PDA

View Full Version : hoe krijg ik mijn 5150 blazend!!!



FerryXXX
25 oktober 2005, 21:06
ik heb een Peavey 5150. maar hij klinkt nog steeds niet erg goed. ik hoor wel eens bands met zo'n versterkers en dat blaast!!! maar deze niet dus. heeft iemand een voorstel voor goede voor en eind buizen? er zitten nu MESA 12AX7 buizen in. hij is niet gemod, is dat wat?
ook gebruik ik een Marshall 1960 A of AV box, maar die zijn beide ook niet al te geweldig voor een 5150, toch? ik zoek een strak laag geluid (zoals Throwdown/Hatebreed) en dacht zelf dus aan een KOCH 4x12 box. iemand een ander voorstel?
ik speel met een LTD MHB 400 gitaar, gestemd in C# dus strak laag is wel een vereiste...

iemand tips om mijn geluid te 'upgraden'?

tevens zoeks onze 2de gitarist ook een 5150 top, iemand????

bedankt, Ferry

Daniël_san
25 oktober 2005, 21:32
Voor een 4x12: Brunetti (en Bogner) SCHIJNEN heel goed laag te hebben.

Ik heb van brunetti geen cabs gehoord, alleen de combo's dus ik zou eens iets gaan testen. Jukebox heeft veel kasten staan. (effe bellen voor welke presies)

AART
25 oktober 2005, 21:37
VHT of diezel kasten willen ook wel hebben


ga idd gewoon een dag naar feedback of jukebox en test alle kasten uit en kies de lekkerste.

newbreed
25 oktober 2005, 22:26
[quote="FerryXXX"]ik heb een Peavey 5150. maar hij klinkt nog steeds niet erg goed.

naar Peter van Weelden en laten modificeren. een 5150 klinkt standaard gewoon errug matig

spanky_franky
25 oktober 2005, 22:35
Vergeet vooral ENGL cabs niet!

Baker
25 oktober 2005, 22:43
[quote=FerryXXX]ik heb een Peavey 5150. maar hij klinkt nog steeds niet erg goed.

naar Peter van Weelden en laten modificeren. een 5150 klinkt standaard gewoon errug matig

wat een belachelijke opmerking
:roll:

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 23:28
ik heb een Peavey 5150. maar hij klinkt nog steeds niet erg goed. ik hoor wel eens bands met zo'n versterkers en dat blaast!!! maar deze niet dus. heeft iemand een voorstel voor goede voor en eind buizen? er zitten nu MESA 12AX7 buizen in. hij is niet gemod, is dat wat?
12ax7s zijn geen eindbuizen :D maar ik kan je aanraden om als eindbuizen JJ 6l6s en als voorbuizen 'chinese' 12ax7s erin te zetten, deze combi is naast betaalbaar ook veel geroemd in 5150s

ook gebruik ik een Marshall 1960 A of AV box, maar die zijn beide ook niet al te geweldig voor een 5150, toch?
dat hangt er maar net vanaf, machine head gaat het wel aardig af moet ik zeggen :D


ik zoek een strak laag geluid (zoals Throwdown/Hatebreed) en dacht zelf dus aan een KOCH 4x12 box. iemand een ander voorstel?
enige voorstel wat ik kan doen en wat ook het enige juiste voorstel is, is om veel cabs te vergelijken, ze klinken allemaal ontzettend anders en de enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt is ze zelf testen en vergelijken, bijvoorbeeld bij musik produktiv in duitsland.

ik speel met een LTD MHB 400 gitaar, gestemd in C# dus strak laag is wel een vereiste...

iemand tips om mijn geluid te 'upgraden'?
niet echt, minder gain ofzo, meer oefenen

tevens zoeks onze 2de gitarist ook een 5150 top, iemand????

bedankt, Ferry

graag gedaan, lennart

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 23:29
[quote=FerryXXX]ik heb een Peavey 5150. maar hij klinkt nog steeds niet erg goed.

naar Peter van Weelden en laten modificeren. een 5150 klinkt standaard gewoon errug matig

een 5150 klinkt standaard eigenlijk wel goed genoeg naar mijn mening, het is echt een love or hate ding...

maarja, alles wat bij van weelden wegkomt klinkt gewoon goddelijk, of zo zou het moeten klinken dus het verwondert me niets :D betaal je overigens ook flink voor.

The Chief
26 oktober 2005, 07:32
de gouden tip voor een 5150, zet de gain nooit boven de helft, maakt niet uit hoe metal je wil zijn... Dit maakt het geluid véél strakker, zeker als jullie andere gitarist ook niet superveel distortion gebruikt. Alles wordt veel duidelijker te horen, en dan moet je gewoon nog strak spelen...

jorrit
26 oktober 2005, 10:18
+ 100000000

ik zou niet voor een koch kast gaan voor een strak laag. geen slechte kast hoor maar bovengenoemde kasten (engl, diezel, vht, mesa, bogner, orange) hebben een veel strakkere basrespons.

