PDA

View Full Version : Potmeters Les Paul



guvnor
25 oktober 2005, 15:17
Ik wil nieuwe potmeters in mijn (Richwood) Les Paul zetten. Als ik in diverse wiring diagrams kijk zie ik daar nooit verschil in de potmeters.
In mijn Strat heb ik echter lineaire potmeters voor de tone en een logaritmische voor de volume regeling.

Is dat verschil er bij een Les Paul niet?

Ook als ik op diverse sites kijk waar ze onderdelen verkopen hebben ze maar 1 type potmeter (audio taper). Alleen Vox Humana heeft 500k log en lin voor Les Pauls.

Fumi SG
25 oktober 2005, 19:27
inderdaad, lineair is gebruikelijk voor toneknoppen en logaritmisch voor volumeknoppen. Ook bij een Les Paul, daar zitten ook (waarschijnlijk) 500 kOhm pots in. In je Strat zitten denk ik 250 kOhm pots, klopt dat??

Lenweë Míriel
25 oktober 2005, 20:35
De waardes staan achter op je potmeter.
Maar als het goed is kon je daar ook meespelen maar daar weet ik verder niks van.

wiltin
26 oktober 2005, 07:57
Ook ik begin wel een beetje te balen van de pods in mijn Epi les paul std.
Vabaf de geluid dicht stand.. is het opeens van niets tot bijna alles en daarna veel loze ruimte waarin nauwelijks iets kwa volume gebeurt.

De tone pods is ook maar een heel klein verschil te horen dan dicht naar open.

guvnor
26 oktober 2005, 08:58
inderdaad, lineair is gebruikelijk voor toneknoppen en logaritmisch voor volumeknoppen. Ook bij een Les Paul, daar zitten ook (waarschijnlijk) 500 kOhm pots in. In je Strat zitten denk ik 250 kOhm pots, klopt dat??

Daar zitten inderdaad 250k pots in. In mijn Les Paul zitten 500k pots.

Inmiddels heb ik nog wat meer sites afgestruind maar ik blijf me verbazen dat in geen enkel wiring diagram melding gemaakt wordt wat voor type pots (lin of log) gebruikt dienen te worden.
Zelfs Gibson vermeld dit niet en in de parts list kwam ik maar 1 partnumber tegen voor de pots. Het lijkt dus alsof ze ook daar maar 1 type potmeter gebruiken en dus geen onderscheid maken tussen tone en volume pots.

glacius
27 oktober 2005, 13:02
gibson gebruikt ook maar 1 type pot , in mijn gibson les paul zitten 4 identieke pots ! allemaal 500 k

guvnor
27 oktober 2005, 14:37
ook geen verschil in aanduiding: A500k en B500k ?

glacius
27 oktober 2005, 16:09
negatief, staat gewoon 500k op , en ohja er staat een gibson logotje op

Dirk W
27 oktober 2005, 17:23
Hmm, je kunt er van uitgaan dat volume logaritmisch is. Als je volume lineair neemt klopt het gewoon niet (omdat je gehoor ook logaritmisch is).
Als je je toon logaritmisch neemt maakt weinig uit denk ik (behalve dat het dan logaritmisch toe of af neemt). Ik denk dat ze gewoon log voor volume nemen en lin voor toon, maar ze zetten het er gewoon niet op.