PDA

View Full Version : Post je stack



Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18]

Brad
8 december 2017, 23:47
Brad, bevalt die Hotone? Ik heb wel GAS voor een Purple Wind, puur voor de heb. Of is het toch wat te solid-state achtig?

Hij bevalt mij persoonlijk erg goed. Zeker wanneer ik hem op mijn kleine Orange cab aansluit komt er een erg mooi geluid uit. Ik zit echt te kicken. Ik heb zelf dus de Mojo Diamond die heel veel headroom heeft. Ik gebruik hem dus clean als basis voor mijn effecten.
De oversturing van mijn versterkertje en de British invasion die ik er naast heb gehouden is wel een beetje transistor achtig maar ik vind dat geen bezwaar omdat ik niet echt een buizenfreak ben.
En zeker clean afgesteld vind ik de Hotone beter dan de Orange micro terror en Dark terror die ik ook heb.

En let op, de Mojo Diamond gaat pas een beetje oversturen wanneer je de gain ver opendraait. Het randje dat hij dan geeft vind ik eigenlijk niet zo mooi maar daar heb ik hem niet voor gekocht. De oversturing van de British invasion gaat veel verder en vind ik zelf wel mooi klinken. De Purple wind heb ik niet geprobeerd maar zal wel net als de British invasion een behoorlijke dot vervorming geven.

Ik zou het zeker overwegen. Houd er wel altijd rekening mee dat smaken enorm kunnen verschillen.

Groeten.

JohanH1980
9 december 2017, 02:07
Sja, het werd hier zo warm met een 50 watt broodrooster. Dus heb ik alles noodgedwongen maar geminiaturiseerd ;)

http://i63.tinypic.com/20gy746.jpg

JohanH1980
9 december 2017, 02:09
Brad, bevalt die Hotone? Ik heb wel GAS voor een Purple Wind, puur voor de heb. Of is het toch wat te solid-state achtig?

Ik heb ook naar de Purple H̶a̶z̶e̶ Wind gekeken op het net, die schijnt een hogere ruisvloer te hebben.

Lijkt me best cool spul!


https://youtu.be/RYPvSN65Vsw

Brad
9 december 2017, 02:52
Zo mag ik het zien Johan. Cool die kleine (buizen?) versterkers.

JohanH1980
9 december 2017, 03:35
Yep Brad, beiden tubes. Het leuke is, dat ze beiden op 12 volt werken, dus ook op een gel accu. Leuk voor buiten.
Ik ga kijken of ze mijn Vox Mini5's kunnen vervangen volgende zomer ;)

JohanH1980
9 december 2017, 04:53
Hier nog een andere stek.

https://c2.staticflickr.com/6/5701/30382449821_3139d3c8bc_o.jpg

En nog eentje. Een vreemde zelfbouwamp aan de linkerkant die ondersteboven staat, want afkomstig uit een combo. Dus bedienen alsof je in Engeland op de weg rijdt zegmaar.

http://i68.tinypic.com/2enstqe.jpg

Brad dit is mijn stack voor in de winter, als het wat kouder is zegmaar ;)

Ik experimenteer graag, maar wordt helemaal tureluurs van het switchen van de bekabeling tussen broodroosters en cabinets. En dus ga ik een centraal switchpanel bouwen. Alles op één plek.

nico verduin
9 december 2017, 08:37
Ik ga voor deze
http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/04/100_3391.jpg

Agent_Smith
9 december 2017, 08:54
Mooi gebouwd. Ook eea aan 3D geprinte onderdelen erin zo te zien. Nice!

raabje
9 december 2017, 11:31
Dat zijn leuke stacks heren Brad en Raabje.

ja dank je... ik heb de lange route gekozen, die JTM 30 heb ik ooit gekocht na een hele zomer zwoegen met een vakantiebaantje, ik heb hem nooit weg willen doen. Alleen ben ik hem ook wel zat na ruim 20 jaar. En modden en buizen en speaker swaps helpt niet veel, de EQ is zo zwak, ding klinkt altijd hetzelfde. Ik had hem weg moeten doen voor een andere amp, al lang geleden. Een echte stack :-). Maar zo krijgt ie een 2e leven als cabinet. Die JTM is als combo wel goed voor in een oefenruimte, om door de mix heen te snijden, en dat hoeft thuis niet.

Ik heb ook mijn solid state Pathfinder op de 2 cabinets aangesloten, en dat klinkt dan meteen lekker en helder, en een tijdje later zijn mijn oren er moe van. Met de Mooer BM denk ik in het begin, beetje dof, en als ik dan wat langer speel, dan begint het geluid echt te leven, en wordt het geluid dieper.

NLF
9 december 2017, 12:00
Sja, het werd hier zo warm met een 50 watt broodrooster. Dus heb ik alles noodgedwongen maar geminiaturiseerd ;)

http://i63.tinypic.com/20gy746.jpg

Wel een grote speakerkast :-)

JohanH1980
9 december 2017, 12:18
Wel een grote speakerkast :-)

Honey, they blew up the k̶i̶d̶s̶ cab :D

Brad
4 maart 2018, 00:50
http://i1055.photobucket.com/albums/s520/bradd477/Hotone%20nanocab_zpslgxieage.jpg?t=1520034094

Tommeke90
2 april 2018, 18:15
https://www.mupload.nl/img/pk9wpkhe.jpeg

Fender Bassman 100 staat in het repetitiekot.

Onlangs de jtm 45 gekocht. Klinkt super, maar veel te luid voor thuis.
Moet nog getest worden tijdens repetitie.

Heb de SPL Reducer attenuator op mijn verlanglijstje staan. (Of iets soortgelijks)

Zou dan voor de marshall en/of fender kunnen dienen.
Maar heb nog nooit een attenuator gehad. Dus weinig ervaring op dat vlak.

Orange en marshall class 5 staan te koop, omdat ik toch wat budget vrij moest maken voor de jtm.

Plant
2 april 2018, 20:40
Die links onder, is dat een Hohner (Internatonal) / Marlboro?

Tommeke90
2 april 2018, 22:44
Die links onder, is dat een Hohner (Internatonal) / Marlboro?

Soleo, Model Lc-182R. Made in Japan.
Dat is alles wat erop staat.

Ooit gekregen, dus weet er vrij weinig over. Maar klinkt goed.

Ace 1.15.19
3 april 2018, 20:58
Tijdje geleden alweer dat ik hier geweest ben...

Onlangs een 2x12 Kool & Elfring cab op bezoek gehad. Echt goede kwaliteit / constructie en de sound is top!

https://www.mupload.nl/img/uehf4n3jl66tr.jpg

Ace 1.15.19
3 april 2018, 21:00
En bij de laatste twee optredens voor het eerst met een full stack Marshall gespeeld:

https://www.mupload.nl/img/6y50n6tm8.jpg

turboblues
14 april 2018, 18:58
https://i.imgur.com/Hy8Wfcj.jpg
Oude foto. Er was eens een moment dat ik er nog eentje meer had. (Deze op de foto hieronder) :
https://i.imgur.com/PKOwFPA.jpg
Total overkill ik weet het, ik neem tegenwoordig slechts 1 cab en amp mee naar optredens, alhoewel ik er nog 7 (cabs) en 5 heads heb...

Plant
14 april 2018, 22:20
Laat je die ook weleens lekker allemaal tegelijk bulderen, letterlijk een muur van geluid zeg maar? :p

Brad
14 april 2018, 22:24
@ Ace

Dat is een stackje naar mijn hart die Marshall. Lekker compact.:satisfie:

YannickH
23 april 2018, 19:07
waarom behangen als je er amps voor kan zetten :p scheelt een hoop werk

herrieman
9 juni 2018, 20:29
My little home Riggy
:dance::listen::dance:
Het gaat tenslotte niet om de grootte maar hoe je 'm gebruikt :seriousf::seriousf:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/34859172_106169190266463_1711249313008451584_o.jpg ?_nc_cat=0&oh=70543e8c661e534d8cd886c85ac21d21&oe=5B7EFFF5

the sure thing
9 juni 2018, 22:56
Aangezien het basforum simpelweg een KUTFORUM is, post ik mijn bas stack lekker hier:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180609/e2631d9f0496d6e03aa0aa22a0c0765e.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
10 juni 2018, 03:23
Aangezien het basforum simpelweg een KUTFORUM is, post ik mijn bas stack lekker hier:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180609/e2631d9f0496d6e03aa0aa22a0c0765e.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Leuk! Je hebt een voorliefde voor exotische brands, zie ik. Trickfish, Bullhead, ik ken het niet, maar het bekt goed. Ik weet nu al de naam voor mijn volgende bandje ;-)

Sjtevel
10 juni 2018, 11:23
Aangezien het basforum simpelweg een KUTFORUM is

Omdat niemand op je trickfish topic reageerde?

the sure thing
10 juni 2018, 20:02
Omdat niemand op je trickfish topic reageerde?

Nee hoor... Er reageert sowieso bijna niemand op welke post dan ook. En in off topic op het basforum ben ik niet geïntereseerd. En als newbe op het basforum sta je volgens mij ook met 3-0 achter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
10 juni 2018, 20:18
Trickfish, nog nooit van gehoord.
Maar dat ligt vast aan mij.

Sjtevel
11 juni 2018, 10:57
Nee hoor... Er reageert sowieso bijna niemand op welke post dan ook. En in off topic op het basforum ben ik niet geïntereseerd. En als newbe op het basforum sta je volgens mij ook met 3-0 achter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je 12” speaker topic deed het anders zeer goed!

raabje
11 juni 2018, 11:09
My little home Riggy
:dance::listen::dance:
Het gaat tenslotte niet om de grootte maar hoe je 'm gebruikt :seriousf::seriousf:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/34859172_106169190266463_1711249313008451584_o.jpg ?_nc_cat=0&oh=70543e8c661e534d8cd886c85ac21d21&oe=5B7EFFF5

Ik heb ook zoiets met een Joyo British sound, en dan IR via de PC (M-Audio Delta-44 interface), en daarna naar powered monitors. Er blijft nog een solid state achtige klank in het geluid zitten dat ik er niet uit krijg. Beetje "rasperige" en droge onderklank. Reverb helpt wel, maar ik krijg het niet helemaal weg. Hoe zit dat bij jou, met die Friedman en de Mooer Radar?

ateng
11 juni 2018, 13:11
Ik heb ook zoiets met een Joyo British sound, en dan IR via de PC (M-Audio Delta-44 interface), en daarna naar powered monitors. Er blijft nog een solid state achtige klank in het geluid zitten dat ik er niet uit krijg. Beetje "rasperige" en droge onderklank. Reverb helpt wel, maar ik krijg het niet helemaal weg. Hoe zit dat bij jou, met die Friedman en de Mooer Radar?
Een preamp er voor gooien want volgens mij is de Joyo gewoon een overdrive pedaal... niet dat het niet kan ofzo.

herrieman
12 juni 2018, 10:00
Ik heb ook zoiets met een Joyo British sound, en dan IR via de PC (M-Audio Delta-44 interface), en daarna naar powered monitors. Er blijft nog een solid state achtige klank in het geluid zitten dat ik er niet uit krijg. Beetje "rasperige" en droge onderklank. Reverb helpt wel, maar ik krijg het niet helemaal weg. Hoe zit dat bij jou, met die Friedman en de Mooer Radar?