Wormaap
26 oktober 2005, 15:52
Overigens zou ik je afraden om je 2e gitarist ook'n 5150 te laten kopen. Dan heb je 2 sounds die erg veel op elkaar lijken en dan wordt't snel een brei van geluid.

FrankS
26 oktober 2005, 15:59
Ja test vooral es een andere kast idd!! 'k Heb zelf ook een Engl 4x12 (standaard versie met V60's, ik ben niet zo'n V30-fan door dat midhoog..), en ben er super blij mee! Relatief ook een hele mooie prijs!! En genoeg (strak!!) laag hoor als je daar naar op zoek bent.

Balthazar
26 oktober 2005, 18:12
ik zou idd geen niet allebei een 5150 nemen. ik en onze andere gitarist hebben er allebei 1 en het heft elkaar een beetje op. nouja opheffen. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar het is gewoon niet de shit. (zodoende ga ik mijn 5150 waarschijnlijk ruilen tegen een jmp-1 + mesa 50/50.)

bobby
26 oktober 2005, 21:50
Toen ik mijn combo had (ik mis hem :cry: ) speelde ik altijd over het rhytm kanaal en niet over de lead channel.. klonk echt duizend maal better.. veel strakker, en gain genoeg voor death metal...

deedee
26 oktober 2005, 21:59
ik zou idd geen niet allebei een 5150 nemen. ik en onze andere gitarist hebben er allebei 1 en het heft elkaar een beetje op. nouja opheffen. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar het is gewoon niet de shit. (zodoende ga ik mijn 5150 waarschijnlijk ruilen tegen een jmp-1 + mesa 50/50.)

de truc van een goed bandgeluid zit hem in ieder geval niet in dezelfde versterker nemen. De 2 gitaristen moeten juist allebei een ander geluid hebben. Anders zitten jullie alleen maar elkaars geluid te verkloten :wink:

AART
26 oktober 2005, 22:06
ik zou idd geen niet allebei een 5150 nemen. ik en onze andere gitarist hebben er allebei 1 en het heft elkaar een beetje op. nouja opheffen. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar het is gewoon niet de shit. (zodoende ga ik mijn 5150 waarschijnlijk ruilen tegen een jmp-1 + mesa 50/50.)

de truc van een goed bandgeluid zit hem in ieder geval niet in dezelfde versterker nemen. De 2 gitaristen moeten juist allebei een ander geluid hebben. Anders zitten jullie alleen maar elkaars geluid te verkloten :wink:

+1

het heft zoals eerder gezegd het vette effect op..

wat heel vet is in een band is twee amps met allebei een heel verschillend karakter, ze vullen elkaar aan om het zo te zeggen, heel vet.

The Chief
27 oktober 2005, 07:37
die reacties over 2 dezelfde amps in een band vind ik wel wat overdreven hoor, er zijn handevol bands die een killer geluid hebben met twee de zelfde amps. Sommige bands hebben gewoon graag een uniform geluid ipv een schelle lead gitarist en een doffe slaggitarist (ironisch).
Hangt gewoon af van wat voor geluid je wil hebben...

andoni
27 oktober 2005, 10:35
Ik heb een tijdje samengespeeld met een bevriende gitarist. Hij een Mesa Single Recto ik een Marshall DSL100. Mijn versterker stond ingesteld als dikke open rocksound (alles op 12 u, High gain kanaal op de lagere gain stand (lead1), gain op 14 u, tone knop uit, deep switch aan), de zijne als chugga-chugga-metal gecompresseerd soundje. Klonk erg lekker in mijn oren, zeker bij melodische metal riffs uit het Zweedse schooltje waarbij we beiden dezelfde melodie speelden maar op een andere toonhoogte. Gaf dat lekkere harmoniserende effect, en bij ritmewerk en breakdowns een echt dik geluid. Het vreemde is dat ik dat geluid niet kon nabootsen als ik in mijn eentje op laag volume speel (volumeknop op 1 a 1,5).

Mijn broertje heeft echter een vriend die soms met een Line6 Spider2 2x12 combo komt spelen en dat klinkt icm met mijn Marshall nergens naar, ook niet met Recto simulatie (die hij altijd gebruikt). Veel minder muzikaal en toch minder bruut.

De keren dat ik de 5150 heb beluisterd vond ik het een erg vette amp als hij op een redelijk volume gebruikt wordt. Op laag volume vond ik de sound wat krakend en schrapend en brittle in het hoog. Ik zou zeggen, test je amp met het volume boven 2, dikwijls begint alles wat smoother te klinken en is het laag veel strakker en dikker (ervaar ik toch). Als je dat met 'blazen' (wapperende broekspijpen?) bedoelt.

