PDA

View Full Version : Welke monitors?



Satriani
24 oktober 2005, 02:17
Ik ga binnenkort een pod xt en 2 monitors kopen.

Zit er veel verschil in kwaliteit van monitors ( actief ) tot ong 180 euro per stuk maximaal?

Ik wil er dus 2 gaan kopen en kzit te denken aan deze:

Alesis - Monitor One Active MKII
Maar dat ding is 100 watt. Is 2x 100 watt niet veels te veel voor in een kamertje?

En op de site van feedback gaat het in prijsklasse ineens van ong 180 euro naar 500 euro :???:
Wat raden jullie aan?

passief mag ook en zowiezo in het assortiment van feedback.

Ic3gl0vE
24 oktober 2005, 13:23
die alesis schijnen heel slecht te zijn. Behringer heeft ook goedkope monitors maar die schijnen na een tijdje erg schel te worden ( lage kwaliteit tweeter ).

Veel mensen zijn positief over de tannoy reveal serie en de samson resolv serie. Zelf heb ik de Samson Resolv 65a en daar ben ik erg blij mee. Een jaar geleden gekocht voor 365 euro (bij musik produktiv) nu zijn ze iets goedkoper volgens mij.

Blijf sowieso weg bij ESI nEar 05's!!!!

Satriani
24 oktober 2005, 14:05
Hmm harrie beton heeft die alesis dingen en die zegt weer dat ze goed zijn.

Waarom is die alesis zo kut dan?

En die dude die in mijn topic in het effecten forum heeft is weer tevreden over de esi dingen.
Maar de pest is dus , dat die dingen ong het enige in mijn budget is.
En dit merk: Phonic
Is dat wat :???:

Wat zouden jullie adviseren van de feedback site dan?

Predator
24 oktober 2005, 14:22
Ik ken mensen met Alesis (me drummer) en die klinken aight. Probleem is dat het een vage weergave is van hoe het op een normale radio klinkt. Je krijgt die speakers niet over hun nek (ze kunnen gewoon NIET clippen) dus je weet nooit wanneer je te hard inmixt.

Me bassist gebruikt Phonic... Moet eerlijk zeggen, er kwam weinig bass uit, en dat voor een bassist. :wink:

bert k
24 oktober 2005, 15:44
Probleem is dat het een vage weergave is van hoe het op een normale radio klinkt. Je krijgt die speakers niet over hun nek (ze kunnen gewoon NIET clippen) dus je weet nooit wanneer je te hard inmixt. :
Zo moet je dus niet mixen.
Ten eerste krijg je die speakers best aan het klippen, gewoon steeds harder insturen. Maar zo moet het niet! Als je speakers clippen weet je niet hoe hard je eindmix wordt. Je hebt dan alleen maar je monitorsignaal te hard staan. Je kan ook je mengtafel laten clippen. Dat kan je horen, maar je kan het ook zien op je meter. Ook alle kanalen kan je laten klippen, daar heb je ook meters voor. Regel is gewoon: niet laten klippen! Als je het harder wilt hebben los je dat op met een compressor of zo, maar niet door levels te hard te zetten.

Han S
24 oktober 2005, 19:06
Het grappige (grappig?) van een harde CD is dat hij eigenlijk niet harder is dan elke andere, maar dat het gemiddelde nivo een stuk omhoog gebracht is met compressie en brick wall limiting. Soms zit het gemiddelde nivo maar 1 tot 1.5 db onder het pieknivo en dat lijkt hard.

En wat krijg je dan? Een CD zonder dynamiek met een plat geluid. Iedere boerenlul kan een CD hard masteren.

Monitoren is een ander verhaal, een goede monitor klinkt zodanig dat als je er een mix op maakt dan vertaalt die mix goed en zal hij op elke redelijke installatie goed klinken.

Je moet echter elke monitor ook leren kennen voordat je er goed mee kunt mixen en dan nog moet je niet van één bepaalde monitor uitgaan. Je moet je mix op meerdere monitoren beoordelen.

De befaamde Yamaha NS10 bijvoorbeeld heeft iets bizonders, een mix welke op die dingen goed klinkt, is ook goed. Maar de NS10 heeft een bult van +7dB bij 1500 hz en er komt beneden de 80 hz heel weinig uit.

Wat ook heel belangrijk is, is de combinatie van versterker en speaker in het geval van een passieve monitor als de NS10.

Met een actieve monitor heb je dat probleem uiteraard niet, maar een echt goede kost wel een paar munten, voor de rest is het behelpen.

