PDA

View Full Version : Phantom power en MIDI



forceps
24 oktober 2005, 22:41
Hallo allemaal,

na wat reseach te hebben gedaan op het forum hier, en wat zoeken op internet is het me zojuist gelukt om mijn MIDI footcontroller aan te sturen via phantom!
Afgelopen zaterdag een soldeerbout en wat MIDI- en adapterbusjes gekocht en aan de slag! Aangezien ik weer met een rack wil gaan werken, is het wenselijk om zoveel mogelijk gear daarin te houden en zo weinig mogelijk erbuiten, vooral adapters.... dus een uurtje solderen en zie hier het resultaat:

http://members.home.nl/jwholterman/midi1-1.JPG
http://members.home.nl/jwholterman/midi2-2.JPG
http://members.home.nl/jwholterman/midi3-3.JPG

Na heb ik dus de adapter in het rack met de rest van de spullen en op de vloer alleen nog mijn footcontroller!! Volgende stap is om via de MIDI out mijn volume en wahpedaal van stroom te voorzien, moet kunnen volgende de manual van de MIDI footcontroller... to be continued!

Johannes
25 oktober 2005, 00:49
Ik heb vorige week PRECIES hetzelfde gemaakt!!!! :o :-D
Wel kwam ik erachter dat er maar 3 draadjes in mn midikabel zaten, dus binnenkort even een 5 aderige kabel aanschaffen.

Ziet er trouwens netjes uit. :)

skanky
25 oktober 2005, 11:10
MIDI heeft maar 3 kabeltjes. De 5 polige DIN-plug slaat nergens op. Je zou MIDI ook via een gebalanceerde jack kunnen sturen. :)

vinni
25 oktober 2005, 12:13
MIDI heeft maar 3 kabeltjes. De 5 polige DIN-plug slaat nergens op. Je zou MIDI ook via een gebalanceerde jack kunnen sturen. :)

Hoho!

Even een stukje historie........
In de midispecs 1.0 (1983?) staan ook de hardware specs.
Voor de midikabel geldt dat dit een active-5 pin moet zijn.
Dus 5 aders. Uit kostenoverweging zijn er een aantal fabrikanten die
kabels op de markt brengen met drie aders. Niet conform de standaard dus....

Vinni

vester86
25 oktober 2005, 12:29
waarom staan er 5 aders in de specs als er maar 3 van gebruikt worden??

ik weet wel dat er in de lichttechniek ook met 5 polige midi word gewerkt...

LordRiffenstein
25 oktober 2005, 12:32
Forceps, ziet er erg netjes uit!!

vdgraaf
25 oktober 2005, 13:41
Volgende stap is om via de MIDI out mijn volume en wahpedaal van stroom te voorzien, moet kunnen volgende de manual van de MIDI footcontroller... to be continued!

Ziet er goed en erg netjes uit! Heb ook wel eens het plan gehad zo iets te doen. Alleen hoeft dat nu niet omdat mijn switcher/looper 9V via de buitenste midi pinnetjes meestuurt (5 aderig). Mijn footcontroller, FC200, ondersteunt geen phantom via midi dus wat ik gedaan heb is aan het FC-eind van mijn kabel in de midistekker een stukje daisy-chain aan de buitenste pinnetjes gesoldeerd. Daar zit een mooi 'boss' stekkertje aan gegoten dat ik in mijn FC200 zijn stroom-jackje kan prikken, en klaar is klara! Ik kan er ook nog een daisy chaintje aanprikken natuurlijk voor mijn Wah of andere trapdoosjes, maar ik gebruik alleen een Wah en die is erg zuinig met zijn batterij.

Als je midicontroller geen spanning doorgeeft van de IN naar de OUT, dan is bovenstaande misschien ook nog wel een leuke truc!

grtn, Jan Anton

vinni
25 oktober 2005, 14:15
waarom staan er 5 aders in de specs als er maar 3 van gebruikt worden??

ik weet wel dat er in de lichttechniek ook met 5 polige midi word gewerkt...

Nou waarschijnlijk bedoelje DMX (ook wel DMX-512)
Maar dit heeft niets met midi te maken.


