PDA

View Full Version : Toch maar opwarmen.......



vinni
24 oktober 2005, 22:26
Goh....

Vanavond les gehad.....Omdat ik in een rockcoverband speel was mijn eerste nummer vanavond Paranoid. Normaliter geen enkele moeite.....maar nu!
Tering zeg!.....ik weet dat ik niet s'werelds beste gitarist ben.....maar zo slecht....wilde mn gitaar al in de fik steken...

Nou ja....
Drie kwartier later ik tegen mn leraar..."Ik ben best wel tevreden over de nummers tot nu toe....behalve Paranoid."....."Nou, spelen we die toch nog een keer!"...

Ongeloofelijk....zo slecht als de eerste keer....zo goed was de tweede keer.
Mijn vingers lekker soepel.....dat scheelt!

Voortaan toch maar met optredens mijn vingers flink warm spelen.

Vinni

Bl44t44p
24 oktober 2005, 22:32
De laatste tijd begin ikzelf ook steeds meer te merken hoe belangrijk een 'warming up' is. Nu begin ik gewoon met wat simpelere nummers, of ja simpel, ik bedoel nummers die ik goed beheers, en zomaar wat jammen, zodat ik daarna serieus kan gaan oefenen aan een lastig stuk ofzo. Dat werkt al een stuk beter ja :lol:

LuukieRayVaughan
24 oktober 2005, 23:43
Ja echt.. Nooit optreden als je die dag nog geen gitaar heb gespeeld :P

ixque
25 oktober 2005, 12:08
Wat zijn goeie opwarm technieken dan?

LPplayer
25 oktober 2005, 12:24
INderdaad merk dat warming up heel belangrijk is

Eerst gewoon een beetje toonladders spelen met je vingers zo wijd mogelijk

daarna gewoon simpele akkoordjes pakken en nummers spelen
Dan pas spelen anders is het inderdaad gaar :)

sneez0r
25 oktober 2005, 15:11
Ik ken het. Ik doe niet aan een zware warming-up, maar wat ik soms doe is wat willekeurige akkoorden na elkaar spelen, een paar toonladders over de hals en een paar maten van een simpel stukje. Dat heb je binnen een minuut gedaan. Sommige mensen zweren bij een uitgebreide warming up: Steve Vai, John Petrucci.

Een gediplomeerd rockgitarist gebruikt de volgende opwarmroutine voor een lange oefensessie:

The warm up-phase lasted for about 10-15 minutes. What I did was:
I'd start playing some basic, open chords (I.e. C, G, Eadd9 etc.), picking them to make sure all notes were fretted correctly. Then I'd play basic bar chords, starting in the upper areas of the neck (i.e. Cmajor, Cminor, Cdim, Cmaj7, Cdom7, Cmin7, Cm7b5 in 8th position), slowly moving down the neck… that way, the stretch would increase.

Next step was to use chords which involved wide stretches… maj add9, min add9, maj9 etc. Eventually, I'd arpeggiate some really tough ones, i.e. the "Satch-chord" (that's how I referred to it), an Amin11 in 5th position.

All this would last for about 5-10 minutes. To conclude the warmup-phase, I'd play a few scale patterns of the a) major and minor scale and b) chromatic scale, and do some fast picking on a single-string and on two adjacent strings. This would help to get the right hand warmed up, and to synch up both hands (r.h./l.h. synchronisation)

moretel
26 oktober 2005, 00:03
Ik vind om in de eerste 10 minuten al van die stretch accoorden te pakken niet echt handig.
Als je lekker warm gespeeld bent gaat dat veel makkelijker.

Warm spelen doe ik het liefst al spelend, wat hendrix achtige dingetjes, accoorden en loopjes spelen, na een minuut of 5 wat bends en een paar toonladders en dan hup spelen.

Soul Grinder
26 oktober 2005, 03:08
Ik zou wel uitkijken met al te wijde spreidingen qua vingerzettingen, ook die moet je langzaam opbouwen. Stel je voor dat je door zo'n wijde vingerzetting gelijk je vingerspieren verrekt of zo...
Eerst wat rustige akkoordenwisselingen en toonladders lijkt me, en dan opbouwen naar die wide stretches.

deedee
26 oktober 2005, 13:44
k maak altijd eerst me rechterpols warm door gwoon een beetje te improviseren op akkoorden.
Dan wordt mijn linkerhand ook een heel klein beetje soepeler. Daarna ga ik een beetje over een toonladder heen improviseren.
Als laatst gewoon hetgene waar je mee bezig bent (of 1 lickje/riffje) langzaam opbouwen qua snelheid.
Zelf ben ik pas na iets van een half uur op het top van me kunnen. :-D

bloodboiler
26 oktober 2005, 20:36
Ik masseer mijn linkerpols en hand met Perskindol, hoef ik geen vervelende warm up oefeningen te doen.