Een goede is de ADAM S3A maar die kost 4000.

Ik monitor bij voorkeur op een paar IMF Compact Monitor 2 transmissielijn speakers met een Harman Kardon versterker. Die CM2's heb ik gekocht via Marktplaats voor 80 euro of zo, wereldgeluid met erg veel detail.

harrie-beton
25 oktober 2005, 10:36
IK denk dat voor Satriani zijn budget die Alesis moet kunnen.
Het is 5 keer beter dan die computerspeakers die hij nu heeft...

Misschien wel 6 keer beter :-D

IK heb ook Alesis maar niet de mk, ik heb Alesis absolute zero, exacte type weet ik niet uit het hoofd.

bert k
25 oktober 2005, 15:46
passief mag ook en zowiezo in het assortiment van feedback.
Als je nog ergens een goeie stereoversterker hebt liggen is passief een goeie optie. Ik zou zeker naar de passieve Tannoy Reveal luisteren.
Ga gewoon eens een dagje luisteren bij Feedback, en neem wat CD's mee die je goed kent.

skanky
25 oktober 2005, 15:48
Ik heb zelf de actieve tannoys, prima dingen. Je moet ze even leren kennen, maar dan werken ze uitstekend.

Satriani
25 oktober 2005, 19:54
Tannoy hebben ze niet bij feedback volgens mij.
En ik wil dus ook gelijk een pod xt kopen.

Mijn plan was dus om een verkoper ff snel een goed clean geluid en distortion geluid uit de pod te halen. Hopelijk weet iemand daar hoe dat ding werkt, wat meestal triest gesteld is bij feedback btw.
En dan die monitors met de pod te testen.

Of is het beter om ook een cd mee te nemen?

Han S
25 oktober 2005, 20:20
Monitors testen met alleen een gitaargeluid?

De probleemgebieden zijn het laagmidden en het laag bij monitoren. Als je geen goede controle hebt op het laagmidden zou je mix ergens anders wel eens bagger kunnen zijn.

Als je naar Amerikaanse Karaoke CD's luistert, hoor je vaak dat er gemixed is op kleine nearfields omdat er een berg laag in zit waar je U tegen zegt. Dat hebben ze met de mix gewoon niet gehoord.

Als je kleine monitoren gebruikt zet ze dan eens hard en kijk hoever de conus beweegt. Als die ver heen en weer gaat heb je sublaag wat je niet hoort op die dingen.

Een subwoofertje kan ook helpen in dat geval.

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 20:42
ik heb laatst via marktplaats een alleraardigst setje (al zeg ik het zelf) weten te scoren binnen een afstand van 15 kilometer voor 190 euro... een marantz 2x40 watter uit de jaren 70 en mijn trots, twee gigantische vivace zelfbouw luidsprekerzuilen voor een schijntje :D

met een karakteristiek die waarschijnlijk vlakker is dan menig budget monitor en bassen die doorgaan tot 40 hz. ben ik een tevreden forumlid

dus: marktplaats afspeuren :)

Satriani
25 oktober 2005, 22:37
Ik heb gas en geen rijbewijs :)
Dus het moet snel gebeuren en in de buurt, anders wil niemand me rijden.
PLus dat je in de winkel er een paar naast elkaar kan zetten i.p.v heel nederland te doorkruisen :wink:

Maar is het nou ook beter als ik een cdtje meeneem om te testen?

Han S
25 oktober 2005, 22:49
Neem dat CD tje vooral mee, zorg voor een CD waarvan je weet hoe hij klinkt.

Satriani
26 oktober 2005, 11:08
Ik heb nog wel een stereo versterker staan. Is het dan miss beter om voor passief te gaan?

Als het enige vershcil de ingebouwde versterker is heb ik als ik 160 euro voor een passieve monitor uitgeef meer kwaliteit dan actief toch?
Iemand ervaring met deze : KRK - ST 8

http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/a3JrLXN0Nl9zdDgzNTAzNTA1MGZmZmZmZg==.jpg

bert k
26 oktober 2005, 11:52
Ja, passief scheelt je dan een hoop geld. Ik zag die KRK dingen op de Feedback site maar ik ken ze niet, nooit gehoord.
De enige manier is gewoon luisteren. Alles staat speelklaar opgesteld, dus je kan zo een goeie vergelijking maken. Als je ze vergelijkt met Behringer en Alesis hoor je vanzelf wat het fijnste klinkt.
Wat we al eerder zeiden, met een CD testen, en niet zelf gaan zitten spelen op een Pod die je net gekocht heb. Je zit dan te veel te kicken op je nieuwe speeltje, waar je het geluid nog helemaal niet van kent. Gewoon een CD die je al vaak gedraaid heb.

