PDA

View Full Version : Vox AC50 reparatie



MatthijsBlom
25 oktober 2005, 01:20
Hallo allemaal,

Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen dat er bijzonder weinig informatie over de Vox AC50 te vinden is.
Er zijn een paar dingen die ik over mijn AC50 zou willen weten.
O.a. de daterig. Het serienummer is 5638. Kan iemand me vertellen uit welk jaar deze Vox is? Ik zou ook graag willen weten welke versie het precies is. Er zijn meerdere versies die wel Mk1, Mk2 enz enz genoemd worden. Ook wel aangeduid als: "Vox AC50/2"

Waarom wil ik dit allemaal weten:
Mijn AC50 is kapot gegaan. De bas toonregeling van het "normal" channel werkt niet meer goed. En daarnaast is de bas van het normal channel ineens erg afgenomen....er komt bijna geen bas meer uit!!
Het brilliance kanaal werkt nog zoals het hoort.
Buizen zijn overigens al vervangen...daar ligt het niet aan.

Ik verwacht dat een condensator kapot is.

Nu wil ik die condensators gaan vervangen, maar ik weet dus niet precies welke versie AC50 ik heb. En zo kom ik in de moeilijkheden met het zoeken naar het juiste schema.

Kan iemand me misschien helpen?


Alvast hartelijk bedankt daarvoor.

mayniac
25 oktober 2005, 10:38
Recappen?

In het geval dat dat je probleem niet oplost, is het toch altijd een goed idee om dat bij zo'n oude versterker eens te doen.

MatthijsBlom
25 oktober 2005, 11:55
Alle condensators vervangen was inderdaad een idee dat in me opkwam.

Als ik dan toch bezig ben, dan maar gelijk alle condensators vervangen. Het zijn er tenslotte maar een stuk of 25. Dus dat valt mee.

Het probleem waar ik mee zit is dat ik moeite heb om erachter te komen welke condensators erin moeten.
Ik heb enkele bouwtekeningen van de AC50. Daarop staat dat het electroliet condensators zijn. Maar de waarde is nog vaag. Die zijn niet op alle bouwtekeningen hetzelfde. En ik weet niet welke bouwtekening nu precies bij mijn AC50 hoort. (mk1, mk2, mk3 of mk4)

Weet iemand mij te vertellen om wat voor AC50 het precies gaat als er het serienummer 5638 op staat?

mayniac
25 oktober 2005, 13:24
Als ik dan toch bezig ben, dan maar gelijk alle condensators vervangen. Het zijn er tenslotte maar een stuk of 25. Dus dat valt mee.

Je hoeft ze niet allemaal te vervangen, alleen maar de elektrolytische.


Het probleem waar ik mee zit is dat ik moeite heb om erachter te komen welke condensators erin moeten.
Ik heb enkele bouwtekeningen van de AC50. Daarop staat dat het electroliet condensators zijn.

Dat zou toch geen probleem moeten zijn? Als je de versterker open maakt kun je de waardes toch van de oude condensatoren aflezen?

MatthijsBlom
25 oktober 2005, 18:45
Hoe kan ik die electrolytische condensators herkennen?

Zien die er hetzelfde uit als Elco's?


In ieder geval bedankt voor de reactie.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 18:48
Hoe kan ik die electrolytische condensators herkennen?

Zien die er hetzelfde uit als Elco's?

geniaal :)

H.Manback
25 oktober 2005, 18:57
Elcos zijn electrolytische condensatoren

mayniac
25 oktober 2005, 19:30
Hoe kan ik die electrolytische condensators herkennen?

Zien die er hetzelfde uit als Elco's?


Dat is inderdaad hetzelfde. :P

Ga er maar van uit dat als er plussen en/of minnen opstaan, het om een elco gaat (tantaal condensatoren zul je hoogstwaarschijnlijk niet aantreffen). De waarde van een elco in een gitaarversterker zal over het algemeen tussen de 1uF en 250uF liggen.

Ff wat plaatjes ter verduidelijking:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/2/2e/Elektrolytkondensatorer.jpg
http://www.sotainstruments.com/images/caps.jpg
http://www.diystompboxes.com/pedals/Caps.jpg

Denk wel om je eigen veiligheid als je in je versterker gaat zitten roeren. Voedingselco's kunnen dodelijke spanningen vasthouden, ook al staat de versterker uit!!!!!

nicoverduin
25 oktober 2005, 21:16
Gezien het soort vragen zou ik er vanaf blijven en het laten doen. Krijg de indruk dat hier iemand niet wordt gehinderd door kennis :-D :-D Maar wat je wilt :-D :-D :-D :-D :-D

MatthijsBlom
5 november 2005, 16:18
Hey mensen...

Bedankt voor alle info.
Het probleem is inmiddels opgelost.
Ik heb alle Elco's vervangen behalve die in de voeding.
Gelijk maar ff de voorversterker buisjes vervangen. (die had ik nog liggen)

Het dingetje knort weer als vanouds :).


(Jammer dat ik nuet bij de pedalendag kon zijn zeg....net ff wat gelezen en gekeken in de thread. Volgende keer probeer ik er toch wel bij te zijn)...