PDA

View Full Version : Rocksolootje op "eye for an eye"



koella
21 oktober 2005, 15:11
Ik heb (ik hoop met Jan zijn toestemming :???: ) zijn backingtrack volgebrouwen met een rocksolootje. :D
De slaggitaar zit een beetje in de weg, mahja..

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=384377

Druk op hifi bij "eye"

Basseytje
21 oktober 2005, 15:24
t klinkt egt heerlijk. :lol:

Scali
21 oktober 2005, 18:41
"De slaggitaar zit een beetje in de weg"

Ik zou eerder zeggen dat de solo totaal niet bij de begeleiding past. De keuze van de toonladder alleen al, die past al niet lekker, en het ritme maakt het er ook niet veel beter op.
De solo negeert de backing gewoon, is mijn idee.
Je speelt de solo wel goed, maar het is muzikaal niet helemaal verantwoord, zeg maar.

Sonno
21 oktober 2005, 19:01
ff snel beluisterd, klinkt wel ok alleen hoor ik door je tone niet echt wat je speelt, je staat ook te zacht om nou duidelijk te horen wat er gebeurt. Wel stoere shit allemaal maar niet denderend...

Roy K.
21 oktober 2005, 19:56
De keuze van de toonladder alleen al, die past al niet lekker

Hier ben ik het wel mee eens, vooral in het begin. Ik vind je geluid wel goed, de solo op zich ben ik ook wel over te spreken. Alleen dat tappen mocht wel wat korter duren.

Maar goed gedaan! :P

koella
21 oktober 2005, 20:41
Sorry ik had niet zulke serieuze reacties verwacht.
Wel leuk hoor! :)

Scali: Ik had vantevoren allemaal bedacht: over de eerste 2 accoorden maj. penta. Dan mineur penta en op die F#7 (:???:) euh..
Maar toen het me niet lukte een geschikt geluidje te vinden en eenmaal aan het spelen ging kwam er alleen maar mineur uit mijn vingers. :-(

Sonno:Ja het geluid is behoorlijk onduidelijk, het lukt me niet echt om uit die PODpro een lekker geluid te halen (any tips?)

Roy: Ik raakte in de tap en kon er niet meer uit komen :D

Jullie hebben allemaal gelijk. Ik ben gewoon teveel met die flamencoshit bezig :roll:

VHsologitarist
22 oktober 2005, 22:11
Hey :D

klinkt wel leuk hoor!!
ik vind je sound by the way wel lekker a la "pat travers" (mocht je die kennen) lekker veel effecten erop, vind het einde lache!! Je gaat gewoon door ;) terwijl de backing stopt hahah ;)

Begin vind ik het vetst overigens daarna teveel gepiel ;) if you know what i mean :P

Ik zit te twijfelen of ik nu ook die podPro live XT moet kopen of de Vox Tone Lab SE... :s nog niet over uit, heb jij misschien suggesties, slechte recenties, aanbevelingen etc?

Ik ben nu lekker bezig met flamenco.. wat steeds beter gaat.
Ben nu het stuk lalola rumba aant instuderen die ik, wanneer ik hem kan spelen zal posten, versie a la paco pena (geloof dat ie ook les geeft op conservatorium rotterdam nietwaar?)


groetjes
Ferry

koella
22 oktober 2005, 22:55
Leuk om iets van je te horen. Ik zie (lees :???: ) je hier weinig de laatste tijd.

Ik ben op dit moment ook weer hevig met het flamencovirus besmet.
Veel technische oefeningen en nagels die te snel slijten.
Ik ben ongelofelijk benieuwd naar jou post.
Ik heb in ieder geval nog niets wat de moeite waard is.

Wat die pod betreft. Ik heb de eerste versie en heb er nooit echt aan kunnen wennen. Zal wel aan mij liggen. Die vox schijnt heel goed (natuurlijk) te zijn. Ik ben altijd een boss/roland man geweest. Sommigen vinden hem te synthetisch, maar ik kan er vooral live mee lezen en schrijven. Maja, die boss (gt8) heb ik nooit thuis, dus kan ik er niet mee opnemen. En voor die pod krijg ik natuurlijk geen dubbeltje meer terug dus hou ik hem maar. :roll:

P.S. Leer jij ook wel eens iets van Fred. Die speelt toch ook o.a. flamenco?