Geen illusies. Ook hier klingt het niet "echt". De reden is ook simpel. Het is niet "echt" en al helemaal niet met de koptelefoon op.
Maar het voldoet ruimschoots voor thuis speulen, oefenen en componeren. En daar is tie ook voor. Nog belangrijker GEEN getweak meer!
En voor het "echte" werk heb ik "echte" spullen

raabje
12 juni 2018, 13:45
Okee, bedankt, heb ik nu geen GAS meer voor de Mooer Radar :-)

Ik heb de Joyo vooral als we met 2 gitaren spelen, de 2e gitaar over de monitor speakers (met een voorkeur voor 1 speaker ipv 2, klinkt meer als een versterker).

telerocker
15 juni 2018, 13:29
Loos alarm...

telerocker
15 juni 2018, 13:31
Mijn stackjes. Tinypic verkloot wel de scherpte. ;-) Via de link is hij wat beter.

http://i66.tinypic.com/14t1vli.jpg

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo=NuVqmzAy%2FKwny5VixiovK4h4l5k2TGx c#.WyOnYO6FOUk

SloeGin
15 juni 2018, 15:17
Mijn bescheiden setup :D

http://i67.tinypic.com/1zfiwsj.jpg

telerocker
15 juni 2018, 15:41
Mijn bescheiden setup :D

http://i67.tinypic.com/1zfiwsj.jpg

Je hebt wel de Monterey en dat is een verdraaid cool pedaaltje.

SloeGin
16 juni 2018, 10:45
Je hebt wel de Monterey en dat is een verdraaid cool pedaaltje.

Zeer zeker! Ben er erg tevreden van. Koste meer dan m'n amp :D

Brum
16 juni 2018, 11:36
Als je nou alles bovenop elkaar zet, past het wél in dit topic.;)

Brum
22 september 2018, 10:46
Terug met nieuwe buizen. Bleek er toch eentje verzwakt en een koppelcondensator lekte. KT88's zijn vervangen voor KT77's. Helemaal top! Hiervoor was ie toch wat erg bijterig. Nu niet meer, kan de treble en presence knop zowaar weer open zetten. Maxon VOP9 ervoor en gaan!

http://i65.tinypic.com/2cyfksz.jpg

Nee, ik ben geen fotograaf.

D3nnis
22 september 2018, 10:51
Gaaf!

Ik zat laatst ff naar buizen te googlen. Ligt het aan mij of zijn die écht heel duur geworden de laatste paar jaar? Ik pleurde bijna van mijn stoel.

Brum
22 september 2018, 10:54
Ik heb ze altijd wel duur gevonden op zich. Ik moest voor vier JJ KT77's zo'n €70,- neerleggen dacht ik. Qua prijs/kwaliteit vind ik dat nog wel te doen.

D3nnis
22 september 2018, 12:34
O, dat is nog wel te doen...dan heb ik op verkeerde sites zitten neuzen.

Lexvandoef
23 oktober 2018, 23:43
Nieuw huis, nieuwe plek voor mijn stacks :rockon:

https://i.imgur.com/DdBium7.jpg

YannickH
30 september 2019, 11:21
zaterdag de ENGL Savage gaan ophalen. wat een beest! en zo simpel in te stellen ookal heeft hij veel knopjes...
https://i.ibb.co/GP503fp/71866082-332731667525936-7242212221458055168-n.jpg

Jan Buurman
30 september 2019, 14:02
zaterdag de ENGL Savage gaan ophalen. wat een beest! en zo simpel in te stellen ookal heeft hij veel knopjes...
https://i.ibb.co/GP503fp/71866082-332731667525936-7242212221458055168-n.jpg

Best onscherp die foto... kan niet eens inzoomen op al die knopjes.

Thiez
30 september 2019, 14:30
Savage is inderdaad een beest van een amp. Ik heb zelf de engl blackmore, heerlijke sound, krijg ook regelmatig complimenten van geluidsmensen. Zelfde cabinet eronder als jij zo te zien, alleen de slanted versie.

SloeGin
30 september 2019, 16:49
zaterdag de ENGL Savage gaan ophalen. wat een beest! en zo simpel in te stellen ookal heeft hij veel knopjes...

Geen JCM800 meer?

YannickH
30 september 2019, 17:15
@SloeGin: De vintagemodern is gemod naar een jcm800 op KT66 tubes dus de andere mocht gaan. Die was sowieso te luid.
De vintagemodern is een 50 watter die eigenlijk maar 30 watt is. Daarom kan je hem makkelijk om 5 zetten thuis.

telerocker
30 september 2019, 19:01
Leuk om weer eens een Engl te zien in dit draadje. De Savage lijkt me een veelzijdige live-amp. Plezier ermee!

Thiez
1 oktober 2019, 07:47
Nog een engltje dan; middelste stapeltje is van mij. Engl blackmore, mol supaplex (zelfbouw), mol'dano slo (ook zelfbouw). Verder hadden we op deze middag marshall jvm, marshall afd100, v-empire blue rumble, bogner xtc.

https://myalbum.com/photo/uJHVw5ZQfYRu/1k0.jpg

Nellyrocks
4 oktober 2019, 21:56
Mijn familiehttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191004/22da41043d25cf1217785e37d1bc7a90.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Brad
5 oktober 2019, 01:27
Je hebt ook een micro terror zo te zien.

MarkS
5 oktober 2019, 06:50
Voor de complexe akkoorden natuurlijk.

telerocker
5 oktober 2019, 11:15
Voor de complexe akkoorden natuurlijk.

:seriousf:

Nellyrocks
5 oktober 2019, 12:10
Voor de complexe akkoorden natuurlijk.Nee, daar is de piano voor

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

cannondale_01
5 oktober 2019, 12:31
Ja gaaf een piano.
Als je daar lekker op los gaat maakt ie meer herrie dan die Marshall 👍

Nellyrocks
14 oktober 2019, 17:29
Het wordt koper!
Nu lekker schuren.

Je kan gewoon koper spuiten maar je hebt ook verf met koperdeeltjes die ook echt oxideren. Wat denken jullie?

Misery Signals
1 november 2019, 19:27
Intussen al zowat 9 jaar ongewijzigd! Waarom zou ik ook...

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Foto's/IMG_4929.JPG

MS

telerocker
1 november 2019, 19:51
Intussen al zowat 9 jaar ongewijzigd! Waarom zou ik ook...

http://users.telenet.be/bartmetde6snaren/Foto's/IMG_4929.JPG

MS

Veel beter wordt het niet hè...

Misery Signals
1 november 2019, 20:07
Ik zou ooit nog één ultieme 1-channel bij willen hebben, maar ik ben er nog niet uit welke.
Britse sound, 100 watt, en qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met pakweg de Soldano.

De Rivera K-Tre/ Knucklehead 100 EL34 staat ook nog stiekum op mijn lijstje.

MS

Brum
1 november 2019, 21:25
Jij mag niet meer meedoen wegens jaloersmakend tegen het misselijke aan...:stop:

;)

the sure thing
6 november 2019, 23:12
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191106/327c7ab8130bf84d3adeb955bfc9bd39.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

glacius
7 november 2019, 08:54
Ik zou ooit nog één ultieme 1-channel bij willen hebben, maar ik ben er nog niet uit welke.
Britse sound, 100 watt, en qua bouwkwaliteit vergelijkbaar met pakweg de Soldano.

De Rivera K-Tre/ Knucklehead 100 EL34 staat ook nog stiekum op mijn lijstje.

MS

Vergeet Kool niet. ik heb een 11 amp van Kool. werkelijk fantastisch!

Brum
7 november 2019, 10:34
Ik zou honderd procent voor een ouwe Marshall JMP 2203 gaan. Het is dat er geen fx loop in zit en ik destijds een schakelbak nodig had voor mijn bandje... Kon een JMP krijgen voor €750,- destijds, ik huil nog steeds een beetje van binnen...:( Zit er zelfs sterk aan te denken om m'n Splawn er voor op te offeren nu, hoe zo tof dat ik die versterker ook is.

MarkS
7 november 2019, 16:37
JMP en single channel JCM800 zit weinig verschil tussen toch?

arjanb01
7 november 2019, 16:45
JMP heeft minder gain toch ?
Zo’n jcm 800 -splitchannel, 50 watt combo zou ik wel willen.
Die jcm800 rocksound is toch wel lekker😘

Rinze
7 november 2019, 17:04
JMP en single channel JCM800 zit weinig verschil tussen toch?800 is scherper in het hoog, de JMP heeft en iets milder, ronder karakter. Afhankelijk van buizen en onderhoud natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Agent_Smith
7 november 2019, 18:34
800 is scherper in het hoog, de JMP heeft en iets milder, ronder karakter. Afhankelijk van buizen en onderhoud natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dat klopt helemaal idd. Een JMP ronkt gruwelijk

Agent_Smith
7 november 2019, 18:39
JMP heeft minder gain toch ?
Zo’n jcm 800 -splitchannel, 50 watt combo zou ik wel willen.
Die jcm800 rocksound is toch wel lekker��

Dit is ook altijd mijn favoriet geweest. Maar het wel erg exemplarisch. Neem sowieso de 2e versie (na 84 ofzo), die zijn (puur in mijn mening) veel beter. Ook al zien ze er exact hetzelfde uit, ze zijn compleet anders.
Ik heb een 2205 ('89), een 2210 ('88) en een 4210 ('82). De 2205 was veruit de beste. Klonk echt Schenker en Norum. De 2210 was iets minder. Miste een beetje agressie van de 2205. 2210 is ook eigenlijk bedoeld voor als je in stadions speelt. De 4210 (eerste versie dus) was een draak van een ding. Wat een ontzettend slechte bak was dat. Wel mooi wit, dat dan weer wel.

