PDA

View Full Version : Standaard Rack Gear



muse12
23 oktober 2005, 16:18
Hallo,

Ik heb een vraagje. Op dit moment ben ik druk bezig met inventarisseren wat ik allemaal wil in een 19"rack en wat ik nodig heb.

Ik zelf zou graag het Line 6 POD xt effect er in willen hebben omdat deze zoveel mogelijkheden heeft en bijna elk pedaaleffect bevat. Daarnaast een racktuner en een Digitech Whammy.

Alleen kan ik niet direct vinden wat er perse in een rack moet zitten daarom de volgende paar vragen:

Ik beschik nu over een klein versterker (15 watt geloof ik) met een een tune en gain-optie en een clean kanaal. Nu zou ik een andere versterker willen alleen weet ik niet welke ik voor een rack het beste zou kunnen gebruiken. Ik zelf dacht aan een versterker die verder geen opties heeft omdat de Line 6 over de meest gangbare amps en cabs-modellen bevat.

Dus vraag 1: Welke versterker het handigst als ik een rack ga bouwen?

En dan nog andere vragen over het rack zelf:

2/ Is een pre-amp noodzakkelijk?

3/ Power Supply noodzakelijk of... Omdat ik alleen Line 6 POD + Racktuner erin wil hebben overbodig?

4/ Wat is handiger? De Digitech Whammy naast de MIDI pedal controlboard zetten of in het rack plaatsen?

5/ Een goed alternatief voor Line 6 POD?

6/ Welke andere rack-onderdelen raden jullie nog aan?

Hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.

Groet Frank.

peter_heijnen
23 oktober 2005, 18:10
Hallo muse12,

Je wilt dus een rack maar weet niet zo goed wat erin moet? Hier volgt een beetje de basis.

Een rack bestaat doorgaans uit een versterker, die dan meestal is opgedeeld in een preamp- en poweramp sectie. Hier kun je dan de effecten netjes tussenin zetten. Die effecten zijn vaak stereo en daarom is de poweramp in de meeste racks dus ook stereo.

De logische volgorde die je gitaarsignaal binnen je rack doorloopt: preamp, fx, poweramp.
Vanuit de poweramp ga je dan naar je speaker(s).
Ook zul je vaak een midi interface aantreffen die de preamp (vaak zonder midi) met midi mee moet laten schakelen.

Aangezien de pod alles behalve de poweramp en speakers in huis heeft heb je die laatste twee dus nodig. Je kunt dan denken aan een losse eindtrap (poweramp dus) waar je, per kanaal, minimaal een speaker aanhangt.
Ook zijn er hiervoor speciale kasten die enkel een speaker en een eindtrap aan boord hebben, bijv de tech21 powerengine (60 watt transistor).

Je kunt de pod ook aansluiten aan de "effects return" of "poweramp in" van een versterker. Hiermee sla je de voorversterker van die amp dan over en ga je rechtstreeks de eindtrap in. Als je dit bij een combo doet, heb je geen aparte speaker meer nodig.

Vraag 1: eindversterker, al dan niet stereo, al dan niet buizen. Hierbij heb je dan iig aparte speaker(s) nodig.
Vraag 2: een preamp is noodzakelijk.
De pod is een preamp gecombineerd met, en effecten die voor je preamp behoren te zitten (pedals), en effecten die achter je preamp behoren te zitten. Daarbij luistert de pod ook naar midi en heb je voor de preampswitching geen aparte interface nodig.
Vraag 3: Pod en tuner hebben eigen goede power supply. Ev moeten deze tijdens hun werking buiten het rack worden gehouden ivm instraling op audiokabels en bijbehorende bijgeluiden. Hier kom je wel snel genoeg zelf achter. Mijn power supplietjes zitten vast in het rackdeksel dat bij gebruik los op de grond ligt. Nadeel hiervan is dat je de supplies iedere keer weer even moet aansluiten, maar dan storen ze ook nergens op.
Vraag 4: De whammy behoort aan je voeten, of heb jij een rackversie?
Vraag 5: Alles wat jij mooi vindt, en kunt betalen.
Vraag 6: Als je een alternatief voor de pod neemt, en die preamp heeft zelf geen midi, zul je een aparte switcher hiervoor moeten aanschaffen. Ook zul je, als de preamp (zoals vaak) niet zijn eigen effecten aan boord heeft, een aparte fxprocessor moeten aanschaffen. En natuurlijk de pedalen die je nog wilt gebruiken.

Ps Denk aan goede kabels om de boel mee aan te sluiten!

muse12
23 oktober 2005, 19:03
Dus...

Mijn hele set zou er dan bijvoorbeeld zo kunnen uitzien?

Gitaar > geen midi-bestuurbare effecten > MIDI controller +expressiepedaal voor whammy/volume > het rack met: pre-amp -> whammy 4 -> pod xt -> tuner -> poweramp > versterker

En maakt het dan uit wat voor versterker ik dan neem? Of moet ik dan ook beschikken over een boventop? (ik snapte het deel met de speaker namelijk niet) :oops: :oops: :oops:

En zouden dit goede keuzes zijn?

Pre-Amp: Rocktron RepliTone (bevat MIDI)
Tuner: Behringer - BTR 2000
Effect: Line 6 POD xt
Poweramp: Rocktron Velocity (2x50 watt)

Versterker Engl E 112 S Cabinet 1x12 V80?

Overigens heb ik geen idee welke pre-amp, poweramp en versterker ik zou moeten hebben. Heb nu een crappy 15 watt versterkertje (zat bij de gitaarset zo vier jaar geleden).

En, is het een pré dat de pre-amp en poweramp van hetzelfde merk zijn of zou de één een behringer kunnen zijn en de ander een Engl?

dml
23 oktober 2005, 19:57
Als je je moet afvragen wat in een rack moet, ben je dan überhaupt al wel "klaar" voor een rack?? :(

qwertyuiop
23 oktober 2005, 20:16
eerlijk gezegd vraag ik me dat ook af; en dat bedoel ik niet vervelend maar meer als goed advies; Een rack wordt doorgaans gebruikt door gitaristen die redelijk ervaren zijn en weten wat ze willen qua geluid en mogelijkheden.
Gezien je vragen denk ik niet dat je een dermate gevorderde gitarist bent dat je de investering van een rack kunt rechtvaardigen.
- speel je in een band, of ben je gewoon lekker thuis voor jezelf bezig? in dat laatste geval zou ik al helemaal niet aan een rack beginnen en in het eerste geval, zie hieronder;

als welgemeend advies; begin eerst eens met een betere combo-versterker (hoef je je niet af te vragen wat een preamp is en of-ie wel noodzakelijk is..) alles zit erin; je prikt je gitaar erin en je hebt geluid, zonder dat je na hoeft te denken over allerlei kabels/voeding/signalpaths etc.
en ga na de aanschaf van een betere comboversterker over op het uitproberen en evt. aanschaffen van allerlei effecten. langzamerhand leer je de techniek achter gitaarversterkers en effecten kennen, en zul je steeds beter weten wat je wilt, en misschien is dat wel helemaal geen rack! (wellicht is alleen de aanschaf van een podxt die je met alleen een hoofdtelefoon kunt gebruiken, voorlopig al voldoende.)

en als je toch een rack wilt overwegen, is mijn advies; ga flink research doen op internet en bij "ervaringsdeskundigen". wat dat betreft zijn je vragen hier wel weer op z'n plek, en is het antwoord van peter_heijnen een goed begin!

