PDA

View Full Version : Stereo Eindversterker



SimonS
24 oktober 2005, 16:11
Ik zoek een schema van:

een (stereo) buizen eindversterker, 20Watt, EL84 buizen

Die wil ik proppen in een 2HE behuizing. Tips?

Negative K3 fan
24 oktober 2005, 16:24
1 eindversterker voor gitaar of hifi en 20 watt per kanaal of in totaal?

SimonS
24 oktober 2005, 16:45
sorry, ik was niet helemaal duidelijk.

-uiteraard een gitaareindversterker (welkom op GITAARnet.nl/forum :razz: )
-20 Watt per zijde
- EL84 buizen

svokke
24 oktober 2005, 18:35
Je beschrijft hier een marshall 20/20 eindtrap. Probeer daar eens een schema van te pakken te krijgen.

mayniac
24 oktober 2005, 19:09
Of een MesaBoogie 20/20....

Daar is echter op internet geen schema van te vinden (ik ben er namelijk ook naar op zoek).

Je kunt echter ook gewoon de eindtrap van een Marshall 18 watt, Vox AC15, Mesa/Boogie Subway Rocket/Blues, etc. nemen en die dubbel uitvoeren.

SimonS
25 oktober 2005, 13:50
volgens mij heb ik wel ergens een schema van een 20/20 (Marshall of Mesa, dat weet ik even niet zeker) op mn pc staan. helaas zit ik daar nu niet achter...

hier (http://www.tubefreak.com/schema.htm#5050) is iig een Mesa 50/50, maar dat is écht teveel watts voor mij...

Maar waar ik eigenlijk op aan wilde sturen, is dit:

is het dus mogelijk om van een bestaande versterker de eindtrap te nemen (en welk gedeelte dan???) en deze als aparte preamp te gebruiken (bijvoorbeeld met een Mesa Boogie Studio Preamp)??

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 16:23
een eindtrap als preamp gebruiken?

nee dat gaat helaas niet, maar ik snap neit waarom je dat zou willen?

maar even ter zake, ik zou zelf wat gaan uitzoeken over die 20 watt eindtrapjes, op 18watt.com staan een paar leuke variaties die onder andere een cathode/fixed bias schakelaar heeft etc.

leuke bij het zelfbouwen van eindversters is dat je heel veel knopjes etc erbij aan kunt maken, schakelaars voor sag, cathode/fixed bias, hoeveelheid filtering etc. bouw je zo in een eindtrap. Bij stereo wordt het iets lastiger, maar het is zeker te doen.

SimonS
25 oktober 2005, 16:30
klote, dat was een typfout:

Dit:

Maar waar ik eigenlijk op aan wilde sturen, is dit:

is het dus mogelijk om van een bestaande versterker de eindtrap te nemen (en welk gedeelte dan???) en deze als aparte preamp te gebruiken (bijvoorbeeld met een Mesa Boogie Studio Preamp)??
zou eigenlijk dit:

Maar waar ik eigenlijk op aan wilde sturen, is dit:

is het dus mogelijk om van een bestaande versterker de eindtrap te nemen (en welk gedeelte dan???) en deze MET een aparte preamp (bijvoorbeeld met een Mesa Boogie Studio Preamp) te gebruiken als poweramp??
moeten zijn... beetje vaag, maar goed...

anyway, ik hoef absoluuuut geen versterker met zoveel mogelijk knopjes en instellingen, maar simpelweg 2 kanaals el84 buizen-power.

Resumerend: vanaf waar moet ik een schema van een complete amp knippen om zodoende een poweramp te krijgen? moeten er voorversterkerbuizen mee, enz.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 16:53
dat hangt natuurlijk van de versterker af, maar als je dat al niet zelf uit kunt figuleren lijkt het me ook niet heel verstandig als je er 1tje gaat bouwen voor je er wat meer kijk op hebt

SimonS
25 oktober 2005, 17:59
dit idee:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/files/el84_se1.gif

is er commentaar op dit schema?