MarkS
7 november 2019, 18:58
JMP heeft minder gain toch ?
Zo’n jcm 800 -splitchannel, 50 watt combo zou ik wel willen.
Die jcm800 rocksound is toch wel lekker
Dacht dat de JCM800 single channels qua gain niet veel verschilden van de JMP's, itt de split channels.

arjanb01
7 november 2019, 19:06
Dit is ook altijd mijn favoriet geweest. Maar het wel erg exemplarisch. Neem sowieso de 2e versie (na 84 ofzo), die zijn (puur in mijn mening) veel beter. Ook al zien ze er exact hetzelfde uit, ze zijn compleet anders.
Ik heb een 2205 ('89), een 2210 ('88) en een 4210 ('82). De 2205 was veruit de beste. Klonk echt Schenker en Norum. De 2210 was iets minder. Miste een beetje agressie van de 2205. 2210 is ook eigenlijk bedoeld voor als je in stadions speelt. De 4210 (eerste versie dus) was een draak van een ding. Wat een ontzettend slechte bak was dat. Wel mooi wit, dat dan weer wel.

Ok thanks voor de info !
Die 2210 ben ik al een tijdje op aan het gassen.
Tweedehands ook voor weinig te krijgen !
Jammer dan Marshall daar geen reissue van uit brengt. Ze hebben alleen die studio jcm 800 combo maar die vind ik echt matig klinken met die 10’’ speaker. En 1 kanaals en geen fx loop dus heb ik niet zoveel aan.

Brum
7 november 2019, 20:38
Dacht dat de JCM800 single channels qua gain niet veel verschilden van de JMP's, itt de split channels.

Dit inderdaad. De JCM 800 2203 en de JMP 2203 verschillen niet veel qua schema, heb ik altijd begrepen. Als een JMP ronder klinkt, dan is er waarschijnlijk iets met de bright cap gedaan cq eruit gehaald. Qua gain zouden ze ook ongeveer hetzelfde moeten zijn. Hoewel ik me wel 's heb laten vertellen dat ook dat exemplarisch kan verschillen bij een JMP 2203. Beide worden pas echt metal monsters als je ze boost met een overdrive. De split channels, 2205/2210, hebben meer gain door diodeclipping. Iets waar veel Marshall snobs van gruwen en waarom, vind ik, deze versterkers een compleet verkeerde naam hebben gekregen en behoorlijk onderschat worden door nagepraat op het internet. Het leuke is ook dat de Marshall snobs er dan alsnog een zooi gain pedalen voor slingeren, waardoor ze mijns inziens hetzelfde doen als de diodes in een split channel waar ze zo op afgeven. Ik heb beide. Althans, de 2203 is een handwired Ceriatone en de Marshall is een 2210 uit '89. Allebei hebben zo hun eigen ding en ik heb niet perse een voorkeur. Ware het dat die 2203 tot voor kort wel meer speeluren kreeg, omdat ik 'm op randje oversturen (preamp op 6 ongeveer) ongelooflijk lekker vind klinken met een Maxon OD808 en een Barber Direct Drive Compact ervoor. De 2203 is wel dynamischer, wat je vooral merkt als je 'm wat cleaner instelt, waardoor zacht aanslaan clean blijft en harder aanslaan begint te oversturen op de typische Marshall manier. De 2210 kan dat niet, die is gewoon minder dynamisch. Maar die heeft dan weer een lead geluid waar de 2203 weer niet aan kan tippen wat mij betreft en is ook meer vergevingsgezind, met meer sustain/compressie. Het clean kanaal van een 2205/2210 wordt bruikbaar als je wat experimenteert met buizen. Alleen heb ik het clean kanaal nooit bruikbaar gevonden voor overdrive pedalen. Als je wat grit op je clean kanaal wil, is de keuze alleen meer gain op je versterker zelf en dat doet ie dan weer niet heel erg fantastisch. Maar ja, wie koopt er nou zo'n soort Marshall om het clean. Dat is enkel bonus dat het erop zit, maar verwacht er niet teveel van. Ik zie de 2210 eigenlijk meer als Marshalls eigen hotrod JCM 800, wat nu razend populair is bij vele boutique merken. Vele huidige boutique merken gebruiken dan ook, jawel, diodeclipping.

Ik kon destijds een JMP 2203 krijgen voor €750,-, maar koos toch voor een 2210 voor dezelfde prijs. Ook nooit spijt van gehad. De 2210 had meer gain en het clean kanaal had ik sporadisch nodig, dus hoefde niet super te zijn. Ik heb meerdere mensen gehoord dat deze versterker toch eigenlijk wel heel erg goed klonk. Als je een 2210 boost met een tubescreamer, in mijn geval een Maxon OD808, dan is dat toch wel de gain hemel wat mij betreft. Maar de JMP's gaan nu voor ongeveer het dubbele, dus had ik 'm toen gekocht... De split channels gaan inmiddels ook voor rond de €1200,- Oude Marshalls zitten qua prijs weer enorm in de lift en is nu niet de goeie tijd om er eentje te kopen. Maar ik zit er zelf wel 's aan te denken om de Splawn te ruilen voor zo'n eind '70 JMP 2203 en er dan een fx loop in laten bouwen. Dan ga ik 'm hetzelfde gebruiken als de Ceriatone 2203, die ik dan als reserve heb, mocht er 's iets zijn met de JMP. De 2210 blijf ik dan houden voor eventueel de studio, voor de leads. Ook ga ik dan m'n pedalenplank flink uitpluizen, om me zoveel mogelijk te richten op een goeie basissound, met maar een paar effectjes. Wellicht zelfs alleen een wah, phaser en delay, naast de OD808 en Barber DD voor extra scheur en that's it. Voelt veel vrijer, waar ik denk ik veel gelukkiger van word. Then again, ik moet eerst maar 's zien of ik uberhaupt ooit nog weer gitaar ga spelen in een bandje. Zo niet, dan gaan er sowieso twee versterker uit, plus de 4x12 en een shitload aan ballast qua pedalen en dure schakeldoos en zo.

arjanb01
8 november 2019, 06:37
Ik dacht dat je gestopt was, Brum?
Afgelopen zomer postte je zoiets nadat je bandje uitmekaar gevallen was?
Toch geloof ik niet dat jij ooit zult stoppen als ik zie hoeveel mooie amps je hebt. 😉

Thiez
8 november 2019, 07:28
In principe zijn de schema's van de JMP 2203 en de JCM 2203 gelijk, er kan wel wat verschil zitten in voltage en tolleranties van componenten etc. Het 'verschil in gain' kan ook komen door de sound. Marshall is op een gegeven moment zijn amps meer hoog gaan geven, omdat het scheller karakter meer crunch geeft, krijg je de indruk dat hij ook meer gain heeft. JMP is wat ronder dan de JCM dus mogelijk zit daar ook nog een verschilletje. Daarnaast waren ook niet alle 2203's gelijk, sommige hebben een 0.86uf condensator over de laatste gainstage, en andere hebben deze weer niet.

Overigens snapt iedereen het waar je over praat met Plexi, JMP en JCM, maar dit zegt eigenlijk alleen iets over het jaargetijde en het omhulsel. Je hebt namelijk de plexi (refereert veelal naar de 1959) maar ook in het JMP en JCM jasje zijn 4 input 1959's uitgebracht.

Maar goed, het blijft ouwe meuk waarvan heel veel amps gemod zijn tijden de jaren 80, dus je kunt er niet altijd vanuit gaan dat alles nog stock is. Kwestie van testen en als de sound je bevalt, kopen! ;-)

@brum, valt de splawn toch tegen naast een marshall? Wat stugger denk ik of niet? Had jij nou de quickrod of de nitro?

Brum
8 november 2019, 08:40
Nee, de Splawn valt zeker niet tegen, die is echt te gek! Voelt in den beginne wel wat stug en is ook weinig vergevingsgezind, ondanks de bakken met gain. Daar moet je even aan wennen in het begin. Met een Maxon VOP9 werd ie ook al wat soepeler en vergevingsgezinder. Het is een beetje hetzelfde als bij een oude plexi, die kunnen ook wat stijf aanvoelen. Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, dan komt er een super geluid uit. Ik ben ook niet ineens anti-schakelbak en de Splawn was hartstikke goed geschikt voor White Limo. Maar da's helaas uit elkaar, dus de Splawn is nu wat overbodig. Wellicht verkoop ik 'm, zij het met tegenzin. Ik zou 'm nog willen ruilen voor een JMP eventueel en downsizen qua pedalen. De Musicomlab verkoop ik dan ook eventueel, die ik nu gebruik om de kanalen van de Splawn tezamen met pedalen te kunnen switchen. Super apparaat ook, maar wordt dan ook overbodig en ik wil gaan opruimen als er geen band meer komt. Ik wil wel, maar er dient zich gewoon niks interessants aan. Ik vind het alleen wat lullig tegenover de mensen die me hebben geholpen met m'n pedalenplank en Musicomlab, want dat is echt voor een appel en een ei gebeurd, waar ik heel erg dankbaar voor ben dus ook daarom twijfel ik nog heel erg.

Ik heb de ProMod, waar ik KT77's in heb laten zetten, dus een Quickrod nu eigenlijk. ProMods bestaan ook niet meer. Die worden nu verkocht als Quickrods met KT88's. Scheelt een weerstandje, verder zijn ze precies hetzelfde.

Brum
8 november 2019, 09:11
En om er niet teveel een praat topic van te maken, maar een fotootje van de versterkers thuis:

https://i.ibb.co/vm6S57v/thuis-stackje.jpg

Het is wel een kabelrommeltje nu, moet dat nog 's netjes samen bundelen. De gebundelde kabels en andere pedalenplank heb ik helaas nog steeds niet thuis liggen. De Splawn met 4x12 ook niet, anders had ik die er even bij gezet op de foto. Had ik hier al 's staan, maar tinypic vindt het leuk om na een tijdje de foto's weer te verwijderen.

