PDA

View Full Version : Les Paul vs. SG



FruscianteFan
22 oktober 2005, 16:45
en voordat men gelijk begint te zeiken dat dit topic er allang was: dit is anders.

Over het karakter van de gitaren hoef ik niets te horen, maar ik ben vooral benieuwd wat het verschil in kwaliteit is tussen:
Epiphone Les Paul Custom (€699 bij Schreeven, geloof ik)
Gibson SG Special Faded (€799 bij Schreeven)

de verschillen in karakter, geluid en feel kan ik zelf ook wel voelen en horen, en voor mij hoeft er ook niet per se 'Gibson' op de kop te staan.

Ik ben voorlopig trouwens niet van plan om iets te gaan vervangen eraan, behalve de snaren.. misschien na verloop van tijd.

Maar ik wil dus gewoon weten: is die Gibson echt veel beter dan die Epi? Want uiteindelijk wil ik voor dat geld wel gewoon een goede gitaar die (evt. met wat aanpassingen na verloop van tijd) ik in principe nooit meer weg hoef te doen.

Alvast bedankt...

ijzerbroot1
22 oktober 2005, 17:03
Nou trap ik waarschijnlijk een open deur in, maar ik zou gewoon zelf die dingen gaan bekijken hoor. Al hebben mensen bepaalde ervaringen met gitaren, zal je net zien dat je een slechte treft. Gewoon zelf bekijken. Succes ermee.

FruscianteFan
22 oktober 2005, 17:09
Ik had al rekening gehouden met deze reactie, maar als dat zou volstaan, had ik dit topic niet geopend ;)

Ik heb ook eigenlijk al besloten dat ik voor de Epi ga (ik heb allebei al uitgebreid getest!), maar ik wil gewoon de mening van een stel ervaren gitaristen :)

wytz
22 oktober 2005, 17:14
ik weet niet of je echt kan spreken in termen van 'beter' in dit geval..
in de gibson zitten usa buckertjes, en hij is wat waardevaster. Zelf ben ik gek op de special faded, dus ik zou voor die gaan...

maar wie ben ik om dat voor jou te bepalen..:)

FruscianteFan
22 oktober 2005, 17:17
Ik had het eigenlijk meer over de bouwkwaliteit en duurzaamheid enzo.

Of-ie waardevast is, maakt me niet zoveel uit. De eerste 10 jaar zie ik sowieso geen reden om haar weer te verkopen, daarna denk ik ook niet.

Ritch
22 oktober 2005, 17:27
Ik neem aan dat je al ervaring heb gehad met beide? Ikzelf vind SG's hoeren om te spelen ivm gigantische kopzwaarte. (Lag misschien ook wel aan dat exemplaar dat ik beet had, maar goed, het staat bekend dat SG's meer last hebben van kopzwaarte dan andere gits) Als je ze toch niet verkoopt zou ik zelf uitmaken welke het beste speelt, welke het beste is afgewerkt. Aan deze dingen kun je weinig zelf aan sleutelen. Hardware daarentegen kun je wel vervangen. Dus... succes!

bram123
22 oktober 2005, 17:45
mijn faded sg is niet kopzwaar, helemaal niet hangt perfect in balans. rest van de gitaar is ook prima qua constructie enzo.

twee minpuntjes:
de lak, erg dun en erg makkelijk beschadigd, daar moet je tegen kunnen als je moeite hebt met een buts of een kras kan je beter voor de plasticlak op de epi gaan.

de pickups: in tegenstelling tot de sg standaard lp studios enzo heeft de faded sg 490t in de brug ipv de 498t, ik had die liever gehad omdat de 490t een beetje laf is.
kanttekening: de pups op een epi schijnen allebei geen feest te zijn.



het nutteloze aan deze discussie is dat een minstens zo relevante vraag is welk model gitaar je zoekt, lp of sg.

episua
22 oktober 2005, 17:50
Ik denk dat je qua afwerking en uiterlijk (niet afgaand op model maar qua chique) beter voor de Epiphone LP Custom kan kiezen.
Maar ja, natuurlijk houdt de Gibson zijn waarde beter.

wytz
22 oktober 2005, 17:52
ik vind de afwerking en het uiterlijk van de sg juist super ! ...
die worn brown finish is echt heerlijk!

