PDA

View Full Version : Nieuwe plank



SBloke
22 oktober 2005, 16:07
Eergister bij een vriend van me meegenomen, stond daar al maanden stof te vangen. Het plan was er ooit een slidegitaar van te maken maar je kent die projecten wel... "ooit" is hierbij het sleutelwoordje...

"ooit" moet ik hem nog betalen, zal iets van 100 euro zijn ofzo...
Ding oogt best oud, maar heb nog geen merk kunnen vinden. Vooral het hout vind ik nog erg goed, en een neck thrue, geweldige sustain..... Ik heb hem nog niet ingeplugd aangezien ik hier geen versterker heb, maar daar zal ook wel wat werk aan zitten. Alle electronica vervangen. Klinkt hij dan alsnog niet dan hebben we er gewoon een mooi stukje hout bij.

Natuurlijk ook nog even een fotootje... als iemand dit stuk hout herkent en weet waar hij vandaan komt enzo hoor ik dat uiteraard graag.

http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/Guitars/Photo-0049.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/Guitars/Photo-0050.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/Guitars/Photo-0051.jpg

Een 1 Euro-munt tegen de hals... behoorlijk dik zoals je ziet.
http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/Guitars/Photo-0052.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v339/sinisterbloke/Guitars/Photo-0053.jpg

Anavrin
22 oktober 2005, 16:21
De body heeft wel wat weg van die nieuwe Aria-basgitaren:
http://www.ariaguitars.com/int/03_products/2004products/sb_1000_ri/sb1000ri_b.jpg
of deze Alembic:
http://www3.alembic.com/img/sj4_walnut.jpg

bram123
22 oktober 2005, 16:22
maf ding man, vooral de plaatsing van vol/tone input en switches is erg apart.

je moet wachten op wietse, die weet wat het is. hij heeft er zelf vast ook een.

gjlp
22 oktober 2005, 16:52
Dat is een arirang. Is hier al regelmatig voorbij gekomen geloof ik.

wietse
22 oktober 2005, 17:26
Dat is een arirang. Is hier al regelmatig voorbij gekomen geloof ik.

inderdaad, of een kinor onder die naam zijn ze ook gebouwd, prima gitaren met een erg dikke hals en als je ze treft ook nog eens goedkoop, want een 24 frets neckthrough met voor rond de 150 euro vind je niet zo snel.( dat doen ze gemiddeld soms veel goedkoper maar meestal tussen de 100 en 150 afhankelijk van de algehele conditie)
inderdaad bram123 ik heb er 1 iets anders maar toch, ook cubensis heeft er 1 en die is er erg mee in z'n nopjes.
dingen zijn super goed te intoneren dankzij de lange slag tuneomatic brug die is gebruikt.
één van de weinge echt goede gitaren die in de 80er jaren uit korea kwamen.

en waarom alle electronica vervangen, die elementen zijn prima en zolang de rest goed werkt afblijven.
volgens mij is 1 potmeter afgebroken als ik dat goed zie dus die moet zowiezo vervangen worden.
ik denk dat als je deze gitaar inplugt er verliefd op wordt, zo'n dijk van een sound zit er in, het is de enige gitaar in m'n collectie waar een wachtlijst voor is mocht ik hem ooit weg doen.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/arirang.jpg

Ganjaman
22 oktober 2005, 17:58
precies, ik (voorheen cubensis) heb er ook 1, alleen dat het model dat wietse heeft, in een donkere kleur.
de dikke hals (dikker dan de dikste LP hals) vind ik erg lekker (maar je moet wel grote handen hebben)
brugPU vind ik prima, neckPU vind ik iets te singlecoil-achtig klinken, opzich is daar niets mis mee, maar wel als het een humbucker betreft.
enig minpuntje vind ik de pots, die zitten veel te dicht op elkaar.
verder niets dan lof

SBloke
22 oktober 2005, 18:06
Ik heb hem even wat dichterbij bekeken...

Heeft inderdaad wat weg van een Alembic, dat deed mij er ook voor vallen. Een lekker klassiek ogend plankje met veel mooi hout erop.