Thiez
8 november 2019, 14:14
white limo gestopt ja? Zonde... Ik heb de quickrod ooit uitgebreid getest en vond het een geweldig apparaat. Het verschil was alleen te klein met mijn engl blackmore om die hoeveelheid geld bij te leggen op inruil.

arjanb01
8 november 2019, 15:17
Ik zou die jcm 800 wel willen😘
Jummie. Er staat een 2205 op mp te koop bij mij in de buurt, moet ik heel lief de freule aankijken. GAS opwekkend.

telerocker
8 november 2019, 17:03
Al een tijd happy met deze amps, alleen heeft de Hughes-set de stal verlaten.

https://i.imgur.com/p8EcXAi.jpg?1

Brum
8 november 2019, 17:34
Die Orange zou ik me prima mee kunnen vermaken!:ok: Die Hughes & Kettner had je toch in de verkoop, telerocker? En mis je niet de druk van een 4x12 in bandverband? Hoewel ik ook wel 's heb opgetreden met een 2x12, gaat hard genoeg met genoeg druk in het laag. Maar het is wel wat minder diep of zo, dat mis ik dan wel.

telerocker
9 november 2019, 01:08
Die Orange zou ik me prima mee kunnen vermaken!:ok: Die Hughes & Kettner had je toch in de verkoop, telerocker? En mis je niet de druk van een 4x12 in bandverband? Hoewel ik ook wel 's heb opgetreden met een 2x12, gaat hard genoeg met genoeg druk in het laag. Maar het is wel wat minder diep of zo, dat mis ik dan wel.

De H&K is verkocht. Ik moet weer eens nieuwe (en betere) plaatjes schieten. Ik denk dat je het ook wel met de Diezel Schmidt zou kunnen, omdat die - class A - behoorlijk vintage klinkt en ook een mooi clean kanaal heeft. Btw, die JCM800 lijkt me ook een fijne amp voor (hard)rock. Hij ziet er ook subzero cool uit.

De Hook en The Valve cabs hebben voldoende laag op volume. Je staat er versteld van hoeveel laag er in zo'n 1x12 ported cab zit. Voor een 4x12 heb je imo een groot podium nodig omdat je er toch een paar meter vanaf moet staan, omdat het geluid zich op die afstand pas ontvouwt. Vaak is er die ruimte er niet. Op kleine podia zet ik dus een 1x12 neer. Op festivals/grotere zalen een 2x12. In alle gevallen wordt de gitaaramp uitversterkt over de PA.

NLF
9 november 2019, 09:07
Dit inderdaad. De JCM 800 2203 en de JMP 2203 verschillen niet veel qua schema, heb ik altijd begrepen. Als een JMP ronder klinkt, dan is er waarschijnlijk iets met de bright cap gedaan cq eruit gehaald. Qua gain zouden ze ook ongeveer hetzelfde moeten zijn. Hoewel ik me wel 's heb laten vertellen dat ook dat exemplarisch kan verschillen bij een JMP 2203. Beide worden pas echt metal monsters als je ze boost met een overdrive. De split channels, 2205/2210, hebben meer gain door diodeclipping. Iets waar veel Marshall snobs van gruwen en waarom, vind ik, deze versterkers een compleet verkeerde naam hebben gekregen en behoorlijk onderschat worden door nagepraat op het internet. Het leuke is ook dat de Marshall snobs er dan alsnog een zooi gain pedalen voor slingeren, waardoor ze mijns inziens hetzelfde doen als de diodes in een split channel waar ze zo op afgeven.

Ik ben het niet helemaal met je eens maar toch ook weer wel. Het hangt er gewoon vanaf welke sound en welk type versterker je zoekt. Schenker speelt geloof ik op de 50 watt versie van de split channel JCM en het klinkt allemaal prima. Is ook handig als je een fx loop wilt en wilt kunnen channel switchen (het clean is alleen nooit erg populair geweest op die amps). Je hebt ook gelijk wanneer je zegt dat veel mensen pedalen gooien voor hun JMP's (zowel de master volume als non mv's) en dat je dan in feite hetzelfde doet als met de diode clipping op de split channel jcm's (dus met tubescreamers, Boss SD, RAT etc.). Zelf heb ik een paar keer zo'n splitt channel JCM bespeeld en in het begin vond ik ze te gek maar na een uur vond ik ze toch wat vlak. Maar dat heeft ook sterk te maken met de sound die ik fijn vind (beetje in de richting van Paul Kossoff en AC/DC en al dat soort gitaristen) en dat werkt het best met de oude non mv JMP's. Ik zet daar ook nooit een pedaal voor (ook geen booster) en ben dan helemaal tevreden. Maar dat maakt mij nog geen Marshall snob. Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Metal met scooped sound kan op een oudere marshall lastig zijn (EQ gebruiken), en veel metal bands gebruikten inderdaad pedalen voor hun jmp's om meer compressie te krijgen. Blues en hardrock gitarsiten zoeken vaak meer de aanslaggevoeligheid/dynamiek en komen dan vaak uit bij de (non master) jmp's (hebben dan meestal voorkeur voor non mv). Ik denk dat Marhsall de split channels vooral ontwikkeld heeft om mee te gaan met de ontwikkelingen in de jaren 80 toen channel switching en fx loop ineens heel populair werd. Als het is wat je zoekt was het toen (en nu nog steeds) een prima amp.

arjanb01
9 november 2019, 09:22
Ik vind die 2205 echt werelds.
Wat ik me afvroeg is hoe duur die destijds eind jaren 80 waren? Is het qua prijs een beetje vergelijkbaar met wat er nu 2e hands voor gevraagd wordt ?

Brum
9 november 2019, 10:00
Ik ben het helemaal met je eens hoor NLF, in alles. Met de snobs bedoelde ik eigenlijk meer de Marshall liefhebbers die de 2205/2210 afschrijven, omdat er diodes in zitten en dus geen puur buizengeluid volgens de mannen. Dat heeft die versterkers echt een verkeerde naam gegeven, want werden vergeleken met de 2203/2204 en dat zijn wezenlijk andere versterkers. Voor die jaren '80 hotrod sound zijn die split channels zonder meer goed geschikt en wellicht destijds ook voor bedoeld. Daarom zie ik ze ook meer als Marshalls eigen hotrod JCM 800 en waren ze eigenlijk hun tijd vooruit, gezien de tsunami aan Marshall hotrods van boutique bouwers nu. Ik begrijp ook wel wat je bedoelt met dat vlakke. Het is ook gewoon een streep aan gain. Ik merkte dat bij een repetitie destijds, toen mijn Splawn bij NEL stond voor nieuwe eindbuizen. Toen was ik ineens een stuk minder enthousiast over de 2210, maar dat kwam gewoon omdat ik aan het dynamische van de Splawn gewend was geraakt en dan moet je echt even weer omschakelen. Maar er wordt zoveel nagepraat over die split channels. Je leest bijv. ook heel vaak dat die scheller zouden zijn dan een 2203/2204 en niets is minder waar. Juist een 2203 is een pinnige bak, met ladingen best schel mid hoog. Alleen werkt dat wel heel goed in de mix. De 2210 is duidelijk warmer, maar wel met dat typische mid hoog van een Marshall. Voor leads vind ik dat echt te gek. Je hoeft niet zo hard te werken als op een 2203 en het ook dik aanwezige mid hoog klinkt wat romiger of zo. Maar nou begeef ik me op glad ijs, want geluid is zo subjectief en termen als romig is voor iedereen weer anders.:) Beetje een open deur, maar speakers doen ook heel veel. Voor een 2210 vind ik V30's erg goed werken, voor een 2203 weer minder en zou ik eerder kiezen voor Greenbacks. Hoewel dat ook weer sterk afhankelijk is van de speakerkast zelf en zo blijf je bezig.:D

D3nnis
9 november 2019, 11:40
Deze zijn bijna nooit samen thuis, dus maar ff een fotootje:
https://i.imgur.com/HdnwrCC.jpg

Brum
9 november 2019, 20:30
Ja jonguh... Gooit er nog maar een paar high end versterkers tegenaan... Heel leuk!:sneaky:

Dat Bogner cabinet, dat kreeg ik toch?

arjanb01
9 november 2019, 20:42
Gadverdamme, wat een amp porno.
Hier krijg ik echt een harde plassert van 🙈
Mooi mooi mooi...

D3nnis
10 november 2019, 07:55
Dat Bogner cabinet, dat kreeg ik toch?

Hmm....Als er iets is dat ik niet voornemens ben weg te doen is het dit bogner cabinet wel. Ik heb deze al sinds 2007 of 2008 (weet ik al niet eens meer). Ik heb destijds wel getwijfeld, deze of een mesa oversized 4x12, maar uiteindelijk vind ik deze net wat fijner.
Andere cabinetten zijn in de tussentijd gekomen en gegaan, maar deze blijft toch de stabiele factor, samen met een hughes & kettner triamp mk1 cabinet (die heb ik nog langer).

the sure thing
10 november 2019, 08:21
Hmm....Als er iets is dat ik niet voornemens ben weg te doen is het dit bogner cabinet wel. Ik heb deze al sinds 2007 of 2008 (weet ik al niet eens meer). Ik heb destijds wel getwijfeld, deze of een mesa oversized 4x12, maar uiteindelijk vind ik deze net wat fijner.
Andere cabinetten zijn in de tussentijd gekomen en gegaan, maar deze blijft toch de stabiele factor, samen met een hughes & kettner triamp mk1 cabinet (die heb ik nog langer).

Van alle 1x12, 2x12 en 4x12 cabinets die ik heb gehad, was de Bogner 4x12 met V30 speakers veruit de best klinkende. Maar dat gewicht.... daar kon ik niet aan wennen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder

D3nnis
10 november 2019, 08:30
Mwah, ik vind het nog wel gaan.
Als dat ding wekelijks de trap op en af moet word je daar niet vrolijk van, maar ik til hem zelf in en uit de auto, en er zitten wieltjes onder.
Die wieltjes zijn overigens heel erg slecht, ik ben al bijna door mijn derde set heen (misschien moet ik andere overwegen, maar deze hebben zo'n plaatje dat je gemakkelijk in en uit de baseplates kunt klikken).
Dat engl cabinet weegt overigens niet minder, en de 4x10 van onze bassist is hekel niet te tillen, dus zolang ik dat vergelijk heb is het nog te doen :D

Brum
10 november 2019, 09:08
Ik kan je deze aanraden:

https://static.gamma.nl/dam/30539/123

Ik heb ze destijds gekocht bij de Gamma, maar je hebt ze bij vrijwel elke doe-het-zelver met redelijk assortiment wel. Zonder remmetjes achter, met remmetjes voor, werkt echt perfect en kan meer dan 50 kg hebben. Mijn Randall XL cab is ook zo'n hernia facilitator en tikt al gauw de 50 kg aan, maar deze wieltjes zitten er al jaren onder en hebben al menig kinderkoppad overleeft. Vind je versterker ook wel fijn als je die meelift op je cab, want ze zijn heel licht verend. Da's dus cab +/- 50 kg en versterker met kist +/- 30 kg en de wieltjes gaan al jaren mee.

D3nnis
10 november 2019, 10:11
Hmm, ik zal nog eens kijken. Heb ik eerder al eens gedaan, maar ik kwam met die bovenste flens niet uit met het "kliksysteem". Dan zou ik de wielen er vast onder moeten schroeven.

guitarkid2
10 november 2019, 11:13
Ff voor de nieuwsgierigheid
Dit soort stacks nodig voor het feesttenten circuit, de zware metalen, gewoon omdat het kan en leuk is of een zelf in te vullen mogelijk ?
Bedoel gaat me vooral om de watages en de kilo's
Vertel

Brum
10 november 2019, 11:26
Ik doe het voor m'n rug. Des te eerder versleten, des te eerder ik kan stoppen met werken. Hoezo Brad?

@Dennis: Ik had dat kliksysteem ook onder m'n Randall cab. Heb die busjes er uit gehaald en die wieltjes van de Gamma er overheen gemonteerd. Ik zou toch nooit de wieltjes er onderweg halen, die blijven er gewoon vast onder zitten.

guitarkid2
10 november 2019, 11:36
Nee bram :) ben oprecht nieuwsgierig
Vroeger toen nog in bandjes enzo hopende op gigs
Speelde ik over een super twin van 180 watts
Zou het er nog ooit van komen(whatever dat is) zou ik toch voor veel kleiner gaan
Heb het ook niet over monies ( ben aan aan het denken over een milkMan van half a pint, gelukkig alleen denken meer zit er even niet in )maar kilos en watts

D3nnis
10 november 2019, 11:36
Ff voor de nieuwsgierigheid
Dit soort stacks nodig voor het feesttenten circuit, de zware metalen, gewoon omdat het kan en leuk is of een zelf in te vullen mogelijk ?
Bedoel gaat me vooral om de watages en de kilo's
Vertel

Nodig is een groot woord, niks is nodig tenslotte.
Maar ik word zeer ongelukkig van 1x12's, en (in mindere mate) 2x12's, en blij van (veel) 4x12's; het moet wel een beetje beuken.
Vwb versterker vermogen, dat is toeval denk ik, de versterkers die ik leuk vind zijn bij toeval altijd 100W. Is eigenlijk niet waar bedenk ik me, ik vind de Diezel Herbert ook leuk, die is 180W :D

Qua podium real estate moet ik het eerste podoum nog tegen komen waar ik geen 4x12 in gefrot krijg. Het is ook geen sluitpost, het is een gegeven, dus bouw desnoods de rest er maar omheen.
Qua kilo's...Geen moeite mee, en al helemaal niet met zijn tweeën. Dan vind ik het hebben van een los cabinet, losse top, los pedalboard, koffer met kabels etc, nog vervelender dan het gewicht.

Let wel, ik ben geen pro die 6x pw met de zooi zeult.

Brum
10 november 2019, 14:20
Het is een beetje een open deur en de antwoorden zijn al even zo vaak belachelijk gemaakt als dat ze gegeven zijn. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, guitarkid. Wellicht ben je oprecht nieuwsgierig. De kilo's zijn voor mij geen issue als je maar eens in de twee/drie maand op een podium staat en de boel verder opgeslagen staat in een hok bij de oefenruimte. Ik voel me nog fit genoeg om dat beetje tillen te kunnen handelen en weegt niet op tegen het plezier en strakke plasser dat ik krijg van het geluid wat ik uit m'n halfstackje krijg. Qua volume is het ook goed te doen, want mastervolume en meest preamp gain. Een 4x12 breekt ook niet zo snel op, omdat het aantal wattjes met gemak verdeeld wordt, wat ik persoonlijk fijner vind. Mocht het volume van een 4x12 een issue worden, dan overweeg ik nog een 2x12. Wat qua ruimte niks uitmaakt op een podium, de 2x12 is net zo breed. Ik begrijp ook nooit zo goed wat men er zo groots aan vindt, een halfstackje en een pedalenplankje. Een heel veel simpelere setup is er bijna niet. Prik in en gaan. Met een combootje kom ik er niet mee weg, heb nog niet meegemaakt dat dat een goeie vervanger is voor mijn doeleinden. 1x12 of 4x12 klinkt wezenlijk anders, dat heeft verder niets met het volume te maken. 2x12 of 4x12 klinkt ook anders, waar mijn voorkeur, puur voor het geluid, dan uitgaat naar een 4x12. Bovendien, een band ben je met z'n allen, dus ook elkaar helpen met tillen en zo.

telerocker
10 november 2019, 14:49
Het is een beetje een open deur en de antwoorden zijn al even zo vaak belachelijk gemaakt als dat ze gegeven zijn. Ik zeg niet dat jij dat doet hoor, guitarkid. Wellicht ben je oprecht nieuwsgierig. De kilo's zijn voor mij geen issue als je maar eens in de twee/drie maand op een podium staat en de boel verder opgeslagen staat in een hok bij de oefenruimte. Ik voel me nog fit genoeg om dat beetje tillen te kunnen handelen en weegt niet op tegen het plezier en strakke plasser dat ik krijg van het geluid wat ik uit m'n halfstackje krijg. Qua volume is het ook goed te doen, want mastervolume en meest preamp gain. Een 4x12 breekt ook niet zo snel op, omdat het aantal wattjes met gemak verdeeld wordt, wat ik persoonlijk fijner vind. Mocht het volume van een 4x12 een issue worden, dan overweeg ik nog een 2x12. Wat qua ruimte niks uitmaakt op een podium, de 2x12 is net zo breed. Ik begrijp ook nooit zo goed wat men er zo groots aan vindt, een halfstackje en een pedalenplankje. Een heel veel simpelere setup is er bijna niet. Prik in en gaan. Met een combootje kom ik er niet mee weg, heb nog niet meegemaakt dat dat een goeie vervanger is voor mijn doeleinden. 1x12 of 4x12 klinkt wezenlijk anders, dat heeft verder niets met het volume te maken. 2x12 of 4x12 klinkt ook anders, waar mijn voorkeur, puur voor het geluid, dan uitgaat naar een 4x12. Bovendien, een band ben je met z'n allen, dus ook elkaar helpen met tillen en zo.

Gewoon lekker blijven knallen dan. Ik speel in een paar bands waar het niet al te hard moet. Vaak is er ook niet zoveel ruimte op het podium. Dan vind ik een ported 1x12 en een 2x12 (rechtop gezet) net iets handiger. Die Hook 2x12 is vrij compact, maar klinkt best groot. Maar goed, het gaat mij vooral om portability en real estate. Het past ook net wat beter in mijn auto. Qua ballen en geluidsbreedte is een 4x12 natuurlijk onverslaanbaar. En optisch oogsnoep.

D3nnis
10 november 2019, 16:49
Maar een 2x12 (op zijn kant) en een 1x12 ernaast is samen niet breder dan een 4x12.
Het kan vooral een sound dingetje zijn ook. Er is muziek genoeg die veel beter tot zijn recht komt door een open back 1x12 dan door een 4x12.

Ik merk alleen wel de laatste jaren (eigenlijk sinds modelling echt een vlucht heeft genomen) dat geluidsmensen en soms ook kroeg- en zaaleigenaren, en zelfs collega muzikanten wat terugdeinzen als je met een (of 2 :D ) 4x12's aan komt zetten, omdat ze er automatisch vanuit gaan dat dat alles wat het kan hard moet staan.

Toen ik auditie deed bij mijn nieuwste bandje hadden ze ook zoiets van "o jee, wat moet dit worden", om er vervolgens achter te komen dat ik veel zachter speel dan de gitarist die ze hadden.

Pepe
10 november 2019, 18:42
Natuurlijk heeft het aantal speakers niks te maken met het volume waarmee je uitstuurt
maar het klimkt lekkerder als een speaker een beetje mag werken
en dat geldt ook voor een buizen poweramp

Brum
10 november 2019, 18:53
Voor mij juist niet, dat werken van de speakers. Zal een andere tak van sport zijn. Legio gitaristen die het wel willen. Maar voor mij persoonlijk vind ik het ook al gauw minder strak, slechtere notenseparatie, wat al moeilijker is met een goeie bak gain. Qua volume, da's in een kleine kroeg wel moeilijk onder controle te krijgen met een 4x12 hoor. Ik weet niet of dat te maken heeft met rendement van de speakers of zo, maar m'n 2x12 is zeker wel makkelijker te behappen qua volume. Om de ruimte is het me niet te doen. Een 4x12 klinkt gewoon dieper, wat met een 100 watt top gewoon lekker is. Ik verkies ook een 100 watter boven bijv. een 50 watter, omdat het anders reageert, hoewel ik niet goed weet dat te beschrijven. Meer ruimte in je geluid of zo, ook wel wat dynamischer lijkt het.

D3nnis
10 november 2019, 19:17
Qua volume, da's in een kleine kroeg wel moeilijk onder controle te krijgen met een 4x12 hoor.

Mwah, als wij in een kroeg spelen moeten er altijd rollen tape overal vandaan gehaald worden, en een handdoek voor de snare, iedereen klagend over de drums (met vingers in oren).
Over mijn zooi hoor ik ze nooit; meestal word ik nog wat uitversterkt ook, terwijl de snare (met doekje) niet zelden helemaal dicht staat op de mengtafel.

Mensen klagen wel mooi over een 4x12, maar een tijdje geleden samen gespeeld met oa trombone en twee trompetdingesen.
Daar is een gitaarversterker niks bij, mán wat een kabaal.

Ik herken mij qua gitaargeluid wel aardig in hoe brum eea omschrijft.

arjanb01
10 november 2019, 19:41
Herkenbaar. Tuurlijk zou ik ook over een 412 willen spelen, maar ik speel in ear, en i.m.o. klinkt een 412 pas echt lekker als je de amp flink open kunt draaien.
Momenteel speel ik 112 maar wanneer ik ooit een andere amp zou aanschaffen, is een 212 of toch een 112 ported cab van Bogner bijvoorbeeld een optie.

D3nnis
10 november 2019, 19:52
Ik ga binnenkort bij mijn nieuwe/tweede bandje eens wat proberen met IEM. Mocht ik dat prettig vinden, dan kan ik me zomaar voorstellen dat ik daar op termijn niet met een conventionele setup ga spelen.

arjanb01
10 november 2019, 19:57
Kan het je echt aanraden, IEM in combinatie met een kleinere buizenamp.
Scheelt herrie, en doordat je mekaar onderling beter hoort, speel je ook beter en maak je minder foutjes.

D3nnis
10 november 2019, 20:03
Ik denk dat als ik na wat proberen besluit dat IEM voor mij (voor die band) datgene is waar ik blij van word, ik ook geen conventionele setup ga gebruiken. Die was namelijk toch al alleen voor mezelf, dus als ik daar dan niks van hoor, dan kan ik dat ook net zo goed niet gebruiken.
De tijd zal het leren.

Thiez
11 november 2019, 11:10
Ik heb zelf eerst een 2x12 gespeeld. Later over gegaan naar een 4x12, hierop staat een 100w engl blackmore. Als ik een 1x12 combo kan vinden die mij dezelfde sound geeft, zou ik wel overwegen om over te stappen. Maar ik heb het nog niet gevonden.
Een 4x12 in een kroeg is hooguit een probleem met ruimte. Volume heeft meer te maken met de mastervolume op je versterker, een 4x12 kan ook zachtjes aangestuurd worden. Ik heb thuis een blackstar HT-5 en die klinkt over mijn 4x12 marshall lekkerder dan over mijn 2x12 thuis. Gewoon wat meer projectie ofzo. Is allemaal een kwestie van smaak, zelfde discussie als open back of closed back. Het is maar net wat werkt voor je sound.

Dan een plaats of wat verder komt uiteraard ook nog de looks. Het is heel simpel, een band heeft een bepaalde presentatie. Aankleding van podium etc is gewoon onderdeel van een optreden, het plaatje moet kloppen met de muziek. En dat is vind ik persoonlijk iets wat toch wel veel bands missen.

telerocker
11 november 2019, 11:41
Maar een 2x12 (op zijn kant) en een 1x12 ernaast is samen niet breder dan een 4x12.
Het kan vooral een sound dingetje zijn ook. Er is muziek genoeg die veel beter tot zijn recht komt door een open back 1x12 dan door een 4x12.

Ik merk alleen wel de laatste jaren (eigenlijk sinds modelling echt een vlucht heeft genomen) dat geluidsmensen en soms ook kroeg- en zaaleigenaren, en zelfs collega muzikanten wat terugdeinzen als je met een (of 2 :D ) 4x12's aan komt zetten, omdat ze er automatisch vanuit gaan dat dat alles wat het kan hard moet staan.

Toen ik auditie deed bij mijn nieuwste bandje hadden ze ook zoiets van "o jee, wat moet dit worden", om er vervolgens achter te komen dat ik veel zachter speel dan de gitarist die ze hadden.

Heb ik niet gezegd toch, dat dat breder klinkt dan een 4x12? Btw, ik gebruik of een 1x12 of een 2x12, niet tegelijk.

D3nnis
11 november 2019, 14:11
Heb ik niet gezegd toch, dat dat breder klinkt dan een 4x12? Btw, ik gebruik of een 1x12 of een 2x12, niet tegelijk.

Het ging me niet zozeer om de breedte van de klank, maar om de ruimte.

In onderstaande quote had ik het woordje "en" opgevat als "tegelijk" zeg maar.


Vaak is er ook niet zoveel ruimte op het podium. Dan vind ik een ported 1x12 en een 2x12 (rechtop gezet) net iets handiger.

telerocker
11 november 2019, 14:59
Het ging me niet zozeer om de breedte van de klank, maar om de ruimte.

In onderstaande quote had ik het woordje "en" opgevat als "tegelijk" zeg maar.

Okidoki. Nee, een 2x12 en 1x12 naast elkaar heeft weinig zin als het ruimte gaat. Dan kun je net zo goed een 4x12 neerzetten.

Erik de Perik
11 november 2019, 15:36
Als je stereo speelt zit daar wel een verschil in.

YannickH
12 november 2019, 09:28
nieuwe cab. wat een verbetering! alle 6 speakers aangesloten. De 2x12 is een heel ander geluid dan de 4x12 maar samen maken ze een schitterende combinatie.
https://i.ibb.co/HtvpxZV/Schermafbeelding-2019-11-12-om-09-24-20.png

arjanb01
12 november 2019, 09:36
Gave set ! Wall of sound 😍
En Engl’s blijven echt lekker, zeker als je in een band speelt!

YannickH
12 november 2019, 09:42
ja de engl is echt wel een beest dat alles overtroffen heeft. heb er een paar getest maar de savage overtrof alles.
ik heb jaren op een rectifier gespeeld maar die verzoop in de mix.
toen ben ik naar marshall gegaan (jcm800 en vintage modern(modded) maar de engl blijft superieur!
De VintageModern heb ik trouwens ook nog maar die staat stil.

D3nnis
12 november 2019, 11:34
ik heb jaren op een rectifier gespeeld maar die verzoop in de mix.


Hmm, apart, ik heb daar nooit last van.

YannickH
12 november 2019, 12:00
staan ze nochtans bekend voor

Thiez
12 november 2019, 12:03
Ik speel al jaren op mijn engl blackmore. Al meerdere keren getwijfeld en eens een testrondje gedaan in de muziekwinkel met andere amps, maar toch kom ik altijd weer met volle tevredenheid thuis met mijn blackmore. Definitie, attack in de mids en strak in het laag, waar in mijn ogen weinig amps aan kunnen tippen. Ik moet wel zeggen dat niet alle engl amps even goed zijn. Ik vind de special edition en de invader beide weer wat compressed klinkten.

Een rectifier die verzuipt in de mix kan ik goed inkomen. Ik heb zelf heel weinig met mesa. Hoog hebben ze genoeg, maar in de mids en laag zijn ze gewoon anders. Ik omschrijf het meestal als lomp. Ik vind persoonlijk de stiletto en de mark series al beter, maar ook dat is niet mijn ding.

Heel mooi setje Yannick! Savage120 lijkt me ook echt een mooie amp, de blackmore is gebaseerd op de savage 60 als ik me niet vergis.

D3nnis
12 november 2019, 23:09
Een rectifier die verzuipt in de mix kan ik goed inkomen.

Ik niet.
Ja, als je op het lompste kanaal de gain en bas open draait en de mid dicht. Maar anders? Neuh. Ligt in ieder geval niet aan de amp zelf.

HaroldA
12 november 2019, 23:16
Ik niet.

Ik wel. Op metalfestivals zijn het de Mesa's die verzuipen en de Marshalls die scheuren.

D3nnis
12 november 2019, 23:26
Ja, dat is echt maatgevend.

glacius
14 november 2019, 09:57
Mijn Stack:

Kool The 11 Amp (plexi kloon)
JCM 900 Lead A (V30 loaded)
JCM 800 Lead B uit 1983 met berken multiplex (V30 loaded)

https://imagizer.imageshack.com/img921/983/ZonlM0.jpg

Thiez
14 november 2019, 12:58
Ik niet. Ligt in ieder geval niet aan de amp zelf.

Jij bent zo te horen wel maatgevend? haha

Zonder gekheid, ieder zijn smaak natuurlijk. Maar als je mesa vergelijkt met engl of marshall, dan komt de mesa niet makkelijk door de mix. Tuurlijk je kan elke amp door de mix laten snijden, maar de ene doet dat wat makkelijker dan de andere. En mesa staat bij mij niet in het rijtje met makkelijk. Zelfde geld vind ik voor Orange (in mijn geval de rocker 30 ooit geprobeerd). Kunnen super klinken, maar vind ze niet makkelijk om in de mix uit te laten komen. Bepaalde korrel in het midden gebied denk ik.

telerocker
14 november 2019, 13:16
Jij bent zo te horen wel maatgevend? haha

Zonder gekheid, ieder zijn smaak natuurlijk. Maar als je mesa vergelijkt met engl of marshall, dan komt de mesa niet makkelijk door de mix. Tuurlijk je kan elke amp door de mix laten snijden, maar de ene doet dat wat makkelijker dan de andere. En mesa staat bij mij niet in het rijtje met makkelijk. Zelfde geld vind ik voor Orange (in mijn geval de rocker 30 ooit geprobeerd). Kunnen super klinken, maar vind ze niet makkelijk om in de mix uit te laten komen. Bepaalde korrel in het midden gebied denk ik.

Ik kom redelijk goed door de mix met mijn Rockerverb 50 MKI head, alleen mijn Diezel Schmidt prikt daar nog net wat beter doorheen. De Orange heeft veel laag mid. Hoe meer gain je erin draait, des te meer laagfrequenties. Hij heeft een andere voicing dan de Diezel, die tevens iets directer klinkt dan de Orange.

Thiez
14 november 2019, 14:57
Ik kom redelijk goed door de mix met mijn Rockerverb 50 MKI head, alleen mijn Diezel Schmidt prikt daar nog net wat beter doorheen. De Orange heeft veel laag mid. Hoe meer gain je erin draait, des te meer laagfrequenties. Hij heeft een andere voicing dan de Diezel, die tevens iets directer klinkt dan de Orange.

Ik zou toch nog eens een diezel moeten proberen. Ik heb ooit de diezel VH4 getest, en ik kon er weinig mee. Ik miste mids, mooie clean sound maar de drive sounds waren erg scooped vond ik. Zelfs met de mids verder open. Maar de VH4 is natuurlijk een heel ander beestje ook weer dan de Schmidt.

telerocker
14 november 2019, 17:42
Ik zou toch nog eens een diezel moeten proberen. Ik heb ooit de diezel VH4 getest, en ik kon er weinig mee. Ik miste mids, mooie clean sound maar de drive sounds waren erg scooped vond ik. Zelfs met de mids verder open. Maar de VH4 is natuurlijk een heel ander beestje ook weer dan de Schmidt.

De Schmidt (class A El34, 30 watt) is meer vintage dan modern en bezit genoeg mids. Hij klinkt vrij romig en afgerond. Het cleane kanaal icm met de tubedriven reverb is erg goed. Idd een heel andere bak dan de VH4 en de Einstein.

Je woont in Prinsenbeek. Da's niet al te ver weg. Mocht je ooit de aanvechting voelen om hem te testen, dan ben je welkom in Goes. Ik zet ook best een goede bak koffie. :)

D3nnis
14 november 2019, 18:02
Jij bent zo te horen wel maatgevend? haha

Iedereen heeft zo zijn ervaring, en dat mag, maar opzichte van kulstellingen en nietszeggende algemeenheden is het mij niet duidelijk waarom mijn ervaring dan minder zou tellen dan die van jou, want zo komt het nu over.

Mijn Dual Rectifier Roadster is de versterker die ik het meest gebruikt heb sinds ik deze gekocht heb, in 2010 of zo.
Nog nooit, in verschillende bandjes, heb ik met die amp problemen gehad om door de mix te komen, en ook van verschillende geluidsmensen complimenten gehad met de opmerking "niks meer aan doen".

Maar ik zal deze versterker binnenkort ter reparatie aanbieden, want blijkbaar is ie dus kapot.




