PDA

View Full Version : Neutrik pluggen her-gebruiken?



BartL
24 oktober 2005, 21:51
Solderen...voor 't eerst :evil:

Ik heb van hetweekend een aantal Neutrik pluggen aan cordial kabels zitten te solderen. Bij 4 van de kabeltjes merk ik dat het geluid erg dof is. Niet zachter, maar echt dof gewoon. (Ik dacht al dat het aan mijn nieuwe Mesa/B lag...maar dat was het niet). Op zich is er niet echt veel fouts te zien aan de kabeltjes/pluggen. Waar kan het fout zijn gegaan? Is het erg als ik een klein beetje plastic van de plug in hetsoldeersel is gekomen? Of raakt het soldeersel misschien ergens nog de 'behuizing' van de plug zelf.

Anyway...mocht ik al die pluggen die niet gelukt zijn ervanaf halen, kan ik die dan gewoon weer hergebruiken op andere kabels (mits ik ze een beetje schoon probeer te maken)? Anders is het 20 euri weggegooid geld :cry:

Whelp! :(

Negative K3 fan
24 oktober 2005, 22:03
hmm plastic maakt op zich niets uit en ik vind het heel vaag dat de toon er duf van wordt...

Nielsje
24 oktober 2005, 22:12
pluggen zijn gewoon 'eeuwig' te gebruiken hoor.

idd apart dat je hoog wegvalt...

heb je een condensator mee gesoldeert? ;)

als je kabels erg lang zijn dan kan deze ook als een condensator gaan werken...

Robbert
24 oktober 2005, 22:19
Hoe ziet die Cordial er uit? Buitenmantel, harnas, zwart plastic binnenmantel, doorzichtige binnenmantel en kerndraad?

BartL
24 oktober 2005, 23:49
http://www.noretron.fi/showpic.php?image=pic4350CGK_122.jpg&width=200
Zo ziet 'ie eruit.

Ja...ik vind het inderdaad ook raar. Ik denk ook dat het komt omdat ik een kut-soldeerbout heb. Wordt volgens mijniet warm genoeg. Het lood (?) vloeit niet mooit weg namelijk. Het blijft vrij korrelig...meer als een pasta.

Sowieso eens een nieuwe soldeerbout halen.

Nielsje
24 oktober 2005, 23:55
http://www.noretron.fi/showpic.php?image=pic4350CGK_122.jpg&width=200
Zo ziet 'ie eruit.

Ja...ik vind het inderdaad ook raar. Ik denk ook dat het komt omdat ik een kut-soldeerbout heb. Wordt volgens mijniet warm genoeg. Het lood (?) vloeit niet mooit weg namelijk. Het blijft vrij korrelig...meer als een pasta.

Sowieso eens een nieuwe soldeerbout halen.


heb je wel soldeer met een harskern? anders vloeit het niet zo best...

BartL
24 oktober 2005, 23:56
....ahum

*kuch kuch* :oops:

Edit: Het meerendeel van de kabels is overigens wel gelukt...raar :-?

Frits van Mourik
24 oktober 2005, 23:57
Robbert geeft het hier eigenlijk al aan:

Om de binnenader van je kabel zit waarschijnlijk een laagje zwart geleidend plastic als extra afscherming.
Heb je dit vóór 't solderen helemaal weggekrabt? Zodat de binnenader
mooi wit is?
Anders heb je mooi een redelijk nare weerstand naar aarde, die je geluid verziekt.

Been there...

bert k
24 oktober 2005, 23:58
Ja, maar al gaan we er vanuit dat je serieus waardeloze soldeelverbindingen gemaakt hebt, dan zal het geluit er niet dof van gaan klinken. Het werkt of het werkt niet. Of je krijgt een keiharde brom, dat kan ook. Maar geen dof geluid.

BartL
25 oktober 2005, 00:37
Heb je dit vóór 't solderen helemaal weggekrabt? Zodat de binnenader
mooi wit is?
Anders heb je mooi een redelijk nare weerstand naar aarde, die je geluid verziekt.

Been there...
heb ik wel gedaan volgens mij. Hetkan wel zijn dat er nog wat zwart plastic uitstak en dat dit in aanraking is gekomen met het lood. Zou dat het kunnen zijn?


@Berk: Datdacht ik dus ook inderdaad...daarom stond ik er zo van te kijken.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 12:00
lood??
en plastic maakt niet zo heel veel uit...

BartL
25 oktober 2005, 12:17
lood/tin...whatever. Het spul waarmee je soldeert dus :lol:

bert k
25 oktober 2005, 15:34
Frits heeft gelijk. Dat zwarte laagje is geleidend. Bromt het niet?

BartL
25 oktober 2005, 17:08
Geen brom...het klinkt gewoon alsof bijna alle treble uit het geluid is gedraaid.

