PDA

View Full Version : LED Modding



Damage Inc.
23 oktober 2005, 03:09
Hallo,

weet iemand een bestaande walkthrough/turtorial óf wil iemand er een maken over LEDs vervangen (in pedalen)?

Ik doe zelf niet veel aan electronica en zelf apparatuur bouwen/aanpassen enzo en weet er niet echt veel over, iig niet tot in de diepste details.

Over LEDs weet ik alleen dat er 3 verschillende Volts zijn, rood op 2.2, blauw op 5.1? en alles ertussen 2.5 of 3 ofzo en dat je op het korte en langere metaaltje moet letten : P .
En als ik een LED zou vervangen met een LED voor een ander Voltage dan weet ik ook niet of ik bijv. iets van een weerstandje moet veranderen ofzo en wat en waar en hoe enz.

Dus ja, hoop ik het ergens te lezen :) .
En als iemand een text of PDF bestand erover heeft mag je die ook naar DamageIncM@hotmail.com mailen.

GreetingZ
- Damage Inc.

Fumi SG
23 oktober 2005, 16:15
Over die voltages weet ik verder niks. Ik probeer dan altijd maar gewoon (trial and error). Ik neem dan gewoon een grote weerstand, als het LEDje dan te zacht brandt neem ik een kleinere weerstand. Net zolang totdat ie hard genoeg brandt.

Je moet inderdaad letten op de lengte van de 'pootjes'. De lange is de (+) en de korte is de (-)...

Het is niet moeilijk. :wink:

Enterprice
23 oktober 2005, 16:58
Je kunt globaal stellen dat een normale Led zo'n 20MA gebruikt.
Je moet eerst de spanning van de Led van de voedingsspanning aftrekken en dan met de wet van ohm de weerstand berekenen.
Voorbeeld:rode Led =2 Volt
Voedingsspanning is 9 Volt.
9-2=7 Volt
7V:0.02A=350 OHM

Damage Inc.
25 oktober 2005, 04:12
Oke dat heb ik, maar verder moet ik ook nog weten bijv. hoe ik een LEDje moet verwijderen, moet ik het met een tang afknippen of iets anders?
En áls ik een weerstandje moest veranderen, ik weet niet waar ze zitten en hoe ze eruit zien.
Zijn trouwens niet alleen de kleurfilters te vervangen?
Of zit dat hartstikke vast?

- Damage Inc.

mayniac
25 oktober 2005, 10:41
Zijn trouwens niet alleen de kleurfilters te vervangen?


:-? :o



BTW, 350 ohm is aan de lage kant. Ik zou zelf iets >2k gebruiken. Dat LEDje hoeft echt niet superfel te branden, dat kost alleen maar meer batterijen.

Fumi SG
25 oktober 2005, 11:46
ligt er ook aan wat voor LEDje je hebt, ik heb nou een LEDje waar ik 5,5 k tussen heb hangen, dan brandt ie lekker.

Antal
25 oktober 2005, 13:06
Oke dat heb ik, maar verder moet ik ook nog weten bijv. hoe ik een LEDje moet verwijderen, moet ik het met een tang afknippen of iets anders?

Lossolderen lijkt me het makkelijkst. Als je hem afknipt dan kun je nog steeds geen nieuw ledje plaatsen omdat de pootjes nog steeds vast zitten.


En áls ik een weerstandje moest veranderen, ik weet niet waar ze zitten en hoe ze eruit zien.

Ik neem aan dat je wel weet hoe een weerstand er uit ziet. Zou niet, dan weet google het wel. Welke weerstand je moet hebben? Geen idee, dan moet je iets specifieker zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen idee over welk pedaal je het hebt. Dus kan hij overal zitten.

Maar volg zelf het schema eens, en kijk dan eens of je kunt ontdekken welke weerstand er aan het ledje zit.


Zijn trouwens niet alleen de kleurfilters te vervangen?

:???:

Enterprice
25 oktober 2005, 13:35
Met Batterij voeding kun je inderdaad beter zuinig zijn ja :wink:
Een Led zit meestal vast gesoldeerd dus je zult de oude Led moeten los solderen en daarna de nieuwe erin.
Weerstanden zijn die langwerpige dingetjes met die gekleurde ringen er op.

Damage Inc.
25 oktober 2005, 14:53
Oke er begint al meer te komen :) .