Fumi SG
22 oktober 2005, 20:25
Ik zou voor de SG gaan, alleen al om het feit je dan een Gibson hebt! :) Dat met die kopzwaarte (zwaarheid??) valt wel mee hoor, ligt volgens mij een beetje aan het exemplaar. Echt extreem is het niet en met spelen heb je er niet echt last van IMO.

FruscianteFan
22 oktober 2005, 20:52
Toen ik 20 seconden een G-400 in mijn handen had, merkte ik wel dat die extreem kopzwaar was, ook in vergelijking met de Gibson.

En toch vond ik de hals van de Gibson aan de zware kant, ik wil gewoon dat ik mijn hand van de hals kan halen zonder dat de balans van de gitaar dan verstoord wordt.

Het idee om een Gibson te hebben staat me wel aan, maar zodra ik haar om mijn nek hang en haar bespeel, maakt het mij niks meer uit. Zolang het maar 'mijn' gitaar is.

Ik moet ze trouwens nog wel een keer echt naast elkaar testen, nu zat er een paar dagen tussen (plus dat ik de SG op een kleine Fender combo testte, de Les Paul op een Vox AD-30vt die me overigens nogal tegenviel). Ik heb nu de indruk dat de Les Paul veel meer mijn ding is, en dat de SG een geweldige gitaar is, ook al ligt ze mij iets minder.

bram123
23 oktober 2005, 00:07
dirk witte verkoopt die sgs voor 750 met gigbag. dat je het even weet.
wat is de reden om voor het custom model van epi te gaan ipv een standaard model? cosmetics?

RS-Rik
23 oktober 2005, 00:36
Sg is best relaxed alleen ze zijn zo dun.. en de enige Sg waar ik tot nu oe nog op gespeeld heb is een G310.. was niet echt super

Punt
23 oktober 2005, 02:12
Je wilt weten wat het kwaliteitsverschil is.
Je hebt bouw- en materiaal kwaliteit.
Die kwaliteitsverschillen voel en hoor je als je op de gitaar speelt.
Als je de verschillen niet voelt of hoort maakt het niet uit, kies gewoon wat bij je past. Duurzaamheid is geen issue, je gaat er toch niet 5 dagen per week mee touren en een bezemsteel gaat ook jaren mee.

Overigens zou ik voor de Gibson kiezen omdat je mag verwachten dat zowel bouw als materiaal beter is. Maar je moet altijd uitproberen, een goede epi kan beter zijn dan een "slechte" gibson.

succes

FruscianteFan
23 oktober 2005, 22:12
dirk witte verkoopt die sgs voor 750 met gigbag. dat je het even weet.
wat is de reden om voor het custom model van epi te gaan ipv een standaard model? cosmetics?dat scheelt 50 euro, als ik me bedenk dat Schreeven lekker in Nijmegen zit en dat ik er 'vaste klant' ben is dat nou niet echt veel.
Uiterlijk.. ik denk het. Het is net als dat mijn eerstvolgende strat of tele een sunburst moet zijn: zodra ze in mijn handen ligt maakt het mij niks meer uit, maar het gaat om redelijk wat geld en ik moet er wel de hele tijd tegenaan kijken... dan wil ik gewoon dat het eruit ziet zoals ik wil!

G-310 vond ik echt bagger, die ene keer dat ik erop heb gespeeld. De G-400 vond ik al 'niet mijn ding', ze zag er ook zó kitcherig uit terwijl ze niet eens echt fijn speelde! Nee dankje, dan heb ik liever, veel liever iets simpels. puurs en goeds.

Ik hoop dat ik volgend weekend genoeg tijd heb om ze naast elkaar te testen, maar ik weet inmiddels vrij zeker dat het de Epi wordt.

vulvasonic
23 oktober 2005, 22:54
De SG natuurlijk!