Nocki
24 oktober 2005, 10:05
gewoon beginnen met je rackje. is een hele leke manier om te spelen...

het beste kan je gaan (omdaat je denk ik goedkoop wilt en modeling wilt) voor een transistor eindtrapje (hee ik verkoop mijn marshall 8008 eindtrap das toevallig) en een behringer 4x12 cab. dan heb je al voor weinig een leuke set samen met je pod. stroom doe je gewoon lekker met een stekkerdoos in je rack... en rommel eerst maar eens een beetje op die manie met je rack. daarna vind je de rest wel uit.

NOcki

muse12
24 oktober 2005, 10:11
Okay bedankt voor de raad :) Maar wat is een goede Comboversterker? Ik heb me meer verdiept in losse effecten als in een degelijke versterker.

Ook omdat de ene versterker aanzienlijk in prijs verschilt met de ander. Ik heb altijd aangenomen dat Soldano zeer goede versterkers maakt maar die zijn volgens mij al failliet. Echter (als ik http://www.musicstorekoeln.de/nl/) dan zijn er nog wel 100-den versterkers.

Maar welke is goed geschikt voor een redelijke prijs en produceert genoeg geluid om zowel in me eigen kamertje te spelen en zonder er uit te waaien!! maar ook in kleine zaaltjes te kunnen spelen waar op ze max. 500 man in kan. Ik heb nu een 15 watt versterker die bij me Stagg-gitaar set hoort. Ja, de kroegjes en schoolaula's zijn in het Noorden niet zo groot :wink:

En daarnaast zou het wel handig zijn als er al enkele MIDI-ingang op de versterker zit voor het geval ik toch iets wil gaan doen me de POD xt en Whammy.

amon
24 oktober 2005, 11:22
Ok, dus je hebt een stagg gitaar en stagg versterkertje en geen ervaring in wat goede gear is.

Ik speel nu zo'n 7 a 8 jaar gitaar en ben er zelf ook nog niet helemaal aan uit wat ik precies zoek, maar kan je wel vertellen:

Begin met een goede versterker, dat lijkt me wel het belangrijkste. Waarom neem je niet gewoon een goede combo en dan maak je een fxrackje bijvoorbeeld. De uitgang van je rack gaat naar de fx-return/insert return als je die podxt (dus preamp neemt) en anders gewoon in de input (als je geen preamp in je rack neemt).
Voor alle duidelijkheid: in grote lijnen is een preamp om je geluid te kleuren en een poweramp om je geluid te versterken, een combo heeft dit ineen, tesamen met een speaker.

Mijn advies: koop die podxt en zoek op marktplaats (2dehands) naar een goede buizencombo, 50 watt is voldoende. Dan nog dat racktunertje en een midipedaal om je pod en tuner aan te sturen en je whammy op de grond ernaast. Je hebt dan:

gitaar->whammy->pod en tuner (aangesturd door Midipedaal) -> combo insert in/fx return.

wytz
24 oktober 2005, 11:31
ik ben stiekem niet zo'n modeling fanaat, maar is ik dat zo hoor zou jij beter een leuke modeling versterker kunnen kopen zodat je alles in een hebt, geen pod hoeft te kopen, en geld overhoudt voor een gitaar....

of koop een buizencombootje en een 19" processor...een 2e hands g-major ofzo
heb je én een geweldige sound, én alle effecten die je nodig hebt, én geen gekloot met echte racks...

muse12
24 oktober 2005, 15:35
hmm... Wat is nu de beste optie? :oops:

Ten eerste dus een goede combo kopen en dan een pedaalboard/minirackje bouwen ala de:

http://www.liquid-fire.co.uk/musegear/musegear/thumbs/MUSE_5Lsmall.jpg

waarbij de racktuner bovenin komt te liggen en dan (waar nu de Rocktron staat) mijn losse effecten met de whammy ernaast (waar nu dus volumepedaal staat).

En dan verder op de Combo die eventueel in een grote box gestopt waar ik eventueel ruimte zou kunnen maken voor de pod xt en alle stroomvoorzieningen?

Of lijkt jullie dat nou geen goed idee?

muse12
24 oktober 2005, 18:22
Is dit een goede combo-versterker die ook in een eventueel rack zou kunnen gebruikt worden:

Hughes & Kettner - Edition Blue 60

Preamp: Solid-State
Channels: Clean & Overdrive
Preamp Controls: Bass, Mid & Treble
Master Controls: Master Volume
Effects: Reverb
FX Loop: Serial
Connectors: Footswitch, Headphones, CD Input
Power Amp: Solid-State, Current Feedback
Output Power: 60 watts
Speaker: 12" Celestion®
Stageboard: FS-1 Footswitch
Stageboard Controls: Channel Switch
Weight in kg: 15
Dimensions in mm: 490 x 445 x 270
Special Features: Control Panel illuminated in blue

Zijn grotere broer: Matrix 100 heeft FX Loop met FX send en FX return.

Voor 275 euro een goede optie? Of zijn er veel betere versterkers voor dat geld? Ik heb namelijk ook een Behringer V-Tone GMX 112 van 60 watt gezien.

Of zou een 30 watt versterker ook al ruim voldoende zijn? Ik hoef immers maar kleine zaaltjes te overstemmen :)

Ik hoor wel wat jullie het beste lijkt.

qwertyuiop
24 oktober 2005, 19:14
hmmmm.....een behringer zou ik zowiezo niet kopen, want dat is echt rotzooi. Behringer doet zijn uiterste best om z'n spullen zo goedkoop mogelijk op de markt te brengen en heeft forse consequenties voor de kwaliteit van het geluid en de duurzaamheid van hun spullen.

ik zou eerder kijken naar de wat meer gerenommeerde merken op gitaarversterkingsgebied; Hughes en kettner is aardig, maar geen top, vox is altijd een goede keuze, zeker de moddeling-amp zoals ad60vtx of ad120vtx (heb je alles in 1; versterking en effecten) maar wat altijd een goede optie is voor de "beginner" is natuurljk marshall! een zeer gerenommeerd gitaarversterkermerk die hele leuke versterkers voor schappelijke prijzen heeft (maar met € 275 kom je er niet geloof ik)

qua wattage; er zit een groot verschil in geluidsdruk van solidstate/modelling aan de ene kant en "buizen"versterkers aan de andere kant. Buizen gaan veel harder en dan heb je 30 a 40 watt voldoende voor de meeste zalen. Maar met solidstate/modelling versterkers heb je meer nodig. Ik speel er zelf niet op dus zou je niet echt kunnen vertellen hoeveel watt je nodig hebt, maar minimaal 60 watt denk ik, en voor zalen boven de 100 personen is een 100/120 watt zeker wel nodig.
Nogmaals; kijks eens naar de marshall's, daar zit veel goeds tussen voor goede prijzen en het brengt een absoluut acceptabel geluid voort.

succes.

qwertyuiop
24 oktober 2005, 20:23
ik heb nog ff voor je gekeken, en ik weet niet precies wat je budget is, maar;

- marshall avt-100 combo, ongeveer 700 euro. 3 kanalen en ingebouwde effecten. (ook meegeleverde footswitch)
- wat ook nog kan is fender;
frontman 212R, 75 watt, maar zonder ingebouwde effecten, rond de 250/300 euro. Fender is ook een goed en gerenommeerd merk.
- of de peavey bandit 112, 80 watt met drie kanalen, footswitch, maar zonder effecten. Kost €350. deze versterker wordt veel gebruikt in oefenruimtes waar je een ruimte inclusief apparatuur kunt huren. dat zegt al iets...

bij alledrie kun je losse effecten ervoor plaatsen zoals een whammy of andere voetpedaaltjes. alleen de Marshall heeft ook een effectloop zodat je later bijvoorbeeld een los rack met effecten eraan kunt hangen.
je moet maar ff googlen om de exacte features van deze drie te achterhalen.

succes maar weer.

