PDA

View Full Version : advies voor afmeting gitaar element :( hulp gevraagd.



DTmaster
24 oktober 2005, 11:14
Hallo


Ik had een week geleden gevraagd welke gitaarbouwer beter was .. nou ik heb dus voor richard Heeres gekozen (wat geen slechte keus was) maar nu wil hij weten wat de afmeting is van deze elmenten.


GB special (H) neck pu
GB special (H) bridge pu

http://images.misupply.com/products/original/Ibanez/26586.jpg

zie de link voor de foto ,, en als je ps wil kijken dan kan je zien wat voor elementen het zijn. Nou deze heten George Benson specials en hij wil daar dus die afmeting van weten .. ik heb echt een uur lopen zoeken maar kan iemand mij vertelen wat die afmeting is want anders dan koopt hij het straks en past het niet :(


erg erg bedankt :)


Greetz

DT

JvD.
24 oktober 2005, 11:59
me broer heeft zo'n benson gitaar, en daar zij de pickups kleiner dan een humbucker[volgens mij zijn het de zelfte] en ze zitten gemount op de slagplaat, ze raken de gitaar dus helemaal niet.

ik weet niet waar je ze in wil doen, maar als tip heb ik voor je: ga naar een gitaarwinkel en meetze =P

jpb
24 oktober 2005, 12:38
Hetr heeft dezelfde afmetingen als de Gibson minihumbucker die vanaf 1961 werd toegepast op o.a. (gibson-made) Epiphones. Zelfde afmetingen als de Gibson Johnny Smith. Wanneer je hem toepast op een archtop (zoals de Ibanez GB) is alleen de diepte belangrijk. Bij veel archtops (B.v. Gibson L-5; L-7) is de ruimte tussen snaren en bovenblad te klein voor deze elementen. Bij de Ibanez GB is die afstand behoorlijk groot; dus belangrijk om het even uit te zoeken. Op www.archtop.com staan de afmetingen van de Johnny Smith of anders wellicht op de site van Kent Armstrong. Geef de afmetingen die je vindt even door, dan kan ik je ongeveer zeggen of dat klopt. Ik heb een GB gehad en op mijn 1961 Epiphone zit zo''n Gibson mini-humbucker. succes

DTmaster
24 oktober 2005, 12:56
dit is mijn gitaar denk je dat het lukt met enige modification :)

http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Ibz%20AK85%20DVS.50.jpg

jpb
24 oktober 2005, 13:06
dit is mijn gitaar denk je dat het lukt met enige modification :)

http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Ibz%20AK85%20DVS.50.jpg
Als ik het goed begrijp wil je mini-humbs ipv de pafs die er al op zitten. Dan is de hoogte dus geen issue, maar wel de breedte en lengte. Enige oplossing is IMO dat je mini-humbs met de maat van pafs installeert, anders kan het natuurlijk niet. Mischien bestaan ze wel, net zoals er -dacht ik- P-90's bestaan die je in paf-afmetingen hebt.
Waarom wil je eigenlijk GB's/Mini-humbs??? Jpuw gitaar is als ik het goed heb met (gelamineerd) esdoorn bovenblad terwijl de Ibanez GB een gestoken bovenblad heeft. Dat verschil kun je niet wegkrijgen door alleen de pups te vervangen.

DTmaster
24 oktober 2005, 13:11
http://images.misupply.com/products/original/Ibanez/26586.jpg


op deze foto kan je ook zien dat het 2 verschillende pickups zijn of lijkt dat maar zo ??? want die boveste lijkt me kleiner dan de onsderste ??

daarnaast heb ik gekeken op die site ===> http://www.archtop.com/ac_access.html


Maar welke elementen ,, denk je ?? zijn gelijk aan die George bensons op die foto... qua afmeting.

