PDA

View Full Version : Klein fender buizenversterkertje



SBloke
22 oktober 2005, 13:17
Ik kwam laatst ergens een klein fender versterkertje tegen maar ben vergeten te kijken welke het was....

klein gevalletje... iets van 40 bij 40 cm en 30 diep... 1 knop en 2 draaiknoppen... "aan" "Volume" en "tone" ..en het was een buizenbakje..

Echt een eerlijk klein versterkertje zonder poespas eromheen... mooi voor in m'n woonkamertje.. niet te luidruchtig en toch een buizengeluidje... koste iets van 500 euro dacht ik....


Wie weet welke ik bedoel....??? Ik wil er graag wat meer over lezen eerst


Hij lijkt overigens hierop vind ik:

http://www.cosmogakki.com/shopping/date1/topitimai/projr1top.jpg
Regelpaneeltje zat op de bovenkant, een blauw lampje om aan te geven dat hij aan stond... en twee draaiknoppen...

MjS
22 oktober 2005, 13:45
Pro Junior?

SimonS
22 oktober 2005, 13:49
inderdaad, de Fender Pro Junior. Fender site (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0213203000)

de afmetingen kloppen in ieder geval, de controls ook. Foto ook. Alleen de prijs niet: Fender Pro Junior bij Thomann (http://www.thomann.de/thoiw7_fender_pro_junior_prodinfo.html)

SBloke
22 oktober 2005, 13:59
Ik heb even by harmony central gekeken.. en ze zijn niet erg te spreken over die Fender Jr. Schijnt nogal lawaaierig te zijn en slecht gemaakt.


Weet iemand in deze categorie (tot ongeveer 500 euro) een kleine eenvougie buizenamp? (De kleinste Koch vind ik al wat te duur eigenlijk....) Ik was aangenaam verrast toen ik die fender tegen kwam namelijk... ik dacht dat buizenbakjes meestal al snel 1000 moesten kosten.

vester86
22 oktober 2005, 14:02
peavey classic 30, moet voor 500 euro zeker 2e hands te vinden zijn

ijff
22 oktober 2005, 14:12
En de nieuwe Epiphone versterkertjes.. is al een onderwerp over op't forum.

Satriani
22 oktober 2005, 15:20
Pro/Blues junior zijn kut, trust me

SimonS
22 oktober 2005, 15:29
lekker nuttige reply :-? :roll:

jozum
22 oktober 2005, 16:28
Kijk een keer naar de peavey delta blues. Misschien iets te veel watts (weet niet wat je speelt), maar zeker tweedehands te vinden voor E500,- en een hele goede versterker.

http://www.retroguitar.com/amps/PEAVEY%20DELTA%20BLUES%20AMP.jpg

Satriani
22 oktober 2005, 16:37
lekker nuttige reply :-? :roll:

Tsja , ze zijn kut sry.
En waarom zijn ze kut , omdat ik op allebei gespeeld heb en er gewoon een klote geluid in zit , ik vind ze helemaal niet klinken als een buizenamp.
Je kan net zo goed een goedkope transistor kopen als je voor die crap wil gaan en ze zijn nog duur ook. Kijk dan wat verder als fender als je een buizenamp voor dat geld wilt kopen.

SimonS
22 oktober 2005, 17:07
lekker nuttige reply :-? :roll:

Tsja , ze zijn kut sry.
En waarom zijn ze kut , omdat ik op allebei gespeeld heb en er gewoon een klote geluid in zit , ik vind ze helemaal niet klinken als een buizenamp.
Je kan net zo goed een goedkope transistor kopen als je voor die crap wil gaan en ze zijn nog duur ook. Kijk dan wat verder als fender als je een buizenamp voor dat geld wilt kopen.
ke je vat mn opmerking goed op :) Ik vroeg me nl af waarom je ze kut vond. Anyway, hoe ik het bekijk: het is een versterker van zo'n 450 euro en dat zal klinken als een versterker van 450 euro. Als je maatstaven hoger liggen, zal het tegenvallen. Als je een andere sound zoekt, zal het tegenvallen. Als je van de typische sound houdt die uit dit ding komt, zul je waarschijnlijk een boze reply hieronder neerzetten :D

idno
22 oktober 2005, 18:38
voor onder de 500 euries: Laney LC15(R), Ibanez Valbee

nicoverduin
22 oktober 2005, 19:57
Grappig dat jullie allemaal zo afreageren op de Blues Jr. Ik vond hem met een Gibson SG juist lekker klinken. Zo veel zelfs dat ik er waarschijnlijk een keer eentje wil bouwen. Krijgt wel een buizen reverb erin.
:-D :-D :-D :-D :-D Nico

Eko
22 oktober 2005, 20:50
Er zijn bluesmuziekanten die toeren met blues jr`s. Ik kan hem laten klinken als SRV en dat zonder pedalen of speciale trucs.
Zo slecht zijn ze niet , alleen niet voor alle stijlen. Het probleem is dat je zelf moet weten hoe je er mee om moet gaan.

waayer
23 oktober 2005, 19:12
Er zijn bluesmuziekanten die toeren met blues jr`s. Ik kan hem laten klinken als SRV en dat zonder pedalen of speciale trucs.Zo slecht zijn ze niet , alleen niet voor alle stijlen. Het probleem is dat je zelf moet weten hoe je er mee om moet gaan.

dood geluid dus

Satriani
23 oktober 2005, 21:14
Er zijn bluesmuziekanten die toeren met blues jr`s. Ik kan hem laten klinken als SRV en dat zonder pedalen of speciale trucs.

