PDA

View Full Version : Ik en snaren...



Damage Inc.
25 oktober 2005, 15:09
...ik weet niet wat er mee is.
Maar het wordt steeds erger... met snaren breken... steeds maar weer op het punt van de zadel!
Het gaat steeds sneller, nu breek ik elke week wel een snaar.
Ik heb dan wel 3 tweede handse gitaren waarvan ik van 1 gitaar weet dat de vorige eigenaar er super zuinig op was.
Maarja misschien ligt het er toch aan dat ze gebruikt zijn en die zadels was scherp zijn?
Ik weet het niet meer.
Ik heb dan ook op 1 gitaar grafieten zadels gezet, en op die is er nog geen één snaar gebroken, maar die zadels zijn toch wel prijzig om op elke gitaar te zetten.
Ik speel ook vrij hard meestal, niet te overdreven maar gewoon stevig, behalve als ik oefen dan wat rustiger aan.

Dus, wat kan ik hier anders nog aan doen?
Voortaan nieuwe gitaren kopen?
Of toch gewoon die zadels erop zetten?
Ik weet niet of het goede kwaliteit zadels zijn, ik heb een Washburn WI64 en een Ibanez Iceman 300, allebij zo'n 600-700 euro dus die mogen ook wel van goede kwaliteit zijn toch?
En een Epiphone SG van zo'n 200-300 euro, nouja voruit, dan is het niet gek of moet het dan nog niet kunnen dat ze zo snel breken?

GreetingZ
- Damage Inc.

Harry
25 oktober 2005, 15:13
zadels iets bijvijlen. Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee maar er zijn genoeg topics waarin dit behandeld wordt. Succes!

BassAgent
25 oktober 2005, 15:15
Het zou kunnen dat op je zadeltjes braampjes zijn ontstaan, die kun je eenvoudig bijvijlen.

jorrit
25 oktober 2005, 15:15
ik weet niet wat voor snaren je gebruikt. dr snaren speel ik veel sneller kapot als ernie ball. dadario zit daar weer tussen.

je kunt sowieso je brugzadels voorzichtig met een fijn schuurpapiertje of vijltje vijlen. mss zitten er wat scherpe randen aan? soms moet je erg goed kijken/voelen om het te ontdekken. beetje opschuren kan geen kwaad.

ook kan het liggen aan je techniek. te hard aanslaan, te harde plectrum oid.

omdat je het met al je gitaren hebt denk ik niet dat het aan je brugzadels ligt (check het toch ff) maar aan of de kwaliteit van je snaren of je aanslagtechniek.

jorrit
25 oktober 2005, 15:16
dubbel, dan maar een aanvulling....


mss vrij nutteloos maar hoe lang speel je al? toen ik begon met spelen brak ik veel meer snaren als nu, nu breek ik er praktisch nooit een.

olaf reijnders
25 oktober 2005, 15:20
Bijvijlen, ja.

VooDoo
25 oktober 2005, 15:33
Denk niet dat het te maken heeft met de prijs van je gitaar hoor
je zegt dat over je Epiphone van 3-400 euro
Maar ik heb een gitaar van nog geen 100 euro(behringer stratocaster, kweenie of ik het wel zo mag noemen :lol: ) en daar is nog nooit een snaar van gebroken, alleen toen ik em pas had en het was ergens te scherp, bijgevijld en nooit meer last van gehad.
dus ik DENK dat het aan je techniek ligt, kijk toch voor de zekerheid ff alles na, want mischien is het wel te scherp ergens :wink:

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 16:14
het is een combinatie van techniek, soort/merk snaren en scherpe randjes op je brug.

wat betreft techniek is het enige wat je kunt doen meer oefenen

wat betreft snaren, ik heb nog nooit een earnie ball snaar laten knappen geloof ik

scherpe randjes kun je (laten) bijvijlen, of anders idd graphtechs.

urezna
25 oktober 2005, 16:30
ik heb ook goede ervaringen met EB. ze knappen niet snel en toen ik dat als arme student ontdekt had, bleef ik dus op dat merk. En nu nog steeds, omdat ze ook erg lekker klinken :-)

Anders_Destium
25 oktober 2005, 16:33
EBs verslijt ik veel sneller dan D'addario's, en ik breek ze ook vaker heb ik gemerkt nu ik weer een tijdje Ernie Balls heb :-?

bram123
25 oktober 2005, 16:42
tja snaren, das zo subjectief allemaal. ik gebruik altijd gewoon maar dit,
http://www.nicodegraaf.nl/gif/kabelrol.gif
breekt nooit.

