PDA

View Full Version : Verschillen MD421s I & II?



imlikeajungle
21 oktober 2005, 19:05
Hoi!

Ik lees erg tegenstrijdige dingen over de verschillen tussen de oorspronkelijke MD421s en de nieuwere MD421 II's. Ik vroeg me af of iemand van jullie ze al naast mekaar heeft gehad?

Dito vraag over verschillende 57's, wat is er van aan dat de oudere beter zijn etc.

Alvast erg bedankt!

harrie-beton
21 oktober 2005, 19:15
je hebt marketing en je hebt meetgegevens


ik geloof niet zo in de gouden bergen van vroeger, met microfoons kijk ik naar de weergave statistieken en grafieken als ik 2 types vandezelfde soort vergelijk.
In de rapporten op internet heb je vaak verhalen over smaak en niet over kwaliteit.

Han S
22 oktober 2005, 00:38
Er zijn een aantal verschillen tussen de MD421 MK1 en MK2, als je ze allemaal wilt weten moet ik het gaan zoeken voor je.

Het meest significante verschil is dat de MK1 een koperen coil heeft en de MK2 een aluminium coil, waardoor waarschijnlijk de MK2 wat feller en hotter klinkt. Ik heb ze beiden.

De MK1 klinkt wat smeuiger. Ook heeft de MK1 meestal een DIN aansluiting of in enkele gevallen een grote Tuchel, terwijl de MK2 een XLR aansluiting heeft.

Wat ze beiden gemeen hebben is die onmogelijke kutclip waarmee hij aan het statief zit en die meestal kapot gaat. Daar heb ik ook een goede en goedkope oplossing voor: http://home.quicknet.nl/mw/prive/dimarco/micclip.jpg

(Nog bedankt voor de kudos op mijn website)

Frits van Mourik
22 oktober 2005, 00:57
Hee die Han,

Goeie tip, zeg, die clip voor de MD421.
Nooit begrepen, waarom Sennheiser voor deze mic geen hardrubberen houder heeft gemaakt, zoals voor de MD441(die standaard met een nog zieliger plastic pootje wordt geleverd).
Overigens past de MD421 ook in zo'n cheapo "knijperspin", die je bij veel grootmembraancondensators bijgeleverd krijgt.
Ziet er nog stoer uit ook!

imlikeajungle
22 oktober 2005, 04:51
Bedankt!

Alleen ben ik even niet mee wat die clip betreft: ik ken de originele rotclip wel, maar ik zie niet goed hoe je dat hebt opgelost?

Ik geloof dat ik alleen ervaring heb met de MK2 aangezien ik alleen 421's met XLR's heb gebruikt, en in dat geval draaien die MK2s al langer mee dan ik dacht. Oh, ah nee, ik bedenk net dat een kennis een champagnekleurige 421 met een DIN-connectie had. Ik heb ze alleen nooit naast mekaar gelegd. :)

Maar goed, bedankt voor de info, in het geval dat MK2=XLR weet ik tenminste hoe ze klinken.

Han S
22 oktober 2005, 10:02
Die clip maak je van een gebroken SM57/58 clip, hier en daar wat afzagen en vijlen en zorgen dat hij er stijf ingaat, zodat hij er niet aflazert.

@Frits: goeie tip Frits, zo'n Chinese shockmount staat wel stoer en kost ook niet meer dan een drol.