FerryXXX
29 oktober 2005, 18:01
allemaal bedankt voor de tips.

ik ga er eens naar laten kijken ivm die eindbuizen. dat zal wel helpen dan. en ik ga hem idd eens testen op allerlei cabs. ben wel druk op zoek naar een andere cab. dus verkoop zelf mijn Marshall 1960 AV box. heeft iemand nog iets van KOCH 4x12 of zo'n mooie ENGL 4x12? stuur maar een berichtje.

toch wil ik het eens proberen, 2 gitaristen met een 5150. misschien is het wel niks, maar niet geschoten is altijd mis. heb wel eens een andere band gezien met 2x 5150 op het podium en dat gaf idd wapperende broek pijpen en strak als een tiet (tja dat is ook veel oefenen, das waar). wel hadden ze allebei MESA boxen, maar die kan ik ff niet betalen :cry:

FerryXXX
29 oktober 2005, 18:02
allemaal bedankt voor de tips.

ik ga er eens naar laten kijken ivm die eindbuizen. dat zal wel helpen dan. en ik ga hem idd eens testen op allerlei cabs. ben wel druk op zoek naar een andere cab. dus verkoop zelf mijn Marshall 1960 AV box. heeft iemand nog iets van KOCH 4x12 of zo'n mooie ENGL 4x12? stuur maar een berichtje.

toch wil ik het eens proberen, 2 gitaristen met een 5150. misschien is het wel niks, maar niet geschoten is altijd mis. heb wel eens een andere band gezien met 2x 5150 op het podium en dat gaf idd wapperende broek pijpen en strak als een tiet (tja dat is ook veel oefenen, das waar). wel hadden ze allebei MESA boxen, maar die kan ik ff niet betalen :cry:

vinni
29 oktober 2005, 19:02
Hmm...
Vaak is het gewoon een kwestie van blazen met dat ding.
Mijn 100Watt buizen ENGL Ritchie Blackmore klonk als ik de master
half open zette ook waanzinnig goed. Maar dat was dan als direct op oorverdovend niveau. Te hard voor mij. Heb'm dus weggedaan.
Kijk als je'm wat harder zet gaan de eindbuizen een grotere rol spelen.
(saturation)

Heb nu een 2X 50Watt stereo class A versterker (overigens is 2X 50 watt stereo geen 100Watt mono!) Dat is eigenlijk ook nog te veel.

Die nieuwe top van Marshall....20watt geloof ik.....is meer dan voldoende.
Tenminste voor het scheurgeluid. Voor clean heb je meer headroom nodig.
Mesa heeft een aantal versterkers waarbij je het cleane kanaal op 150Watt kan zetten en het scheurkanaal op 50. Zit wat in......

Vinni

Mr.Bluesbreaker
30 oktober 2005, 00:18
Nog even over de marshallcabs:

Ik heb een 1960 A en B kast. De B kast had even dunne draadjes als mijn jaren 80 stereo uit Korea. Herbedraad met 2* 2,5 millimeter kabel, 15 minuten werk en klinkt al een heel pak beter. De A cab had heeft iets dikkere kabel gek genoeg, ongeveer 1,5 mm maar die ga ik ook eruitslopen en die 2,5 mm in gooien.

Haal dus, wanneer je echt aan de strakheid en kwaliteit van de kast twijfelt, even snel de achterkant open.
Het herbedraden met goede kabel is absoluut geen dure uitgave (10 euro pak em beet) en het hoeft echt geen middag te kosten. Van Den Hul hoeft ook niet per se.

newbreed
12 november 2005, 18:38
[quote=FerryXXX]ik heb een Peavey 5150. maar hij klinkt nog steeds niet erg goed.

naar Peter van Weelden en laten modificeren. een 5150 klinkt standaard gewoon errug matig

wat een belachelijke opmerking
:roll:

blijkbaar heb jij dan nooit het verschil gehoord.

Negative K3 fan
12 november 2005, 19:07
van weelden klinkt inderdaad heel erg goed en ook ongetwijfeld beter dan een stock 5150, maar om een gewone 5150 matig te noemen is ook weer zoiets...

FerryXXX
12 november 2005, 21:39
kan iemand mij ff het email adres mailen van Peter van Weelden of zijn tel# of zo... bedankt.
wil mijn 5150 toch maar laten modificeren...

Wormaap
12 november 2005, 22:31
Ga er maar wel vanuit dat je voor de prijs die je betaalt best een 2e 5150 kan kopen, en misschien nog wel meer. Van Weelden is Duur met een grote D.

kokeleko
13 november 2005, 10:09
Probeer eens de 5150 bias mod.

http://www.tonefactory.nl

En nee ik heb geen aandelen.