FruscianteFan
24 oktober 2005, 08:39
Nee, daar heb ik veel aan. Waarom?

vulvasonic
24 oktober 2005, 19:29
Omdat het een Gibson is. :-D

Maar natuurlijk ook gewoon omdat het hele goede gitaren zijn. Zeker voor dat geld!
Zelf zou ik nog niet in de buurt willen komen van een Epi, dus ik heb niet veel verstand van de kwaliteit daarvan. Voor mij is het gewoon een gevoelskwestie; met een Gibson in je handen behoor je tot de 'grote jongens', met een Epi......., naaaa

Los van dit alles heb ik sowieso meer met SG's dan met Les Pauls. Ze klinken iets brutaler en lijken wat meer van je vragen als gitarist. Dat vind ik prettig.


Maar inderdaad, je hebt er geen reet aan. Het is MIJN voorkeur. :)

casper innosence
26 oktober 2005, 14:35
ik zou ze geen van beide bij schreeven kopen, maar dat terzijde..

ik zou gaan voor de sg, alleen al vanwege de pickups en eigenlijk toch ook vanwege de naam gibson. en persoonlijk vind ik die faded sg's best vet.

glacius
26 oktober 2005, 19:34
gibson is een veel degelijkere gitaar, heb veel epi customs gezien gespeeld en terug gezet in winkels , 9 van de 10 klinken dof of zit (verbazingwekkend genoeg alleen op de customs) een slechte topkam op

100% gibson in dit geval

FruscianteFan
26 oktober 2005, 20:14
Ik voel me eigenwijs :razz:

Nee, serieus, die Gibson lijkt weliswaar verstandiger, maar gevoelsmatig zou ik toch voor de Epi willen gaan.
Alleen moet ik nog steeds ernaartoe om ze nog eens te testen, ik heb alleen zo weinig tijd ervoor.

Damage Inc.
28 oktober 2005, 11:31
Er zal wel wat hout en electronica kwaliteits verschil in zitten, Gibson maakt USA gitaren dus en Epiphone is de goedkopere versie die in Korea¿ fabriceert.
Maar er is niks mis met Epiphone, ze zijn niet voor niks de wat meer betaalbare versie van Gibson en maken ook niet voor niks replicas van bekende artiesten gitaren.

Ik heb zelf een Epiphone SG Pierced Limited Edition, die is niet zo duur.
Zo'n 200-300 euro en misschien niet het allerbeste hout en electronica, niet dat ik dat goed weet hoor, maar er werdt wle gezegd dat er hout overblijfselen en verschillend hout werdt gebruikt om dat snel ff weg te werken in een Limited Edition gitaarlijn.
Maar er zitten wel Gotoh's op en hot (high output) pickups en nog wat speciale looks.
En tóch ik heb zowat hetzelfde geluid en die "bite" als Daron Malakian en Angus Young enz.
Je kan het zowiezo al een beetje aan de prijs zien hoe de kwaliteit is.
Ik bedoel, ze zijn niet voor niks zó geprijsd.

En btw, mijn SG daar zakt die kop ook in no-time naar beneden als ik de hals loslaat :lol: .
Maar ik heb als extra nog dat onderaan de body een groot gat in de vorm van een kruis zit :razz: .
Dus ik weet niet of SG's kopzwaar zijn, volgens mij hebben ze gewoon erg dikke óf zware houtsoort halzen.
Ik denk alle Gibsons/Epiphones wel maar de SG zou dan uit evenwicht hangen omdat de body wat dunner is dan bijv. van een Les Paul.

- Damage Inc.

FruscianteFan
28 oktober 2005, 19:09
Na vanmiddag ben ik echt overtuigd. Op de schoolbandrepetitie had mijn oudleraar duits zijn nieuwe Epi Goldtop meegenomen, wat een gitaar!
Niet dat ik nu ineens per se een Goldtop moet hebben, maar ik merk dus wel dat de Les Paul mij gewoon ontzettend goed ligt. Ik hoop alleen wel dat de humbuckers niet zo heel veel doffer klinken dan die P-90s.

