PDA

View Full Version : What the F***?!?! Gitaarspelen en RSI?!?!



MegaDrive
21 september 2002, 00:06
Tering hee, gisteren ongeveer 2 uur achter elkaar in het repetitiehok beuken en dan vooral van die staccato-palmmute-solo/leads a la Liquid Tension Experiment, krijg ik me toch pijn in mijn (aanslaghand)pols man niet meer normaal. Ik heb het net nog even geprobeerd met een dergelijk nummer en ik merk het echt als ik lang achter elkaar mute/open/mute/open enzovoorts en dat 33 keer per seconde 3 minuten lang. Ik heb dat nog nooit meegemaakt en ik vroeg me af of dat gewoon overbelasting is van de spier is of dat het een vorm van RSI kan zijn. Iemand dergelijke ervaringen? Na 10 minuten is het weer over.

Swan
21 september 2002, 00:22
probeer te ontspannen...dan krijg je ook meer snelheid....

Fenisi
21 september 2002, 00:24
DOE HEEL VOORZICHTIG.. mijn moeder heeft een deel van haar RSI te danken aan haar gitaarspel waardoor ze nu niet meer (nou jah 5 minuten misschien) kan spelen zonder veel pijn.. geef je armen rust en doe niet tevaak hetzelfde achter elkaar met korte pauzes ertussen

signsofzodiac
21 september 2002, 10:00
Uitkijken man! Een vriend van me heeft meer dan een jaar niet kunnen spelen door RSI van het gitaarspelen! Laat het f checken bij de dokter

Anders Destium
21 september 2002, 10:00
Je moet ook niet 2 uur achter elkaar spelen, zeker niet met veel spanning....
maar ik weet, dat is moeilijk...
Als je het niet vertrouwt: De gitaar kan ook een dagje zonder U :wink:

Neals
21 september 2002, 15:56
maar ik kan niet een dagje zonder me gitaar

Anders Destium
21 september 2002, 16:00
Ik denk dat je heel snel overstag gaat als je serieus last van je pols krijgt....
Ik heb bijna RSI overgehouden aan een tijd AutoCad/Verslagen/Veel gitaren en daar wordt je niet blij van, een vriendin van mij kan een jaar niet studeren vanwege RSI problemen dan wordt het echt vervelend.

Neals
21 september 2002, 16:04
zelf speel ik zo nu en dan gewoon een balladje tussen door om me eigen wat rust te gunnen....

Ic3gl0vE
21 september 2002, 18:10
je hebt bij sportwinkels wel van die knijpdingen... daar train je je hand en onderarm mee, is wel goed voor je als je een uurtje gespeeld hebt

MegaDrive
22 september 2002, 20:39
Ja werkt dat goed?? Want ik heb van die dingen hier thuis liggen, gebruik ze alleen nooit. Ik heb ook wel eens ergens zo'n balletje met een gewichtje erin gezien waarmee je je pols kunt trainen door steeds harder rond te draaien. Kent iemand dat en is dat wat?

Anders Destium
22 september 2002, 20:50
Het heet een dynabee en hij werkt gyroscopisch (dus een bal in een bolvormige huls)...
Hoe meer je draait hoe meer weerstand hij geeft en hoe "zwaarder" hij wordt
Alleen het aankrijgen is een kwestie van een aantal keer oefenen, je moet de binnenste bal heel wat beginsnelheid geven wil hij "aangaan" (dus uit zichzelf blijven draaien), als je dat door hebt is het een supergoede spiertrainer, je kunt er zowel je onder- als bovenarm mee trainen

Ik heb er al een paar jaar een, ik heb hem gekocht omdat ik vroeger fanatiek sportte, en ik weet dit alles omdat ik bij Bever werk :smile:
De prijs is 27,50 euro (voor de gewone), dat is dus best prijzig...en dan mag je hem ook nog niet eens laten vallen :wink:

MegaDrive
22 september 2002, 20:59
Hee bedankt! Denk je dat het zin heeft om zo'n ding aan te schaffen ter voorkoming van bovengenoemde klacht?

Anders Destium
22 september 2002, 22:12
Ze adverteren ermee dat het helpt, daar kan ik wel inkomen want je kan alle spieren trainen in je onder- en bovenarm, door bijvoorbeeld je arm te strekken of je elleboog te buigen enz...
Maar als ik last van mijn pols krijg doe ik het liefst helemaal niets als je begrijpt wat ik bedoel :smile: , maar om te voorkomen denk ik dat het zeker werkt...