FruscianteFan
25 oktober 2005, 17:05
Toen ik vaker snaren begon te breken heb ik ook maar graphtechs (ferraglide) op mijn geliefde strat laten zetten. Sindsdien niets meer gebroken, en ik speel toch echt lomp op mijn D'addario's

Damage Inc.
25 oktober 2005, 21:16
Ja ik ben overgestapt van D'addario op Ernieball snaren juist omdat ze snel op het punt van de zadel doorsleten, dus ik dacht probeer eens Ernieball.
En binnekort ga ik ook RPS snaren gebruiken, die zijn versterkt, da's wel iets voor mij denk ik.

Ik gebruik Tortex .88 plectrums.

En hoe kan ik zien of een zadeltje scherp is?
Ik heb altijd wel gekeken nadat de snaar kapot sprong, maar ik zie nooit het verschil met andere zadels.

En ik heb trouwens ook die van Graph Tech FruscianteFan, hebben ze ook zadels in het zilver?
Ik heb dan wel gewoon zwarten op een gouden brug gezet wat wel oke is, maar ik denk dat ik op mijn Iceman met zilveren/chromen hardware liever dezelfde kleur zou zetten, áls ik desnoods tóch van die zadeltjes moet kopen.

- Damage Inc.

FruscianteFan
25 oktober 2005, 21:21
Ik heb ze alleen in het 'donkergrijs' gezien, en op zich valt het niet zo op. Maarja, ik let daar dan ook niet zo op, ik heb belangrijkere dingen om op te letten (mijn gitaarspel, bijvoorbeeld :P)

zjanke
25 oktober 2005, 21:45
En hoe kan ik zien of een zadeltje scherp is?
Ik heb altijd wel gekeken nadat de snaar kapot sprong, maar ik zie nooit het verschil met andere zadels.


Effe met een watje lichtjes over het zadeltje "vegen". Als er een braampje zit, dan blijft daar meteen iets achter hangen.

Of voor de zekerheid gewoon alles effe opschuren met heel fijn schuurpapier :)

strattie
25 oktober 2005, 21:56
Ik gebruik Tortex .88 plectrums.


Misschien iets dunnere plectrums gebruiken, persoonlijk vind ik .88 wel behoorlijk dik namelijk.

mies-bvd
25 oktober 2005, 22:17
Heb zelf ook problemen gehad met snaren veel die telkens brakken om de maand !

Dat was vooral de standaard fender snaren die telkens doei zijde !

Maar gebruik nu ook Ernie Balls en nog nooit een kapotte snaar gehad !
En op mijn akoestische gitaren gebruik ik D'addario's

deedee
25 oktober 2005, 23:04
ik gebruik EB en ik breek NOOIT een snaar. En ik gebruik toch wel fender heavey of extraheavey plectrums.
Mijn aanslag is geloof ik niet heel erg zacht ofzo....
Btw. Mijn gitaar is een Yamaha pacifica 112, geen dure dus. Het moet gewoon zo zijn dat de zadels van je gitaar zo zijn dat ze niet ervoor zorgen dat je snaren breken!

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 23:23
Ik gebruik Tortex .88 plectrums.


Misschien iets dunnere plectrums gebruiken, persoonlijk vind ik .88 wel behoorlijk dik namelijk.

ik vind .88 erg dun en het heeft verder ook helemaal niets te maken met dikte van je plectrum, meer met techniek.

Orpheo
25 oktober 2005, 23:32
Ik gebruik Tortex .88 plectrums.


Misschien iets dunnere plectrums gebruiken, persoonlijk vind ik .88 wel behoorlijk dik namelijk.

dan ga je stijl achterover vallen van mijn mainplectra: 1.24 mm dunlopp (zwarte dingen) en mn favo's zijn stubbies; die 2mm dikke dingen. of de druppelvorm, maar liever de driehoek. ik beuk echt moeilijk hard op mn gitaren. daddario's en GHS (of was t nu GHB?? die boomers...van zakk wylde zeg maar) die sloop ik letterlijk bij het eerste akkoord dat ik aansla als ie eenmaal besnaard is. maar Ernie Balls breken bij mij NEVER. raar dat de ene gitarist EB's veel breekt en de ander daddario's.

ontopic: wellicht is t je aanslag, of een braampje. kan ook na verloop van tijd erin komen. had ik met de les paul ook. ff gevijld, nu klaar.