Vinni

forceps
25 oktober 2005, 17:55
Het had nog wat gelikter kunnen zijn, het doosje dat achter de blindplaat zit, was net te groot, dus er zit maar een half dekseltje op ;)

Maar op zich is het natuurlijk een prima oplossing zo... in dezelfde blindplaat zitten de inputs voor de POD XT en de Digitech Spacestation dus ik heb nu 1 blindplaatje waar alle aansluitingen vanuit het pedalenbord naar het rack zitten. Vanavond ga ik dat gedeelte afmaken en dan eens een manier bedenken hoe ik de POD en de spacestation in het rack bevestig... Tevens wil ik deze week dan de benodigde componenten halen om mijn volume- en wahpedaal aan te sluiten via de uitgaande phantompower van de footcontroller :D

Ronaldd
25 oktober 2005, 19:22
Ziet er goed en erg netjes uit! Heb ook wel eens het plan gehad zo iets te doen. Alleen hoeft dat nu niet omdat mijn switcher/looper 9V via de buitenste midi pinnetjes meestuurt (5 aderig). Mijn footcontroller, FC200, ondersteunt geen phantom via midi dus wat ik gedaan heb is aan het FC-eind van mijn kabel in de midistekker een stukje daisy-chain aan de buitenste pinnetjes gesoldeerd. Daar zit een mooi 'boss' stekkertje aan gegoten dat ik in mijn FC200 zijn stroom-jackje kan prikken, en klaar is klara! Ik kan er ook nog een daisy chaintje aanprikken natuurlijk voor mijn Wah of andere trapdoosjes, maar ik gebruik alleen een Wah en die is erg zuinig met zijn batterij.
grtn, Jan Anton

Dit is idd een mooi idee! Zie er ook wel wat in! Zelf heb ik ook een fc200. Ik wil die graag ook van stroom voorzien via de midi kabel. Jij hebt het over “phantom”, dat betekend dus dat een aparaat stroom kan ontvangen via midi? En dat kan de FC200 dus niet :-? ??
Hoe heb jij dat dan gedaan? Je midi looper geeft dus stroom via de buitenste twee pinnetjes van de 5 adrige midi kabel (die worden normaal gesproken dus niet gebruikt voor midi? Oftewel, die worden als er geen stroom door gaat geheel niet gebruikt?) en dan, hoe heb je aan het eind van de midi kabel een boss stekkertje aan kunnen solderen? En op zo’n manier dat de midi stekker wel normaal in de fc200 past??

PS. Ik heb de fc200 ff open geschroeft, in de hoop dat het mogelijk was om aan de midi ingang stekker die in de fc200 bevestigd zit, de twee batterij draadjes aan de buitenste pinnetjes te kunnen solderen, maar de midi ingang stekker zit op een print plaat, dus dat zou nog heel wat tijd kosten omdat voor elkaar te krijgen.. dus nieuwe stekker in de fc 200 plaatsen en de middelste drie pinnetjes met draadjes aan de prinplaat verbinden.. Dat zou trouwens toch wel mogelijk moeten wezen of is dat midi technisch niet mogelijk??


en op de vloer alleen nog mijn footcontroller!! Volgende stap is om via de MIDI out mijn volume en wahpedaal van stroom te voorzien
Haha, maar je hou natuurlijk altijd je gitaar snoertje van de Wah naar de Versterker cq fx. :-D :razz:
Btw, wat je gemaakt hebt, ziet er idd erg netjes uit, m'n complimenten..

forceps
25 oktober 2005, 19:41
Als je precies zo'n kastje maakt als ik gefixed heb, kun je dat gebruiken voor je FC200! Je plaatst een MIDI kabel tussen je effectapparaat of preamp of whatever en het kastje en aan de andere kant plug je een MIDI kabel naar de footcontroller en je hebt een adapterkabeltje nodig voor tussen het kastje en de adapterinput van je footcontroller. Moet je dus alleen effe kijken dat je in het kastje de kabeltjes goed aansluit zodat je geen polariteitsproblemen krijgt :wink:

Ronaldd
25 oktober 2005, 19:49
Hoe je stroom krijg vanaf je fx of preamp enz snap ik wel. Gewoon van preamp naar zefgemaakt kastje, vanaf daar komen midi en stroom (9V) bij elkaar. dan gaat de midi kabel van het zelfgemaakte kastje naar de fc200.

Maar je kom met je kabel aan bij je fc200. Dat is dus een midi kabel met midi en 9V. vdgraaf zei dat de fc200 geen voltage ondersteunt vanaf midi kabel. Dus hij had iets verzonnen om je midi kabel aftetappen weer naar twee stekkertjes, dus midi en een boss stekkertje. Maar ik had niet het idee dat hij daar ook een zelfgemaakt kastje had geplaatst waar hij de midi kabel splitst. Want we willen immer op het podium zo min mogelijk troep.. Of had hij een groter bord op de grond leggen met daarom oa een fc200 geplaatst??

vdgraaf
25 oktober 2005, 20:07
Maar je kom met je kabel aan bij je fc200. Dat is dus een midi kabel met midi en 9V. vdgraaf zei dat de fc200 geen voltage ondersteunt vanaf midi kabel. Dus hij had iets verzonnen om je midi kabel aftetappen weer naar twee stekkertjes, dus midi en een boss stekkertje. Maar ik had niet het idee dat hij daar ook een zelfgemaakt kastje had geplaatst waar hij de midi kabel splitst. Want we willen immer op het podium zo min mogelijk troep.. Of had hij een groter bord op de grond leggen met daarom oa een fc200 geplaatst??