Elke dag dat ding gebruiken is wel lastig voor mensen die wat luier zijn aangelegd (par example moi) :wink:

Harry
23 september 2002, 10:32
warming up!!!!!!!!!!!
als je op die manier gitaar speelt, ben je intensief met je lichaam bezig, en wat doe je normaal voordat je dat doet? Juist.....

Marc Oblivian
23 september 2002, 11:51
Hey,

Wat ook helpt tegen genoemde klachten is goede rekoefeningen te gaan doen voor het spelen: hand achteroverbuigen en met andere hand vasthouden tot het begint te branden. Vooroverbuigen en het zelfde doen. Gewoon tot je spieren loszitten/warm zijn.
Het eigenlijke probleem ligt echter in het feit dat je pezen/spieren geirriteerd raken doordat ze vaak dezelfde bewegingen moeten maken. Ook een verkeerde houding kan meespelen: wellicht heb je je gitaar erg laag hangen waardoor je polsstand erg verkrampt wordt?

Enige echte oplossing voor het probleem is door wat vaker rustpauzes te nemen...maar ja da's errug vervelend. Maar niet zo vervelend als een half jaar niet meer kunnen spelen...

Marc

Fenisi
23 september 2002, 12:51
Als je last hebt niet met zon stressbal dingetje gaan werken.. dan word het alleen maar erger.. als je last hebt gewoon stoppen.. als je veel last hebt even contact opnemen met je arboarts die kan je doorverwijzen naar iemand die er echt versatnd van heeft en niet van die rare dingen gaan doen word het vaak alleen maar erger van.. (dit zeg ik omdat mijn moeder zich er heel erg in heeft verdiept omdat ze al een jaar RSI heeft en er waarschijnlijk ook nooit meer echt afkomt.. )

AutoStatic
23 september 2002, 15:09
Ik zou uitkijken. M'n held J Mascis van Dinosaur Jr moest tijdens het laatste optreden dat ik van hem gezien heb af en toe het podium af om z'n hand en pols in een bak met ijs te doen. Het is echt een schijtaandoening.

Anders Destium
23 september 2002, 18:10
Het rare is dat mijn zus weer wel was aangeraden een dynabee te gebruiken (dat is HEEl wat anders dan een stressbal waar je in knijpt) omdat ze CTS heeft gehad (is ze ook aan geopereerd), omdat het een dynamische belasting is, je draait je pols zodat de tegenwerkende belasting ook steeds van richting verandert.
Hierdoor train je wel maar voorkom je dat je constant dezelfde oefening doet.
Bij mijn zus was CTS zo erg dat ze soms helemaal geen gevoel meer had in haar vingers zodat ze zomaar dingen uit haar hand liet vallen enz, daar wordt je echt niet vrolijk van...

Mitch
23 september 2002, 21:06
God wat een hoop onzin is hier inmiddels op binnengekomen. Opa therapeut wilde zich er eerst niet mee bemoeien, maar dit gaat echt allemaal te ver....

Stressballetje is inderdaad alleen maar meer ellende.
Dynamisch trainen heeft al meer zin maar het is absoluut niet zeker of het een pols probleem is qua kracht, ook al zit hier de pijn.
Arboarts zou ik als laatste naar toe gaan, in de eerste plaats omdat het geen werkgerelateerde aandoening is (heeft -ie niks over te zeggen), ten tweede omdat dit bij uitstek mensen zijn die zeggen: kijk het maar een tijdje aan en kom anders nog eens...

Sorry, ik moet even ophangen, maar ik kom later terug voor serieus advies;)

Mitch
23 september 2002, 22:01
Was ik weer....

Wat je zelf al kunt doen:
Kritisch naar je speelhouding kijken. Kruishoogte is niet zo handig voor snel spelen.
Vaker afwisselen (tegen de tijd dat je weer kunt spelen)
Nooit met braces kloten omdat je daar hooguit het probleem mee maskeert, als je het al niet verergert.
Nek en schouders beter getraind houden. Meest gemaakte fout is dat alleen naar de pols gekeken wordt omdat daar de pijn zit, maar geloof mij dat ik bij 90% van mijn patiënten andere plaatsen behandel dan waar de pijn zit. Simpel gezegd: als je collega een dagje rustig aandoet moet jij harder werken en daar heb jij last van en niet hij.
Terwijl het probleem dus wel degelijk bij die collega zit...

Maar belangrijkste: als het blijft, ga dan naar de huisarts, leg hem uit dat je wil dat er serieus naar gekeken wordt (laat je dus niet wegsturen van: kijk het nog even aan...)
, dan stuurt -ie je hopelijk wel door naar een goeie collega van me.