BartL
26 oktober 2005, 01:00
Overigens; ipv tin met een harskern gebruik ik 'gewone' tin met dat "giftige spul in dat potje met zo een kwastje in de dop" ...waarvan ik de naam even niet weet. En dat werkt dus ook goed in principe.

hadv
26 oktober 2005, 11:42
BartL dat is S39 en gegarandeerd de pest voor al je soldeerwerk omdat je het nooit goed schoon krijgt. Het is zuur dat de oxyde van het koper moet wegbijten, maar neemt voor het gemak ook de omgeving mee.
Gewoon harskernsoldeer is vele malen beter.

en beste topicer: een goede soldeerbout kost weing & levert heel veel plezier. dus koop fatsoenlijk gereedschap en ga eerst een tijdje oefenen met oud snoer.

Nielsje
26 oktober 2005, 14:22
en beste topicer: een goede soldeerbout kost weing & levert heel veel plezier. dus koop fatsoenlijk gereedschap en ga eerst een tijdje oefenen met oud snoer.

jup, of neem een oude computer voeding of radio of weet ik veel en ga daar eerst es weerstanden 'lostrekken' en opnieuw in solderen, das ook leuke oefening.

strattie
26 oktober 2005, 16:06
Ja, maar al gaan we er vanuit dat je serieus waardeloze soldeelverbindingen gemaakt hebt, dan zal het geluit er niet dof van gaan klinken. Het werkt of het werkt niet. Of je krijgt een keiharde brom, dat kan ook. Maar geen dof geluid.

tering

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 16:17
het zou ook kunnen dat bert het heeft over het bespelen van de luit, dat is tenminste het eerste wat in me opkwam... dat is toch wel een beetje het nut van d's en t's.

De Beer
26 oktober 2005, 22:01
dat S39 is een zoutzuur goedje dat metaal opruwd en schoon maakt zodat het tin beter hecht. En zal idd niet al te best zijn voor je printplaten

Dit word eigenlijk aleen gebruit bij het solderen van 2 metalen als constructie "las" of soldering. Dit is echt niet geschikt om electronica te solderen.

Zorg voor een goede en schone soldeer bout(na elke soldering eigenlijk even af vegen aan een nat sponsje), en Tin met "resinflux" of wel Hars in de kern, dat tin is bedoeld voor geleidende lassen en vloeit beter.

de hars zie je bij het solderen op het tin koken en na het stollen kun je het er af krabben.

Bij oude pluggen kun je het beste even alle oude tin eraf halen, als na het solderen je tin er mooi glanzend op ligt, niet bol(te veel) maar hol(precies genoeg tin), dan heb je een perfecte verbinding en kan het daar niet aan liggen.

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 22:18
S39 is een zoutzuur goedje dat metaal opruwd en schoon maakt

pfft

amon
26 oktober 2005, 22:35
Ja, maar al gaan we er vanuit dat je serieus waardeloze soldeelverbindingen gemaakt hebt, dan zal het geluit er niet dof van gaan klinken. Het werkt of het werkt niet. Of je krijgt een keiharde brom, dat kan ook. Maar geen dof geluid.

Jawel, dat kan wel, heb ik ook wel eens. Misschien een erg simpele oplossing, maar bij werkte het wel telkens wanneer het dof klonk: gewoon even pluggen losmaken, overtollig tin met zo'n zuigspuit verwijderen en de uiteinde van de kabel even afknippen zodat je een nieuw begin hebt. Daarna gewoon opnieuw solderen.

nicoverduin
26 oktober 2005, 22:38
Ja, maar al gaan we er vanuit dat je serieus waardeloze soldeelverbindingen gemaakt hebt, dan zal het geluit er niet dof van gaan klinken. Het werkt of het werkt niet. Of je krijgt een keiharde brom, dat kan ook. Maar geen dof geluid.

Jawel, dat kan wel, heb ik ook wel eens. Misschien een erg simpele oplossing, maar bij werkte het wel telkens wanneer het dof klonk: gewoon even pluggen losmaken, overtollig tin met zo'n zuigspuit verwijderen en de uiteinde van de kabel even afknippen zodat je een nieuw begin hebt. Daarna gewoon opnieuw solderen.Hoeveel soldeer gooien jullie er wel niet op??? :-D :-D :-D :-D :-D :-D

hadv
27 oktober 2005, 00:03
pluggen eerst de-solderen, dus zoveel mogelijk tin er af
draden voorsolderen, dus geleidend materiaal blootleggen en met nieuwe tin bewerken
zorgen dat de 2 onderdelen elkaar goed raken en niet kunnen bewegen
tin goed laten vloeien, dus mooi glimmend
bout weg
niet aankomen & halve minuut wachten
dan heb je een goede verbinding

als de onderdelen bewegen kan het zijn dat je een 'brokkelige' verbinding krijgt die dus niet goed geleidt, bron van een boel soldeerproblemen

PeeVee
31 oktober 2005, 15:36
Is het geen capaciteit van de kabel? Als er inderdaad "gewone" afscherming is ook nog eens afscherming van de kern dan zou dat best wel eens lekker capacitief kunnen werken. De kabel werkt dan als een soort condensatortje dat parallel staat met je element en dus als "hoog-af" filter werkt. Gebruik die kabels eens NA een niet-true-bypass pedaaltje (b.v. Boss); heb je dan ook nog zoveel hoog verlies?