Ola!

Ik heb ook eerst mijn FC200 opengeschroevd en half uit elkaar gehaald, maar daar was niks mee te beginnen. Zit allemaal met hele kleine rotpuntjes op printplaten gesoldeerd.

Inderdaad, mijn switcher/looper zorgt voor de stroom op de niet gebruikte midi pinnetjes. Dan loopt het door de kabel naar de FC200. De 5 aderige kebels hebben meestal stekkers die je uit elkaar kunt halen, dat heb ik ook gedaan. Schroef hem open en schuif hem over de kabel. Vervolgens heb ik een eindje van een daisychain afgeknipt (zo'n verdeel en verlengkabeltje om meerdere pedaaltjes te voeden vanuit 1 voeding) en die tussen de midistekker omhulling en de kabel in geprutst zodat ik de adertjes aan de buitenste pinnetjes kon solderen. Nadat ik het even getest had, heb ik ze weer losgesoldeerd en omgedraaid... (nadeel van gelijkstroom... de plus willen ze meestal bij de plus hebben :oops: ) Vervolgens kon ik de omhulling van de midistekker weer richting het uiteinde schuiven en vast schroeven. Dan hou je dus een gewone midistekker over die ook nog voeding op de buitenste pinnetjes geeft (ik heb ook nog een Tech21 Midi-mouse als backup pedaal, die lust wel voeding uit de midistekker) en waar tussen de stekkermantel en de kabel een eindje daisy-chain steekt met een boss plugje aan het eind!

Ik hoop dat jullie het zo snappen, beetje lang verhaal geworden. Ik zal proberen er een fototje van te posten. Dit werkt natuurlijk ook prima met de oplossing zoals hierboven staat die forceps gemaakt heeft.

grtn, Jan Anton

Ronaldd
25 oktober 2005, 20:20
Volkomen duidelijk!!!!

Dus een mooie oplossing is in het rack de manier van Forceps. En bij de fc200 de manier van Vdgaaf..
Is het altijd zo dat bij midi kabel die bij gitaar apparatuur gebuikt word altijd die buitenste pinnetjes niet gebruikt worden en voor stroom gebruikt kunnen

vdgraaf
25 oktober 2005, 20:34
Volkomen duidelijk!!!!

Dus een mooie oplossing is in het rack de manier van Forceps. En bij de fc200 de manier van Vdgaaf..
Is het altijd zo dat bij midi kabel die bij gitaar apparatuur gebuikt word altijd die buitenste pinnetjes niet gebruikt worden en voor stroom gebruikt kunnen

Mooi!

Sterker nog, de meeste midi-kabels die je in de winkel koopt, voor gitaar of andere gear, hebben maar drie adertjes. Zeker de kortere. Je moet er echt op letten dat ze 5 aderig zijn.

Rocktron apparaten kun je trouwens voeden via een 7 aderige midi-kabel. Alleen gebruiken die weer 9V AC en geen 9V DC. Theoretisch zou je dus een 7 aderige rocktron kabel kunnen nemen, die via een rocktron apparaat op pin 6 en 7 9V AC stuurt naar bijvoorbeeld je Midi-mate, en dan via de 1 en 3 pool (ik dacht dat dat de buitenste waren van een standaard midi-kabel) 9V DC kunnen sturen naar je Boss-compatible spul.. of zo iets..
:-?

forceps
25 oktober 2005, 20:39
vdgraaf, jij bedoelt dus zoiets:

http://www.rocktron.com/store/cable-5-7pin.jpg

Als je dat een beetje netjes afgewerkt krijgt, is dat nog compacter dan een doosje met wat MIDI- en adapterbusjes, goed bezig!
Ik heb zojuist de jackbussen in de blindplaat geschroefd, dus die is in principe ook klaar. Alleen nog de vrij gaten afdekken met iets, zijn volgens mij wel afdekplaatjes voor te krijgen. Ik heb momenteel trouwens alles met schroefjes geborgd, maar volgens mij moet het met een popnageltang die je wel eens in de knakenbak bij de doe-het-zelver ziet liggen nog veel beter en mooier kunnen... iemand daar toevallig ervaring mee?

vdgraaf
25 oktober 2005, 21:34
vdgraaf, jij bedoelt dus zoiets:


Als je dat een beetje netjes afgewerkt krijgt, is dat nog compacter dan een doosje met wat MIDI- en adapterbusjes, goed bezig!

