PDA

View Full Version : Les nemen of niet?



Luca P
22 oktober 2005, 10:33
Ik speel nu dik 27 jaar gitaar maar lees geen (héééél) slecht noten.
Ik geef zelf iedere beginnende gitarist/muzikant het advies om aub op les te gaan voor een goede basis.
Maar zelf zou het me ook goed doen. Of niet?
Ik heb al zo'n eigen beeld gevormd van muziek dat ik het misschien maar zo laten moet?
Neem bijvoorbeeld gitarist Django Reinhardt (of kon hij wel lezen?), zou hij echt veel beter geworden zijn als hij na 30 jaar spelen ineens les zou hebben genomen?

Wie hier op dit forum heeft na jaren lang zelf "klooien" toch les genomen?
En wat is het resultaat?

harrie-beton
22 oktober 2005, 11:07
ik speel 21 jaar gitaar en heb nooit les gehad.
Ik kan wel noten lezen en weet hoe de harmonieleer inelkaar zit qua akkoorden en toonladders. Dat zou ik je wel aanraden. Zo moeilijk is dat niet.

Ik kan me met bladmuziek redden alleen heb ik meer tijd nodig dan een gitarist mét diploma's.

daar zit hem de kneep: als je kunt lezen kun je sneller en meer muziek spelen, op gehoor uitzoeken is soms tijdrovend

Jimi Hendrix kon geen noot lezen en Django ook niet maar speel je net zo als zij? :-D

taylor
22 oktober 2005, 11:36
kijken naar beroemde gitaristen zoals django dat heeft totaal geen zin,er zijn er ook genoeg die wel een muzikale opleiding hebben en op die manier veder zijn gekomen.

of het zin heeft om op les te gaan denk het wel want je leert er altijd van het is meer kwestie dat je de juiste leraar vind voor wat jij nog wil leren.

zelf heb ik wel leren noten lezen en spelen van papier maar ik gebruik het nauwelijks eigenlijk het is maar welke richting je op gaat, maar het zeker makkelijk als iemand bv in de band zijn schema's uitschrijft op papier qua symbolen en zo

Luca P
22 oktober 2005, 11:58
Jimi Hendrix kon geen noot lezen en Django ook niet maar speel je net zo als zij? :-D

Mwao....laat ik zo zeggen, zij spelen niet zo als ik! (als ze nog zouden leven)
:D
Ik kan me goed vinden in veel soorten muziek.
Ik heb gespeeld met alleen een zangeres tot in een orkest van een koor.
Daar las iedereen behalve ik.
Akkoorden schema's kan ik lezen.
Voor de rest ga ik op mijn gehoor, geheugen en ervaring af.
Ooit moest ik op les een stuk klassiek leren.
Nadat ik het kon spelen pleurde ik de muziek weg!
Op zich speel ik het liefst met mensen die gevoel voor muziek hebben. Of ze nu lezen of niet.

Soms heb ik het gevoel dat ik niet verder kan, en lijk wel te wachten op de volgende "puls".
Heb je dat nu ook als je de muziek theorie onder de knie hebt?

sneez0r
22 oktober 2005, 13:00
Ik kan me goed vinden in veel soorten muziek.
Ik heb gespeeld met alleen een zangeres tot in een orkest van een koor.
Daar las iedereen behalve ik.
Akkoorden schema's kan ik lezen.
Voor de rest ga ik op mijn gehoor, geheugen en ervaring af.
Ooit moest ik op les een stuk klassiek leren.
Nadat ik het kon spelen pleurde ik de muziek weg!
Op zich speel ik het liefst met mensen die gevoel voor muziek hebben. Of ze nu lezen of niet.