EpiCenturiesAWAy
24 oktober 2005, 21:24
Of geen enkele van die en een 2dehands buizenversterkertje :-?
Marshall jcm 800 moet wel te scoren zijn voor 500 euro

muse12
25 oktober 2005, 00:31
Is dit een goede optie?

Marshall, model JMC900 1936 voor 200 euro? (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/9751187.html?return=eJwlzEsOgjAQgOG7kMCSWh5iSojBi5 CijTR9pjMIYry7bdzM%2F80shjPKPpKdemD0cmbZHNwGol8QPS NEOS9saXhQ6DXnCKXVxKyHFGoSdpIWMKxGWBSWPCVyHtJ55vAS AVAEFUPuXdOWCxp93fVAiwcMasvrMX6FhWud1zd0cacROo6xqy 6JVWLTJmLkIX3iHpn6%2FteBjKgKP9Cs%2F%2F4AvhtC%2Fg%3 D%3D&df=1)

En dan een goede pre- en poweramp erbij zoeken... En welke zouden jullie dan aanraden? En de Hughes & Kettner Combo? Is dat ook een goede optie vanwege zijn FX loop en FX return/send?

en... ik had zelf ook nog wat gevonden op harmony-central. Daar wordt gezegd dat een pre-amp in combinatie met een combo niet noodzakelijk is maar wel handig kan zijn. In welke situatie is het in dat geval handiger?

Het is me namelijk nog niet echt duidelijker geworden welke optie... cabinet met pre- en poweramp of combo-versterker (met eventueel pre-amp) beter/goedkoper/gemakkelijker is. En waarom zou ik de een wel of niet doen?

vester86
25 oktober 2005, 11:40
die 1936 is een lekker cabinet, en niet duur. ik heb um zelf ook al een jaar

als je hierbij een poweramp zoekt (de pre-amp heb je immers al) dan zou ik een Marshall 8008 kopen, 2 x 80 watt, dus MEER dan genoeg, maar wel een erg goed geluid icm die box en jouw pod..

vester86
25 oktober 2005, 11:40
die 1936 is een lekker cabinet, en niet duur. ik heb um zelf ook al een jaar

als je hierbij een poweramp zoekt (de pre-amp heb je immers al) dan zou ik een Marshall 8008 kopen, 2 x 80 watt, dus MEER dan genoeg, maar wel een erg goed geluid icm die box en jouw pod..

muse12
25 oktober 2005, 12:02
hmm...

Op verschillende forums hoor ik nu ongeveer dit:

1/ Neem combo-versterker en bouw een mini-rackje met daarin wat FX units en koop daar een redelijk pedaalbord bij (het beste als daar expressie pedalen ingebouwd zijn)

Of

2/ Neem een cabinet-versterker met eventueel een boventop/head en bouw een rack met pre-amp, poweramp, fx units en een pedaalbord om het hele gedoetje aan te sturen.

Wat is volgens jullie het beste?

Bij de combo is het natuurlijk wat goedkoper en ben je sneller klaar. Maar bij een cabinet heb je meer mogelijkheden en ben je wat flexibler. Tenminste dat wordt gesteld. Zijn jullie het daar zo beetje mee eens? :oops: :oops: :oops:

vester86
25 oktober 2005, 12:26
helemaal mee eens. losse aparatuur (dus rack) is veel flexibeler, en je kunt ongeveer alles met alles combineren

een combo is idd ook goedkoper, maar om EN met combo EN met rack voor de effecten te gaan slepen vind ik zelf dan weer zinloos, dan kun je beter 2 of 3 pedaaltjes kopen en daar je effecten uit halen...

zelf ben ik sinds een klein jaar rack gebruiker en ik vind dat een stuk makkelijker dan met combo + pedalen werken...

maar wat wil je nu precies, wat heb je nu al aan apparatuur in huis, en wat denk je in een rack-versterker te vinden wat je NIET in een normale versterker (combo of head+box) kunt vinden??

amon
25 oktober 2005, 12:37
gezien je ervaring met racks en profi aparatuur zou ik voor optie 1 gaan. hoef je je nog geen zorgen te maken over pre en poweramps en kun je al goed uit de voeten. Is ook nog goedkoper dan optie 2, dus houd je meer geld over om een prima combootje te zoeken of misschien een top met cabinet (ook dan hoef je geen aparte pre en poweramp te kopen).
of koop bijvoorbeeld ipv die net wat betere combo of top+head een betere gitaar.

Lijstje optie 1:
combo Marshall JCM800 (buizen): 500 euro (2dehands)
pod xt: geen idee wat die kosten
Roland FC200 om je pod aan te sturen: 150 euro (2dehands)
whammy: heb je al
bekabeling: 50 euro
en houd je geld over, een betere gitaar: 400 euro (of meer...)
= 1100 excl pod (weet niet wat die dingen moeten kosten 2dehands)


lijstje optie 2:
marshall 2x12" cabinetje: 200 euro
Nocki's marshall 8008 (geen buizen): 250 euro
Roland fc200: 150 euro
pod xt: geen idee dus
whammy heb je al
bekabeling: 50 euro
gaat je 600 excl pod kosten, maar heb je nog geen betere gitaar, houd je in vergelijking met optie 1, 50 euro meer over voor gitaar.
Maargoed, dan heb je geen buizenamp en ik denk dat iedereen het er hier wel mee over eens is dat die JCM800 combo veel beter zal klinken dan die 8008.... Zeker voor een verschil van 50 euro!


Keuze is aan jou: wat is je budget?


edit: en dan ben ik trouwens nog flightcases vergeten (voor je rackje kosten die dingen ook al wel 100 euro ofzo en misschien wil je ook nog voor je fc200 en amp?)

muse12
25 oktober 2005, 13:12
Dit is wat ik sowieso wil:

1/ Een goede versterker waarmee ik in ieder geval kleine zaaltjes waarin max. 250 á 300 man in kan, kan overstemmen. Maar ook een versterker waarbij ik niet me eigen kamer uitvlieg als ik de volume knop een beetje opendraai. Het moet immers oefenen zijn en niet een concert voor de rest van de straat.

2/ De meest gangbare effecten zoals: MXR Phase 90 (of iets van een degelijke phaser), Lovetone Meatball, Phasers, alle vormen van distortion (eentje die zowel slight, als normale en heavy kan produceren) vele soorten van echo (sweep echo, tube echo, space head/echo) wah (zoals Foxx Tone Machine), fuzz generators (al zit ik toch ook stiekem wel te kijken naar Zvex Fuzz Factory Vexter) flanger, acoustic simulators, synth geluiden, delays en feedback.

Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste effecten die ik eigenlijk als basis in me muziek overwegend veel zou/wil gebruiken.

3/ Ik speel ook keyboard en deze, wanneer ik gitaar speel, wil ik eventueel met me voet kunnen controleren. Zo klinkt het vaag maar, wil, met een druk op het midi-pedaalboard, de keyboard, een van te voren stukje muziek laten afspelen als achtergrondsound achter me gitaar. Het soort playbacken dat toegestaan is :wink:

4/ Erg experimenteel aan het werk kunnen. Me zelf alle opties kunnen geven om van de ene dag op de andere dag andere sounds/effecten te kunnen gebruiken zonder daar (veel) kosten voor te moeten maken.

5/ En... ik wil alles zo klein mogelijk houden. Kortom, geen rack vol met zes á zeven FX units (hoogsten drie á vier).

Ik denk dat ik het zo ongeveer wel duidelijk heb staan wat ik dus wil :) Veel effecten snel kunnen controleren en geen zotte kosten daarvoor te hoeven doen. En een héél véél betere versterker!

skanky
25 oktober 2005, 13:18
Je wil dus precies hetzelfde als Matt Bellamy van Muse!
Dat wordt een prijzig grapje!

vester86
25 oktober 2005, 13:27
hmm, dat klinkt inderdaad wel erg rack-achtig. iig heb je midi nodig en dan kom je snel bij rack uit.

1 ding: tenzij je voor een combinatie van POD PRO + Poweramp gaat zul je het voor minder dan 4 HE niet redden, en nu weetik uit eigen ervaring dat 5 en 6HE nog prima te doen is... daarna word het al heel snel te zwaar


ook als je een 1HE preamp neemt + 1 he effecten (zijn die lexicons G2 dingen 1 he of 2?? ) moet je er NET uitkomen. als je het dan over veelzijdige pre-amps hebt is de Sansamp PSA1 wel wat voor jou, een midigestuurde buizenpre-amp. zo word het verhaal echter WEL weer prijzig, reken op 1000 euro of meer voor een hele set van preamp, poweramp, effecten en cabinet...

over die zaaltjes hoef je je niet druk te maken, in café's e.d. staan versterkers meestal nog het hardst, omdat ze niet uitversterkt worden. zodra je naar meer dan 75/100 mensen gaat dan staat er normala gesproken een fatsoenlijke PA waar ook de gitaar op doorversterkt kan worden.
50 watt buizen is dan prima, daar kun je zowel thuis als live prima mee uit de voeten, zelf heb ik met een 30 watt marshall buizenversterker opgetreden in een kleine kroeg (jerry's music cafe) en dat zat op het randje, maar ging goed. tussen de 30 en 50 watt is dus voor beide nog geschikt...

ga je maar eens orienteren op wat voor geluid je zoekt, karakter van verschillende pre-amps verschilt heel erg, het een vind je niks, het ander kun je geweldig vinden...

muse12
25 oktober 2005, 13:34
Je wil dus precies hetzelfde als Matt Bellamy van Muse!
Dat wordt een prijzig grapje!

haha... dat zou je haast denk van wel. Ben echter niet verplan om spulletjes in me gitaar te bouwen.

Maar volgens mij zijn whammy's en phasers, flangers en distortion erg gangbare geluiden voor elke soort muziek. Toch?

muse12
25 oktober 2005, 13:45
Een 50 watt versterker dus... En dan een combo of cabinet? (in verband met aanschaf van wel of geen pre-amp/poweramp)

vester86
25 oktober 2005, 13:46
als ik jou zo hoor moet je GEEN combo nemen, maar losse rack-spullen... dus een 50 watt poweramp
(cabinet is de speakerkast)

muse12
25 oktober 2005, 13:49
okay... en wat is het specifieke verschil tussen een combo versterker en cabinet? op andere forums wordt er ook gesproken over half stacks. Maar is het wel zo handig om een speakerkast te hebben met daarboven op een head/(buizen)top?

Immers, een beetje pre- en poweramp/effect biedt de ruime mogelijkheden voor kiezen van amp/cabs moddelen :)

vester86
25 oktober 2005, 15:57
combo = voorversterker (pre-amp) + eindversterker (poweramp, eindtrap) + speaker(s) in 1 behuizing
head = voorversterker (preamp) + eindversterker (poweramp, eindtrap) in 1 behuizing, speakers los
cabinet = speakerkast = losse kast met alleen maar speaker(s) zonder versterkers erin
(half)stack = head + cabinet, (een FULL stack is een head + 2 x cabinet van 4x12" speakers)
rack = losse voorversterker, losse eindversterker, eventueel effecten en andere troep ertussen, het cabinet is weer los

muse12
25 oktober 2005, 16:44
okay das dus wel duidelijk :) moet dus alleen nog uitzoeken wat voor mij het beste is.

En dan nog maar eens een stomme vraag. Omdat iemand zostraks iets over muse zei heb ik dat rack is bekeken. Maar nu kan ik daar geen pre-amp in vinden. http://www.liquid-fire.co.uk/musegear/musegear/MUSE_2L.jpg maar die taak wordt hier dan overgenomen door de head die boven op rack staat. of niet?

skanky
25 oktober 2005, 16:50
Ja die diezel is een head ( dus pre en poweramp ineen)
maar er zitten ook 2 preamps in zn rack:

tech 21 PSA-1
Line 6 PodXT Pro

Maar de zang gaat ook via het rack ( voor de distortion) dus misschien gebruikt hij een van de preamps wel voor de zang.

Ronaldd
25 oktober 2005, 17:03
Een een of andere combo is wel te zoeken.. Ga gewoon eens naar een muziek winkel en probeer eens wat.. Dan merk je vanzelf wat je tof vind klinken.. (zorg wel dat er altijd wat buizen in hangen, klinkt toffer!!)

Overigens, waarom moet er persee al een 19"iets bij komen??
Ik ben vroeger begonnnen met een korg AX1500G http://www.zzounds.com/item--KORAX1500G Dit is een effectprocessor die van alles heeft. Met dit ding leer je zoveel over effecten en aansluitmogelijkheden. Als je hier een jaar of 1, 2 mee speelt kun je ook veel beter beoordelen waar je naar zoekt!! Ik heb er ook mee opgetreden, en hij is voldoende genoeg voor het begin...BTW, hij is niet duur ook!!
Probeer alles tweedehands te zoeken! Heb ik ook gedaan, scheelt opzich gewoon de helft van wat je aan nieuwprijs zou moeten betalen!

muse12
25 oktober 2005, 19:53
zitten zelfs twee POD's in ;)

De ene POD xt Pro is voor gitaar en die ander, de POD Pro is voor de zang. Maar voor de rest heeft hij van alles bijna twee in zitten (2x echo pro en mod pro en twee whammy's) heeft dat ook een reden?

En dan maar weer es over mezelf...

Tot nu toe ben ik zelf maar eens wezen kijken wat geschikt is. Geen idee natuurlijk. Een combo klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk.

