PDA

View Full Version : Waxpotten van pickups



episua
22 oktober 2005, 14:47
Wat ik mij dus al een tijdje afvraag is hoe waxpotten mensen hun pickups?
En helpt dit tegen het piepen/overgevoeligheid van de elementen?
Het gaat in mijn geval om van die 'broodrooster' elementen in mijn Rickenbacken kopie.
BVD

blimb
22 oktober 2005, 16:00
volgensmij is waxpotten niet meerdan de elementen onderdompelen in heet kaars vet todat er geen luchtbelletjes meer uitkomen en ze daarna laten drogen ...

Wat je doet is een pannetje met water op het vuur zetten .. daareen kleiner pannetje of een jampot inzetten en daar kaarsvet in laten smelten... dan de pup er in wachten todat er geen belletjesmeer uit komen .. et voila ...

episua
22 oktober 2005, 17:43
ok, that's it?
Dan moet ik dat maar eens proberen.
Hoop ik dat het werkt

Orpheo
22 oktober 2005, 23:36
ik zou wel ff oefenen met ouwe pups als ik jou was. kheb in een interview met EvH gelezen dat ie ook zijn pafjes waxpotte, maar dat ie een hoop pups verragte in het proces....de wax was vaak te heet.

Noid
23 oktober 2005, 17:47
Dat vroeg ik me ook al af: hoe heet wordt dat kaarsvet en wanneer is de hitte te hoog en tast je de windingen aan???

Squier4ever
23 oktober 2005, 18:48
ik heb et bij een pup gedaan, en je moet een keer dompelen, ff laten drogen, en weer dompelen, niet te lang onderhouden anders smelt je pup, bij mij begon dat ook dus toen ben k maar gestopt.

episua
23 oktober 2005, 23:21
Bedankt voor de info allemaal

fred dons
24 oktober 2005, 09:17
je kunt het beste de wax laten smelten in een hete lucht oven, omdat je dan de temperatuur kunt controleren +/- 60 graden is het beste'
met een pannetje is het risico te groot dat je pup inderdaad gaat smelten
en je moet hem wat langer in de wax laten hangen omdat anders niet alle
luchtbelletjes er uit zijn

gvink
24 oktober 2005, 09:56
Wat ook goed werkt is een (oude) frituurpan met temp regeling.. Kan je aardig nauwkeurig de temp instellen...

blimb
24 oktober 2005, 14:50
vanwege de hitte doe je het "au bain marie" (pan was in pan water) dan wordt het hele zaakje nietwarmer dan 90 graden daar moet al het materiaal waar die pups uit bestaan tegen kunnen ...

up-guitarman
24 oktober 2005, 20:58
Mm, ben op offstage forum ook een topic over waxpotten aan het volgen, maar ik vraag me toch nog iets af;
- Men neme de pickup (ik ga het mss zelf eens met oude squier single coils proberen)
- Pup cover eraf
- En dan, die zwarte tape rond de windingen, moet die eraf en na het waxpotten nieuwe erop ??? Of hoe doen jullie dat ???

blimb
25 oktober 2005, 16:11
in principe waxpot je alleen de windingen met de ijzeren plaatjes en de polepieces ..