Soms heb ik het gevoel dat ik niet verder kan, en lijk wel te wachten op de volgende "puls".
Heb je dat nu ook als je de muziek theorie onder de knie hebt?Welke muziek speel je? Ik kan goed noten lezen, maar voor jazz/pop/rock heb ik dat zelden nodig. Eigenlijk is het vooral handig om leadsheets te lezen. En als ik een boek lees over een bepaald onderdeel van de muziekleer is het natuurlijk nodig, ook voor boeken die puur op gitaristen gericht zijn. Ik denk dat je op een paar manieren concreet winst boekt met noten lezen.
Ten eerste je gevoel voor ritme, dat moet je hard gaan maken. 'Op gevoel' blijf je, IMHO, meer haken bij bepaalde ritmes die altijd goed werken; als lezer kan je zeggen: ik speel een achtste noot als opmaat, daarna een achtsten-triool omhoog en daarna ... Ook methodes als Jamey Aebersold en Troy Stetina gebruiken dat soort ritmische ideeën voor solo's. Ten tweede ben je op een andere manier met muziek bezig. Je krijgt meer (en sneller) inzicht in hoe anderen muziek maken, of dat nou klassieke componisten zijn of jazzsaxofonisten. Dan bedoel ik niet dat je uren lang met een potlood in je hand een partituur gaat analyseren, maar gewoon kijken hoe je een specifiek geluid voor elkaar krijgt. Heel systematisch.
Die twee dingen krijg je door af en toe iets van blad te lezen/spelen.
Daarnaast is lezen handig als je serieus aan je relatieve gehoor gaat werken. Met als uiteindelijke doel stukken van blad zingen, maar om te beginnen losse intervallen.
Als je niet als klassieke gitarist muziek in notatie nodig hebt, vind ik dat de grote voordelen. En bij ensembles is het altijd handig; de beste lezers handhaven zich daar vaak het beste, omdat die zich meer op elkaar en de muziek kunnen richten, en niet full-time bezig zijn de goede noten te treffen.
Dat weggooien van bladmuziek wordt trouwens ook onder notenlezers als een goed iets beschouwd. Kijk maar naar pianisten of gitaristen die een recital geven. Er moet wel iets heel bijzonders aan de hand zijn als die nog bladmuziek nodig hebben.
En als laatste is het dus handig als je boeken over muziek wil lezen.
Ik zelf vind de mogelijkheid om muziek te lezen echt een stukje vrijheid, en het heeft me meer inzicht geven. Bovendien heb ik het als klassieke gitarist vaak nodig, en als ik op de piano iets speel, of als ik iets componeer of een stuk bewerk. Hopelijk weet je nu wat de voordelen van notenlezen zijn, en kan je beslissen of je het wil gaan leren.

Als je twijfelt, zijn er trouwens ook een aantal boeken voor notenlezen voor gitaristen verschenen. Google maar eens op 'sight-reading for guitarists'.

koella
22 oktober 2005, 16:29
.
daar zit hem de kneep: als je kunt lezen kun je sneller en meer muziek spelen, op gehoor uitzoeken is soms tijdrovend


Qua klassiek is van blad lezen noodzakelijk.

In popmuziek zoek ik alles op gehoor uit. Veel betrouwbaarder en er worden in popmuziek toch wel erg veel dingen gedaan die eenvoudigweg niet op papier zijn vast te leggen.
Bovendien is de meeste pop-bladmuziek ook weer op het gehoor uitgezocht door andere gitaristen. Je kunt dus beter je eigen oren gebruiken. Lijkt mij!

Luca P
23 oktober 2005, 21:12
Wat ik eigenlijk wil leren is bijvoorbeeld een nummer als "Moonlight serenade" van Glenn Miller.
Dat barst van de akkoorden zo wie zo.
En echt makkelijk te volgen is het niet voor mij. Ik hou me vaak vast aan de bas/grond toon. Maar vooral in de jazz gaat de bas een andere weg.
Ik zou dus meer van die jazz akkoorden willen leren.
Zoals in deze gitaar solo van Brian Setzer:

