PDA

View Full Version : Fender vibro champ en distortion



nopster
21 oktober 2005, 18:32
Ik ben van plan om zo'n vibro champ te kopen van 6watt.
Liefst speel ik blues, dus dat zit wel goed.

Maar hoe zit het met andere muziekgenres? Kun je ook meer rock spelen erop? (Rory Gallagher, George Thorogood, Robin Trower, Jimmi Hendrix, Zeppelin, Free, enz ...

Het enige wat ik liggen heb van pedalen is een proco rat, en een ts-9.
(en ik speel met een strat)

En zijn er ook bepaalde bouwjaren waar er verschil inzit?
Links en info zijn altijd welkom. :)

Antoon
23 oktober 2005, 18:32
het circuit is vanaf introductie midden jaren 60 totdat hij uit de catalogus verdween ergens midden jaren 70 onveranderd gebleven. Klank verschilt door componentkeuze iets. Ik vind de jaren 70 exemplaren allemaal prima klinken met een goed klinkende speaker. prijzen liggen dacht ik op iets van 250 - 400 euro voor een SF. Een TS9 of RAT rvoor gaat goed resultaat geven. Scheuren van zichzelf nauwelijks.

Dude
24 oktober 2005, 12:13
ik heb dr een keer over gespeelt en met een TS-9 krijg je zeker de sounds van de artisten die jij op noemt !

Vet dingetje hoor

nopster
24 oktober 2005, 12:44
Oke, bedankt voor beide reacties! Maar ik zal de pedalen meedoen en alles goed testen. Dat zal het beste zijn.

Mr.Jay
24 oktober 2005, 17:23
het circuit is vanaf introductie midden jaren 60 totdat hij uit de catalogus verdween ergens midden jaren 70 onveranderd gebleven. Klank verschilt door componentkeuze iets. Ik vind de jaren 70 exemplaren allemaal prima klinken met een goed klinkende speaker.

De late 70's/vroege 80's (vibro-)Champs klinken beduidend minder vanwege hun geheel spaanplaat cabinet. het laag verdwijnt helemaal als je hard erop speelt. Bij de versies met houten cab blijft dit mooi en vol aanwezig.

JaY

markieray
24 oktober 2005, 17:48
hoi Nopster,

't Valt te zien WAAR je de amp gaat gebruiken. Voor thuis in de huiskamer is zo'n Vibro Champ een heel leuk ding ... laag vermogen waardoor je 'm lekker op z'n staart kan trappen zonder de buren al te veel op hun staart te moeten trappen ... :-D

Voor optredens zou 'k zoiets niet direct willen gebruiken, tenzij je een professionele PA-technieker mee hebt die weet hoe hij een versterker moet mic'en.

Greetz,

Markie :cool:

PeeVee
24 oktober 2005, 18:06
Scheuren van zichzelf nauwelijks.
Volgens mij wel hoor... Kleine knorrepotjes als je ze opendraait. Nog leuker met tonestack bypass (net als tweed Champie). Ik vind persoonlijk het speakertje net wat te klein en heb het gevoel dat uitgangstrafootje ook net wat aan de kleine kant is en verzadigd raakt (maar zou ook kunnen zijn dat het fuzzige soundje van het speakertje komt).

heavy-metal-thunder
24 oktober 2005, 22:26
Scheuren van zichzelf nauwelijks.
Volgens mij wel hoor... Kleine knorrepotjes als je ze opendraait. Nog leuker met tonestack bypass (net als tweed Champie). Ik vind persoonlijk het speakertje net wat te klein en heb het gevoel dat uitgangstrafootje ook net wat aan de kleine kant is en verzadigd raakt (maar zou ook kunnen zijn dat het fuzzige soundje van het speakertje komt).

Ik heb een 70 of 71 SF Vibrochamp. Leuk ding. Had het wegens geldnood al een paar keer te koop aangeboden, maar 'k kan er geen afscheid van nemen. Voor mijn klein oefenkamertje heb ik nog niets gevonden dat beter klinkt.