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 18:10
ja ik heb commentaar; het is zeker geen 20 watt en een ez81 is ook nogal omslachtig, ik denk dat je beter solid state gelijkrichter kan gebruiken in jouw geval, maar dat kan ik zo niet beoordelen. Ook de 6,3 volt gelijkspanning voor de filamenten is wat overdreven.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 18:11
en hij is natuurlijk niet stereo :)

H.Manback
25 oktober 2005, 18:12
Ehm, dit is een single ended ontwerp (eind versterker uiteraard) met 1 EL84, dus dan kom je nooit aan die 20W per kanaal, tenzij je het a la een AC30 gaat aanpassen door meerdere el84s parallel te zetten.

SimonS
25 oktober 2005, 18:16
het is zeker geen 20 watt
Ik weet het, maar dat geeft niet.


een ez81 is ook nogal omslachtig, ik denk dat je beter solid state gelijkrichter kan gebruiken in jouw geval, maar dat kan ik zo niet beoordelen.
ke, dat wilde ik ff horen :) dat hoefde voor mij ook niet zo nodig.


Ook de 6,3 volt gelijkspanning voor de filamenten is wat overdreven.
Wat denk je dat het dan moet zijn?

tnx iig voor je commentaar!

SimonS
25 oktober 2005, 18:17
en hij is natuurlijk niet stereo :)
multiply with 2 8-)

*edit*

en die 20 W per kanaal in 1 van mn 1ste posts, dat was slechts een richting van wat ik zoek. Eigenlijk is minder gewoon beter (maar daarmee bedoel ik niet dat ik een PP ECC82 eindtrap a la Firefly van ax84 zoek)

JoostBaksteen
25 oktober 2005, 18:30
en die 20 W per kanaal in 1 van mn 1ste posts, dat was slechts een richting van wat ik zoek.

Maar nu zit je op de helft ongeveer.... Max 12W per el84 buis, maar dan geef je je buizen best hard op hun flikker.




Ook de 6,3 volt gelijkspanning voor de filamenten is wat overdreven.
Wat denk je dat het dan moet zijn?



Wisselspanning.

@nk3: waarom is EZ81 omslachtig? Je moet sowieso die el84's aansturen, kan je net zo goed een EZ81 aansturen, enige wat erbij komt is een buis.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 18:36
een buis+socket+draadjes+een aan slijtage onderhevig onderdeel...

nee, een paar diodes is echt beter!

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 18:39
Ook de 6,3 volt gelijkspanning voor de filamenten is wat overdreven.
Wat denk je dat het dan moet zijn?

gewoon wisselspanning recht van je trafo met 2 100 ohm weerstanden naar aarde of kathode van je eindbuis...

mayniac
25 oktober 2005, 19:46
een buis+socket+draadjes+een aan slijtage onderhevig onderdeel...

Bovendien, diodes zijn minder kwetsbaar, véél goedkoper en nemen minder ruimte in beslag.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 19:51
... ik bedoel maar

JoostBaksteen
25 oktober 2005, 19:58
Duidelijk :)

nicoverduin
25 oktober 2005, 22:36
De keuze voor een buizen of gelijkrichter is meer de vraag of je een echte SAG (dus sustain effect) wil of het strakke wat je bereikt met diodes. Als je een EZ81 gebruikt zou ik er wel 1 per kant gebruiken. Verder houd er wel rekening mee dat 4 x EL84 vrij veel warmte verstoken. Dus goed ventileren.
Nico

SimonS
26 oktober 2005, 13:00
ok ten eerste, bedankt allemaal voor de reacties!



en die 20 W per kanaal in 1 van mn 1ste posts, dat was slechts een richting van wat ik zoek.