Wat denken jullie... Als ik een tweede hands cabinet (met eventueel head) kan krijgen voor leuk bedrag direct nemen? Of een combo?

Betreft de effecten... Daar zijn er genoeg van :) Voor 500 euro kan ik al drie stuks effecten in me rack kunnen plaatsen. Maar omdat ik dus geen verstand heb wat goed spul is... Welke merken zouden jullie aanraden?

Ik heb al zat voorbij horen komen. Marshall versterkers. Maar ook Behringer en dan met name dat die juist heel erg slecht zijn. Geldt dat ook voor het andere spul dat ze verkopen zoals pre-amps en tuners?

En wat zijn goede merken voor pre-amps/poweramps? Rocktron? Tech 21 iig dacht ik. En wat zijn goede midi-board? Wil natuurlijk niet na een paar maand weer een nieuw board hoeven kopen.

skanky
25 oktober 2005, 20:08
zitten zelfs twee POD's in ;)

De ene POD xt Pro is voor gitaar en die ander, de POD Pro is voor de zang. Maar voor de rest heeft hij van alles bijna twee in zitten (2x echo pro en mod pro en twee whammy's) heeft dat ook een reden?

En dan maar weer es over mezelf...


Hij heeft een hele backup-set, ook 2 diezels!

amon
25 oktober 2005, 21:42
Wat denken jullie... Als ik een tweede hands cabinet (met eventueel head) kan krijgen voor leuk bedrag direct nemen? Of een combo?

Als je het geld hebt moet is het altijd leuker om een head en cabinet te kopen ipv een combo: kun je makkelijker een ander cabinet (dus andere speakers) aan je head hangen voor weer een ander of specifieker geluid waar je naar op zoek bent

Betreft de effecten... Daar zijn er genoeg van :) Voor 500 euro kan ik al drie stuks effecten in me rack kunnen plaatsen. Maar omdat ik dus geen verstand heb wat goed spul is... Welke merken zouden jullie aanraden?

Die POD xt wilde je toch?


Ik heb al zat voorbij horen komen. Marshall versterkers. Maar ook Behringer en dan met name dat die juist heel erg slecht zijn. Geldt dat ook voor het andere spul dat ze verkopen zoals pre-amps en tuners?

Voor alles van Behringer geldt hetzelfde: Behringer wilt zo goedkoop mogelijk op de markt komen en daar lijden de spullen dan wel wat onder. Die racktuner is zeker niet duur voor een racktuner, maar de vraag is of hij ook goed is. Volgens mij is hij nog niet uit: hij is uit de nieuwe serie, net als alle Boss-namaakpedaaltjes, die langzaamaan, met een paar pedalen tegelijk in de winkels komt te liggen. Als het een prima tuner is (zul je dus zelf even moeten uitzoeken), dan zal het wel een leuk ding zijn, aangezien hij ook racklight bevat en powersupply dacht ik zelfs ook.


En wat zijn goede merken voor pre-amps/poweramps? Rocktron? Tech 21 iig dacht ik.

Ik weet nog altijd niet wat je prijsklasse is, maar in duurdere prijsklasse zie je vaak VHT en Mesa Boogie als eindtrap.


En wat zijn goede midi-board? Wil natuurlijk niet na een paar maand weer een nieuw board hoeven kopen.

Boss FC200

[/b]

muse12
25 oktober 2005, 23:21
de prijsklasse speelt op zich niet zo grote rol. Al zat ik niet te denken aan een pre-amp en poweramp van meer dan 700 euro per stuk natuurlijk.

Een hobby moet leuk blijven. Al denk ik dat een tech 21 SansAmp van 650 nieuwwaarde wel zo ongeveer de bovengrens van de limiet moet zijn. Vooral gezien het feit er voor minder ook goed spul te verkrijgen is.

Overigens moet ik voorlopig nog wel een tijdje sparen om een compleet rack te kopen. Wil dus eerst beginnen met een goede versterker (speaker kast dus).

amon
25 oktober 2005, 23:34
Overigens moet ik voorlopig nog wel een tijdje sparen om een compleet rack te kopen. Wil dus eerst beginnen met een goede versterker (speaker kast dus).

Correctie, hopelijk bedoelde je het goed, maar een goede versterker is iets anders dan een speaker kast.

Een speakerkast is enkel de kast met speakers, een versterker is bijvoorbeeld een top. In een combo zijn die top en speakerkast in een gevoegd. In je rack kun je het nog verder opdelen door de top te verdelen in een voorversterker en een eindversterker die dan naar een losse speakerkast gaat.

vester86
25 oktober 2005, 23:47
zo onduidelijk was ik toch niet???

muse12
25 oktober 2005, 23:52
ik bedoelde het goed, ben alleen een typisch leek die de vaktermen door elkaar haalt :oops:

peter_heijnen
26 oktober 2005, 03:46
Hallo muse12, gezien de uitlatingen in je laatste posts wil ik je de meeste basisbegrippen graag nog een keer aanreiken.

Een gitaarversterker bestaat ALTIJD uit voor- en eindversterker, ook wel pre- en poweramp genoemd. Om het geluid dat je in de preamp "maakt" en met de poweramp "versterkt", hoorbaar te maken heb je een speaker nodig.

In eerste instantie bestonden "gitaarversterkers" uit preamp, poweramp en speaker aan elkaar vast gekoppeld in een kast. Dit waren de eerste combos (jouw stagg is hoogstwaarschijnlijk ook een comboversterker, denk ik).
Hierna kwamen "versterkers" en speakers ook los van mekaar op de markt. Dit waren de losse tops met hun speakercabinets. Mooi voorbeeld zijn natuurlijk de beroemde marshall full stacks met een -rechte- 4x12" bottom kast beneden, een -schuine- 4x12" top kast daar bovenop, en daar weer bovenop zo'n prachtige marshall top.

Effecten werden, eerst in pedaalvorm, tussen gitaar en versterker aangesloten totdat gitaristen de vertragingseffecten delay, galm, chorus en pitchshifting, in het signaalpad van hun versterkers, na de preamp wilden kunnen aansluiten.
Hiervoor onderbrak men, heel simpel gesteld, de verbinding tussen voor en eindversterker in de versterker. Stel je nu op beide uiteindes van die "doorgeknipte" leiding een (female)gitaarplug voor. Het gedeelte dat uit de preamp vandaan komt heet dan "effect send" of ook wel "preamp out", en kun je aansluiten op de input van je effect unit. De leiding die naar je eindversterker gaat heet dan "effect return" oftewel "poweramp in", en kun je aansluiten op de output van je effect.
Nu gaat het signaal vanuit de preamp van je versterker dus eerst door het effect en dan pas naar de poweramp van je amp.
De fx send en fx return vormen dus een onderbreking van het signaalpad tussen voor en eindversterker van je gitaarversterker en worden in sommige gevallen ook respectievelijk "preamp out" en "poweramp in" genoemd.

Nu het dus gangbaar werd om effecten tussen voor en eindversterker te plaatsen, begonnen fabrikanten losse voor- en eindversterkers in handige 19" vorm aan te bieden. Hierdoor kon je dus van alles combineren, naar wens en behoefte, en netjes in een rack plaatsen. Dus inderdaad ook bijvoorbeeld engl en behringer samen zoals je eerder vroeg.
Bij deze werkwijze komt je signaal uit de output van de preamp, gaat dan naar de input van je effect, en dan vanuit de effect out naar de input van je poweramp. Daarna gaat het signaal van de poweramp vanuit de speaker out door een speakerkabel naar je speaker. Heel overzichtelijk allemaal.