http://www.hot.ee/pesenki39/BSO%20-%20As%20Long%20As%20I'm%20Singing.mp3

sneez0r
23 oktober 2005, 23:10
Wat ik eigenlijk wil leren is bijvoorbeeld een nummer als "Moonlight serenade" van Glenn Miller.
Dat barst van de akkoorden zo wie zo.
En echt makkelijk te volgen is het niet voor mij. Ik hou me vaak vast aan de bas/grond toon. Maar vooral in de jazz gaat de bas een andere weg.
Ik zou dus meer van die jazz akkoorden willen leren.
Zoals in deze gitaar solo van Brian Setzer:

http://www.hot.ee/pesenki39/BSO%20-%20As%20Long%20As%20I'm%20Singing.mp3Om echt wat met jazz-akkoorden te doen is les nemen zeker handig. Je kan de basis zelf leren, en zelfs wat theorie om die basis uit te breiden, maar daarmee heb je nog niet de handigheid te pakken. Dat gaat tenminste voor mezelf op.

Daevren
24 oktober 2005, 09:57
Neem bijvoorbeeld gitarist Django Reinhardt (of kon hij wel lezen?), zou hij echt veel beter geworden zijn als hij na 30 jaar spelen ineens les zou hebben genomen?

Django was analfabeet, hij kon dus niet eens normaal lezen. Hij heeft in zijn latere leven nog een beetje leren lezen en schrijven, dacht ik. Maar hij was wel enorm intelligent, schijnt. Eidetisch geheugen enzo (alhoewel dit ook apocrifische 'goden'-vereerverhalen kunnen zijn). Als een zigeuner ging hij natuurlijk niet naar school.

Ik weet eigenlijk niet of Django wel bladmuziek kon lezen, dat is toch vele malen makkelijker te leren dan echt lezen en schrijven. Of hij er beter door werd, tja. Wat is beter? Je kunt natuurlijk niet horen of iemand wel of geen bladmuziek leest. Ik weet niet eens of hij het kon, maar het zou enkel praktische problemen opleveren. Bijvoorbeeld, een nieuw werk leren zou meer tijd kunnen kosten. Dus, misschien had hij meer muziek op kunnen nemen en spelen.

Volgens mij kun je het ook zonder problemen zelf wel leren.

Ik zou me niet te druk maken over het feit dat je muzikant bent die geen bladmuziek kan lezen. Maar, als je in de practijk vaak geconfronteerd wordt met deze limitatie dan is het toch een reeele optie om het toch maar te leren.

harrie-beton
24 oktober 2005, 10:06
Eidetisch geheugen enzo (alhoewel dit ook apocrifische 'goden'-vereerverhalen kunnen zijn). Als een zigeuner ging hij natuurlijk niet naar school.

Dit verschijnsel is onderzocht, extrem grote geheugens bestaan niet. Het blijkt dat juist ze een enorm goed gevoel hebben voor patroon en deze patronen onthouden ze. Deze patronen zijn op te vatten als ezelsbruggen.

Schakers die 20 partijen uit het hoofd spelen kunnen alleen schaakborden onthouden en geen telefoonnummers.
Django kon waarschijnlijk goed zijn eigen muziek onthouden (Beethoven ook) maar zijn geheugen is niet beter dan die van ons. Het muzikale inzicht in patronen wel.

taylor
24 oktober 2005, 10:36
als ziguener ging die ook niet na de doktor wat hem uiteindelijk fataal werdt :) .

nee maar het heeft volgens mij zo weing zin om je te vergelijken met dat soort "geniale" mensen dat django of wie dan ook het wel zonder les ect kan is meer uitzondering dan regel natuurlijk.

zoals al door mij en anderen is gezegt noten leren is handig als je in een orkest gaat spelen of klassiek daar ontkom je er niet aan voor de rest is het niet strikt noodzakelijk.