Punt
28 oktober 2005, 19:23
Koop dan een Gibson Customshop 1957 Reissue.
Beste gitaar ter wereld voor het geld en ook nog een Goldtop.
Ik weet wel dat het buiten het budget is, maar je bent gelijk voor heeeel lang klaar dus uiteindelijk bespaar je :)

glacius
28 oktober 2005, 19:29
Ik hoop alleen wel dat de humbuckers niet zo heel veel doffer klinken dan die P-90s.

dan draai je toch gewoon wat hoog bij in je amp ...

grayfink
28 oktober 2005, 19:32
Punt heeft geen punt, buiten budget is buiten budget. Ik ben zelf ook te spreken over mijn nieuwe Epi LP, maar als mijn budget groter was had ik liever de Gibson SG gehad, maar goed, dat is een keus die ieder voor zich moet maken.

FruscianteFan
28 oktober 2005, 22:41
Ik hoop alleen wel dat de humbuckers niet zo heel veel doffer klinken dan die P-90s.

dan draai je toch gewoon wat hoog bij in je amp ...Ik kan niet zo heel veel kanten uit met mijn Squier SP-10. Op zich heb je natuurlijk wel gelijk, maar ik weet vooralsnog niet hoe dat uitpakt in werkelijkheid. Ik heb zowel de SG als de Les Paul getest (en nu inmiddels ook de Goldtop), maar wel op drie verschillende amps:
SG: compacte Fender combo, ietwat gain erbij (de rest weet ik niet meer)

Les Paul Custom: Vox AD-30vt, omdat dat mijn potentiële nieuwe amp was.. viel me behoorlijk tegen (vooral vanwege het formaat en de uitgebreide instellingen)

Les Paul Goldtop: een stuk grotere Fender combo, ik denk iets groter dan de Vox. Deze is van school (en dus in band-verband uitgetest) en ik had mijn effectenbak ertussen liggen (ME-50, alleen de mastervolume, reverb (hall) NS en af en toe distortion op lead)

Genoeg reden dus om ze morgen eens op mijn eigen amp te testen (ik kan die luitjes er vast wel op wijzen dat er in dat Squier starterspakket diezelfde versterker zit).

@ Punt: zoals ik al zei, ik vind 700 of 800 euro al een hele hoop geld. Ik ben maar een 'arme' leerling, te lui voor een bijbaantje (kom op, die tijd steek ik liever in gitaarspelen!). Omdat deze aankoop er toch al een is, waar ik niet snel spijt van zal krijgen, kan ik het geld van mijn spaarrekening afhalen.

FruscianteFan
28 oktober 2005, 22:42
Ik hoop alleen wel dat de humbuckers niet zo heel veel doffer klinken dan die P-90s.

dan draai je toch gewoon wat hoog bij in je amp ...Ik kan niet zo heel veel kanten uit met mijn Squier SP-10. Op zich heb je natuurlijk wel gelijk, maar ik weet vooralsnog niet hoe dat uitpakt in werkelijkheid. Ik heb zowel de SG als de Les Paul getest (en nu inmiddels ook de Goldtop), maar wel op drie verschillende amps:
SG: compacte Fender combo, ietwat gain erbij (de rest weet ik niet meer)

Les Paul Custom: Vox AD-30vt, omdat dat mijn potentiële nieuwe amp was.. viel me behoorlijk tegen (vooral vanwege het formaat en de uitgebreide instellingen)

Les Paul Goldtop: een stuk grotere Fender combo, ik denk iets groter dan de Vox. Deze is van school (en dus in band-verband uitgetest) en ik had mijn effectenbak ertussen liggen (ME-50, alleen de mastervolume, reverb (hall) NS en af en toe distortion op lead)

Genoeg reden dus om ze morgen eens op mijn eigen amp te testen (ik kan die luitjes er vast wel op wijzen dat er in dat Squier starterspakket diezelfde versterker zit).