Valt me nu pas op dat hij 24 frets heeft.. 1 van de potmeters is inderdaad afgebroken, die wordt dus zoizo vervangen, en als ik dan toch bezig ben vervang ik ook gelijk even de switch, de andere twee potten en de jack. Gewoon wat kwalitatief goed spul in zetten, het lijkt mij toch niet dat die dingen je geluid erg aan kunnen tasten.. Ze wordt denk ik zoizo nog een keertje opgeknapt. Paar fretten bijvijlen, hals stellen, intonatie stellen, en een nieuwe topkam... het valt me wel op dat de fretten redleijk beroerd in de hals geperst zijn.
Wat me ook nog opvalt is dat bij die foto die Wietse plaatste er nog een merk op de kop staat, zijn die decals nog ergens te krijgen? Want deze kop vind ik anders wel erg leeg zo.
De snaren staan bij mij verschrikkelijk hoog. Volgens de vorige eigenaar was dit ding bijna onspeelbaar..... maar we zullen zien.

Waar gebruiken jullie deze modellen voor? (muziekstijlen)

wietse
22 oktober 2005, 18:51
zulke decals zal je toch echt zelf moeten maken, die van mij heeft toevallig z'n naam nog op de kop staan.
ik vind het vooral een blues gitaar ook omdat al m'n gitaarspelende maten hem zo noemen, maar spelen doe ik niet zoveel ik ben goed in verzamelen :-D en repareren/afstellen.
en ontstekingen oid in m'n linker arm werken ook niet echt mee, uurtje spelen doet soms verdomd zeer.

SBloke
22 oktober 2005, 19:58
Nog even over die knoppen....

Natuurlijk ga ik er een paar nieuwe op zetten, liefst kleiner (paar stijlvolle chrome knopjes ofzo..) Maar nu de hamvraag, hoe krijg ik deze gibson stijl knoppen van die potten af?

(De eerste gitaar die ik ga verbouwen... alle begin is moeilijk he.. )


Ik gok op grof geweld en hard trekken... of is er een speciale techniek voor?

wietse
22 oktober 2005, 20:51
inderdaad hard trekken of effe met iets van hout ertussen en de knoppen er af wrikken.
pas wel op dat je de body dan niet beschadigd.

SBloke
22 oktober 2005, 21:04
*pakt catalogus van voxhumana erbij*

... en we gaan beginnen :D

potmeters en mooie chromen knopjes
condensators
3-weg schakelaartje
topkammetje
jackingang + beschermplaatje
nieuwe schroefjes voor afdekplaatjes (zijn verroest en dolgedraaid..prutsers)
straplockjes

en nog eventjes kijken voor wat folie om het comparimentje af te sluiten...


Mis ik nu nog iets in mijn lijstje? (Ben wel tevreden over de tuners dus die mogen blijven)

RS-Rik
22 oktober 2005, 23:24
Dat ding is wel erg scheef.. lijkt wel zelfgemaakt.

youngcoby
22 oktober 2005, 23:36
Nog even over die knoppen....

Natuurlijk ga ik er een paar nieuwe op zetten, liefst kleiner (paar stijlvolle chrome knopjes ofzo..) Maar nu de hamvraag, hoe krijg ik deze gibson stijl knoppen van die potten af?

(De eerste gitaar die ik ga verbouwen... alle begin is moeilijk he.. )


Ik gok op grof geweld en hard trekken... of is er een speciale techniek voor?

Je kan ook proberen met een theelepeltje of een soeplepel (hefboom). Wel even een doek of zo tussen de lepel en de body, zodat je die niet beschadigt.

Leuke gitaar trouwens. Laat je nog weten hoe hij speelt?

SBloke
24 oktober 2005, 07:56
Dat ding is wel erg scheef.. lijkt wel zelfgemaakt.


Wat bedoel je scheef.. de brug?... ja dat had ik ook al wel gezien....

enuhm, zelf maken staat echt niet gelijk aan scheef... dan let je echt wel verdomde goed op of je iets recht zet of niet...

De knoppen kwamen er trouwens makkelijk vanaf... Komen een paar kleine op, of 1 grote en twee kleine.. kan ik tenminste m'n pink om de volumepot leggen.