Dan vind ik dat heel knap van je jongen

Pat85
24 oktober 2005, 19:33
Pro/Blues junior zijn kut, trust me

Gelukkig denken sommige mensen daar anders over.

Ik ben zeer tevreden met m'n blues Jr. (met en zonder pedalen), en kan em zeker aanraden.

Antal
24 oktober 2005, 20:42
Dan vind ik dat heel knap van je jongen

Kan zijn, maar als je naam en je muziekstijl overeenkomen, dan snap ik dat je het niets vind. Zo'n ding klinkt niet geweldig modern ofzo. En nee, hij is ook niet veelzijdig. Dat wil niet zeggen dat het slecht is.

Zelf ben ik erg tevreden over m'n Laney LC15-R, die ik voor thuis gebruik naast m'n plexi. Gewoon een lekkere buizensound. Zeker niet het beste wat je kunt kopen. Maar wel veel waar voor je geld zeg maar!

bert k
24 oktober 2005, 23:36
FF los van de klank: het is een amp met 2 x EL84, 15 Watt. Dat is dus GEEN rustige huiskameramp. Ik heb zelf een Marshall 18Watt zelfbouw, zelfde buizen, en dat ding is gewoon te hard voor thuis. 't is maar dat je het weet... :-D

Negative K3 fan
24 oktober 2005, 23:39
i concur!

Satriani
25 oktober 2005, 01:10
Dan vind ik dat heel knap van je jongen

Kan zijn, maar als je naam en je muziekstijl overeenkomen, dan snap ik dat je het niets vind. Zo'n ding klinkt niet geweldig modern ofzo. En nee, hij is ook niet veelzijdig. Dat wil niet zeggen dat het slecht is.

Zelf ben ik erg tevreden over m'n Laney LC15-R, die ik voor thuis gebruik naast m'n plexi. Gewoon een lekkere buizensound. Zeker niet het beste wat je kunt kopen. Maar wel veel waar voor je geld zeg maar!

Goddamit ik speel juist heel veel clean en blues. Ben een groot SRV/Hendrix aanhanger. Moest alleen ff gauw op een naam komen, niet dat satriani niet goed is en niet dat ik een satriani geluid uit een blues junior verwacht. Maar dat ding is gewoon ruk.

BartL
25 oktober 2005, 10:53
FF los van de klank: het is een amp met 2 x EL84, 15 Watt. Dat is dus GEEN rustige huiskameramp. Ik heb zelf een Marshall 18Watt zelfbouw, zelfde buizen, en dat ding is gewoon te hard voor thuis. 't is maar dat je het weet... :-D
Ik wil net zeggen...
Ennuh, die 'kleinste Koch' gaat ook neit erg zacht denk ik zo :wink: Ik heb pas een Mesa/B studio .22+ en als de master voorbij 2/10 gaat is hij te hardvoor thuis.

Pat85
25 oktober 2005, 11:21
Maar dat ding is gewoon ruk.


hoe kun je dat nou zeggen...dat ding is niet ruk, JIJ vind dat misschien, maar het is zeker te weten geen slechte amp.
ik weet niet wat jij wel geweldig vind, maar je mening is wat ongenuanceerd. dus houd gewoon op met van die onzin verkopen.

PeeVee
25 oktober 2005, 11:53
Pro/Blues junior zijn kut, trust me

In eerste instantie geldt toch voornamelijk dat wat je d'rin stopt, er ook weer uit komt natuurlijk (geintje...) ;-)

Ik heb ook zo'n Pro junior gehad en vond 'm absoluut "leuk" maar hij haalt het niet bij '77 Princeton Reverb, zelfbouw 5E3 Deluxe en '61 brownface Deluxe. Toch is het een lekker ampje om te "kranken" en de kwalificatie "kut" lijkt me wat ongenuanceerd.

Het kastje is niet van geweldige kwaliteit (spaanplaat) en de (Eminence?) speaker ook niet. Dat zijn twee dingen die natuurlijk niet in z'n voordeel pleiten. Kast kun je niet vervangen (hoewel..) maar een fatsoenlijke 10" speaker geeft zondermeer een verbetering. Ik denk dat een budget Jensen reissue C10Q (ceramisch) het ampje al wat meer ballen geeft en een Jensen reissue P10Q alnico speaker zou denk ik zelfs een grote verbetering geven. De stock speaker vind ik een beetje "laf". Lijkt erop dat ie m.n. gemaakt is op vermogen, zit weinig leven in en ampje klinkt overigens stock (zelfs met tone op zeer lage settings) erg schel / helder (weet niet zeker of dat aan speaker ligt).