Maar nu zit je op de helft ongeveer.... Max 12W per el84 buis, maar dan geef je je buizen best hard op hun flikker.

ik ben gisteren bezig geweest met het ombouwen van een Marshall 18W tot het uiterste minimale. Ik heb helaas mijn schema hier niet (kzit op de uni nu...) maar dat post ik morgen wel. Het is een bewerking van het "18 Minimalist" van 18watt.com






Ook de 6,3 volt gelijkspanning voor de filamenten is wat overdreven.
Wat denk je dat het dan moet zijn?



Wisselspanning.

het was me nog niet opgevallen eignelijk dat er het gelijkstroom is wat er voor de heaters is...



@nk3: waarom is EZ81 omslachtig? Je moet sowieso die el84's aansturen, kan je net zo goed een EZ81 aansturen, enige wat erbij komt is een buis.
ik zoek eigenlijk de het wat strakkere van een diode gelijkrichter.

SimonS
26 oktober 2005, 13:07
ik vond zojuist het 18 Watt minimalist schema op internet,

http://mhuss.com/18watt/schematics/18minwatt.gif

ik heb hieraan veranderd:

1. V1b weggehaald (kan gebruikt worden voor Rechterkanaal)
2. Volume pot na de input gezet

dan heb ik nog wat vragen erover:

v1: is V1a nog wel goed cathode gebiast? (omdat V1b weg is)
v2: ik wil dus geen voorversterker oversturing, hoe kom ik hier achter?
v3: wordt er, nu V1b weg is, niet te weinig versterkt? m.a.w: verliest hij hierdoor geen vermogen (ik heb hem weggehaald omdat de 20/20 van mesa ook slechts 1 triode bij de input en 2 triodes voor de eindbuizen heeft...)

sorry als het wat noob vragen zijn, maar het zij zo... :)

H.Manback
26 oktober 2005, 13:55
Zo op het eerste gezicht lijkt het wel ok. Wat ik wel zou doen in dit geval is een zekering zetten voor het A punt. Eventuele kortsluiting neemt dan niet je voedings trafo mee.

Normaal zie je wel een weerstandje na de gelijkrichter, en gister ben ik er achter gekomen wat voor voordelen dat biedt (ja die weerstand was oneindig geworden :razz:).

Je wou alleen de eindtrap hebben toch? In dat geval niet vergeten die fase draaier er bij te houden :wink: (dat je niet opeens alle 12ax7s weg flikkert :lol:)

Edit: Ik zie dat je V1 wil houden, maar volgens mij is dat helemaal niet nodig. Je gaat toch een voorversterker aansluiten, dus waarom zou je dan nog een voorversterker in je eindversterker willen :???:. Volgens mij is het genoeg om gewoon de input direct op je master volume te zetten, de voorversterker die je aansluit moet het signaal genoeg op krikken om dat aan te kunnen sturen of zeg ik nou iets heel raars :???:

SimonS
26 oktober 2005, 15:39
ok, wat je dus eigenlijk zegt is: V1 helemaal dumpen en vlak voor waar nu de volume pot zit, de input zetten?

Over V1a, ik had het idee overgenomen van de Mesa Boogie 50/50 Poweramp, alwaar een triode nog is opgenomen voor de fasedraaier en eindversterker. De consequentie van het weglaten van deze buis is dus in principe

1. dat je vanuit je preamp een wat hoger signaal moet uitsturen
2. dat je eventuele voorversterker-oversturing uitsluit
3. dat het voedingscircuit moet worden aangepast omdat "C" alleen nog maar bij V3 zit.

klopt dit?

edit: dit is de link van de mesa 50/50 waar ik naar refereerde:
http://www.tubefreak.com/schema.htm#5050

H.Manback
26 oktober 2005, 16:13
Ik heb het vermoeden dat die v1b in dat schema die je geeft meer als buffer werkt dan dat het echt het signaal versterkt. Misschien iemand anders die er meer over weet?

