PDA

View Full Version : Vraagje over podXT en buizenbak



semt-x
21 oktober 2005, 18:21
Hallo daar,

Ik weet niet of dit het goede onderdeel van het forum waar ik het neerzet, maar het is uiteindelijk bedoelt voor recording:

Ik heb alweer een dikke jaar een podXT in huis, en ben er nog steeds tevreden mee. Maar ik wil toch iets meer. Ben al lange tijd aan het kijken naar een mooie buizenbak, maar die moet toch altijd hard gezet worden, en ik heb aardige buren en dat wou ik ook graag zo houden.
Maar is het mogelijk om achter de pod een lampenbak te zetten? En zo ook het gewenste effect te krijgen, of werkt het niet helemaal zo? Ik heb nu na mijn pod een tube ultragain mic200 van behringer, een microfoon preamp, maar wel merkbaar effect. Klinkt iets rauwer. Maar bestaat er niet iets van een buizenbak die ik ipv die ultragain kan gebruiken? Ik ook dat jullie snappen wat ik bedoel... En ik wacht graag jullie input af. Geld heb ik het dan nog ff niet over, geef graag gewoon wat opties die ik kan nemen?

ThnXXX


PS:
Zou het trouwens ook al helpen om een equalizer erachter te zetten? Tussen de pod en de "buizenbak" in dan?? Zo ja, de Behringer - FBQ 1502, is dat een leuke equalizer?

harrie-beton
21 oktober 2005, 19:03
pre amps - boosten - eq

Het is beetje een krampachtige poging om iets digitaals weer de charme van analoog te geven.

De podxt is een digitale simulatie van buizenbakken, als je daar niet tevreden mee bent dan is het misschien niets voor jou...

Ik ben erg tevreden met mijn pod maar ik denk er nu zo over: als we een opnamestudio in gaan (een cd opnemen) binnenkort dan ga ik toch wat buizen opwarmen. In een studio zou ik beide sporen opnemen, de pod en het geluid uit mijn buizen versterker.
Kunnen we bij het mixen nog beslissen.

Voor oefenruimte, home recording en live gebruik vind ik het prima.

semt-x
21 oktober 2005, 19:21
Krampachtig zou goed kunnen, maar het heeft dus totaal geen nut om bijv. een EQ of compressor erachter te zetten? Of heeft het wel nut om je sound iets meer diepte te geven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de pod een onwijs leuk apparaat waar veel inzit, maar mis net een klein randje zeg maar...

harrie-beton
21 oktober 2005, 19:27
als je de podxt hebt bijgewerkt met de laatste software dan heb je een ingebouwde eq, deze is beter dan de apparaten van Behringer denk ik.

Wat is een voorbeeld gitarist van jou qua gitaarsound?

semt-x
21 oktober 2005, 19:31
Ik zoek een sound van de volgende bands:

Alter Bridge
Soilwork
Still Remains

Deze bands hebben een geluid waar ik helemaal gek van wordt. Dus zat te denken om een buizen eindtrap ofzo hierachter te zetten om het geluid een beetje aan te dikken, want het geluid van de podxt is goed, maar vind het een beetje dun...

harrie-beton
22 oktober 2005, 00:47
Alter Bridge :oops:
Soilwork :oops:
Still Remains :oops:

ik ga het even downloaden
I'll be back

semt-x
22 oktober 2005, 01:22
Schaam je Harrie-Beton.....
Alter Bridge is een beetje stevige rock, maar Still Remains en Soilwork zijn beide goede metal bandjes. Beide onder het label Roadrunner Records

harrie-beton
22 oktober 2005, 09:56
ik heb veel muziek hoor en heb maar weinig metal

-sepultura
-slayer
-metallica


beetje old school dus, maar ik heb het al gedownload, alter is leuk.
Heel mooi gitaarwerk, dat is niet een low budget opname van 1 dag geweest
Ik ga eerst ff wat poetsen in huis en dan een mp3 maken met mijn podxt met een sound die een beetje erop moet lijken..
Post jij ook een mp3?