Wouter1973
24 oktober 2005, 11:15
lijkt verdacht veel op deze: http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaren_elektrisch/10136806.html?return=eJwly1sKgzAUBNC9CPppmigoERG7E UntpYY8Sa5oLd17Y%2F2ZOQyM4JR%2FJL91kdOG8ewR3BahWxA 9J0Q5D7Y0Iij0WgiMpdXErIcENYGdpI0YVgMWwZKXRBHSCBoUB hnnhcxN3ZYLGj3suqfFM%2FZqy6sxr%2B7oUtMEnWJsWHuSnaz %2FxMRD%2BpP79dDvq12UCazwPc267w9%2FWD0j&df=1

80 euro, sla je slag... :D

Ganjaman
24 oktober 2005, 12:05
@wouter: dat is dezelfde die ik en wietse hebben, alleen is de mijne donkerder, maar 80 euro is echt een koopje, degene die die koopt zal er zeker erg blij mee zijn :D

SBloke
24 oktober 2005, 12:15
Vreemd, nu heb ik die airangs gezien..... Alledrie lijken ze hetzelfde, alleen die van mij wijkt duidelijk af....

Bij mij ligt er een soort "bovenblad" op... Iets minder plankvormig dus, met een mooi randje...

Misschien dat het te zien is op de foto's


Heb ik dan een luxemodel ofzo? (Goedkope Koreaanse luxegitaar.. :lol: )

Richwoodje
24 oktober 2005, 12:25
lijkt verdacht veel op deze: http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaren_elektrisch/10136806.html?return=eJwly1sKgzAUBNC9CPppmigoERG7E UntpYY8Sa5oLd17Y%2F2ZOQyM4JR%2FJL91kdOG8ewR3BahWxA 9J0Q5D7Y0Iij0WgiMpdXErIcENYGdpI0YVgMWwZKXRBHSCBoUB hnnhcxN3ZYLGj3suqfFM%2FZqy6sxr%2B7oUtMEnWJsWHuSnaz %2FxMRD%2BpP79dDvq12UCazwPc267w9%2FWD0j&df=1

80 euro, sla je slag... :D

GAS :cool:

Orpheo
24 oktober 2005, 12:31
kheb de eigenaar al gemaild (H)

als blijkt dat ie m nog heeft, KAN Ik m al vanmiddag ophalen.... :roll:

Ganjaman
24 oktober 2005, 12:50
kheb de eigenaar al gemaild (H)

als blijkt dat ie m nog heeft, KAN Ik m al vanmiddag ophalen.... :roll:
je hebt op de mijne gespeeld toch?
puik gitaartje right? ;)

Orpheo
24 oktober 2005, 13:14
kheb de eigenaar al gemaild (H)

als blijkt dat ie m nog heeft, KAN Ik m al vanmiddag ophalen.... :roll:
je hebt op de mijne gespeeld toch?
puik gitaartje right? ;)

heel ff maar, maar idd, totaal niet verkeerd!! lekker halsje :D

Ganjaman
24 oktober 2005, 13:17
kheb de eigenaar al gemaild (H)

als blijkt dat ie m nog heeft, KAN Ik m al vanmiddag ophalen.... :roll:
je hebt op de mijne gespeeld toch?
puik gitaartje right? ;)

heel ff maar, maar idd, totaal niet verkeerd!! lekker halsje :D
dikker dan de dikste gibbie hals, maar hij noemt het een halsJE ;)

SBloke
24 oktober 2005, 14:34
Kom, we starten een Arirang gitaarcult :D

er staan er nu trouwens 3 op marktplaats.... kosten echt geen geld die dingen, misschien ngo een keertje eentje op de kop tikken... Misschien leuk om te customizen...

Orpheo
24 oktober 2005, 14:58
kheb de eigenaar al gemaild (H)

als blijkt dat ie m nog heeft, KAN Ik m al vanmiddag ophalen.... :roll:
je hebt op de mijne gespeeld toch?
puik gitaartje right? ;)

heel ff maar, maar idd, totaal niet verkeerd!! lekker halsje :D
dikker dan de dikste gibbie hals, maar hij noemt het een halsJE ;)

:-D de hals van de red special is nog dikker :D (de originele..)