savecracker85
24 oktober 2005, 19:11
django kon geen noot lezen had zelfs geen idee van akkoordenleer..Ik las een keer een interview met een (prof)muzikant die ooit met django speelde... Dan vroeg Django aan hem wat voor akoord hij eigenlijk pakte, die man noemde dan een of ander akkoord waar Django eigenlijk alleen maar om kon lachen :P

Maargoed das natuurlijk geen reden om geen noten te leren lezen... Ik ben zelf ook pas later hiermee begonnen (ben er nu nog steeds mee bezig trouwens).. Ik speel nu 5 jaar gitaar(wel altijd met les) en ben sinds een aantal maanden bezig met het onder de knie krijgen van notenschrift.. Je moet een beetje de dicipline krijgen om regelmatig te oefenen maar als dat eenmaal lukt gaat het best snel vind ik zelf.. Ik vind het vooral fijn dat je een boek met bladmuziek open kan slaan en dat je weet waar het over gaat..Het is zeker geen vereiste in de lichte muziek, maar gewoon ontzettend handig..

Ik gebruik zelf het boek 'a modern method for guitar' van William Leavitt uit de Berklee press serie.. Daaruit leer je alles stap voorstap en het grote voordeel hiervan, vind ik, is dat het reportoire geen standaard volks/kinderliedjes zijn..

sneez0r
26 oktober 2005, 11:46
Ik heb dat boek ook in handen gehad. Het zag er als een degelijk boek uit, maar wel wat oud. Als je echt serieus bent over je gitaarspel en een muziekopleiding overweegt of carrière in de muziek kan je beter dat boek van Leavitt doorgewerkt hebben dan Troy Stetina. Ik vond het ook een veel muzikaler en all-round methode dan veel andere boeken.

sneez0r
26 oktober 2005, 11:47
Ik heb dat boek ook in handen gehad. Het zag er als een degelijk boek uit, maar wel wat oud. Als je echt serieus bent over je gitaarspel en een muziekopleiding overweegt of carrière in de muziek kan je beter dat boek van Leavitt doorgewerkt hebben dan Troy Stetina. Ik vond het ook een veel muzikaler en all-round methode dan veel andere boeken.

LPplayer
9 november 2005, 00:33
Supah



Ik kan me goed vinden in veel soorten muziek.
Ik heb gespeeld met alleen een zangeres tot in een orkest van een koor.
Daar las iedereen behalve ik.
Akkoorden schema's kan ik lezen.
Voor de rest ga ik op mijn gehoor, geheugen en ervaring af.
Ooit moest ik op les een stuk klassiek leren.
Nadat ik het kon spelen pleurde ik de muziek weg!
Op zich speel ik het liefst met mensen die gevoel voor muziek hebben. Of ze nu lezen of niet.