ik heb inmiddels 3 vragen maar hoop echt dat je ze allemaal kan beantwoorden

en tja je hebt dus kunnen zien dat ik dus een AK-85 Artcore model heb .. en die gitaar speelt heerlijk.. ik haal er al bijna een GB tone uit maar ik wil dat nog versterken door dus die GB specials erin te krijgen... dus maar hopen dat het kan :)

edit : 12:17

dit is wat ik in het begin zei ... dus hoe me gitaar in elkaar zit want het was eerst de bedoeling om seymour duncans erin te zetten, jazztones waren het maar toen zei de leveracier dat het beter was om andere er in te zetten ,., en dit zei Richard wat ook een goeie keus was


Kun je me een link sturen van die George Benson elementen? Dan ga ik even kijken of ze de goede maat hebben.
Van Seymour Duncan heb ik nu ook de APH-1 gezien. Ziet er goed uit.
Met '59 bedoelde ik de SH-1. KLassieker. Meer op http://www.seymourduncan.com/products/humbuckersdescr.shtml#59153Model


Ik heb onlangs een gitaar gekocht en wel een AK 85 uit de Artcore serie (zie foto) http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Ibz%20AK85%20DVS.50.jpg nou ik ben zeer tevreden over de feeling van deze gitaar want dat is perfect maar de elementen die ik er in heb zitten (dat zijn zie het zwarte)
Artcore Set-In neck
3pc. Maple/ Mahogany Neck Material
Spruce top, Flamed Maple back/sides Body
22/Large frets
Bound Rosewood Fingerboard
Rosewood bridge
ACH1 (H) Neck PU
ACH2 (H) Bridge PU
Artcore DX Inlay
Chrome Hardware Color

DTmaster
24 oktober 2005, 13:25
:) :) :) :) :) :)

DTmaster
24 oktober 2005, 13:26
en om nog een dingetje er aan toe te voegen dat vleugeletje wat er op zit (wat je dus op de foto ziet) weet niet hoe het heet... die heb ik er af gehaald das toch niet erg want die heb ik die 2 F sleutels vrij ??

dat was het wel pfffff ik vraag wel erg veel maar ja het kost me ook 400 ballen dus wil zeker van me zaak zijn voor zo'n technische ingreep

Thanx

jpb
24 oktober 2005, 14:07
Dat vleugeltje is een pickguard; kun je er gewoon afhalen. Pas wel op want na een avond raggen op je gitaar kan het zijn dat je de lak hebt weggespeeld; daar beschermt 'ie ook voor.

Volgens mij zitten er paf-formaat pups in jouw artcore, maar de bevestigingsring op jouw artcore lijkt veel breder dan die bij en "normale" paf, zoals b.v. in ES-175's.
Verder zul je met een kleinere pu zoals de mini-humb. wellicht de boorgaten van de ouwe blijven zien. Ook moet het gat in het bovenblad niet te groot zijn anders kun je de mini-hum ring niet bevestigen. De afmetingen ken ik zo niet maar wat rondstruinen op Google helpt je wel verder; b.v.
http://www.wdmusic.com/humbucker_guitar_pickups_13621_ctg_1.htm
Specs voor de GB kun je toch gewoon opzoeken, b.v. via ibanez site?

Goede elementen op jouw gitaar lijkt mij een zeer zinvolle investering; zelfs als je voor Kent Armstrongs gaat (of een ander topmerk). Omdat je toch voor de installatie moet betalen, zou ik er meteen goeie inzetten.

Ik weet niet of je het geluid van GB kunt evenaren, daarvoor is zijn gitaar (en vingers!) toch wat anders dan die van jou; b.v. de hoek van de neck is vrij groot en dat merk je weer in de toon (meer accoustisch). Je hebt wel (itt tot wat ik eerst dacht), een solid spruce top; dat is toch al weer beter klinkend IMO dan een esdoorn.