@ Punt: zoals ik al zei, ik vind 700 of 800 euro al een hele hoop geld. Ik ben maar een 'arme' leerling, te lui voor een bijbaantje (kom op, die tijd steek ik liever in gitaarspelen!). Omdat deze aankoop er toch al een is, waar ik niet snel spijt van zal krijgen, kan ik het geld van mijn spaarrekening afhalen.

wytz
29 oktober 2005, 13:48
mn ervaring is dat je met van die modeling dingen helemaal niet hoort wat voor gitaar je dr over haalt...dus hoe weet je dan of je die goldtop geweldig klonk....?
sowieso moet je ze over dezelfde amp halen om te vergelijken...maar dat snap je zelf ook wel :)

Richwoodje
29 oktober 2005, 14:36
mn ervaring is dat je met van die modeling dingen helemaal niet hoort wat voor gitaar je dr over haalt...dus hoe weet je dan of je die goldtop geweldig klonk....?
sowieso moet je ze over dezelfde amp halen om te vergelijken...maar dat snap je zelf ook wel :)

dat hoor je zeker wel, als ik eerst een tijdje clean op mn strat speel over mn Cube en dan mn Ibanez inplug, dan schrik ik van het slechte geluid. Als ik met een dikke overdrive speel met mn Ibanez en ik plug de strat in, dan vind ik het geluid gay... vandaag weer ns meegemaakt, anderhalf uur clean lopen kloten op de strat, omruilen van gitaar, één draai met het knopje van marshall naar vox en ik kreeg een cool punkgeluidje 8-)

FruscianteFan
29 oktober 2005, 15:18
mn ervaring is dat je met van die modeling dingen helemaal niet hoort wat voor gitaar je dr over haalt...dus hoe weet je dan of je die goldtop geweldig klonk....?
sowieso moet je ze over dezelfde amp halen om te vergelijken...maar dat snap je zelf ook wel :)Dat zei ik zelf inderdaad al. Maar je las het niet goed: de Custom is de enige die ik over een modelling amp heb geprobeerd. De amp was mij veel te groot, en het duurde nogal een tijdje voordat het lekker klonk.

De Goldtop heb ik dus op een gewone combo gespeeld. Overigens wel op het lead-kanaal, met de gain op 0 (maar nog wel duidelijk aanwezig). Maar die Goldtop, hoe geweldig ook, is niet wat ik zoek.

Vandaag naar Schreeven geweest, maar de Epi LP Custom hing er niet. Ik heb de Standard maar even gepakt, maar die vond ik duidelijk minder (kan trouwens liggen aan het feit dat mn handen op dat moment nogal zweterig/plakkerig waren). Toen heb ik de Epi LP Custom maar (vrijblijvend) besteld :)

FruscianteFan
17 november 2005, 20:29
kick, dit topic.

Over een week is de Epiphone Les Paul Custom van mij :)
Ik merkte wel op dat de frets niet helemaal glad zijn, maar daar wordt aan gewerkt. De frets worden gepolijst, er komt een setje .011 heavy bottom van EB op (.012 hadden ze niet) en de straplocks worden geïnstalleerd.

Ik dacht dus dat ze €699 zou kosten, maar op de website van Schreeven stond €595. Maar wat maakt het uit, Will schreef een prijs op van €490,- 8-)

Kan niet wachten :-D

bram123
18 november 2005, 10:47
goed nieuws! een meevaller van 200 euro. dan kan je alvast gaan sparen voor een sg. :wink:

FruscianteFan
23 november 2005, 12:43
Wow...

520 euro voor de gitaar, strap en straplocks. De rest (standaard, setje snaren en 7 plectra) kreeg ik er gratis bij!

Al had ik 1000 euro eraan uitgegeven, ze is er en ik ben verliefd :oops:

foto's komen binnenkort wel een keer, maar vooralsnog verspil ik geen tijd meer, ik ga weer spelen :lp: