PDA

View Full Version : "stacking" van OD/Dist./Fuzz



jpb
25 oktober 2005, 13:05
Ik ben niet zo'n stacker, maar veel muzikanten spelen met de fuzz eerst, dan med. gain OD en dan light gain OD/Clean Boost, dus van zwaar naar licht.
Bij mij klinkt het net andersom het beste Timmy > Blues Devil > Soul-Bender.
Hoe doen jullie het?? :o Nog een bepaalde volgorde?? Tips etc. ????

jpb
25 oktober 2005, 13:07
Ik ben niet zo'n stacker, .............
Dat komt allemaal door die Timmy, die stackt zo lekker :)

Quink
25 oktober 2005, 13:10
Ik ben niet zo'n stacker, .............
Dat komt allemaal door die Timmy, die stackt zo lekker :)

:o Ben je nou tegen jezelf aan het praten?? :o






:razz:

jpb
25 oktober 2005, 13:15
Ik ben niet zo'n stacker, .............
Dat komt allemaal door die Timmy, die stackt zo lekker :)

:o Ben je nou tegen jezelf aan het praten?? :o






:razz:
Kan nog wel eens nuttig zijn, vooral als je goeie dingen te vertellen hebt :-?
Maar nu On-Topic!!

Antal
25 oktober 2005, 13:28
Hoe doen jullie het?? :o Nog een bepaalde volgorde?? Tips etc. ????

Fuzz>>>OD>>>Clean boost

Zo doe ik het. Maar het ligt er ook een beetje aan. Ik speel ook vaak met alleen m'n fuzz. Werkt ook prima :wink:

Quink
25 oktober 2005, 14:00
Maar nu On-Topic!!

Nou vooruit dan. :wink: Ik heb eerst de (Ge) Fuzz, dan de OD. Als ik de OD eerst zet krijg ik meer gain (wat van mij niet hoeft), maar het geluid wordt een stuk scheller (wat zeeeker niet hoeft).

jero
25 oktober 2005, 14:24
Bij mij Tim--> BJF BBOD --> BJF PPF --> BTMB Tribooster

Werken ieder afzonderlijk erg goed, maar mijn favoriete stacks zijn Tim --> PPF en BBOD --> PPF. Alles combineert uitstekend met de Tribooster, maar die gebruik ik uitsluitend voor lead (clean) boost.

Lucluc
25 oktober 2005, 16:00
Hoe doen jullie het?? :o

Ik heb altijd eerst een overdrive, dan een fuzz en een cleanboost helemaal aan het eind van de keten. In bepaalde nummers staat de overdrive al aan en als ik dan de fuzz inschakel, dan wordt het geluid wel iets scheller, maar dat neem ik maar voor lief. Andersom, dus overdrive NA de fuzz, geeft een dof gecompimeerd resultaat.

Ik geef toe dan een cleanboost VOOR een overdrive of fuzz ook een bruikbaar resultaat kan geven, als je meer drive wilt bijvoorbeeld, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de cleanboost NA overdrive en fuzz.

fullorder
25 oktober 2005, 18:02
stelletje stackers zijn jullie :D

Mitch
25 oktober 2005, 18:36
Ook hier is het weer zéér afhankelijk van de combinaties....
Vuistregel: hoe 'cleaner' je drive/boosts, hoe makkelijker ze te stapelen zijn.
Mijn drive staat bijvoorbeeld achter mijn fuzz (the lovely Big Tone setup 8-) ) en die combineren prima samen. Mijn Tone Press (gebruik ik hoofdzakelijk als boost) staat daar weer vóór, maar ik heb er ook nog twee boosts achter staan. Kan allemaal.
Maar ik heb dus cleane boosts en een zeer transparante, medium gain overdrive en een germanium FF-based fuzz.
De Tonebender, die Droffie nu had, was in mijn setup weer niet goed te stapelen, maar klonk afzonderlijk prima. Sinds ik meer aan het stapelen ben, ben ik dit wel meer gaan waarderen en doe ik niet anders meer.

Kleine demo zondag ? :wink:

Lucluc
25 oktober 2005, 19:34
Kleine demo zondag ? :wink:

zondag :???:

dano
25 oktober 2005, 19:35
mmm wat zouden jullie doen met:

booster
ts9
marshall jackhammer (odstand)

ik heb het nu als hierboven maar dacht eraan om mn boost ook wat naar achter te zetten. Ideeen?

Mitch
25 oktober 2005, 20:07
Kleine demo zondag ? :wink:
zondag :???:

Pedalendag ?

jpb
25 oktober 2005, 21:02
Dus samenvattend tot nu toe:
Sommigen gebruiken high voor low (Antal; Quink)
Sommigen low voor high (Jero; lucluc).
Wat lucluc zegt heb ik ook. OD na fuzz geeft een te gecomprimeerd geluid, waarbij het karakter van de fuzz verdwijnt. Felheid bij OD > fuzz heb ik ook, maar dat is bij de timmy goed in te regelen. Bij Quink blijkbaar minder goed dud id fuzz na OD minder aantrekkelijk. Nog iets anders is dat Soul-Bender > Timmy vreslijk veel ruis geeft en dat wil ik niet.
Voor Blues Devil > timmy lijkt het erop dat ik weer hetzelfde heb als bij lucluc: Teveel compressie en timmy is moeilijk inte stellen om dat weg te krijgen. Timmy in Blues Devil is veel beter, maar ook hier veel feller, wat (ook weer) met de timmy goed in te stellen is.
NB, ik gebruik de timmy als licht tot medium crunch. Wanneer ik hem als Clean Boost zou gebruiken zou 'ie achteraan de keten ook goed tot z'n recht kunnen komen. Daar gebruik ik nu de Fat-Boost voor (helemaal als laatste) en dat werkt erg goed.
Mischien is de SHO het enige CB pedaal dat als eerste in de keten goed werkt????
Conclusie: Ik hou het op Timmy (lichte/med. OD stand) > blues devil > Soulbender > fat-boost. Positie van BD en SB maakt hierbij niet uit, ik gebruik ze nooirt samen (te veel gecomprimeerde mid-hump=lelijk).

Begrijpt u het nog????

Jero, vertel eens wat over jouw TIM. Bevalt 'ie nog?

Mitch
25 oktober 2005, 23:33
Een belangrijke truuk is een echte clean boost (mosFET) tussen je Fuzz en OD. D e mosFET buffert dan in feite tussen beide, wat beter klinkt. Dan krijg je niet dat gecomprimeerde.
Al vind ik zelf ook dat een Tonebender kloon niet goed te stapelen is....

Anyhow: nog een paar nachtjes slapen, kun je het uitproberen Hans ! 8-)

Lucluc
26 oktober 2005, 12:26
Pedalendag ?

OK

jero
26 oktober 2005, 21:55
Vuistregel: hoe 'cleaner' je drive/boosts, hoe makkelijker ze te stapelen zijn.

dat sowieso


Daar gebruik ik nu de Fat-Boost voor (helemaal als laatste) en dat werkt erg goed.
Mischien is de SHO het enige CB pedaal dat als eerste in de keten goed werkt????

ik vind de fatboost en de tribooster ook uitstekend als CB als eerste in de keten, het effect van de boost is dan alleen wat anders. Ik heb zelf graag voor de drive/fuzz pedalen een boost waarvan ik afzonderlijk gain en volume kan instellen (liefst ook nog tone), zodat ik zelf kan bepalen hoeveel gain hij moet toevoegen zonder dat er een enorme volumeboost mee gepaard gaat. Zo kun je die boost gebruiken als boost voor je drive/fuzz en afzonderlijk als lichte crunch. Achter drive en fuzz wil ik alleen nog volume toevoegen, en wil juist dat dit zo clean mogelijk gebeurt, zodat de boost ook als echte clean boost voor mijn cleane sound gebruikt kan worden, zonder toevoeging van een randje.

samengevat bij mij dus de volgende combinaties:

tim: lichte crunch (*)
tim + tim boost: toevoeging volume en gain, nog steeds vrij licht
bbod: stevige drive (*)
tim + bbod: stevigere drive, geen volumeboost (*)
ppf: germ-achtige fuzz (*)
tim+ ppf: stevige fuzz, geen volumeboost (*)
bbod + ppf: silicon achtige fuzz, wel volumeboost

(*) bij deze combinaties gebruik ik de btmb als leadboost, de overige combi's hebben al voldoende volume boost van zichzelf.

dolle pret dus op het podium :)



Jero, vertel eens wat over jouw TIM. Bevalt 'ie nog?

