PDA

View Full Version : Gitaar kopen



LyCanthrope
24 oktober 2005, 21:40
ik speel nu drie jaar gitaar en ik ben begonnen met 'n Ibanez GRG170.
nadat ik een paar gitaarwinkels had doorgestruint.
speelde ik op 'n Fender Telecaster en was helemaal verkocht.
ik hoor vaak van mensen dat je veel meer kan met een Stratocaster. ook op de stratocaster had ik gespeeld maar ik vond het nietzo lekker spelen.
is het echt zo dat minder uit 'n telecaster kan krijgen dan 'n stratocaster?

Ty Jd

Aron Maiden
24 oktober 2005, 21:46
Mij is het tegen overgestelde verteld,
Maarja "meer" kan ach ik denk dat het gewoon reuze mee valt, Als jij meer houd van telecasters kun je beter een telecaster nemen lochisch natuurlijk, en als je geen telecaster zou willen omdat je denkt dat een stratocaster "veelzijdiger" is dat zal dom zijn, Als ik jou was zou ik voor de telecaster gaan, Ik ben ook al een tijdje bezig met het maken van deze keuze, maar kom er maar niet uit,
trouwens op wat voor telecaster heb je gespeeld?

Groetjes Aron

Aron Maiden
24 oktober 2005, 21:47
Trouwens welkom op het forum,
(ik zag dat je nieuw bent)

LyCanthrope
24 oktober 2005, 21:51
Dankje =)

het enige dat ik weet is dat 't 'n Amerikaanse is

Aron Maiden
24 oktober 2005, 22:02
Amerikaanse Fenders zijn over het algemeen erg goed, Maar als ik jou was had ik sneller een telecaster gekocht, omdat jij daar helemaal weg van was, ik had het gedaan, teminste als het kan met je buget :-D :P

LyCanthrope
24 oktober 2005, 22:07
ik bedoel de verschillende muzieksoorten
stratocaster kan je meer verschillende soorten muziek uit krijgen?
ik wil die telecaster dus zo graag omdat ie lekker speelt, maar ik wil dan wel weten of het 'n beetje 'n allround gitaar is.. =\

Ty jd

Harry
24 oktober 2005, 22:11
een strat klinkt als een strat en een tele als een tele. Als het alleen om veelzijdig gaat zou je iets anders moeten kopen. Je kunt op allebei wel alle muziekspelen omdat, als je een van beide bij je vindt passen, je je eigen geluid hebt.

Luca P
24 oktober 2005, 22:14
.
is het echt zo dat minder uit 'n telecaster kan krijgen dan 'n stratocaster?

Ty Jd

Boel sjit!!

Luister maar eens naar Danny Gatton.
Toe maar, kazaa!

NostraJanus
24 oktober 2005, 22:41
Een kwestie van smaak, een Strat is iets veelzijdiger qua geluid, maar qua bespeelbaarheid vind ik dat zeker niet!

Van een Tele moet je houden, ik ben zelf ook helemaal gek van Tele's ('k heb er 2) en vooral dat lekkere knauwende geluid spreekt me zeer aan.

Walternativo
24 oktober 2005, 23:13
heb mn leraar metal en blues en jazz op zn fender usa strat horen spelen. Niet echt een vette metalgitaar ivm single coils ipv humbuckers en geen lekkere floyd rose maar om nu te zeggen dat er geen metal op gespeeld kan worden? Vette bull!

Als er een vonk is, schaf dan in godsnaam de tele aan!
Wou dat ik zo duidelijk wist wat ik t best bij me vond passen ;)

succes en welkom

Orpheo
24 oktober 2005, 23:18
ben t er helemaal mee eens dat de tele heel veelzijdig is. absoluut. t lijkt eenzijdig, maar das imo gewoon eenvoud, en daardoor is ie zo veelzijdig, zeg maar. net als imo een les paul (en in mindere mate een strat).

een les paul heeft maar 2 hums, en toch kan je lekker bluesen, en ook heftig beuken ermee....met een tele kan dat ook hoor, maar daar ligt de "nadruk" denk ik dan meer bij bluesen dan beuken. neemt niet weg dat het niet KAN.

Tupelo
25 oktober 2005, 00:05
Ik speel een blade delta standard telecaster. Die doet gewoon alles wat je van een telecaster verwacht. Deze gitaar heeft actieve elementen waarvan de klankkleur in te stellen is. Als ik de elementen actief schakel & ingesteld heb op 'Hollow Humbucker, dark & warm" (ja zo heet die preset...) dan klinkt mijn telecaster zoals ik dat van mijn Gibson the Paul verwacht had. Als je op safe wil gaan zou ik dus eens een Blade proberen & ook de verschillen de presets voor de actieve elementen uitproberen. Geloof dat Max Guitars in Den Haag ze in store heeft voor € 550,-. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

grayfink
25 oktober 2005, 00:12
Tja, veelzijdigheid hang vooral van de gitarist af, niet van de gitaar denk ik. Het blijft gewoon een plank met snaren met een magnetisch spoeltje.
Maar goed als je zoveel mogelijk klankkleuren wilt kun je een Variax overwegen, maar als je een goede vibe hebt bij een Fender telecaster is dat ook een prima keus. Komt bij dat Amerikaanse Fenders ook lekker waardevast zijn, variax minder denk ik.

