PDA

View Full Version : D Snaar knapt heel vaak...



hansmans
22 oktober 2005, 15:58
Ik speel met D'addaro XL snaren dikten .010 - .046 en nu heb ik een probleempje. De D snaar knapt de laatste tijd nogal vaak, altijd op dezelfde plek, namelijk bij de tremolo net waar ie zegmaar ombuigt.
http://www.freewebtown.com/zusvanhans/pics/IMG00143.jpg
Weet iemand wat ik hier aan moet doen? Bijschuren ofzo?

pimmetje
22 oktober 2005, 16:02
Yep... ff op een braampje controleren bij de brug. Dan voorzichtig 't braampje wegvijlen. Ook een beetje grafiet (gewoon potlood dus :D) in je brug doen, kan helpen als glijmiddel.

hansmans
22 oktober 2005, 16:10
bedankt eerstvolgende keer dat ie weer knapt (wat snel zal zijn) ga ik vijle

piezo
26 oktober 2005, 20:25
Yep... ff op een braampje controleren bij de brug. Dan voorzichtig 't braampje wegvijlen. Ook een beetje grafiet (gewoon potlood dus :D) in je brug doen, kan helpen als glijmiddel.

Dat woordje valt misschien niet zo op maar is wel heel belangrijk.

Alternatief voor grafiet is een heel klein beetje naaimachine-olie, of nog beter: een mengsel van beide.

Wouter1973
28 oktober 2005, 11:12
Ik kan je ook erg aanraden om grafieten zadels te laten monteren. Mijn beste investering ooit! Niet alleen een betere sustain, maar op mijn gitaar (Hohner Custom TE tele) vervang ik snaren alleen nog maar als ik ze te oud vind worden, breken doen ze niet meer. :D

Damage Inc.
30 oktober 2005, 08:25
Nee, dat valt wel erg op bij die grafieten zadels (trouwens op de verpakking staat "beter dan grafiet" dus is ander materiaal ofzo :-? ) , ik heb op andere gitaren met standaard zadels laatste maanden hele setjes versleten en met die andere zadels 0 , terwijl ze er zelfs langer op zitten.
Maarja, als je zadels de snaren goed behandelen is er ook niks aan de hand.
Als die scherpe metalen ze irriteren met als extra kilo's druk, ja dan krijg je problemen.
Dus ik zou ze zeker aanschaffen, als je er voor iedere gitaar zo'n extra 24 euro aan wil uitgeven...
Het ís het waard, en het bespaart snaren, maar als je zoals mij al voor iets anders aan het sparen bent dat al lang duurt, wordt het knap lastig :-( .
Maarja, probeer ze te krijgen dus, als ze echt vaak breken.

- Damage Inc.

piezo
30 oktober 2005, 12:08
Ik heb de ervaring, hoewel alleen met grafiet+piezo, dat grafieten zadels wel eens wat laag uit je geluid willen halen.

Noid
3 november 2005, 22:20
Voordat je gaat vijlen zou je eerst ff kunnen controleren of er ergens een braam zit. Dit kun je doen door met een wattenstaafje over het "loopvlak"van de snaar te gaan. Waar het haakt zit de braam.

De Beer
5 november 2005, 21:49
Waar kan ik tune-o-matics met grafietten zadels krijgen, en wie maakt ze?