Niet mee eens dat het ding van zijn eigen overstuurt. Zeker niet met een strat!!! Met het volume volledig open geraak je niet verder dan een cleane SRV. Met een Les Paul (of andere hete humbucker) gaat hij wat openbreken als het volume goed wordt opengedraaid, maar dat klinkt voor geen meter. Het wordt aardig luid, maar de speaker kan dat niet aan. Hier geef ik Peevee volledig gelijk. Misschien de transfo??? , maar als ik m'n vibrochamp aan een Marshall 2x12 kast hang... whoewhoe.... Als je er dan een disto of overdrive voorzet, heb je echt Marshall ŕ Slash.

Of het ding rockt? zeker weten. De TS9 gaat er zeer goed bij. Maar ik gebruik een Boss OD3 (heeft een hoger rock gehalte). De Ratt ken ik niet. ALs disto gebruik ik een Boss DS1 Keeley ultra mod. Soms klink dat goed, soms niet. ALs ik de keeley te veel laat pushen wordt het tamelijk luid en kan de speaker niet mee.

Besluit : ik ben dus een échte gebruiker. Dagelijks speel ik enkele uurtjes met mijn champ. En sinds ik dit ding heb, ben ik niet meer op zoek gegaan naar de ultieme sound. Het klinkt gewoon lekker. Het klinkt niet zo vol als de grote Fenders en het is ook geen Marshall plexi, maar met 2 pedaaltjes en mijn strat of Gibson LP klinkt het gewoon goed.

BTW : mijn gitaarmakker heeft een Princeton Reverb en dit klinkt toch voller, en beter. Ook op laag volume. Helaas kom je de PRinceton maar zeer zelden tegen en kosten ze direct een 700 euro.

nopster
25 oktober 2005, 10:30
Het is echt wel enkel voor thuisgebruik, dus het zal wel ideaal zijn dan. Thx voor alle reacties!

djgitarist
27 oktober 2005, 12:42
Ik heb ook een vibrochamp dus ik ben wel benieuwd of je inmiddels iets gevonden hebt?

Als je de vibrochamp flink open draait geeft hij een lekkere vette crunch, het is met die oude speaker uit de jaren 70 alleen oppassen dat het niet te bassig wordt. (voor de zeikerds onder ons: bassig = te veel brommende lage tonen)
Voor solo's mis ik alleen de sustain en gain.

Ik heb er met een groende ibanez tubescreamer over gespeeld, maar dat was geen succes, kreeg er meer een fuzz geluid uit. Iedereen prijst die tubescreamer de hemel in, maar ik heb er slechte ervaring mee. Het was een 2e handse, dus misschien dat ie flink afgeragd is.

Joey Handsome
27 oktober 2005, 18:58
verander de speaker van je vibrochamp met een weber, dan klinkt ie beter dan ooit en gaat ie ook niet flubberen met teveel bas

nopster
27 oktober 2005, 19:40
Nog geen gevonden, maar ook nog niet gezocht. :)
Ik ben nog altijd wat info aan het verzamelen. Het is voorlopig nog toekomstmuziek.

Robbert
27 oktober 2005, 20:23
Ik denk dat 250 Euro een tikkeltje te laag is ingeschat, want bij het rondkijken vond ik mijn 350 Euro een leuke prijs.

Anyway. Leuke versterker, het meeste is wel gezegd zo ondertussen. Het valt me reuze mee wat het ding aan volume heeft, hij gaat nog behoorlijk hard met zijn zes wattjes :D

Momenteel heb ik hem via een stereo chorus aangesloten, de andere kant zit aan een Deluxe reverb. De Vibro werkt heel prima met de door Keeley gepimpte Boss BD-2. Bij hele hoge volumes wilt het ding wel verzuipen in zijn geluid. Ook ik heb er een stock speaker in, ik vraag me af of er een speaker wissel wel voldoende is...

Dus, kom je er een tegen voor een leuke prijs, prima versterkers voor thuis!