Denk er trouwens ook zeker aan dat speakerkabel iets anders is dan gewone audiokabel. Je gitaarkabel is audiokabel en is "1 aderig afgeschermd". Dit soort kabel gebruik je ook om alle andere componenten vanaf je gitaar tot aan je poweramp aan te sluiten.
Je speakersignaal hoeft niet afgeschermd te zijn, bestaat uit twee aders, en moet veel dikker zijn dan je signaalkabel. Speakerkabel gebruik je alleen om je speakers aan de speaker out van je versterker te hangen.
Gebruik je op de speakeruitgang van een buizenversterker te dunne kabel, kan de boel te heet worden, en de amp uiteindelijk kapot gaan.
Ook moet je er altijd voor zorgen dat het ohmage van je speaker(s) nooit en te nimmer lager is dan dat van je versterker. Anders gezegd: als je versterker 8ohm uit is, mag je speaker, ondanks wat rendementverlies, best 16ohm zijn. Een speaker met 8ohm is in deze situatie perfect. Maar een speaker met 4ohm op een 8ohm uitgang is helemaal uit den boze, want schadelijk!

Samenvattend ziet het signaalpad er vaak zo uit:
git>pedals (waaronder whammy)>preamp>fx>poweramp>speaker.
(Whammy is pitchshifting die je graag voor je preamp zet).

Welnu: ik begrijp dat je met de whammy gaat werken. Wil je die whammy hoorbaar maken, heb je bovenstaande keten, behalve de fx, onherroepelijk nodig.
Ik wil je echt aanraden om voor een goede buizencombo te gaan met daarop een goede effectlus. Je hebt dan zoals gezegd preamp, poweramp en speaker ineen, maar ook: je kunt de preamp en poweramp van die combo middels de effectlus eenvoudig van mekaar scheiden.
Dit kun je doen door een effect tussen pre- en poweramp van die combo te zetten, of door een andere preamp (bijv pod) aan te sluiten op de "poweramp in" van de combo, of door te experimenteren met andere speakers op de uitgang van de poweramp (= speakerout) van de combo.
Met zo'n combo heb je, behalve de fx, alles aan boord en kun je meer dan genoeg experimenteren en/of leren. Een of twee goede basissounds zijn veel waardevoller en leerzamer dan 256 beloftes van goede sounds.
Aangezien je graag met vervormers wilt werken is het misschien wel een goed idee als je je favoriete distortion uitkiest en hier een "passende" versterker, combo of top, bij uit gaat zoeken. De ene versterker wil namelijk nog wel eens wat beter met een bepaalde vervormer harmonieren dan de andere.
Overigens kun je losse vervormers/pedalen ook eenvoudig in een midisetup integreren dmv midiloopers. Je sluit het pedaal op een zo'n loop aan, en via midi zet die loop het pedaal dan in of uit het signaalpad.

Ikzelf heb nu meer dan 15 jaar met stereoracks gezeuld en ben op dit moment hard aan het nadenken over een nieuwe mainsetup. Dat wordt dus een buizencombo. Ik ben het zeulen nu helemaal zat.
Het wordt een combootje van rond de 50 watt met zelfs maar een 12" speaker. Hier kan ik dan nog altijd, indien nodig, een extra speakerkast -mogelijk met gesloten achterkant-, aan hangen.
Bovenop dat combo komt dan een soort minirekje, met daarin een multieffect en een midiswitcher/looper (4 switchers en 4 loops), dat ik dan aansluit op zowel de input als de send en return van de combo. Hiervoor maak ik dan een mooi setje kabels, bij elkaar gehouden door tiewraps, dat ik dan netjes label zodat iedere randdebiel de hele boel zonder moeite snel zou moeten kunnen aansluiten.
Het gaat er dan als volgt uitzien:

Outp. git naar inp.looper/switcher>
outp. looper/switcher naar inp.combo(pre in)>
combo(pre out)send naar fx in>
fx out naar combo(pow in)return>
speaker outp. naar speaker.
De looper/switcher schakelt uiteraard de kanalen van de versterker en "loopt" daarnaast de pedalen die ik ev nog wil gebruiken in of uit.

Dit combo past incl minirackje, kabels, midi pedaal, andere pedaaltjes, gitaarstandaarden, dus de hele mikmak bijeen, perfect in mijn lichtgewicht flightcase op wielen, waar voorheen alleen mijn twee 2x10" cabinets altijd in vervoerd werden.
Tot nu moest ik naast deze speakerflightcase steeds zowel mijn rack met preamp, fx, switcher, als een rack met een 2x50 watt buizen eindtrap, als een aparte tas of koffer met kabels pedalen en andere zooi mee torsen. En dan niet te vergeten mijn gitaar nog natuurlijk. Tering, wat kan een mens het zichzelf toch lastig maken!
Vanaf binnenkort kom ik dus prinsheerlijk aanzetten met alleen een middelzware kist op wielen en mijn gitaartje. GEWELDIG! en reken maar dat het geheel ook nog eens SUPERVET gaat klinken!
Trouwens, bedenk ook dat je een doorgaans zware 19" eindtrap eigenlijk altijd in een apart rack moet zetten. Het wordt anders voor jezelf niet meer te tillen. Zelfs toen ik een tijd lang met een lichtere mesa boogie 20/20 buizen eindtrap speelde, vond ik het na een tijd toch te zwaar om dat apparaat in mijn hoofdrack te houden. Spelen met een rack betelent dus al snel spelen met twee racks!
En als het al zwaar moet, kun je dat volgens mij veel beter bij het speakergedeelte zwaar maken: een mooi 4x12 cabinet kun je uitstekend aansluiten op de uitgang van een combo.

Mijn tip: COMBO plus klein rack met multieffect en switcher/looper!
Alleen met deze weinige componenten kun je al zoveel verschillende fouten maken (-zelfs als je al gevorderd bent!).
Probeer nou eerst te leren hoe je de twee hoofdsounds moet maken en daarna verder kunt bewerken voordat je je gaat toeleggen op de 256 gouden beloftes van menig digitaal effect fabrikant.
Extra tip: zorg dat je altijd goede kabel gebruikt! Je gitaarsignaal is het meest kwetsbaar vanaf je gitaar tot aan de input van je (voor)versterker. Dit gedeelte vormt dus de bottleneck van je gitaarsound. Als je het hier al verprutst kun je het geld voor een goede setup echt beter voor iets anders gaan gebruiken. Gebruik altijd goede kabel!

http://proguitar.de/AudioDemo/CompareAmps/CompareAmps.html :hier kun je alvast wat verschillende versterkersounds horen en vergelijken.

http://proguitar.de :hier kun je een hoop leren en je duits oefenen.


Succes.

Magic Bean
26 oktober 2005, 11:40
Wil alleen ff zeggen dat hoewel de versterkers van behringer qua geluid niet kunnen tippen aan een buizencombo of zelfs aan sommige solidstates, ze wel oerdegelijk zijn en dus echt niet stuk te krijgen zijn. Heb laatst mijn GX210 nog uit m'n klauwen op de stoep laten vallen en er zat zelfs geen krasje op!
Overigens hebben de meeste versterkers van Behringer ingebouwde effecten en midibesturing. Het is maar een suggestie...

