PDA

View Full Version : extra cab super reverb



Ché
24 oktober 2005, 19:04
hoi,

kan ik een 4*12 marshall cab EXTRA aansluiten op mijn super reverb?
dus de 4 speakers van de SR gebruiken en dan nog eens 4speakers van de marshall cab?

op de SR staat use total load 2ohm, maar de marshall is 4ohm als ik mij niet vergis?

ik heb hier al een deel topics over gelezen maar er blijken verschilende meningen over te zijn... de verwarring is dus groot :-?

bedankt!

PeeVee
24 oktober 2005, 21:22
Het kan wel maar er zal een (lichte) mismatch optreden door de wat te lage impedantie, dit is overigens BETER dan een te hoge impedantie (o.a. door Dolf Koch bevestigd per email, uitvoerig elders op het forum).

ALS het cabinet inderdaad 4 Ohm is, zal de vervangingsimpedantie 4/3 = 1,33 Ohm zijn, de mismatch is dan minder dan 100% wat zowieso bij Fender amps in de praktijk al weinig problemen geeft en zelfs op langere geen noemenswaardige (negatieve) gevolgen lijkt te hebben, althans, dat is wat ik lijkt waar te nemen, ik ben ondanks dat toch voorstander van een "goede match".

Je zult door de mismatch iets minder vermogen krijgen. Dat is overigens nauwelijks waarneembaar is mijn ervaring. Metingen aan een dummy load (een nette "Ohmse" weerstand voor de gekozen frequentie van 1000 Hz) gaven bij een silverface Bassman topje (4 Ohm) dat het "werkgebied" zondermeer tussen 3 en 6 Ohm lag en zelfs bij een wat hogere load nog wat meer vermogen afgifte te meten was.

Door de betere spreiding van het geluid zul je toch een soort "grootser" geluid ervaren, het hierdoor harder lijken en dat kan het zelfs ook echt zijn. 100W in een "dummy load" klinkt immers minder hard dan 10W in een 12" speaker. M.a.w. het vermogen zegt niet zoveel in de waarneming van de geluidssterkte maar het vermogen én het rendement van de uitgangstrafo (OK) én het rendement van de speaker(s) én de resonantie/werking van de kast etc. etc. De 10" speakertjes in een SR zijn doorgaans 15 - 25W per stuk en als je flink staat te knallen zitten die toch wel aardig tegen hun grens. Wanneer je er een cabinet bijhangt, krijgen de speakertjes het wat minder hard te verduren en werken wellicht iets efficienter (rustiger) dan dat ze aan hun top zitten. Weet ik niet zeker maar lijkt me zo.

Als je de 4x10" van de SR en een 4x12" van het Marshall cabinet even als twee "speaker configuraties" ziet, dan is het wel zo dat het Marshall cabinet door de hogere impedantie (4 Ohm) iets minder vermogen zal pakken dan de 4x10". Zie het als 2 weerstanden die parallel staan; er zal meer stroom gaan lopen door de 2 Ohm weerstand dan door de 4 Ohm weerstand. De verdeling van het vermogen is 2:1, uitgaande van 45W van de SR zal de 4x10 ong. 30W pakken en de 4x12 ong. 15W.

Je kunt het leuk meten: zet een multimeter op AC 200VAC stand en sluit een keyboard aan of begin uit alle macht een accoord te raggen. Onthoud de hoogste (wissel!)spanning die je meet, doe die in het kwadraat (dus vermenigvuldigen met zichzelf) en deel door de impedantie; dat is het vermogen. Voorbeeld; je meet 7 Volt, in het kwadraat geeft 49, gedeeld door impedantie 4 Ohm is ong. 12 Watt.

Even goed opletten bij het aansluiten van het cabinet. De Marshall cabinets die ik ken kun je in MONO mode zowel serie-parallel (16 Ohm total load) als parallel (4 Ohm total load) aansluiten door het stekkertje in het ene of andere gat te pluggen, even goed kijken dus.

16 Ohm mag en kan wel, geeft heel weinig mismatch maar het cabinet zal door de (veel) hogere load een aanzienlijk minder deel van het totaal vermogen opnemen en staat er dus eigenlijk maar voor de kat z'n kxt bij.


Ik heb hier al een deel topics over gelezen maar er blijken verschilende meningen over te zijn... de verwarring is dus groot :-?
Ik gun ieder zijn mening, it's a free country nietwaar? Ik denk echter dat het bij dit soort technische aangelegenheden verstandiger is te varen op een gedegen (technische) onderbouwing van mensen die weten waar ze het over hebben i.p.v. mensen die dingen napapegaaien die ze op internet hebben gelezen. Je hebt gelijk hoor, met ongetwijfeld niets dan goede bedoelingen ontstaan er veel klepel-klok-misverstanden. Misschien niet onverstandig om de originele thread er nog even bij te zoeken (in "moderne versterkers") en je wat meer in de (interessante!) materie te verdiepen. De verwarring viel volgens mij wel mee, Al, Nico Verduin en ondergetekende waren het in ieder geval roerend met elkaar eens. We waren in goed gezelschap want kregen bijval van Dolf Koch himself. Ook Dolf bevestigde bovengenoemde feiten (geen "meningen"). Het lijkt me niet erg zinvol om die discussie hier nog eens dunnetjes over te doen, dan is het wellicht beter/leuker de originele thread the "kicken" (nieuw leven in te blazen).

Ché
25 oktober 2005, 10:34
allright, thanks voor de uitleg!!! hier heb ik wat lectuur aan :D

het was/is zeker niet de bedoeling een bestaande discussie opnieuw leven in te blazen...bij deze is mijn probleem dus opgelost :wink:

Cheers!