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 15:41
Ik heb gas en geen rijbewijs :)
Dus het moet snel gebeuren en in de buurt, anders wil niemand me rijden.
PLus dat je in de winkel er een paar naast elkaar kan zetten i.p.v heel nederland te doorkruisen :wink:

Maar is het nou ook beter als ik een cdtje meeneem om te testen?

ik heb ook geen rijbewijs nog een auto... toch binnen een avondje de spullen bij elkaar gezocht.

Satriani
26 oktober 2005, 17:13
Iemand enig idee hoe ik dit aan moet gaan sluiten: Mixertje , podxt, gewone stereo versterker, en die monitors.

Podxt gaat via usb in m'n pc, monitors in de versterker bij de speaker ingang.
Maar kan ik mijn versterker wel in die pod steken en waar sluit ik het mixertje dan aan?


Ga mrgen wel ff goed in de boekjes kijken enzo maar iemand een idee?

Aansluitingen op de versterker.

Phono, wit en rood.

Play in
Rec out
Voor allebei en witte en een rode.

Hoe ga ik dit doen :???:

harrie-beton
26 oktober 2005, 21:05
Iemand enig idee hoe ik dit aan moet gaan sluiten: Mixertje , podxt, gewone stereo versterker, en die monitors.

Podxt gaat via usb in m'n pc, monitors in de versterker bij de speaker ingang.
Maar kan ik mijn versterker wel in die pod steken en waar sluit ik het mixertje dan aan?

de pod via USB naar PC maar ook een line signaal naar mengtafel
je pc line out ook in de line in van mengtafel
Main out van mengtafel naar 1 van de kanalen van de versterker, de versterker stuurt de boxen aan

bert k
26 oktober 2005, 23:02
Gebruik op je versterker de Play in, niet de Phono. Die ingang is veel te gevoelig, en klinkt verkeerd.

Negative K3 fan
26 oktober 2005, 23:35
Iemand enig idee hoe ik dit aan moet gaan sluiten: Mixertje , podxt, gewone stereo versterker, en die monitors.

Podxt gaat via usb in m'n pc, monitors in de versterker bij de speaker ingang.
Maar kan ik mijn versterker wel in die pod steken en waar sluit ik het mixertje dan aan?

de pod via USB naar PC maar ook een line signaal naar mengtafel
je pc line out ook in de line in van mengtafel
Main out van mengtafel naar 1 van de kanalen van de versterker, de versterker stuurt de boxen aan

moet je niet je podxt is als usb soundcard etc instellen en dan alles doorsluiten vanaf je pod, dan heeft de line out van je soundcard ook weinig nut meer.

harrie-beton
27 oktober 2005, 09:47
moet je niet je podxt is als usb soundcard etc instellen en dan alles doorsluiten vanaf je pod, dan heeft de line out van je soundcard ook weinig nut meer.

Daar heb ik ook aan gedacht. Ik heb het idee dat de podxt niet gebouwd is om erg lang aan te staan. Hij wordt vrij warm.
Mijn pc's staan soms dagen aan.

Satriani
27 oktober 2005, 10:46
Ok sweet. Thnx voor de replys :)
Ik ga dat ding vanmiddag halen.
To be continued............

Sonno
27 oktober 2005, 13:58
Ik heb dus ook zo'n probleem, ik wilde ook monitor speakers kopen. Op m'n werk hebben ze van die grote Genelec's, te duur, ik wil nog wel op vakantie dit jaar :D ! Monitor speakers met kwaliteit zijn nou eenmaal hartstikke duur, daarom ben ik op zoek gegaan naar de beste monitoring koptelefoon die ik kon vinden (dubieus, ik weet 't). Dan betaal je een stuk minder.

Na een hele dag luisteren bij de RAF in Amsterdam heb ik uiteindelijk voor 120 euro een Sennheiser HD590 gekocht. Hij is niet helemaal betrouwbaar maar na wat vergelijkingen gedaan te hebben op m'n werk weet ik nu precies wat hij wel en niet laat horen. Zo werk ik nu als volgt:
Mid en hoog luister ik af via de koptelefoon, het laag een beetje ter indicatie en vervolgens luister ik gewoon via m'n stereo installatie van Marantz of de bas niet te hard staat, zo ben ik toch nog heel goedkoop uit en kan ik prima mixen maken!

Suc6!