Johannes
25 oktober 2005, 00:40
De bespeelbaarheid van een gitaar staat zo goed als los van de klank. Als je op een tele hebt gespeeld die supergoed afgesteld stond etc etc, en op een strat met bijvoorbeeld oude snaren en een hoge actie, dan ben je snel geneigd te zeggen dat die tele meer naar je zin, of zelfs beter, is. Nu snap je zelf ook dat beide gitaren lekker/"hetzelfde" kunnen spelen, mist hetzelfde afgesteld, dit alles helemaal los gezien van de klank en veelzeidigheid. Bij een fatsoenlijke winkel willen ze best een gitaar voor je afstellen en van nieuwe snaren voorzien, als je serieus geïnteresseerd bent. Op deze manier kun je gitaren beter met vergelijken, en naar mijn mening een beter overwogen keus maken.

Kortom, keur een gitaar niet meteen af, omdat fabrieken (en sommige winkels) tegenwoordig geen moeite meer om een goed afgesteld instrument te leveren. Klank is een stuk belangrijker!!!

(om geen mensen voor de schenen te schoppen: "tele" en "strat" kunnen omgewisseld worden, of zelfs vervangen door "LP" en "SG" of een zelfs een willekeurige combinatie)

Malochia
25 oktober 2005, 02:09
ik speel nu drie jaar gitaar en ik ben begonnen met 'n Ibanez GRG170.
nadat ik een paar gitaarwinkels had doorgestruint.
speelde ik op 'n Fender Telecaster en was helemaal verkocht.
ik hoor vaak van mensen dat je veel meer kan met een Stratocaster. ook op de stratocaster had ik gespeeld maar ik vond het nietzo lekker spelen.
is het echt zo dat minder uit 'n telecaster kan krijgen dan 'n stratocaster?

Ty Jd

Veelzijdigheid moet je niet overschatten hoor. Als je helemaal verkocht was van die Telecaster moet je die gewoon kopen.
Beter 1 'goed' geluid dan 2 'slechte' geluiden.

En trouwens, een Strat is weinig tot niet veelzijdiger dan een Tele.

LyCanthrope
25 oktober 2005, 19:42
Dank jullie wel =)

LyCanthrope
25 oktober 2005, 20:25
Nog 1 vraagje, telecaster zijn ook goed geschikt voor ska toch?!

TY Jd

Harry
25 oktober 2005, 20:44
ja

Harry
25 oktober 2005, 20:45
ja

Gast
25 oktober 2005, 22:33
ja
+1

Neals
26 oktober 2005, 00:15
Ik heb ook last van dit probleem, en ik heb al een oplossing, zowel een strat als een tele kopen.

Een tele gaat vooral lekker werken met mijn old-skool streetpunkrock'n roll band werken, en een strat blijkt heet erg lekker te werken bij mijn crust/trashcore band, vooral de punch die in SC's zitten....

Orpheo
26 oktober 2005, 00:26
ik speel nu drie jaar gitaar en ik ben begonnen met 'n Ibanez GRG170.
nadat ik een paar gitaarwinkels had doorgestruint.
speelde ik op 'n Fender Telecaster en was helemaal verkocht.
ik hoor vaak van mensen dat je veel meer kan met een Stratocaster. ook op de stratocaster had ik gespeeld maar ik vond het nietzo lekker spelen.
is het echt zo dat minder uit 'n telecaster kan krijgen dan 'n stratocaster?

Ty Jd

Veelzijdigheid moet je niet overschatten hoor. Als je helemaal verkocht was van die Telecaster moet je die gewoon kopen.
Beter 1 'goed' geluid dan 2 'slechte' geluiden.

En trouwens, een Strat is weinig tot niet veelzijdiger dan een Tele.

+1. een strat is t imo vaak qua sound NET niet. NET niet de power van een les paul, en NET niet die twang of bite van een tele. vandaar liever tele+les paul dan strat en les paul. maar tja, sommigen zweren bij strats. ik moet zeggen; strats zijn imo qua looks ook mooier, maar tele's qua sound 10 keer beter (beetje overdreven, maar ok).

Luke-wannabe
26 oktober 2005, 01:04
Een strat lijkt met hotrails in de brug toch verdacht veel op een tele hoor! Je hebt wel niet precies die lekkere "twang", maar het klinkt ook heel gaaf!