De FCB1010 (footcontroller) is sowieso een aanrader.

Magic Bean
26 oktober 2005, 11:40
Wil alleen ff zeggen dat hoewel de versterkers van behringer qua geluid niet kunnen tippen aan een buizencombo of zelfs aan sommige solidstates, ze wel oerdegelijk zijn en dus echt niet stuk te krijgen zijn. Heb laatst mijn GX210 nog uit m'n klauwen op de stoep laten vallen en er zat zelfs geen krasje op!
Overigens hebben de meeste versterkers van Behringer ingebouwde effecten en midibesturing. Het is maar een suggestie...

De FCB1010 (footcontroller) is sowieso een aanrader.

muse12
26 oktober 2005, 15:22
hartelijk dank pieter_heijnen!!!

Wel heb ik dan een vraag. Ik heb bij de plaatselijke gitaarwinkel een (half)buizen combo gezien: Marshall Valvestate van 50 watt.

Op de internet site van Marshall vind ik dan dit:

VS65R

65 Watt Valvestate power stage into 1x12" speaker.
ECC83 [12AX7] pre-amp valve active on both channels.
Two seperate channels 'Clean' and 'Overdrive'.
Treble, Middle and Bass controls plus Tone Shift switch for tonal options on the
Clean channel.
Gain, Volume, Treble, Bass and dramatic Contour control on the Overdrive channel.
Built-in spring Reverb.
Headphone jack [which mutes the internal speaker].
Line Out jack for connection to external equipment.

De versie die ik heb gezien had op de achterkant een FX loop! Lijkt me erg geschikt. (jullie ook??)

En dan, zoals u zegt, moet ik in dit geval:

gitaar > whammy in & out > combo input > FX send > PODxt in/out > combo FX return

En klaar is kees.


Aangezien je graag met vervormers wilt werken is het misschien wel een goed idee als je je favoriete distortion uitkiest en hier een "passende" versterker, combo of top, bij uit gaat zoeken. De ene versterker wil namelijk nog wel eens wat beter met een bepaalde vervormer harmonieren dan de andere.

Zo ver ik hier en daar heb gehoord voegt als goed is de pre-amp dergelijke distortion toe. Toch?

Maar deze twee soorten distortion wil ik in ieder geval: Slight en de normale/algemene distortion. Ik heb nu een BOSS distortion/overdrive OS-2; dat geeft wel het beste weer welke normale distortion ik bedoel.

Heavy distortion, mega distortion en dergelijke is niet geschikt voor mijn basis muziek.

Hoop dat dit nuttige informatie is :oops:

muse12
26 oktober 2005, 16:03
Das trouwens wel schrikken! Wist niet dat het geluid door een kabel zo verschillend kon klinken :o

Overigens een ander vraagje:

Line 6 Echo Pro, Line 6 Mod Pro, gezamenlijk bevatten ze alle gangbare effecten van delay & chorus.

De distortion kan ik immers kiezen via de (pre-amp van de) combo. En andere amps/cabs heb ik niet zo snel nodig. Is dat dan niet een betere deal als een (vaak toch nog prijzige) PODxt aan te schaffen?

En een midi-pedaal om de eventuele FX units te sturen blijft dan zeker wel nodig?

muse12
26 oktober 2005, 18:19
Hmmm... Op Harmony-Central heeft men me verteld dat een Marshall combo nogal eens de neiging heeft om een eventuele pre-amp in het rack nogal eens wil uitsluiten. En de benoemde line 6 producten zijn wel pre-amps.

Is dit ook iets wat jullie bekend voorkomt?

peter_heijnen
27 oktober 2005, 04:35
Hallo muse12,

ik heb geen ervaring met valvestate versterkers.

Ik doe op dit moment een theatertour met mijn tech 21 trademark 60 transistorversterker en die doet het uitstekend. Ik heb een prima sound en er kunnen in alle hektiek geen buizen kapot gaan (na afloop moet alles zo snel mogelijk de vrachtwagen in en ev buizen krijgen dan geen tijd om eerst netjes af te koelen).
Waarom zou die valvestate dus niet ook hardstikke goed zijn?
Weet wel dat 65 watt transistor in geluidssterkte ongeveer gelijk staat aan 30 tot 35 watt buizen. Voor thuis geschikt, maar live met een drummer kan het weinig zijn.
En hoe dan ook vind ik: als je een goede combo -naar jouw smaak- met zowel buizen voor- als -eindversterker kunt vinden, en die ook nog kunt betalen, zou ik zeker daarvoor gaan. Zo'n buis is toch net iets specialer. Tenzij je het daar niet mee eens bent natuurlijk.

Wat betreft de distortion: deze valvestate heeft een preamp met twee kanalen. Dat betekent dat je op het ene kanaal een cleane sound kunt instellen, en op het andere een overdrive/distortion sound. De preamp voegt geen distortion toe, maar genereert deze.

Wat jij zou kunnen doen om de twee door jou gewenste overdrive/distortionsounds te krijgen: stel op kanaal 2 van de preamp je"slight" overdrive/distortion in en stel dan je boss overdrive zo in dat wanneer je deze intrapt, je slight overdrive verandert in dat wat jij algemene distortion noemt.
Dit lijkt me een zeer goede uitgangssituatie voor jou om in ieder geval de boel eens goed te gaan verkennen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat die valvestate dat doet wat jij wilt horen! Uitproberen dus!

Jouw voorgestelde versterker/effectenreeks is correct, met dit voorbehoud dat de fx send van de amp en de input van het te gebruiken effect wel enigzins op mekaar afgestemd moeten zijn.
Komt er uit die fx-send lijnniveau (behoorlijk heftig) of instrumentniveau (veel minder heftig)? En is de input van je effector bedoeld voor lijnniveau of voor instrumentniveau?
Als de input van je pod is bedoeld voor gitaar (instrumentniveau) en de send van de marshall werkt op lijnniveau, zouden die twee eventueel nog wel kunnen samenwerken, maar zijn ze mbt deze werkwijze niet echt voor elkaar gemaakt. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de uitgang van de effector naar de ampreturn.

Je moet dus op zoek naar een effector die mooi "aansluit" op de effectlus van je versterker. Misschien is de TC Electronics G-Major ook een idee. Daar zitten ook alle gangbare effecten maar dan ook nog iets extra's op.
Hoe dan ook: probeer twee samen te gebruiken apparaten altijd ook eerst samen uit om teleurstellingen later te voorkomen.
Ik begrijp een beetje dat je het internet afstruint naar info over die spullen die je wel wat lijken. Dit kan natuurlijk leerzaam zijn, maar het is echt heel belangrijk dat je een apparaat/instrument echt bespeelt en/of beluistert. Dan pas weet je waar het over gaat.
Uitproberen, uitproberen, uitproberen!

Je hebt het over "uitsluiten" van preamps door de marshall.
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt, maar misschien doelen ze daar op harmony central wel mee op mogelijke misaanpassing(en) tussen effectlus en extern apparaat, zoals ik boven ook al heb aangegeven.
Verder lijkt het me ook dat de line 6 echo pro, en mod pro geen preamps zijn.
Ik denk eerder dat het effectunits zijn die op lijnniveau werken.