Damage Inc.
25 oktober 2005, 23:51
Ik heb ze alleen in het 'donkergrijs' gezien, en op zich valt het niet zo op. Maarja, ik let daar dan ook niet zo op, ik heb belangrijkere dingen om op te letten (mijn gitaarspel, bijvoorbeeld :P)

Ja ze zijn inderdaar een beetje grijs achtig ja, maar is denk ik zo zwart mogelijk gemaakt alleen door het materiaal niet helemaal mogelijk om zwart te maken... volgens mij... ofzo.





Ik gebruik Tortex .88 plectrums.


Misschien iets dunnere plectrums gebruiken, persoonlijk vind ik .88 wel behoorlijk dik namelijk.

ik vind .88 erg dun en het heeft verder ook helemaal niets te maken met dikte van je plectrum, meer met techniek.

Ja, ik begon met van die Nylon plectrums (ik speel trouwens sinds half 2000) omdat we die plectrums tóch hadden liggen.
Maar hoe meer ik leerde hoe meer technieken zoals tappen met plectrum bijv. ik leerde en daardoor kwamen er inkepingen in de plectrums.
Ik kwam er natuurlijk ook achter dat het met aanslaan te zachte plectrums waren, voor metal in iig.
Dus ik probeerde wat dikkere Nylon plectrums, kreeg nog steeds inkepingen.
Toen had ik ook nog een Fender Heavy plectrum liggen, dat vond ik echt te dik/stijf.
Toen maar de Tortex .60, was een beetje dun, toen de Tortex .73, dat was een stuk beter en de .88 vond ik een beetje te dik, later toch maar de .88 geprobeerd, en dat voelde gewoon steviger aan, en ik speelde ineens heel verassend een stuk beter.
Dus ja ik ben niet echt van plan om zachter te gaan spelen...

Maar ik zal wel eens met watten kijken of er iets scherps is te vinden ja.
En ook meteen wat fijn schuurpapier aanschaffen, ik hoorde ook ergens dat je het met glaswol ofzo kon doen??
Ik had op die Washburn zadels (die nu vervangen zijn) ook met een klein vijltje gevijld dan, wel heel licht erlangs gegaan hoor, niet er met m'n volle gewicht op gaan hangen om er een nieuwe hoek in te krijgen, maar zo even derlangs gegaan misschien dat het de scherpe randjes meenam, maar ik denk toch dat ik ze toen echt gemold heb.

- Damage Inc.

Epic
26 oktober 2005, 10:27
Hoe dik zijn je snaren ? Ik gebruik 011 en die breken bijna nooit (en dan alleen nog omdat ik ze verkeerd vast heb gezet), zelfs niet met big stubby plectra van 3mm.

Verder gebruik ik wel eens een potloodje om m'n zadels mee in te 'smeren', is ook grafiet.

glacius
26 oktober 2005, 11:02
Ik gebruik Tortex .88 plectrums.


Misschien iets dunnere plectrums gebruiken, persoonlijk vind ik .88 wel behoorlijk dik namelijk.

wat ?!?! ik gebruik dunlop 2.0 mm en breek hooguit 1 keer per maand een snaar , ik speel erg lomp en erg vaak !!

ik gebruik ernie ball 010 013 017 030 042 052

Damage Inc.
26 oktober 2005, 17:32
Ik gebruik de standaard maten dus dat is zeg maar 10-46 en daarnaast ook een 11-52 set en binnenkort probeer ik een 12-54 set.
Die van de 11-52 zijn de laatste tijd het meest gebroken.
En dat van met die potloot wilde ik al vragen ja, helpt dat?
Ik heb het laatst ook bij 1 snaar gedaan vlak nadat die gebroken was.

Maar zou het ook kunnen zijn dat ik de snaar te warm wrijf op het punt van de zadel?
Want als ik snelle riffs speel dan wordt het steeds warmer onder mijn palm en dan heb ik echt zoiets van "Wanneer komt de rook eraf?" :razz: .
Dus ja misschien is er dan meer kans dat ze breken als ze warm worden?
En dan natuurlijk vooral op het punt van de zadel...