Maxxas
22 oktober 2005, 10:03
Hey daar. Speel je ook in een band of gebruik je de podxt alleen voor opnames?
Mocht het nl. alleen voor opnames zijn kun je je geluid ook heel goed aandikken door je partijen meerdere malen op te nemen en dan naar wens te mixen/ pannen. Dan krijg je meer een "muur" van gitaar.
Dus bijv. slaggitaar 4 keer opnemen. Dan 2 partijen naar links pannen en 2 partijen naar rechts. Hoeveel je ze uit het midden haalt is naar eigen smaak. Vereiste is dus wel dat je poepiestrak speelt.

Maxxas

harrie-beton
22 oktober 2005, 11:01
wat ik zo lees is hij ontevreden over zijn gitaargeluid in het algemeen

Maxxas
22 oktober 2005, 11:18
Mmm, tsja soms is het zo moeilijk om een gewenst geluid te omschrijven omdat eigenlijk iedereen weer een andere interpretatie heeft van rauw/ vet of bruut. Ik gebruik zelf een Ada Ampulator achter mijn preamp en pod om er een buizengeluid aan te geven en dat werkt voor mij super.
De Ampulator is een amp en cabsimulator maar dan met buizen!!!!!
Ze worden niet meer gemaakt en zijn 2e hands pittig te vinden maar wel de moeite waard. Misschien een oplossing.......

Maxxas

semt-x
22 oktober 2005, 12:08
Ik speel niet in een bandje, echt puur hobby en voor thuis. Dus daarom is de podxt een heel mooi apparaat voor thuis. Maar ik vind de sound die uit de podxt komt een beetje te dun. Ik loop dus al snel aan de bass te draaien, maar vervolgens als je dan palmmute komt er een modderige sound uit. Nou heb ik mezelf nog niet echt de kans gegeven om precies te tweaken, maar wat ik al wel weet is dat het geluid niet te dik is. Daarom zoek ik iets om het geluid aan te dikken. Zou bijvoorbeeld de Behringer UltraGain T1953 er een buizenrandje aan kunnen geven? Ik weet dat het geen buizenbak hierdoor wordt, maar wordt het er dan al wel beter op met zo'n ding? Of bijv. zo'n ADA Ampulator, klinkt erg goed, maar waarschijnlijk ook erg duur? Ook bijv. zo'n EQ erachter zetten, weet dat de podXT een EQ erin heeft zitten, maar is het ook niet mooi om erna nogmaals een EQ achterin voor totaal wat op te peppen?

harrie-beton
22 oktober 2005, 17:22
ik heb even wat opgenomen, PODXT direct
verder niks ertussen

http://home.hetnet.nl/mr_15/172/bergfietsen/harriebeton/

Maxxas
22 oktober 2005, 21:11
Dit is een stuk wat ik recentelijk heb opgenomen.
Komt dit in de buurt?
http://members.chello.nl/p.steen11/Youtopia.mp3

Maxxas

semt-x
23 oktober 2005, 00:35
Klinkt zeker goed van allebei.
Wat zijn de instellingen die jullie op de podxt hebben?
En Maxxas, is dit een kale opname?? Klinkt namelijk al erg vol... Dan zal het toch aan mij liggen dat ik de podxt dun vindt klinken... Jullie gebruiken hier dus echt niet meer dan de podxt? Want dit klint gewoon goed!

Maxxas
23 oktober 2005, 00:56
Hey semt-x.
Ik heb de gitaren met een Pod 2.0 opgenomen. Zo rechtstreeks de soundcard ingejaagd, niets ertussen.
De exacte instellingen weet ik zo niet omdat ik de pc software niet zo vaak gebruik maar ik zal het voor je nakijken.
Ik denk dat je de Pod XT nog wat moet tweaken. Het is een kwestie om de juiste cab bij een ampmodel te vinden. Ik gebruik als ampmodel de treadplate voor slaggitaren. Daarbij heb ik de drive niet verder dan de helft open. Geeft iets minder gain maar maakt het wel strak. Bij opnames dubbel ik de slagpartijen zoals hierboven uitgelegd.