Yep, maar dan i.p.v. een vrouwtje, een mannetje aan het eind. Deze is bedoeld om juist een stroom op de 6 en 7 van de kabel te zetten.



.... maar volgens mij moet het met een popnageltang die je wel eens in de knakenbak bij de doe-het-zelver ziet liggen nog veel beter en mooier kunnen... iemand daar toevallig ervaring mee?

Neem vooral niet zo'n ding uit de knaken bak, dat is echt weggegooid geld! Ik heb er ook twee liggen...

Waar heb je trouwens dat doosje waarin je alles hebt ingebouwd vandaan?

forceps
25 oktober 2005, 21:56
Hmm, dan toch maar schroefjes met veerringetjes...

Doosje komt van BAUR te Venlo, is een electronicazaakje, die verkopen allemaal van dat soort spul... kostte iets van 3,5 euro of zo... ze verkopen er ook die aluminium doosjes waar je pedaaltjes van kunt bouwen. Ik neem aan dat je die bij elke electronicazaak wel kunt krijgen... ;)

forceps
26 oktober 2005, 21:32
Zo, voeding voor het wahpedaal is ook klaar!

http://members.home.nl/jwholterman/midi4-4.JPG

De stroom, die via de MIDI OUT de footcontroller inkomt over de buitenste 2 pinnetjes in de MIDI kabel, zit ook op de MIDI IN van de footcontroller. Dus als ik daar een MIDI stekker instop, waar aan de buitenste 2 pinnetjes een adapterkabeltje zit, kan ik hiermee mijn wah voeden ;) Effe opletten dat de polariteit goed zit, anders werkt het niet, maar dat ging deze keer wel in een 1 keer goed....

Kosten voor dit projectje: EUR 3,75

De Beer
26 oktober 2005, 21:44
Hoe kan ik hier nu overheen lezen...Thanx!

Solderen is the key!

Ik ga denk ik wel iets met verloopjes of kastjes in elkaar prutsen in het geval van 1 kapot kabeltje wil ik niet meteen zonder backup zitten.

De Beer
26 oktober 2005, 21:47
De stroom, die via de MIDI OUT de footcontroller inkomt over de buitenste 2 pinnetjes in de MIDI kabel, zit ook op de MIDI IN van de footcontroller. Dus als ik daar een MIDI stekker instop, waar aan de buitenste 2 pinnetjes een adapterkabeltje zit, kan ik hiermee mijn wah voedendus de Fc200 gebruikt de buitenste 2 pinnen niet maar heeft ze wel via de print "hard wired"tussen in en out? (ik heb hem nog niet opengehad)

Handig!

morris
26 oktober 2005, 23:08
Mooi gemaakt Forceps, ziet er goed uit!
jij lijkt me een handig contactje voor in de toekomst.... vriend!

:D
Morris

(ook uit het zonnige zuiden 8-) )

forceps
26 oktober 2005, 23:20
dus de Fc200 gebruikt de buitenste 2 pinnen niet maar heeft ze wel via de print "hard wired"tussen in en out? (ik heb hem nog niet opengehad)

Handig!


@De Beer: Let effe op: ik heb zelf GEEN Fc-200 maar een Nobels MF-1 (zou dat MF Motherf**cker betekenen???)
Zoek effe hier op het forum of in je manual, daar moet zeker wat te vinden zijn voor de FC200!!
Good luck :)

@Morris: haha, grapjas ;) Dit is voor mij ook een beetje een experimentje, maar met wat logisch nadenken en wat soldeergepruts kom je toch wel een eind eigelijk... :D

Rectifier
27 oktober 2005, 09:35
Ik ben de draad effe kwijt maar je Nobels midi pedaal draait op gelijkspanning (toch?) en je hebt genoeg mA over om ook je wah hiervan te voeden?

forceps
27 oktober 2005, 17:12
Klopt helemaal, er staat in de manual van de footcontroller dat je inderdaad een zwaardere adapter nodig hebt indien je de stroom nog doorstuurt naar een ander apparaat. Dus de mA waarden optellen en dat moet je adapter minimaal uitsturen.
Daarbij komt overigens ook nog dat de meeste FX pedaaltjes en wah/ volumepedalen minder mA verbruiken dan in hun specs staan. Daar is ook een of andere site voor waar per type staat wat het werkelijke verbruik is.