Ik heb zelf nooit een losse eind versterker gemaakt, dus de precieze details ben ik niet zeker over, maar wat mij normaal lijkt is dat je voorversterker gewoon het signaal wat normaal uit de toon regeling komt (en dus naar de eind trap) direct naar je fase draaier gaat zonder iets er nog tussen.

Wacht even meer reacties af want ik ben er bepaald niet zeker van hoor.

nicoverduin
26 oktober 2005, 18:02
V1 is een echte versterker hoor. En door hem parallel te schakelen, versterkt hij zelfs meer als een enkele. Door de dubbele buis is de kathode weerstand op 820 om gezet. Bij een stroom tussn de 0.5-1 mA per kant heb je dus een negatieve bias van rond de -1 - -1.5 volt (ongeveer). Dus een normale bias instelling. De anode weerstand is 100k dus ipv een versterking van max 100 (zal je wel niet halen bij een 12AX7) haal je nu het dubbele dus 200x (theoretisch).

Niet veel dus. Een signaal van pakweg 20mV van een gitaar geeft dus een uitgangsignaal van 4V. Als een normale voorversterker gebruikt neem ik aan dat de uitgang 1V is (lijn signaal). Je zou dus tekort kunnen komen. Als je 1 kant eruit haalt van V1, moet je wel de kathode weerstand van die buis verdubbelen.

Nico

H.Manback
26 oktober 2005, 19:09
Sorry ik had het nu over die mesa 50/50, die gebruikt 1 triode voor de fase draaier. Komt perfect uit voor stereo aangezien je dan de andere helft kan gebruiken voor het andere kanaal.

Dat een preamp lijn niveau geeft zou goed verklaren waarom die ene triode er nog voor zit dan.

SimonS
27 oktober 2005, 12:29
@Nico,

wat je dus wil zeggen, is dat ik dit schema zou moeten gebruiken:

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/testje1jpg.jpg

maar dan de cathode weerstand niet 820 maar ongeveer 1640 ohm?

Negative K3 fan
27 oktober 2005, 17:49
1k5 zou een mooie (en veelgebruikte) waarde zijn inderdaad

SimonS
27 oktober 2005, 18:03
omdat C (vanuit het voedingscircuit) nu geen dubbele triode maar een enkele hoeft te voeden, moet er dan nog wat worden aangepast in het voedingscircuit? het lijkt mij dat er nu te veel spanning komt te staan op V1a en V2 ??? De weerstand van 8K2 (2W) verhogen naar...?

nicoverduin
27 oktober 2005, 18:19
Die kathode weerstand moet je gewoon 1k5 maken. En die 1m weerstand aan de ingang kan je weglaten. Daar zit aal een 500k potmeter. Mogelijk kan je daar een 1M log gebruiken.

Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je mogelijk wat moet experimenteren met een NFB circuit. De 18 watt is een scheurbak en ik weet niet of dat hetgene is wat je zoekt.

Verder moet je mogelijk wat experimenteren met de coupling caps (de 22nF en de 10 nF). Vooral as je te weinig bas krijgt.

Verder ziet het er wel goed uit.

SimonS
28 oktober 2005, 10:29
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je mogelijk wat moet experimenteren met een NFB circuit. De 18 watt is een scheurbak en ik weet niet of dat hetgene is wat je zoekt.
Negatief Feedback neem ik aan? iig, is het de bedoeling dat dit circuit wordt gekoppeld aan een Mesa Boogie Studio Preamp vanwaar de (preamp)oversturing komt, dus ik wil sowieso geen oversturing van de voorversterking in de 18W eindtrap. Dat zal wel meevallen schat ik (1 triode...).

Wat betreft andere dingen: coupling caps en NFB komt wel in de uiteindelijke fase, bij het "refinen".