Het 1 en ander hangt ook wel af van je gitaar en pu's.
Wat voor gitaar heb je en wat voor pick ups?

semt-x
23 oktober 2005, 01:06
Ik heb een Ibanez RG1570 en een Epiphone Les Paul standard. Deze zijn beide uitgevoerd met standaard pickups. Nou ben ik wel een beetje aan het kijken naar andere pickups, maar weet nog niet welke, heb je advies?

En dit maak je dus eigenlijk door meerdere sporen op te nemen? Ga morgen gelijk proberen!!!

Maxxas
23 oktober 2005, 01:17
Ahh Ibanez, I love 'em.
Die moet het makkelijk kunnen doen. Ik zou de pu's in dat geval niet te snel vervangen, das in eerste instantie alleen maar geldverkwisting.
Ik zou zoals gezegd eerst de Pod XT nog wat tweaken. Echt, dat neemt wat tijd (dagen) maar het moet zekers lukken.
Inderdaad neem ik die meerdere slagpartijen op meerdere sporen op.
In mijn geval gebruik ik Cubase en zijn het dus audiotracks maar dat werkt in principe hetzelfde als met een "losse" recorder.
Gewoon proberen en denk je een mooi geluid te hebben dan opnemen en afluisteren. Daarna vergelijken met andere geluiden die je hebt gemaakt.

Succes en laat wat horen!!!

Maxxas

Scali
23 oktober 2005, 16:21
Je zou misschien ook een korte delay kunnen gebruiken op de Pod.
Het linkerkanaal een aantal ms vertragen ten opzichte van het rechterkanaal. Dat scheelt weer een aantal sporen inspelen, hoewel puristen het misschien liever zelf doen (ik wel) ;)

harrie-beton
23 oktober 2005, 16:36
semt-x,
dit is een podxt direct opgenomen, zonder iets erin ervoor erachter.
Dus via USB in Cool Edit

semt-x
23 oktober 2005, 17:17
Op wat voor gitaar speel je dit eigenlijk. Klinkt wel erg strak en diep...

Maxxas
27 oktober 2005, 18:40
Hey semt-x wil het wat lukken?
Ik weet niet voor wie bovenstaande vraag (in de post hierboven) van jou
bedoeld is maar mocht 'ie voor mij zijn dan gaat het om een Ibanez RG770, geheel standaard met Ibzusa pickups. Heerlijke gitaar.
Maar euh hoe gaat het met je opnames???

semt-x
27 oktober 2005, 20:32
Eigenlijk voor Harrie, maar maakt verder niet uit.
Opnames liggen momenteel even stil. Ben druk bezig met werken... je kent het misschien wel. Dus dat gaat nog wel even duren. Maar mochten jullie nog iets weten hoor ik het altijd graag. Maar het geluid uit me pod is al inderdaad weer wat beter. Moet dan toch maar misschien meer tijd erin steken (nog meer??).....

harrie-beton
28 oktober 2005, 09:49
Op wat voor gitaar speel je dit eigenlijk. Klinkt wel erg strak en diep...

Ik heb sinds een half jaar een HEINS. Dat is een gitaarbouwer uit Sneek.
Erg mooie rock gitaar.

http://82.73.162.167/website1/foto_site_bt/sae2005/images/foto7.jpg

newbreed
2 november 2005, 21:00
Dan zal het toch aan mij liggen dat ik de podxt dun vindt klinken... Jullie gebruiken hier dus echt niet meer dan de podxt? Want dit klint gewoon goed![/quote]

veel minder gain en meersporen doet wonderen net zoals een goeie buizencompressor bv avalon
iets goedkoper je pod door bv een oude buizen distributie amp van bv telefunken of philips.. vaak voor weinig op marktplaats

newbreed
2 november 2005, 21:00
Dan zal het toch aan mij liggen dat ik de podxt dun vindt klinken... Jullie gebruiken hier dus echt niet meer dan de podxt? Want dit klint gewoon goed![/quote]

veel minder gain en meersporen doet wonderen net zoals een goeie buizencompressor bv avalon
iets goedkoper je pod door bv een oude buizen distributie amp van bv telefunken of philips.. vaak voor weinig op marktplaats