PDA

View Full Version : vraagje over vingerzetting A Akkoord



freggel
24 oktober 2005, 16:08
In het boedk waaruit ik probeer te leren wordt de A aangeleerd met de vingers 123 op de tweede fred. echter merk ik dat het een stuk makkelijker is om hem zuiver te pakken met 234 op de tweede fret.

wat is de reden dat het word aangeleerd met 123?

°plectrum°
24 oktober 2005, 16:19
dit is omdat je een Aadd* kan spelen waarbij je je pink kan bijzetten voor een andere klank te krijgen , dit gaat dus niet als je het akkoord A al pakt met ne midden ring en pink....

sneez0r
24 oktober 2005, 17:33
Ik denk dat je een Asus4 bedoelt. De notatie XaddY werkt sowieso niet zo lekker.

Je komt trouwens beide zettingen tegen. Ik zou ze allebei leren.

Negative K3 fan
24 oktober 2005, 18:06
je moet ze allebei goed onder de knie hebben en het hangt van de context af welke je naar jouw inzicht moet gebruiken...

je zou hem ook als barré variant met gedempte hoge e moeten kennen.

Paulus2004
24 oktober 2005, 19:56
De Barré variant is met de wijsvinger de A pakken (en met de duim de lage E dempen) toch ?

Da's inderdaad nog makkelijker ook.

Gitaro
24 oktober 2005, 21:45
De Barré variant is met de wijsvinger de A pakken (en met de duim de lage E dempen) toch ?

Da's inderdaad nog makkelijker ook.

Klopt, maar dan mute je meestal wel beide E's. Het muten van de e maakt het akkoord minder lief, en is dus meer geschikt voor de rockers.

koella
24 oktober 2005, 22:34
De allerbeste manier is met wijsvinger (barre) op d en g snaar en de middelvinger op de b snaar.

Geen last van een gedempte e. En maar liefst twee vingers over om andere leuke dingen mee te doen :D

Trouwens alle manieren moeten beheerst worden daar zij allen voorkomen en te zijner tijd hun nut kunnen en zullen bewijzen (reeds)

Paulus2004
25 oktober 2005, 00:05
De allerbeste manier is met wijsvinger (barre) op d en g snaar en de middelvinger op de b snaar.

Geen last van een gedempte e. En maar liefst twee vingers over om andere leuke dingen mee te doen


Hmm... dat klinkt ook goed ja....

Ben toevallig "Drivers seat" (Sniff 'n' the tears) aan het oefenen (Bm - A - G) dus dat komt goed van pas... :D

taylor
25 oktober 2005, 11:45
er is geen beste manier van het A akkoord het ligt er aan wat er na dat A akkoord komt om te bepalen welke vingersetting het best werkt.

als je bv A-G-D speelt kun je hem makkelijk gewoon als "barre" pakken.
dan is de sus 4 nog altijd te pakken met je middelvinger dus ja er zijn zoveel manieren om iets te doen het is geen vast iets of zo...

in rock zul bijna altijd de wijsvinger(barre) A akkoord gebruiken