Nog een vraagje over de PT en OT:
De Hammond 125E (die wordt aangegeven in het schema) is in mijn ogen een nogal klein dingetje wat in principe niet erg is omdat het in een 2HE case moet passen. De PT echter:

Dit is een Hammond 261M6 met de volgende specs:\
83 VA
1e secundair: 215V @ 269 ma
2e secundair: 6.3V @ 4A

ik wil in 1ste instantie slechts 1 kanaal maken, maar als ik tijd, zin en geld heb ook een 2de kanaal bouwen. Dit alles met 1 PT, dus moet deze wel genoeg power kunnen leveren. Welke PT adviseren jullie?

bert k
28 oktober 2005, 11:05
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je mogelijk wat moet experimenteren met een NFB circuit. De 18 watt is een scheurbak en ik weet niet of dat hetgene is wat je zoekt.
.
Valt wel mee, hoor. Met maar een half buisje zal hij erg clean worden. Het cleane kanaal van mijn 18 Watt heeft allebei de helften in gebruik (net als in het originele schema) en dat klinkt niet echt heel ruig. Maar met een NFB circuit zal het zeker beschaafder worden.

nicoverduin
28 oktober 2005, 19:11
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat je mogelijk wat moet experimenteren met een NFB circuit. De 18 watt is een scheurbak en ik weet niet of dat hetgene is wat je zoekt.
Negatief Feedback neem ik aan? iig, is het de bedoeling dat dit circuit wordt gekoppeld aan een Mesa Boogie Studio Preamp vanwaar de (preamp)oversturing komt, dus ik wil sowieso geen oversturing van de voorversterking in de 18W eindtrap. Dat zal wel meevallen schat ik (1 triode...).

Wat betreft andere dingen: coupling caps en NFB komt wel in de uiteindelijke fase, bij het "refinen".

Nog een vraagje over de PT en OT:
De Hammond 125E (die wordt aangegeven in het schema) is in mijn ogen een nogal klein dingetje wat in principe niet erg is omdat het in een 2HE case moet passen. De PT echter:

Dit is een Hammond 261M6 met de volgende specs:\
83 VA
1e secundair: 215V @ 269 ma
2e secundair: 6.3V @ 4A

ik wil in 1ste instantie slechts 1 kanaal maken, maar als ik tijd, zin en geld heb ook een 2de kanaal bouwen. Dit alles met 1 PT, dus moet deze wel genoeg power kunnen leveren. Welke PT adviseren jullie?Weet je het zeker van die stroom van de hoogspanning? Zo ja, dan heb je ruimschoots genoeg met de hoogspanning. Voor de gloeistromen moet je alles effe optellen. Verder zou ik de voedingsrails dubbel uitvoeren (dus 1 per kant) anders heeft links invloed op het geluid van rechts (en omgekeerd).
Nico

SimonS
28 oktober 2005, 22:51
ik check het nog ff van die PT.
*edit: ik heb op de site van Hammond gekeken: het is een Amerikaans model, en de genoemde specs kloppen.

Het was in ieder geval wel mijn bedoeling om slechts de PT gedeeld te hebben, maar een volledig apart circuit voor beide kanalen (ook de powersupply).

hoeveel zou het hele circuit ongeveer trekken aan stroom? Ik zag dat deze PT niet in een 2HE behuizing past...

SimonS
28 oktober 2005, 23:05
zijn deze PT´s misschien goede (met universele primair) vervangingen?

Hammond 260E: 80 VA, Secundair: 225-0-225 @ 100mA; 6.3VCT @ 3A
of 1tje uit de 300 serie?

Verder suggesties van andere merken? Het liefst iets wat ik gemakkelijk te pakken kan krijgen natuurlijk :wink:

nicoverduin
28 oktober 2005, 23:05
Ik schat ongeveer 4 x 40 mA + de triodes dus pak 'm beet zo'n 175 ma moet genoeg zijn.
Voor de gloeispanning 3 x 300mA + 4 x 750 mA = 4A minimaal. Je kan ook 2 kleinere aparte trafo's overwegen.
Nico