DTmaster
24 oktober 2005, 14:48
ok dan dus gewoon doen die elmenten ?? :)

trouwesn die pickups van george Benson zijn niet van Kent Armstrong maar van Ibanez en about die specs van die elementen via Ibanez vind ik niks maar ja ... dat heb ik vaker :)

jpb
24 oktober 2005, 18:01
ok dan dus gewoon doen die elmenten ?? :)

trouwesn die pickups van george Benson zijn niet van Kent Armstrong maar van Ibanez en about die specs van die elementen via Ibanez vind ik niks maar ja ... dat heb ik vaker :)
Nou "gewoon doen die elementen" weet ik niet. Ik zou zeker nog eens rustig rondkijken en b.v. Heeres advies vragen. Ik zeg alleen dat jouw gitaar zeker beter kan klinken met echt goede pups.

Ik weet niet wat je met specs bedoelt (magneet; # windigen of maten?)

DTmaster
24 oktober 2005, 19:16
:) :) :) :)

jpb
24 oktober 2005, 19:24
nou met specs bedoel ik de specifecaties
Dat meen je niet!!! :-? :-? :-? :-?

DTmaster
24 oktober 2005, 20:00
nou ja eigenlijk alles wat een gitaarbouwer moet weten over die elementen om ze te laten inbouwen in mij gitaar

jpb
24 oktober 2005, 20:33
nou ja eigenlijk alles wat een gitaarbouwer moet weten over die elementen om ze te laten inbouwen in mij gitaar
Specs dus......, zeg dat dan :o :o :wink:

DTmaster
24 oktober 2005, 22:01
nou......

jpb
25 oktober 2005, 00:14
Met specs bedoel ik:
1) De afmetingen van de pickup die op je gitaar zit: waar zitten de schroeven; hoe groot is het gat in de gitaar. Wat zijn de afmetingen van de pickup die je er in wilt zetten? Zal het passen? Alles kun je vinden op internet. En schroef de pickups een keer los, dan weet je hoeveel ruimte er zit
2) In hoeverre hebben de pups die je op het oog hebt (Ibanez GB's) of Gibson mini-humbuckers het voor jou gewenste resultaat. Alle mini-humbuckers hebben minder windingen dan de standaard pafs en dus ook minder output, maar weer een wat feller, meer enkelspoels geluid. Maar maakt Ibanez ze ook als inbouw element of moet je dan Gibsons/Kent Armstrongs of whatever hebben? Wil je dat? Kun je dat geluid ook krijgen met 'gewone' humbuckers? Dat maakt installatie waarschijnlijk gemakkelijker.

Kortom honderd vragen die je grotendeels zelf kunt beantwoorden. Pas als je wat beter idee hebt wat mogelijk is kun je Heeres verder om advies vragen; of hier natuurlijk. Moet je wel wat meer duidelijk kunnen maken wat je precies wilt. Zet hem op!

DTmaster
25 oktober 2005, 12:49
nah kijk ik Ok ik ben mischien een beetje impuslief hier mee begonnen maar een feit is gewoon dat er andere elementen in me gitaar moeten en ik had gekeken naar die seymour duuncans ===> en dat vond ik wel wat wat maar die GB specials lijken me gewoon super en zeker in combinatie met mijn gitaar

jpb
25 oktober 2005, 13:07
Maar die GB specials krijg je niet goed op jouw gitaar, want het zijn zwevende pickups. Dus moet je er inbouwpickups van te pakken zien te krijgen. Maar dan moet je zoeken bij andere merken ("mini-humbuckers") en ook nog eens kijken of ze wel in te bouwen zijn. Succes in ieder geval.

marter544
25 oktober 2005, 13:31
Mischien een domme vraag, maar hoeveel kostte die gitaar? Als die bv. 500 euro kostte, vind je het dan waard om daar 400 euro in te steken?

DTmaster
25 oktober 2005, 15:24
ja want je kent deze gitaar niet en als je dat wel wist zou je die vraag niet stellen.... :) maar ECHT hij is super vet.. en daarnaast een paar andere pickups brengen dit nog meer tot leven