Soms heb ik het gevoel dat ik niet verder kan, en lijk wel te wachten op de volgende "puls".
Heb je dat nu ook als je de muziek theorie onder de knie hebt?Welke muziek speel je? Ik kan goed noten lezen, maar voor jazz/pop/rock heb ik dat zelden nodig. Eigenlijk is het vooral handig om leadsheets te lezen. En als ik een boek lees over een bepaald onderdeel van de muziekleer is het natuurlijk nodig, ook voor boeken die puur op gitaristen gericht zijn. Ik denk dat je op een paar manieren concreet winst boekt met noten lezen.
Ten eerste je gevoel voor ritme, dat moet je hard gaan maken. 'Op gevoel' blijf je, IMHO, meer haken bij bepaalde ritmes die altijd goed werken; als lezer kan je zeggen: ik speel een achtste noot als opmaat, daarna een achtsten-triool omhoog en daarna ... Ook methodes als Jamey Aebersold en Troy Stetina gebruiken dat soort ritmische ideeën voor solo's. Ten tweede ben je op een andere manier met muziek bezig. Je krijgt meer (en sneller) inzicht in hoe anderen muziek maken, of dat nou klassieke componisten zijn of jazzsaxofonisten. Dan bedoel ik niet dat je uren lang met een potlood in je hand een partituur gaat analyseren, maar gewoon kijken hoe je een specifiek geluid voor elkaar krijgt. Heel systematisch.
Die twee dingen krijg je door af en toe iets van blad te lezen/spelen.
Daarnaast is lezen handig als je serieus aan je relatieve gehoor gaat werken. Met als uiteindelijke doel stukken van blad zingen, maar om te beginnen losse intervallen.
Als je niet als klassieke gitarist muziek in notatie nodig hebt, vind ik dat de grote voordelen. En bij ensembles is het altijd handig; de beste lezers handhaven zich daar vaak het beste, omdat die zich meer op elkaar en de muziek kunnen richten, en niet full-time bezig zijn de goede noten te treffen.
Dat weggooien van bladmuziek wordt trouwens ook onder notenlezers als een goed iets beschouwd. Kijk maar naar pianisten of gitaristen die een recital geven. Er moet wel iets heel bijzonders aan de hand zijn als die nog bladmuziek nodig hebben.
En als laatste is het dus handig als je boeken over muziek wil lezen.
Ik zelf vind de mogelijkheid om muziek te lezen echt een stukje vrijheid, en het heeft me meer inzicht geven. Bovendien heb ik het als klassieke gitarist vaak nodig, en als ik op de piano iets speel, of als ik iets componeer of een stuk bewerk. Hopelijk weet je nu wat de voordelen van notenlezen zijn, en kan je beslissen of je het wil gaan leren.

Als je twijfelt, zijn er trouwens ook een aantal boeken voor notenlezen voor gitaristen verschenen. Google maar eens op 'sight-reading for guitarists'.

SBloke
9 november 2005, 07:08
Ik gebruik zelf het boek 'a modern method for guitar' van William Leavitt uit de Berklee press serie.. Daaruit leer je alles stap voorstap en het grote voordeel hiervan, vind ik, is dat het reportoire geen standaard volks/kinderliedjes zijn..

Dat boek gebruik ik ook, is echt fijn. Heb het gekocht nadat ik met lessen was gestopt. Ik heb ruim 6 jaar lang klassiek dwarsfluit gespeeld voordat ik de gitaar "ontdekte" dus ik had al noten leren lezen maar dit was FLINK weggezakt, gisteravond kwam het me allemaal ineens terug en heb ik zo in een keer flink wat oefeningen achter elkaar zo kunnen spelen. Redelijk eenvoudig spul nog (zit nog in deel 1..) Tuurlijk, als je al tig jaar speelt is het niet leuk om te doen... het is net zoiets als blind leren typen als je al tig jaar computers gebruikt. je begint weer van voren af aan met j jj f ff jjf ffjf jfjf enzovoort... Daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Dat dit boek dan wat ouder is maakt niet uit, je hebt geen flitsende cd van je lievelignsgitrist nodig om noten te leren maar gewoon een verdomde goed boek met goede opbouw EN heel veel dicipline en doorzettingsvermogen.

maternotten
9 november 2005, 21:04
Les nemen is niet noodzakelijk.
Noten lezen is niet noodzakelijk.

MAAR:
1. Les nemen kan je veel tijd besparen en zeker als je zelf merkt dat je niet meer verder komt heb je blijkbaar wat hulp nodig. Je moet alleen de leraar vinden die je leert wat jij nodig hebt, dat valt nog wel eens tegen.
Een leraar die niet slecht is, kan toch de verkeerde zijn. Goed van te voren bedenken wat je wil dus en dan zoeken.

2. Noten lezen vergroot je mogelijkheden en je zelfvertrouwen.
Zelf ben ik er niet heel erg goed in, ik kan me wel redden, maar het is wel iets wat ik nog altijd zou willen verbeteren.

Matern

taylor
10 november 2005, 10:02
enn goeie leraar voor je zelf zoeken is idd nogal moeilijk,wat je wel kunt doen is bv in je stad kijken na wie je goed vind spelen uit bands etc en daar les van nemen/vragen.