- Damage Inc.

AlterEgo
26 oktober 2005, 17:48
Ik gebruik 09 of 10 setjes en ik breek echt nooit snaren. Ik sla gewoon tot hard aan, gebruik d'addario en een 3.14 mm plectrum (ja, 3.14 ja!). De enige manier waarop weleens een snaar op mijn gitaar breekt, is als mijn broertje eraan zit.

Damage Inc.
26 oktober 2005, 19:59
Zo, wordt steeds dikker, daar kan ik echt niet snel mee werken.
Maarja, terug naar de snaren :) .

- Damage Inc.

Jack Jaguar
27 oktober 2005, 03:25
Je kan natuurlijk ook gewoon een keertje wat dikkere snaren proberen. Werkte prima bij mij!

Damage Inc.
27 oktober 2005, 21:04
Uhu, zoals ik al zei, ga ik bij 1 gitaar een set erop zetten waarbij elke snaar wel .02 dikker is.
Maar de eerste reden waarom ik dat wilde doen is omdat de snaren dan ook wat strakker gaan zitten (toch?), i.v.m. stemmen, want ik zie bijv. bij de 6de snaar die dan in C moet, mijn stem apparaat heel erg om het midden van de meter heen "dansen" dus dan weet ik niet wat ik er mee moet.
Soms staat de meter net iets voor het midden dus stem ik voorzichtig omhoog en dan heb ik nog geen kwart milimeter gedraaid ofzo en dan staat de meter alweer aan de andere kant van het midden.
Volgens mij ligt het gewoon aan dat die snaar zo erg trilt omdat ie vrij los zit.
Het gaat trouwens over een .52 snaar in C (van de Drop C stemming).

Het is ook als ik harder aansla dan geeft de meter wat hoger aan en als ik zeg maar slap aansla dan geeft ie weer wat lager aan dan als ik wat steviger aansla, wel verwarrend...

Misschien is het beter als ik het via de harmonische ofzo noten stem die dan boven de 12de fret zitten?
Want dat blijkt wel erg precies te werken.
Alleen, ook dat heeft iets raars:
als ik dan heb gestemd met die harmonische tonen, en dan de open snaren nakijk met het stem apparaat zijn die net iets lager :???: .

- Damage Inc.

Lenweë Míriel
27 oktober 2005, 23:25
Dan is waarschijnelijk je intonatie niet helemaal perfect.

Damage Inc.
27 oktober 2005, 23:39
Dan is waarschijnelijk je intonatie niet helemaal perfect.

In de tijd vlak nadat de gitaar geïntoneerd was :-? , heel opmerkelijk ja.

Maar er hoort geen verschil te zijn tussen de 12de harmonische toon en de open snaar omdat die harmonische gebaseerd is op de open snaar.
De 12de gefrette noot moet "hetzelfde" zijn als de open snaar.
Als je denkt dat ik dat bedoel.

Maar ik intooneer 'm zowiezo nog een keer omdat de vorige eigenaar een andere stemming speelde en ik denk trouwens ook dat sommige zadels niet ver genoeg kunnen voor sommige snaren.
Het geeft trouwens toch niet he als je ze omdraait voor het bereik hè?

- Damage Inc.

ruezzz
27 oktober 2005, 23:58
Ik heb een keer bij mijn PRS gehad dat de brug iets te ver achterover helde, toen brak ik de ene d-snaar na de andere. Afijn, brug weer parallel aan de body gezet... probleem weg.

Ik heb btw sowieso de tremelo/brug zo laten afstellen (met een blokje hout) dat ie niet meer achterover getrokken kan worden (alleen voorover) zo komt de brug na tremelo gebruik elke keer in dezelfde positie terug en ontstemt de gitaar ook minder.

Jack Jaguar
28 oktober 2005, 01:18
:???:
De zadels omdraaien? :o
Volgens mij maakt het qua spanning trouwens ook niet zo veel uit welke dikte snaren je gebruikt. Ik heb er zelf namelijk niks van gemerkt. Ik vind het geluid alleen 10 x zo relaxed. :)

Damage Inc.
28 oktober 2005, 02:34
:???:
De zadels omdraaien? :o

Ja dat ken je toch wel... niet van op z'n kop zetten ofzo maar zeg maar de schuine kant van de zadel naar de tegenovergestelde richting draaien.
En dan heb je meer of minder bereik om de snaar op een bepaalde plek aan te raken, voor de intonatie natuurlijk.
Want soms kan je 'm gewoon niet verder draaien met de schroef, dus dan moet je 'm volgens mij omdraaien, andere kan je 'm niet intoneren...