Useless
13 november 2005, 11:00
Probeer eens de 5150 bias mod.

http://www.tonefactory.nl

En nee ik heb geen aandelen.

Heeft iemand deze ooit al gemonteerd
is er dan een groot verschil kwa klank
in het cleane en overdrive kanaal? :roll:

kokeleko
13 november 2005, 11:05
Zoals iedere buizen amp bezitter weet, is dat je geluid valt of staat met een goed afgeregelde(lees gebiaste) versterker.
Als je buizen veel te koud staan klinkt het bagger, te heet is een kwestie van levensduur. :D

Negative K3 fan
13 november 2005, 13:25
Zoals iedere buizen amp bezitter weet, is dat je geluid valt of staat met een goed afgeregelde(lees gebiaste) versterker.
Als je buizen veel te koud staan klinkt het bagger, te heet is een kwestie van levensduur. :D

dit is wel een beetje kort door de bocht hoor!

kokeleko
13 november 2005, 13:31
Als we het idd alleen hebben over klankverschil valt het mee hoor tis een binnenbochtje, er komt natuurlijk meer bij kijken, maar daar weet K3 alles van :D

Negative K3 fan
13 november 2005, 13:42
maar daar weet K3 alles van :D

http://www.vokk.nl/images/fotos/New/k3.jpg

kokeleko
13 november 2005, 13:47
maar daar weet K3 alles van :D

http://www.vokk.nl/images/fotos/New/k3.jpg

Wie van de 3 dames ben jij? :wink:

Aad-d-h-d
14 november 2005, 08:43
Neem gewoon een 5150 kast die schijnen voor de top gemaakt te zijn :wink:

Hahah ik heb ook zo een setje 5150 en als je 'm dan goed afsteld klink hij als een beest.... en dan klinkt ie echt niet errug matig!! Ligt er natuurlijk ook wat voor een gitaar je erin prikt!

Verder kun je als ie niet gemodificeerd is een variabele Bias er in laten zetten zodat je er andere buizen in kan prikken. Dat kost bij Dr Tube geloof ik 50 Eu. Ik heb er geen ervaring mee want ik vind 'm zo gewoon lekker klinken!

Geronimo
14 november 2005, 17:44
Probeer anders een booster pedaaltje ervoor! Doet die gast van Nevermore ook, met een TS 808. Met een Boss SD 1 of iets dergelijks lukt dat ook wel. Misschien is de output van je gitaarelement te lafjes of is de frequentiekarakteristiek ervan niet goed voor het geluid wat je zoekt. Een pedaaltje erbij kan dan wonderen doen.
De 5150 klinkt echt wel bruut van zichzelf, het ligt er alleen wel aan wat je erin stopt. Als je vriendin weinig geluid maakt ligt dat toch ook niet gelijk aan haar??


Ik zou even wachten met 'm naar van weelden brengen en eerst wat zelf experimenteren, het kost niet niks om je amp door hem te laten modden.
Anders kan je zelf ook wat prutsen bijvoorbeeld wat koppelcondensatortjes verkleinen ofzo, voor meer chugga-chugga ipv blaf-blaf.

Iig succes ermee!

Swan
14 november 2005, 18:04
PUs maken heel veel uit!
had eerst oude hums met weinig output in mn dinky, die vervangen door SD's en n wereld van verschil...

Punkrockerke
14 november 2005, 18:29
...het ligt er alleen wel aan wat je erin stopt. Als je vriendin weinig geluid maakt ligt dat toch ook niet gelijk aan haar??
Haha, uitspraak van de maand! :razz:
(sorry voor OT :wink: )

FerryXXX
15 november 2005, 20:50
bedankt voor alle tips. nu heb ik gisteren alleen tijdens de repetities mijn 5150 gesloopt!!!
speel normaal ik over het Lead kanaal, maar probeerde gisteren eens het Rhythm kanaal, daar merkte al meteen dat dit kanaal veel harder is en meer bas bevat. toen draaide ik de rhytm gain verder dan 6 en toen was het verdacht stil....
NIKS, niet eens het geruis van de zee wat de 5150 zo typisch maakt. alle lampjes branden nog, dus geen zekering kapot dacht ik zo. en de buizen gloeien ook nog als ik aan de achterkant kijk....

iemand een idee wat ik nu weer gesloopt heb???

Negative K3 fan
15 november 2005, 22:30
das mooi kut, maar als je mazzel hebt is het de FX loop die hapert, datis een bekend euvel van 5150s.

FerryXXX
16 november 2005, 20:24
thanks, morgen breng ik hem naar mijn gitaar doc (Per van Gitaarhuis Arons in Heerlen...)