Maar ik gebruik dus echt geen baterijen trouwens hè, te duur, vervelend en "riskant" in de zin van dat er elk moment een batterij op kan zijn van de 9 pedalen die ik zal hebben.

En ik kan niet echt specifiek zijn omdat ik dus in bijna alle 9 pedalen de LEDs zal veranderen.

En wat ik met die "kleurfilters" bedoel, op die LEDjes zitten toch van die kapjes... ja eh... eigenlijk het bolletje/lampje zelf zeg maar, dus gewoon wat je er van ziet, dat plastic dat gekleurd is, zou je dat niet alleen kunnen vervangen of zit dat gewoon echt vast aan de electronica die erin zit?

Maar, laten we zeggen dat ik alle rode LEDs die op de pedalen zitten zal veranderen in andere kleuren behalve die blauwe die iedereen altijd zo cool vind... dan moet ik bij elk pedaal toch hetzelfde doen?
Ik bedoel dan de weerstand iets meer stroom door laten (omdat het mij gezegd is alle kleuren iets meer Volt dan rode LEDs nodig hebben) en dus de LED(s) vervangen?

- Damage Inc.

Antal
25 oktober 2005, 15:04
En wat ik met die "kleurfilters" bedoel, op die LEDjes zitten toch van die kapjes... ja eh... eigenlijk het bolletje/lampje zelf zeg maar, dus gewoon wat je er van ziet, dat plastic dat gekleurd is, zou je dat niet alleen kunnen vervangen of zit dat gewoon echt vast aan de electronica die erin zit?

Nee, dat gaat niet. Sowieso hebben de meeste gekleurde leds transparante 'kapjes' :wink:

Damage Inc.
25 oktober 2005, 15:13
En wat ik met die "kleurfilters" bedoel, op die LEDjes zitten toch van die kapjes... ja eh... eigenlijk het bolletje/lampje zelf zeg maar, dus gewoon wat je er van ziet, dat plastic dat gekleurd is, zou je dat niet alleen kunnen vervangen of zit dat gewoon echt vast aan de electronica die erin zit?

Nee, dat gaat niet. Sowieso hebben de meeste gekleurde leds transparante 'kapjes' :wink:

:o ... waar komt de kleur dan vandaan :( ?

- Damage Inc.

bert k
25 oktober 2005, 15:39
De kleur van de ledjes is echt door en door. Als je een andere kleur wilt moet je een andere led hebben.

H.Manback
25 oktober 2005, 16:12
Bedankt voor m'n nieuwe sig :-D

Wat bedoeld wordt is dat de kleur van een led niet komt door het plastic, een led geeft geen 'regenboog' aan licht, slechts een golflengte (dus kleur). Witte leds hebben wel een rood groen en blauw element, maar bijvoorbeeld rode, groene of blauwe leds zijn gewoon zo gemaakt dat ze puur die kleur maken. De behuizing (het plastic) is puur voor bescherming en vorm, en deels als lens (dat laatste is voor zover ik weet ten minste). Dat ze soms dezelfde kleur hebben als dat ze uitstralen is gewoon een keuze van de fabrikant.

hadv
26 oktober 2005, 11:56
wat een verhalen zeg,
eerste advies: verdiep je eerst in het onderwerp. een LED is een light emitting diode. de kleur is afhankelijk van het materiaal en de bewuste vervuiling om die kleur te krijgen (golflengte). dat een led de kleur heeft die wordt uitgestraald is logisch, anders krijg je wel heel rare effecten denk ik.
kleuren en voltages zijn slechts beperkt met elkaar in verband te brengen, de meeste simpele leds (geel, groen, oranje, rood) hebben een doorlaatspanning van 1,7 volt. de modernere leds (blauw en superleds) hebben een spanning die je moet navragen bij de winkelier waar je um koopt of proefondervindelijk moet vaststellen (maar gezien het technisch gehalte van de post ga ik dat NIET uitleggen).

tweede, en meest belangrijke, advies: laat dit soort zaken over aan mensen die er verstand van hebben. solderen in pedalen doe je niet zomaar even. dus ga eerst eens lekker experimenteren met dingen die stuk mogen voor je je aan dit soort evenementen gaat vergrijpen.

chennie
26 oktober 2005, 12:45
wat een verhalen zeg,

kleuren en voltages zijn slechts beperkt met elkaar in verband te brengen

oh ? :D