat het wel oke is met boss gt.. Dus gewoon de "4-cable method".

armageddon
28 oktober 2005, 22:02
@Avalanche:
Je hebt gelijk dat je clean digitaal is, maar wat het mooie is is dat het nog wel gekleurd wordt door de eindbuizen van je versterker en dat voegt op één of andere manier veel meer dynamiek toe. Als geld een probleem is is dit zeker een goeie oplossing.

En...met de Boss GT8 kan je zo gigantisch veel clean geluiden produceren dat je er dol van word :-D

GleNnoS
29 oktober 2005, 01:25
Ik denk dat het dan nog altijd de Boss GT-6 word ;) Die nieuwe dingen van GT-8 hebben niet zo veel nut..

armageddon
29 oktober 2005, 10:57
Ik heb ze allebei gehad en de sounds van de GT-8 zijn dus echt wel veel beter. Maar dat waren meer de distortion sounds....met de GT-6 zou je ook goed uit de voeten moeten komen. Mijn tip: Test ze allebei even. Best humor om clean van de GT8 en distortion van je amp allebei tegelijk door de poweramp te hebben lopen :D

BlackSun
29 oktober 2005, 15:19
ja humor..een dikke ruis :roll: