PDA

View Full Version : Sealer/Filler



Chroxy
25 oktober 2005, 17:25
Ik ben na een klein half jaar eindelijk zover dat ik mijn zelf-inelkaarzet-bouw-gitaar kan gaan spuiten.

Maar nu moet er nog sealer/filler op omdat een deel van het body Ash is (2/3 Alder, 1/3 Ash)

Waar kan ik dit halen..? Dr is hier een gamma in de buurt, heeft iemand misschien een tip voor een merk.?

Mijn vader kwam ermee dat er tegenwoordig een soort filler/plamuur spuitbus is voor hout... is dit wat?

chennie
25 oktober 2005, 19:26
hmm hier zat ik ook heel erg mee te worstelen destijds. Hoe wil je je gitaar verven/lakken ? Dekkend of transparant ?

Sealer en fillers zijn bedoeld om porien en houtnerven op te vullen zodat je verf laag niet opdroogt in die porien en zo je uiteindelijke laklaag niet meer mooi egaal is.

Wat ik heb gedaan is het volgende: Ik had mahonie hout en ik wou hem zwart beitsen. Als filler gebruikte ik ceta bever hout pasta, dit mengde ik aan met een heel klein beetje water. Zodat je een soort papje kreeg, dit smeerde ik met de vingers over het hout net zolang totdat het bijna was opgedroogd en het overtollige eraf had gesmeerd. Punt 1: water beits pakt niet op (synthetische) houtvullers. Dus om te verdunnen gebruikte ik niet water maar enkele druppels pigment. Zwarte pigment in mijn geval. Punt 2. herhaal de procedure en na goed te hebben gedroogd kan je weer wat opschuren.

Je kan natuurlijk ook de echte sealers of fillers kopen (waarschijnlijk bij stewmac of dergelijke) maar ik denk dat dit een heel makkelijk alternatief is. Als je houtboer niet weet wat sealers of fillers zijn, zal hij je waarschijnlijk iets als (lak)plamuur aanpraten. Dit zijn geen fillers, ze werken wel zo, maar ze zijn dus totaal dekkend. Dit is geen probleem als je dekkend verft. Of het goed is voor de uiteindelijke accoustiek dat weet ik niet, maar ik betwijfel het, aangezien meestal geldt hoe meer open het hout hoe beter geluid.

Chroxy
25 oktober 2005, 20:02
mijn body wordt helemaal zwart..

En ik wil idd de porien etc opvullen omdat ondanks al het schuren de laklaag nog niet mooi egaal is..

Dan ga ik eens jouw tip proberen, en die spuitbus waar ik het overhad (en andere plamuur wat niet voor hout bedoeld is) moet ik links laten liggen..?

gvink
25 oktober 2005, 22:51
Mijn gitaar heeft een swamp ash body.. Destijds heb ik m bij vox humana in Vlaardingen gebruikt. Voor dat ie naar de spuiter ging heb ik er eerst drie lagen epoxy op gesmeerd om m 'dicht' te krijgen. Daarna weer glad schuren en klaar voor de spuiter.. (als ik 't me goed herinner.. is alweer 5 jaar geleden.. ) :)

Chroxy
26 oktober 2005, 12:55
bedankt!

maar wat is dat epoxy precies..? een merk filler/sealer?

Keesz
26 oktober 2005, 13:37
of makkelijker :

koop gewoon een potje (witte) primer :

geef je gitaar met een kwast een verf beurt, niet te netjes gewoon goed, als t droog is schuur je met bv korrel 200

herhaal het proces nog eens, maar schuur nou op met korrel 400
ga zo steeds een stapje verder hoe hoger je gaat in schuur korrels , des te gladder je opppervlak...

chennie
26 oktober 2005, 14:50
de vormen van epoxy die ik tegenkwam zijn gewoon een soort kunst/plastic twee componenten look a like stuff, eigenlijk veels te dik om porien mee op te vullen. Wat je eigenlijk doet is gewoon een dikke laag op smeren, net als plamuur dus. De methode van primen is net zoiets alleen je schuurt die laag erweer af.

Mijn mening: de eerste is te dekkend, meestal wil je eigenlijk wel een zo dun mogelijk laag, iig wat voorbewerkings lagen betreft.
De tweede (primer als filler) in te intensief gedoe, houtpasta, wrijf je zo in die porien en droogt sneller. Ik vond de primer ook een stuk vervelender te schuren (als het eraf moest gebruikte ik altijd gewoon een doekje terpertine =)

tip: als je hebt geseald/gefilled, kan je wel een laag primer gebruiken, dit om twee reden. 1) de verf/lak hecht iets beter zonder dat het hout de verf blijft opzuigen. 2) de kleuren komen mooier uit, zorg wel dat je een donkere primer neemt. Ik heb dit gedaan door witte primer een beetje te vermengen met enkele druppels zwarte pigment.

gvink
26 oktober 2005, 16:28
De epoxy was iig niet dik.. Volgens mij verdund met wasbenzine oid.. Bel anders even Vox Humana in vlaardingen.. Die weten het toch veel beter dan mij.. :)