PDA

View Full Version : Eindtrap



guitar
21 oktober 2005, 19:06
Hallo allemaal,

Pas geleden heb ik een preamp gekocht. Nu wil ik deze uitversterken middels een niet al te dure eindtrap. Ik wil mijn versterking doen middels 1 speakerkast met een Celestion 30 watter greenback erin. Het vermogen van de eindtrap hoeft dus niet zo hoog te zijn, wat weer mooi samenvalt met mijn tweede eis: hij moet zo licht mogelijk zijn, tevens het liefst niet zo diep. Het liefst natuurlijk een zo warm mogelijke eindtrap die een buizeneindtrap benaderd, buizen heb ik niet zo'n zin in ivm gewicht en onderhoud. Kunnen jullie me wat tips geven waar ik oa eens naar moet gaan kijken? Ik weet dat HH eindtrappen warm van geluid zijn, alleen weet ik niet of deze fabrikant ook ooit eens kleinere eindtrappen heeft gemaakt dan de V800 (800 watt is wat veel voor een 30 watt speakertje ;) )
Iemand nog andere suggesties? Alvast bedankt!

Ronaldd
21 oktober 2005, 22:02
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=64716

Check dit eens,, zoiets is laatst gepost

guitar
22 oktober 2005, 19:04
Hoi Ronald,

Ik had dat topic al gezien, zijn meer adviezen aangaande buizeneindtrappen. Transistor eindtrappen worden alleen valvestate en velocity genoemd, beide ben ik niet zo weg van...
Iemand anders met andere suggesties. Ik sta voor alles open, ook eindtrappen die eigenlijk voor PA doeleinden zijn bedoeld, maar gewoon wel erg lekker klinken (warm) en niet teveel vermogen hebben.

Nocki
24 oktober 2005, 10:09
tja. ik heb de 8008 valvestate van marshall en die is niet zo heel erg gek.

ik verkoop m trouwens dus als je er een zoekt mag je me wel mailen.

Nocki

vester86
24 oktober 2005, 12:30
ik heb zelf een half jaar lang een Skytec PA2100 (2x100 watt @ 4 ohm) versterkertje in mijn rack gehad, die werkte op 16 ohm en dus hield je iets van 30 watt per kant over, voldeed prima voor de omgeving (Zalen) waar ik speelde, en klonk prima.... was wel een ding van 7 kilo, wat ik zelf vrij zwaar vond
tegenwoordig heb je al class D versterkers, 1HE hoog en met dit enmeer vermogen, daar zou je eens naar kunnen kijken, al is het wel duurder

die Skytec kost 2e hands niet meer dan 100 euro

SimonS
24 oktober 2005, 16:27
Skytec PA2100 (2x100 watt @ 4 ohm)
pssst, mijne kopen?

vester86
25 oktober 2005, 11:41
voor hoeveel?? ik moet er ook nog eentje hebben namelijk

SimonS
25 oktober 2005, 14:05
you have PM

jw009
25 oktober 2005, 14:35
waarvoor geen buizen? onderhoud en gewicht? ONZIN!!!

mesa boogie 20/20 is absoluut niet zwaar en je buizen hoef je als je vaak speelt elke 2 jaar of anders elke 4/5 jaar maar te vervangen.
Zoveel werk is dat niet, en het grootste voordeel is dat het altijd weer een stuk beter zal klinken dan een transistor eindversterker.

Koop gewoon die lekkere buizen versterker, zal je ook veel meer plezier hebben in het spelen, en minder ergenis hebben over een kut transistor geluid.

Edit: je wilt niet al te duur lees ik nu ... ik weet niet wat je duur vind maar als 600 voor de mesa te veel is, kan je ook altijd nog de marshall 20/20 nemen die is nog ietsje goedkoper dacht ik

SimonS
25 oktober 2005, 14:51
waarvoor geen buizen?

1. transistor is goedkoper
2. transistor is goedkoper

ad1: een transistor eindtrap is goedkoper aan te schaffen dan een buizen eindtrap
ad2: een transistor eindtrap is goedkoper in het onderhoud dan een buizen eindtrap

:razz:

vester86
25 oktober 2005, 15:52
misschien wel belangrijker: een transistort eindtrap is constanter qua geluid... bij buizen maakt de ruststroom uit (dus als je netspanning op 220 volt zit ipv 230 klinken buizen anders) en buizen gaan anders klinken naar mate ze ouder worden...
bovendien moet je voorzichtiger met buizen omgaan, zeker meteen na gebruik (afkoelen!) en tijdens transport.

een mesa 20/20 of marshall 20/20 is inderdaad neit zwaar, maar er zit dan ook relatief weinig vermogen in, vergeleken met transistortversterkers.. er zijn al transistoreindtrappen van 1HE (class D) die meer dan 500 watt per kant uitsturen... (onbruikbaar voor gitaar, maar het gaat even om het idee) en bovendien hebben buizen veel meer last van warmte (of het gebrek aan afvoer van warmte) waardoor kuren kunnen ontstaan (bekend probleem bij de marshall 20/20 iig)

en ik heb een half jaar ervaring gehad met een transistoreindtrap in mn gtiaar-rackje: het maakt evrschil, maar echt geen wereld van verschil... zeker als je gewoon buizenvoorversterker hebt....

guitar
26 oktober 2005, 22:31
misschien wel belangrijker: een transistort eindtrap is constanter qua geluid... bij buizen maakt de ruststroom uit (dus als je netspanning op 220 volt zit ipv 230 klinken buizen anders) en buizen gaan anders klinken naar mate ze ouder worden...
bovendien moet je voorzichtiger met buizen omgaan, zeker meteen na gebruik (afkoelen!) en tijdens transport.

een mesa 20/20 of marshall 20/20 is inderdaad neit zwaar, maar er zit dan ook relatief weinig vermogen in, vergeleken met transistortversterkers.. er zijn al transistoreindtrappen van 1HE (class D) die meer dan 500 watt per kant uitsturen... (onbruikbaar voor gitaar, maar het gaat even om het idee) en bovendien hebben buizen veel meer last van warmte (of het gebrek aan afvoer van warmte) waardoor kuren kunnen ontstaan (bekend probleem bij de marshall 20/20 iig)

en ik heb een half jaar ervaring gehad met een transistoreindtrap in mn gtiaar-rackje: het maakt evrschil, maar echt geen wereld van verschil... zeker als je gewoon buizenvoorversterker hebt....

Dit zijn dus inderdaad zo'n beetje de redenen waarom ik transistor wil. Buizen klinkt idd beter, maar zijn gewoonweg te zwaar. Ik heb al een Van weelden buizentop voor het zwaardere werk. Ik wil nu een licht, compact setje wat onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar is.. kom je al gauw op transistor uit. Zijn er nog mensen die concrete warme, laag vermogen (max 100 w.) 1HE transistor eindtrappen weten?

morris
26 oktober 2005, 23:03
Wat een onzin hier zeg sjeezus.
Sinds wanneer is prijs en gewicht een argument in "the quest for the holy grail"!????

WATJES!

pfffff jeugd van tegenwoordig....

OT: (toch nog)
Er zijn maar twee SS eindtrappen die de kwaliteit van buizen enigszins kunnen benaderen (en dan nog blijft het een compromis):

HH V800
Brunetti Rockit

en Yep, die laatste is 1 HE en licht, die eerste zeker niet!
:-D