De eerste versie van de Pro jr. hadden wat problemen met buizen die er spontaan uitvielen (wat inderdaad wel wat zegt over de kwaliteit van de voetjes), dat is bij latere versies opgelost door een "buishoudertje". Nadeeltje daarbij is weer dat die soms mee wil gaan trillen met het geluid van de speaker en ALS de EL84's beetje microfonisch zijn dan kan dat weer een naar rammeltje geven.

Het circuit is dusdanig eenvoudig dat je voornamelijk naar de buisjes zit te luisteren: twee triodes van een 12AX7 als preamp, een long tailed pair 12AX7 fasedraaier preamp en dan twee EL84's kathode biassed. Als je beetje goeie buisjes gebruikt dan kan daar weinig mis mee zijn. Ampje heeft genoeg (teveel?) gain dus die eerste preamp buis mag gerust een 5751 of zelfs 12AT7 zijn om te boel iets warmer (minder fel) te maken, de 12AX7 fasedraaier zou je ook gerust een 12AT7 voor mogen gebruiken maar da's persoonlijk. Met de stock buisjes is ie erg vinnig.

De volume regelaar zit in het signaal pad alsmede twee coupling caps maar dat is het. Iets betere caps en een betere pot zou wat winst kunnen geven maar is een nuance. Toneregeling is gewoon "hoog af filter (en dus niet in het signaal pad), daar zou je naar smaak nog wat aan kunnen tweaken.

De uitgangs trafo zal niet uitzonderlijk goed of slecht zijn, ik vermoed zelfs dat die vergelijkbaar is met andere kleine buizenampjes uit dit segment en misschien zijn het zelfs wel OEM trafo's uit dezelfde fabriek.

Als je goeie buisjes gebruikt en bias van EL84's is OK (niet instelbaar) is OK dan klinkt dat met een andere speaker toch heel behoorlijk/bekoorlijk. Tuurlijk zijn er betere amps (b.v. de oudjes) maar daar betaal je ook aanzienlijk voor. Ik vind het eenvoudige circuit erg charmant, het dingetje is zeer handig mee te nemen en hang 'm aan een 2 x 12" cabinet en verbaas je over de power! Zondermeer een leuk dingetje hoor. Het schijnt dat Kid Ramos er mee opgenomen heeft en daarmee kom ik weer uit bij de stelling waar ik dit verhaaltje mee begon ;-)

jorgyporgy
19 december 2005, 16:14
Fender Champ soms? Dit is een silver face (zilverkleurig knoppenpaneel)kleine fender.

ACSlater
19 december 2005, 17:35
Wat mij wel wat lijkt in deze categorie is een Crate Palomino 8. Op HC krijgt 'ie allemaal positieve reviews. Tis een class A tube combootje met een 5 watt rating met een prijs van 279 dollar. Dit ding is volgens mij toch redelijk geschikt voor huiskamergebruik. Een probleem: ik heb ze nergens kunnen vinden in NL of Duitsland. Weet iemand of ze aan deze kant van de oceaan te krijgen zijn? De grotere uitvoeringen schijnen ook goed te zijn!

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Crate/Palomino_8_Combo-1.html

chocorookie
19 december 2005, 21:27
Ik denk een Tweed princeton 5F2a, orgineel niet te betalen. Als cloon ongeveer E550.-

Squier4ever
19 december 2005, 21:32
Goddamit ik speel juist heel veel clean en blues. Ben een groot SRV/Hendrix aanhanger. Moest alleen ff gauw op een naam komen, niet dat satriani niet goed is en niet dat ik een satriani geluid uit een blues junior verwacht. Maar dat ding is gewoon ruk.


ja maar dat speel je ook maar op een VOX Ad..VT :wink: :wink:

alsof daar een buizengeluid inzit :wink: :lol:

Punt
20 december 2005, 23:56
Ik speel wel eens op een oude Pro Jr van een vriend, dat dingetje heeft een geweldige toon. Niet veelzijdig natuurlijk maar wel echte tonen :)

Overigens is voor in de huiskamer de Epi Valve Jr ook het overwegen waard. Niet zo goed als een oude Pro Jr, maar toch het eenvoudige directe buizengeluid voor 139 euro. Clean klintie het best OD vind ik niet zo.

L-L
21 december 2005, 00:55
Ik heb ook zo'n pro junior (ca. 1993/1994), met JJ buizen en een blauwe alnico speaker en tweedbekleding. 2e hands gekocht voor 125 Euro.

Ik heb er tijdelijk mee in een band gespeeld, oefenhok en ook kleine kroegen. Muziekstijl: van Country tot Rock tot vreselijk scheurwerk (mbv een extra pedaal).

De andere gitarist van mijn band had een Marshall JCM800 + 4x12 en kon ik altijd gemakkelijk aan (Ja ja Marshall kan wel harder, maar dan wordt het ook meteen gekkenwerk!). Het enige wat je mist is spreiding van het geluid.

De toon is een kwestie van smaak, maar ik vind het prima, eigenlijk 1 van de beste kleine amps die ik ooit heb gekocht.