- Damage Inc.

Damage Inc.
28 oktober 2005, 11:11
Godsamme! :x
Ik zat net even 20 seconden met m'n vingers de 3 dikste snaren te aaien met een deuntje.
Knapt de 5de snaar op het punt van de zadel!
Snaren zijn misschien 3 weken oud!
Ik ben gewoon vervloekt!
Ja of ik heb gewoon verneukte 2de handse zadels :roll: .
Fuk, dat wordt weer 24 pleuros weg... pleuren :evil: .

- Damage Inc.

Orpheo
28 oktober 2005, 11:27
Godsamme! :x
Ik zat net even 20 seconden met m'n vingers de 3 dikste snaren te aaien met een deuntje.
Knapt de 5de snaar op het punt van de zadel!
Snaren zijn misschien 3 weken oud!
Ik ben gewoon vervloekt!
Ja of ik heb gewoon verneukte 2de handse zadels :roll: .
Fuk, dat wordt weer 24 pleuros weg... pleuren :evil: .

- Damage Inc.

24 euro? waarom zoveel? een pakkie snaren kost 6 a 7 euro...

Damage Inc.
28 oktober 2005, 11:46
Godsamme! :x
Ik zat net even 20 seconden met m'n vingers de 3 dikste snaren te aaien met een deuntje.
Knapt de 5de snaar op het punt van de zadel!
Snaren zijn misschien 3 weken oud!
Ik ben gewoon vervloekt!
Ja of ik heb gewoon verneukte 2de handse zadels :roll: .
Fuk, dat wordt weer 24 pleuros weg... pleuren :evil: .

- Damage Inc.

24 euro? waarom zoveel? een pakkie snaren kost 6 a 7 euro...

Haah!
Nee, zadeltjes Orpheo, sorry voor de onduidelijkheid...
En 24 euroz was ff een gok van mijn laatste set Graph Techs, weet het niet precies meer.

- Damage Inc.

Orpheo
28 oktober 2005, 11:50
Godsamme! :x
Ik zat net even 20 seconden met m'n vingers de 3 dikste snaren te aaien met een deuntje.
Knapt de 5de snaar op het punt van de zadel!
Snaren zijn misschien 3 weken oud!
Ik ben gewoon vervloekt!
Ja of ik heb gewoon verneukte 2de handse zadels :roll: .
Fuk, dat wordt weer 24 pleuros weg... pleuren :evil: .

- Damage Inc.

24 euro? waarom zoveel? een pakkie snaren kost 6 a 7 euro...

Haah!
Nee, zadeltjes Orpheo, sorry voor de onduidelijkheid...
En 24 euroz was ff een gok van mijn laatste set Graph Techs, weet het niet precies meer.

- Damage Inc.

ooh. ok. maar dan " gooi" je t toch niet weg? tis gewoon een dikke verbetering.

Damage Inc.
28 oktober 2005, 12:10
Godsamme! :x
Ik zat net even 20 seconden met m'n vingers de 3 dikste snaren te aaien met een deuntje.
Knapt de 5de snaar op het punt van de zadel!
Snaren zijn misschien 3 weken oud!
Ik ben gewoon vervloekt!
Ja of ik heb gewoon verneukte 2de handse zadels :roll: .
Fuk, dat wordt weer 24 pleuros weg... pleuren :evil: .

- Damage Inc.

24 euro? waarom zoveel? een pakkie snaren kost 6 a 7 euro...

Haah!
Nee, zadeltjes Orpheo, sorry voor de onduidelijkheid...
En 24 euroz was ff een gok van mijn laatste set Graph Techs, weet het niet precies meer.

- Damage Inc.

ooh. ok. maar dan " gooi" je t toch niet weg? tis gewoon een dikke verbetering.

Ja op die manier is het geen weggooien.
Maar voor mij in de zin van, dat ik al aan het sparen ben voor ander gitaar spul en echt geen cent kan missen, dus door steeds kleine dingen te kopen.
Maarja voor iets belangrijks als dit kan het vast wel :-? , het is ten slotte ook voor gitaar.

- Damage Inc.