En inderdaad: je kunt zowel de cleane als de overdrivesounds uit de preamp met die line 6 producten nabewerken.
Toch wil ik nog even terugkomen op die tc electronics gmajor met zijn extra's.
Hier zitten namelijk ook nog twee switchers op.
Je kunt een van die switcheruitgangen aan de footswitchinput van je versterker aansluiten en dan per geheugenplaats op de gmajor programmeren welk(e) effect(en) je wilt gebruiken en welk versterkerkanaal meegeschakeld moet worden. Zo loopt alles in en keer netjes mee.
Behalve de boss overdrive. Deze zou je dan los van je midipedaal apart aan en uit moeten trappen.
Op deze manier hoef je naast een combo alleen een gmajor multieffect, en een midipedaal te kopen en ben je voorlopig echt heel goed op pad. (En dat behringerpedaal is ook volgens mij inderdaad erg aan te raden).

Het wordt dan:

git>whammy>boss overdrive>combo in>fxsend to input/gmajor/output to fxreturn.
Ook gaat er nog een kabeltje van de "gmajor switcher out" naar de "footswitch in" van de versterker, en een midikabel van je midipedaal naar de gmajor om alles behalve de boss te besturen.

KEES IS DAN INDERDAAD ERG KLAAR!

Boss los vervelend? Het feit dat de boss niet midi maar "los" is, is juist erg handig. Die hoef je dan niet te programmeren, maar kun je altijd, en dus ook spontaan, in- of uittrappen. Wanneer je maar wilt dus.

BTW, ga in principe maar even hier vanuit:
preamp in: instr niveau
preamp out: lijnniveau
poweramp in: lijnniveau
pedal in: instr niveau
pedal out: instr niveau
effector in: lijnniveau
effector out: lijnniveau

Ook handig: als je bovenop een combo een rack gaat zetten, is het geen overbodige luxe als de knoppen van dat combo niet aan de bovenkant zitten, maar aan de voorkant. Dan kun je er namelijk ook bij!

Succes maar weer.

muse12
28 oktober 2005, 01:40
Het uitproberen moet wel gaan lukken. En dat ga ik vandaag alvast doen... Hebben jullie dan nog handige tips om te kunnen zien/horen of een (half)buizencombo goed is voor een eventueel rack systeem?

Ik heb deze tips al een beetje opgevangen:

1/ Goede kabels heb je nodig (hebben jullie hierover enkele voorkeuren?)

2/ Voor een versterker heb ik al verschillende namen uit de Marshall series gehoord. De Valvestate serie komt vaak als een iets minder goede versterker naar voren als de DSL 50 en de JCM 800. Hebben jullie nog een idee wat een degelijke en goede versterker kan zijn om uit te testen?

3/ Hoe kan ik zien hoe een versterker zijn FX loop op lijn of instrumentniveau heeft staan?

De lijst van pieter_heijnen neem ik al basis hiervoor!:

preamp in: instr niveau
preamp out: lijnniveau
poweramp in: lijnniveau
pedal in: instr niveau
pedal out: instr niveau
fx effect in: lijnniveau
fx effect out: lijnniveau

Maar zijn er ook nog specifieke dingen waaraan je dat kunt zien?

4/ Er moet dus ook sowieso een FX loop met FX send & return opzitten!

5/ Om te kijken of de combo misaanpassingen heeft moet ik mijn distortion pedaal meenemen om dit te controleren. Echter, hoe moet dat/ En is dat sowieso wel functioneel? Of kan ik beter even een pre-amp achtig product (bijvoorbeeld een POD schelp) vragen om er tussen te pluggen in de fx loop?

En hebben jullie nog andere tips??

peter_heijnen
28 oktober 2005, 03:38
Waar zal ik beginnen?

Ik ben dus niet pieter maar peter_heijnen.

Een combo heeft geen misaanpassingen. Hij is namelijk ontworpen en in elkaar gezet op basis van een goede samenwerking tussen alle componenten.
Een misaanpassing heb je als je twee verschillende apparaten, die niet op elkaar zijn afgestemd, toch met elkaar wilt laten samenwerken. Bij misaanpassing kunnen apparaten niet goed samen functioneren omdat de gegeven omstandigheden dit niet toestaan. Bijv: Als je lijnniveau in een effectapparaat stuurt dat alleen instrumentniveau aankan, zal dat lijnsignaal de ingang van dat apparaat al direct, en dus nog voor het het eigenlijke effectgedeelte heeft bereikt, gaan oversturen. Dit betekent dat het oorspronkelijke signaal nooit goed, want vervormd, in de beoogde effectsectie zal aankomen en bewerkt zal kunnen worden.
Je wilt dus dat je effectapparaat goed kan samenwerken met de in en uitgang van de effectlus van je versterker.
Om dit te testen hoef je die twee alleen maar op elkaar aan te sluiten en te kijken of alles goed werkt. Meer hoef je niet te weten. Vraag of de verkoper je helpt.

Wat ik bedoelde met je distortion meenemen: niet iedere distortion klinkt even goed in samenwerking met iedere versterker. Als je dus een versterker gaat uitkiezen, en je wilt ook je distortion hierop gebruiken, is het slim om die distortion mee te nemen naar de versterker om te checken of die wel twee goed bij mekaar passen.
Een distortion wordt juist gemaakt om op je versterker aan te sluiten en kan in dat geval nooit misaanpassing opleveren. Wel kan diezelfde distortion geluidsmatig minder goed passen bij een bepaalde versterker. Hoe je in zo'n geval dan ook aan de knoppen blijft draaien, het zal nooit echt lekker gaan klinken.

Ga nou maar lekker naar je gitaarwinkel en ga spullen uitproberen.
Het allerbelangrijkste is de versterker, dus niet eerst de effecten.
kies daarom eerst een versterker uit die goed klinkt, maar ook goed met je distortion harmonieert.
En ga dan pas op zoek naar de effectunit die zowel alles kan wat jij nodig hebt, goed klinkt, en goed werkt in combinatie met de amp.

Het is beter om niet alles tegelijk te kopen, maar een voor een.
Koop een amp, ga hiermee een tijdje aan de slag, en kies dan pas je effect uit.
Op die manier maak je geen keuze op basis van gepruts met een pod in de effectlus "ertussen geplugd", maar baseer je je keuze op ervaring, beleving en de essentiele criteria: "klinkt het goed?" en "werkt het goed?".
Als je nog niet eens weet hoe een amp eigenlijk zou moeten klinken, hoe moet je dan weten wat er nu goed of slecht klinkt? De amp of het effect?

En nogmaals, de pod is zelf een preamp en kan uiteraard aangesloten worden op de fx return van een versterker, maar je moet de pod dan ook als preamp gebruiken en je gitaar dan ook niet aansluiten op de versterker (-en de fx send dan aansluiten op de input van de pod), maar meteen op de input van de pod.
Je omzeilt dan de preamp van de versterker om die van de pod goed te kunnen benutten.

Stop even met harmony central en daar waar je nog meer rondneust. Je moet nog veel leren en dat zul je niet op internet.

Succes.