. Zelfde geld vind ik voor Orange (in mijn geval de rocker 30 ooit geprobeerd). Kunnen super klinken, maar vind ze niet makkelijk om in de mix uit te laten komen.


Ik kom redelijk goed door de mix met mijn Rockerverb 50 MKI head.

arjanb01
14 november 2019, 18:08
Laat je niet op de kast jagen, Dennis 😂
Door de mix prikken heeft met verschillende factoren te maken, niet eens zozeer de amp zelf. Hoe speelt de rest vd band en hoe zijn de verhoudingen onderling. Ben je de enige gitarist of niet, hoe mixt de geluidsman ?

D3nnis
14 november 2019, 18:31
Helemaal mee eens Arjan.
Maar hoe kun je een amp dan aanwijzen als de oorzaak, vraag ik me af.

Kijk, ik ben zelf metalliefhebber, en mag ook graag naar scheurneuzenfestivals gaan, maar als er ergens het geluid nogal regelmatig kut is is het daar wel.
Ook andere amps hoor ik regelmatig niet-door-de-mix-komen. Ligt het dan aan de amp?

Ter referentie, ik gebruik de Roadster echt voor (van) alles, hardcore met 1 gitaar, rock, popmuziek met twee gitaren+bas+toetsen+blazers, in combinatie met twee gitaren+bas+accordeon, en zelfs jazzgitaristen hebben 'm weleens gebruikt. Ook anderen spelen er weleens over (backline op festivalletje, en ik heb echt nog nooit klachten gehad.

telerocker
14 november 2019, 18:49
Helemaal mee eens Arjan.
Maar hoe kun je een amp dan aanwijzen als de oorzaak, vraag ik me af.

Kijk, ik ben zelf metalliefhebber, en mag ook graag naar scheurneuzenfestivals gaan, maar als er ergens het geluid nogal regelmatig kut is is het daar wel.
Ook andere amps hoor ik regelmatig niet-door-de-mix-komen. Ligt het dan aan de amp?

Ter referentie, ik gebruik de Roadster echt voor (van) alles, hardcore met 1 gitaar, rock, popmuziek met twee gitaren+bas+toetsen+blazers, in combinatie met twee gitaren+bas+accordeon, en zelfs jazzgitaristen hebben 'm weleens gebruikt. Ook anderen spelen er weleens over (backline op festivalletje, en ik heb echt nog nooit klachten gehad.

De Roadster heeft toch vier kanalen en een zwik modes? Daar kun je dus alles mee spelen, lijkt me. Ik heb een maat die al jaren in een De Dijk tributeband speelt op een oude Dual Rectifier. Het is niet helemaal mijn sound, maar dat is smaakgebonden. Het werkt voor hem, ook met een 3x single coil strat.

arjanb01
14 november 2019, 18:52
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen op het podium staan en hoe het in de zaal klinkt.
Is het geluid in de zaal niet zo dat je de verschillende instrumenten niet uitelkaar kan houden, lijkt het mij dat het aan de geluidsman ligt en niet zozeer aan je amp.

D3nnis
14 november 2019, 19:14
De Roadster heeft toch vier kanalen en een zwik modes? Daar kun je dus alles mee spelen, lijkt me.

Nou ja, alles, maar ik kom een heel eind.

Ik vraag me af of het zo kan zijn dat mensen een andere definitie hanteren bij het door de mix prikken, en dat daar misschien verassing ontstaat.
Voor mij betekent het niet veel meer dan de mogelijkheid om zonder veel harder dan de overige instrumenten te staan toch goed hoorbaar te zijn.

Brum
14 november 2019, 19:59
Moet wel eerlijk zeggen, bijv. een Marshall is wel agressiever in het mid-hoog. Dat doet wel meer snijden in de zin van noten articulatie. Beetje het verschil tussen een bruller en een giller. Maar ey, Dennis, je hoeft je nergens tegen te verdedigen man. Die rectifier is helemaal jouw versterker en daar is niks mis mee. Het is nog een puike versterker ook.;)

D3nnis
14 november 2019, 20:13
O, zie het niet als verdediging, en ik ben ook niet op mijn pik getrapt; ik kan genoeg dingen verzinnen waarom iemand die versterker niet te pruimen vind (ik noem er zelf een paar: niet strak, stug, lelijk, te veel knopjes, niet zo servicevriendelijk, etc), en dat mag natuurlijk ook, maar er wordt hier naar mijn mening gewoon wel heel erg een bocht afgesneden :)

Met mijn Hughes & Kettner Triamp mk2 heb ik veel moeilijkere momenten gekend vwb ligging in het geheel, en mijn ernst fliek set eigenlijk ook.
En dan noem ik de diezel herbert (die ik ondanks dat nog steeds gruwelijk gaaf vind) nog maar niet...

Ik kan me overigens voorstellen dat het een (sub)genre dingetje kan zijn. Ik vind metal leuk, maar ik ben traditioneel. Dus E stemming, Eb, of D, lager kom ik niet.
Ik kan me voorstellen dat als je in lage Ges speelt ofzoiets dat de spelregels wat anders worden.

Thiez
15 november 2019, 07:51
Iedereen heeft zo zijn ervaring, en dat mag, maar opzichte van kulstellingen en nietszeggende algemeenheden is het mij niet duidelijk waarom mijn ervaring dan minder zou tellen dan die van jou, want zo komt het nu over.

Mijn Dual Rectifier Roadster is de versterker die ik het meest gebruikt heb sinds ik deze gekocht heb, in 2010 of zo.
Nog nooit, in verschillende bandjes, heb ik met die amp problemen gehad om door de mix te komen, en ook van verschillende geluidsmensen complimenten gehad met de opmerking "niks meer aan doen".

Maar ik zal deze versterker binnenkort ter reparatie aanbieden, want blijkbaar is ie dus kapot.

Het is niet dat jouw ervaring minder is dan de mijne, sterker nog, zo te horen heb jij meer ervaring met de recto's dan ik. Echter was jij degene die stellig afschermde dat het niet aan de amp lag, suggererende dat het dus aan mij lag.
Maar zoals dat nou eenmaal gaat met muziek. Alles komt neer bij de persoon en zijn twee oortjes, en die zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Onze bassist loopt af en toe te koeren dat hij zichzelf niet hoort, terwijl de rest van de band alleen nog maar bass hoort. Zo vind ik koch amp, als ik hier zelf op speel stugge levenloze bakken. Terwijl als ik ze soms hoor in sommige bands, er echt wel mooie sounds in zitten.

Ik moet zeggen dat het de laatste tijd wat is afgezwakt, maar er was een tijd dat op ieder optreden wat je deed er wel een band stond met een recto. Dus ze zullen zeker niet verkeerd zijn, maar het is niet mijn smaak. No offense, ieder zijn ding, en uiteraard is het afhankelijk van je gehele signaalketen van gitaar tot PA.

D3nnis
15 november 2019, 08:13
Echter was jij degene die stellig afschermde dat het niet aan de amp lag, suggererende dat het dus aan mij lag.

Daar heb je zeker een punt.
Ik heb dat geenszins bedoeld als kritiek naar jou toe, excuus daarvoor.


Zo vind ik koch amp, als ik hier zelf op speel stugge levenloze bakken. Terwijl als ik ze soms hoor in sommige bands, er echt wel mooie sounds in zitten.

Herkenbaar, niet zo zeer met Koch, maar ik heb dat vaak met marshall, de typen die ik ken in ieder geval. Ik houd van het marshall geluid, maar als ik er zelf op speel kan ik er niks mee (weer hebben het hier dan over de dsl, tsl en jcm 900's....verder is het lang geleden dat ik een marshall gebruikt heb).
Misschien speel ik daarom graag op de mesa, dan klinkt het sowieso poep, wat ik ook doe :D

Brum
15 november 2019, 08:35
Dat stugge zit sowieso wel vaak in high end versterkers. Minder vergevingsgezind door minder compressie. Maar als je dat in de vingers krijgt, dan tover je wel een ontzettend tof geluid uit zo'n bak. Of een beetje smokkelen met een tubescreamer of zo.:roll: Ik heb totaal geen ervaring met Koch, maar ik kan me zo voorstellen dat dat bij Koch ook een beetje zo is. Die Marshalls, je noemt er nou ook een paar op hoor ey Dennis...:D Hoewel ik een DSL nog wel een aardige bak vind en een JCM900 Dual Reverb krijg ik ook nog wel een leuk geluid uit naar mijn smaak. De TSL ben ik geen fan van, vind ik ook niet een typisch Marshall geluid.

Het lijkt er op dat ik volgende week weer heel de meuk uit de oefenruimte thuis heb staan. Fotootje upcoming!

D3nnis
15 november 2019, 09:39
Die Marshalls, je noemt er nou ook een paar op hoor ey Dennis...:D Hoewel ik een DSL nog wel een aardige bak vind en een JCM900 Dual Reverb krijg ik ook nog wel een leuk geluid uit naar mijn smaak. De TSL ben ik geen fan van, vind ik ook niet een typisch Marshall geluid.


Klopt, wat ik ervan ken is niet tekenend voor alles dat een Marshall logo heeft.
TSL kon ik helemaal niks mee, die zag je destijds best veel. Die versterkers, samen met de JCM900 (SL-X) hebben er (in het kort) voor gezorgd dat ik toch wel een tijdje met een grote boog om marshall heen ben gaan lopen; je kende wat er in winkels, oefenruimtes en bij andere bandjes stond, en internet was lang niet zo aanwezig als nu.

Zelf heb ik in de tussentijd wel nog 3x een JMP-1 preamp gehad, en ook dat is haat/liefde. Klinkt goed bij een ander, en bij mij niet.

Een maatje van me heeft een door edwin thoen verbouwde jcm800, dat is wel een vette bak, en de JVM serie kan ik qua sound ook nog wel waarderen geloof ik (maar daar heb ik zelf niet veel speeluren op doorgebracht).

Wat is volgens jou een echte must om eens te proberen voor "het" Marshall geluid?

Brum
15 november 2019, 09:47
Het Marshall geluid, ik weet niet of dat bestaat. Een agressief mid hoog, dat is voor mij dan nog wel Marshall. JMP's, plexi's, JCM800, DSL, Vintage Modern, dat vind ik wel puike bakken. Maar je haalt er niet allemaal de ladingen gain uit als uit een rectifier en dat kan best wennen zijn. Zeker ook een ouwe plexi is bepaald niet vergevingsgezind. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daarin ook geen groot ervaringsdeskundige ben hoor. Er lopen hier jongens rond die daar een veel beter antwoord op kunnen geven.