Ben er nog steeds erg content mee. De Tim en de Red Snapper zijn de enige pedalen die ik ken die je zo kunt afstellen dat je gaat twijfelen of ze in- of uitgeschakeld zijn. De kracht ligt wel met name bij gain lager dan 1 uur en zijn kwaliteit komt er op huiskamervolume nog niet echt uit (tikkie harsh). Op hoger volume is ie super daarentegen.

Ik heb hem nog nooit naast een Timmy gehoord. Begrijp dat de Timmy wat meer gain en compressie heeft?


(pfff...)

amon
26 oktober 2005, 22:28
ik heb geen clean boost, maar de fuzz staat iig wel vooraan in de keten en daarna volgt de Alberta.

Uchison
26 oktober 2005, 23:53
Leuke topic. Ik kan me er ook aan toevoegen. Ik ben een stapelfreak :D
Bij mij is het van 'licht' naar heavy en terug...hmmm..ik weet eigenlijk niet waarom..of wel..volgens mij wel, maar dan weer... :-?
Dit is de volgorde:
git - Java Boost - Fulldrive 2 - OCD - Fat Boost - amp.
Zo heb ik verschillende combi's. De Java geeft de OCD waanzinnig op de flikker. Van rhythmn sound naar solo sound met 1 trap. Daarnaast kan ik ook altijd kiezen om met de Fat Boost mijn crunch harder te maken..opties te over. Had ik meer opties :???: emmmmmm, tja kijk maar :razz:

jpb
27 oktober 2005, 00:18
Inderdaad, Tim/Timmy in de lichte crunch en stacken naar behoefte met pedalen NA de T/T; werkt bij mij ook het beste. De lichte crunch van d Timmy is zo goed, dat je niet de behoefte hebt om de drive verder open te draaien. Dat heb ik bij veel andere OD's wel.

Mooie setup heb je; met kleine stapjes looooos gaan; subtiel hoor!

Goed om te horen dat de T/T op hoger volume intact blijft. Tot nu toe was de fat-boost de enige die overeind blijft bij hoge amp-vols.
"Tikkie harsh" heb ik nog niet gehoord; maar sinds ik Philips ECC83 in V2 en Mullard als fase-draaier heb ingeprikt is de harshness volledig onder controle bij de tremolux.

Timmy heeft 2x zoveel drive als de Tim; echter de boost functie geeft uiteindelijk meer gain dan de Timmy. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik weet niet waar je hebt gehoord dat de compressie groter is bij de Timmy, maar als er al een OD is zonder compressie dan is het de Timmy (tenzij je de dipswitches aanzet). Op de Amerikaanse boards heb ik nooit iets gelezen over compressie verschillen. Ik denk dat het er niet is.

jpb
27 oktober 2005, 00:29
Leuke topic. Ik kan me er ook aan toevoegen. Ik ben een stapelfreak :D
Bij mij is het van 'licht' naar heavy en terug...hmmm..ik weet eigenlijk niet waarom..of wel..volgens mij wel, maar dan weer... :-?
Dit is de volgorde:
git - Java Boost - Fulldrive 2 - OCD - Fat Boost - amp.
Zo heb ik verschillende combi's. De Java geeft de OCD waanzinnig op de flikker. Van rhythmn sound naar solo sound met 1 trap. Daarnaast kan ik ook altijd kiezen om met de Fat Boost mijn crunch harder te maken..opties te over. Had ik meer opties :???: emmmmmm, tja kijk maar :razz:
Gaat dus ook van low > high bij jou. Met een CB vooraan en/of achteraan. That's it... Vreemde is, dat het bij de jongens op Musictoyz en The Gear Page vaak net andersom is :???: Zitten toch wel een hoop lui met goeie oren bij.....

Die OCD lijkt me wel een goeie. De samples op Fuller's site (strat in een Super Reverb) zijn geweldig. Mooie vette crunch zonder mid-hump. Ik ruik GAS.... :o