Thiez
15 november 2019, 14:39
Marshalls kunnen lekker klinken. Het is inderdaad vooral het agressieve mid denk ik wat de marshallsound is. Samen met veel hoog.
Echter het nadeel met marshall vind ik dat bij hogere gain settings ze dreigen te gaan verzuipen in het laag. Een plexi heeft dat (met loadbox, zonder is hoog gain setting niet mogelijk haha) en JCM hetzelfde. En ze hebben vaak wel een beetje volume nodig, anders dreigt het hoog te overwinnen en worden ze schel.

Koch staat geloof ik nogal bekend als perfectionist. En dat hoor ik denk ik terug in zijn versterkers, beetje te hifi achtig. Te schone oversturing, geen rauwe rand eraan, etc. Maar goed, dat mis ik bij de duurdere jongens uit de engl stal ook, de SE en invader enzo allemaal wat compressed, schoon. Ik hou van een rauwe rand aan mijn drive sounds. En dat komt denk ik uit het hoogmid/hoog. Een ander bestempeld dat misschien weer als schel. Toch weer dat smaak dingetje haha.

telerocker
15 november 2019, 14:40
Een ouwe Plexi kan fantastisch klinken, maar is ook ongenadig eerlijk. Wat betreft Koch: ik heb een Multitone gehad. Mijn ervaring met die amp is dat er niet zoveel tone in zit en je er gain in moet draaien om een fatsoenlijk geluid te creëren. Het geluid is aan de platte kant, vond ik. M'n Diezel is precies het tegenovergestelde. Die zingt al met een klein beetje gain en heeft veel meer punch. Hij prikt ook goed door de mix en zo zijn we weer on topic. :)

Kim Wilson
15 november 2019, 16:19
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen op het podium staan en hoe het in de zaal klinkt.
Is het geluid in de zaal niet zo dat je de verschillende instrumenten niet uitelkaar kan houden, lijkt het mij dat het aan de geluidsman ligt en niet zozeer aan je amp.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je een zompig geluid hebt met bakken gain en weinig mids, kun je als geluidsman schuiven en draaien wat je wil, maar dat krijg je nooit gedefinieerd in de mix. Come shit in, come shit out.

Met door de mix prikken heb ik overigens geen enkel probleem, met een Vox en weinig gain. :D

NLF
16 november 2019, 10:28
Het Marshall geluid, ik weet niet of dat bestaat.

Motorhead, Saxon, AC/DC, (oude) Juda Priest, Schenker, Ace Frehley, Van Halen ... Je pikt het er zo uit hoor. Die sound krijg je niet uit een Vox of een Hiwatt (die klinken ook te gek, zeker ook als je ze overstuurt, maar wel wezenlijk anders) en al helemaal niet uit een silverface Fender (ook niet uit een Tweed, maar daarmee kom je nog best een eind, Ronnie Montrose bijvoorbeeld, en Ace Frehley gebruikte ook wel een Harvard in de studio etc). Het is vooral de plakkerige toon (de mids) die wat mij betreft kenmerkend is. Als je er meer moderne(re) metal mee wil spelen weet ik niet of het altijd geschikt/werkbaar is (volgens mij is een Dual Rectifier dan een veel betere optie, maar die muziek is mijn ding niet dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen). Voor mij is een Marshall een hele simpele amp waar je direct in in kunt pluggen, even een beetje aan de knoppen draaien en daarna hoef je niks meer te doen. Je kunt er pedalen voor gaan zetten, maar die Marshall sound hoor je er gewoon dwars doorheen. Als je je geluid uit een pedaal haalt zijn er in mijn ogen betere opties (bedoel nu niet een booster voor je solo's of zoiets). Wil je een channel switcher amp met fx loop enzo dan zijn er inderdaad wel Marshall modellen die dat kunnen maar op dat gebied zijn er ook heel veel andere mogelijkheden (en misschien betere, maar dat is mijn ding niet dus weet ik niks van).

Kim Wilson
16 november 2019, 11:18
Een one trick pony, maar wel één uit duizenden. Een Gibson op een Marshall is instant ouwe rock, dat haal je idd nergens anders uit.

D3nnis
16 november 2019, 11:24
Koch staat geloof ik nogal bekend als perfectionist. En dat hoor ik denk ik terug in zijn versterkers, beetje te hifi achtig. Te schone oversturing, geen rauwe rand eraan, etc. Maar goed, dat mis ik bij de duurdere jongens uit de engl stal ook, de SE en invader enzo allemaal wat compressed, schoon.

Dit had mijn Hughes & Kettner Triamp mk2 ook heel erg. Wat destijds de reden was dat ik hem kocht, en later een van de redenen dat ik hem weg deed.

Brum
16 november 2019, 11:27
Motorhead, Saxon, AC/DC, (oude) Juda Priest, Schenker, Ace Frehley, Van Halen ... Je pikt het er zo uit hoor. Die sound krijg je niet uit een Vox of een Hiwatt (die klinken ook te gek, zeker ook als je ze overstuurt, maar wel wezenlijk anders) en al helemaal niet uit een silverface Fender (ook niet uit een Tweed, maar daarmee kom je nog best een eind, Ronnie Montrose bijvoorbeeld, en Ace Frehley gebruikte ook wel een Harvard in de studio etc). Het is vooral de plakkerige toon (de mids) die wat mij betreft kenmerkend is. Als je er meer moderne(re) metal mee wil spelen weet ik niet of het altijd geschikt/werkbaar is (volgens mij is een Dual Rectifier dan een veel betere optie, maar die muziek is mijn ding niet dus ik kan daar niks zinnigs over zeggen). Voor mij is een Marshall een hele simpele amp waar je direct in in kunt pluggen, even een beetje aan de knoppen draaien en daarna hoef je niks meer te doen. Je kunt er pedalen voor gaan zetten, maar die Marshall sound hoor je er gewoon dwars doorheen. Als je je geluid uit een pedaal haalt zijn er in mijn ogen betere opties (bedoel nu niet een booster voor je solo's of zoiets). Wil je een channel switcher amp met fx loop enzo dan zijn er inderdaad wel Marshall modellen die dat kunnen maar op dat gebied zijn er ook heel veel andere mogelijkheden (en misschien betere, maar dat is mijn ding niet dus weet ik niks van).

Ja ey, dat was waarom ik er ook wat achteraan zei, pipo.;) Bedoelde meer te zeggen dat de ene Marshall de andere niet is en je daarom niet kunt spreken van het Marshall geluid. Ze hebben wel vrijwel allemaal één ding en dat is een vrij agressief mid-hoog. Dat zei ik ook, maar dat citeer je niet.;)

Over Van Halen, daar las ik laatst een mooie anekdote over van een studiotechneut die hem in z'n Marshall tijd heeft opgenomen. Kwam er op neer dat het geluid van Van Halen eigenlijk heel erg dun en schel was en dat die dikke brown sound door allerlei trucjes in de studio is gekomen. Geen idee of dat waar is natuurlijk en ook ik ben fan van z'n oude Marshall geluid. 1984 is voor mij het ultieme Van Halen geluid wat dat betreft. Alles op de 5150 doet mij eigenlijk helemaal niks. Zal ook door Sammy Hagar komen, heeft niet mijn voorkeur.

maxdb
17 november 2019, 22:21
Geen echte stack natuurlijk, maar klinkt er niet minder om:

https://i.ibb.co/2PyzX7W/family1.jpg (https://ibb.co/tc40yMQ)

Overigens gebruik in de oefenruimte een 4x12 Marshall cab met de head versie van de VHT, en naar optredens neem ik meestal mijn oude Marshall 4x10 mee, die is goed te tillen en prikt prima door de mix.

Brum
25 november 2019, 16:14
Het baasje staat weer thuis voor een soort van sabbatical:

https://i.ibb.co/2FLNWFW/Splawn.jpg

De Randall XL cab is nog steeds zo ongeveer m'n beste aankoop en heb ik heel veel geluk mee gehad dat ze bij de winkel waar ik 'm heb gekocht heb, totaal de waarde niet wisten. Ik heb 'm dan ook voor een kwart van de prijs, nieuw. In Nederland zie je ze eigenlijk niet, ik denk ook niet dat ze ergens verkocht werden destijds hier in Nederland. Ik denk dat dit een faillissementskoop was of zo, ineens hadden ze de wereld aan Randall in de zaak staan. Kwam met vier V30's, maar ik heb de bovenste twee vervangen met Greenbacks. Een beetje gekeken naar de Bogner Helios cabs en de Friedman cabs. Werkt prima. Een beetje het 'woody' van de Greenbacks bovenin en de punch van de V30's onderin, plus dat V30's recht op je oren best schel kunnen worden, waar ik nu geen last meer van heb.

De Splawn was een Pro Mod met KT88's, maar is omgebouwd naar een Quickrod met KT77's, die ik verkies boven EL34's. Nou ja, omgebouwd... Was één weerstandje, van de rest is een Pro Mod identiek aan een Quickrod. Is dan ook van 120 watt naar 100 watt gegaan. Niet dat je dat merkt, want dat ding gaat knoeperhard, niet normaal.

En nee, ik ben nog steeds geen fotograaf. Wellicht dat ze daarom bij een vorige foto bij Tinypic dachten dat ze de foto maar beter konden verwijderen.

MarkS
26 februari 2022, 14:39
Meer een "post je gear" foto, maar ik kon dat topic niet terug vinden. Origin 20 head met 1965A cab , 4x10 G10L-35.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/274752716_635904890849234_1254470557889600480_n.jp g?_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=e3f864&_nc_ohc=Fe3UL5yVxpIAX-xz_2J&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT8l0PxpgwIJjdYeVHbXyfmB8l2ekNkDzKYcR9CqetP7 Bw&oe=621FDC8C

D3nnis
26 februari 2022, 18:51
Vette flying V!

Rinze
26 februari 2022, 19:35
Vette flying V!Dat zat ik ook al naar te kijken. Wat voor een is het?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

MarkS
26 februari 2022, 20:37
Dat zat ik ook al naar te kijken. Wat voor een is het? Ep

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Epiphone ‘57 Limited Edition Flying V “Guitar of The Month” en naar ik meen eind 2005 of begin 2006.
Unsung Korea.
Onofficieel ook Schenker V of Harlequin genoemd.
Echt dikke boomstam neck, alder(!) body.
Pups vervangen door Seymour Duncan SH-4 en SH-2N.
Brakke electronica vervangen.
Gibson trussrod cover.
Pickguard is origineel geheel wit maar nu dus ook B/W.

Ik denk nog na over een Duesenberg Les Trem.

En idd, ook wat mij betreft de allermooiste V.