VHsologitarist
23 oktober 2005, 00:39
ja idd.... ik ben weinig op het forum de laatste tijd, dit omdat ik weer in de tentamenweken zit voor het eerste kwartaal die ik moet afsluiten van school.

Ik heb les van fred gehad een paar jaar geleden (klassiek gitaarles), maar hij heeft het ontzettend moeilijk de laatste tijd. Hij heeft namelijk 2 kinderen (nu 4 jaar) en eentje daarvan heeft een trachea canule (gat in de keel voor zuurstof) waar echt alle maar dan ook alle tijd aan besteed moet worden, elke seconde aandacht moet erop bevestigd worden omdat mn nichtjes veel ziekenhuis foutjes hebben ondergaan.
Hij speelt wel gitaar maar heeft bijna geen tijd meer om les te geven.
Hij speelt voornamelijk klassiek gitaar (waar hij ook voor is afgestudeerd, maar idd voor flamenco doet hij ook niet onder, althans dat is mijn mening, zijn mening is zeer bescheiden).
Op alle vlakken vind ik hem nog een van de beste gitaristen (inclusief electrisch gitaar). Momenteel is hij bezig met jazz harmonie leer (wat hij mij laatst had verteld), en ook daar is hij al erg gevorderd in.

Wat betreft mijn posts.. Deze kan nog wel een maand duren voordat ik weer wat fatsoenlijk opname tijd heb ;)
tot nu toe mijn beste posts die ik heb gedaan zijn natuurlijk electrisch te vinden op http://members.home.nl/ferrybrouwer/
en heb 1 flamenco post gedaan http://members.home.nl/ferrybrouwer/rumba.mp3
misschien wel leuk om deze te horen:
samen met mn tweelingbroer ingespeeld (van al di meola): http://members.home.nl/ferrybrouwer/LadyOfRome.mp3 (live opname)

2 live video's van me met de band:
electrisch met de band
http://members.home.nl/ferrybrouwer/jump/
http://members.home.nl/ferrybrouwer/hold/

Dit zijn allemaal al wel wat oudere opnames.. en qua flamenco ben ik nu pas een beetje vooruitgang aant boeken.. ook picado (snelheid) gaat steeds beter, alhoewel ik wel in de war raak met de klassieke rechterhand houding en hoe paco de lucia zijn rechterhand bijvoorbeeld houdt (met een knik en dichtbij de kast), dit laatste doe ik dus bijna ook niet, vind de klassieke houding fijner.

P.s. ik wil meer posts van jou horen!! :-D

Scali
23 oktober 2005, 17:18
Nou, ironisch genoeg had je waarschijnlijk beter de Spaanse Flamenco-ladder kunnen gebruiken ;)
Of de harmonische mineur dan. Die heb ik zelf ook gebruikt. Maar ja, het is een beetje een lastig kreng.
Toch goed dat je het geprobeerd hebt, zo slecht was het nou ook weer niet :)

koella
23 oktober 2005, 19:51
Scali: Dank je :D

VH: De meeste van je posts heb ik al een keer geluisterd. Ik vond vooral beat it en SRV goed klinken ( heb ze niet allemaal geluisterd).
Vooral die geluiden daar is niks mis mee !

Ik post pas wat flamenco als ik er tevreden over ben. We blijven natuurlijk wannabees :D maar het moet natuurlijk wel zoveel mogelijk in de richting zijn !

Trouwens..Paco Pena...Rotterdam ? Heb je plannen dan :)

P.S. Zwaar klote voor Fred. En zijn kinderen natuurlijk.

VHsologitarist
23 oktober 2005, 20:24
Scali: Dank je :D

VH: De meeste van je posts heb ik al een keer geluisterd. Ik vond vooral beat it en SRV goed klinken ( heb ze niet allemaal geluisterd).
Vooral die geluiden daar is niks mis mee !

Ik post pas wat flamenco als ik er tevreden over ben. We blijven natuurlijk wannabees :D maar het moet natuurlijk wel zoveel mogelijk in de richting zijn !

Trouwens..Paco Pena...Rotterdam ? Heb je plannen dan :)

P.S. Zwaar klote voor Fred. En zijn kinderen natuurlijk.

thanx.. maar zelf ben ik niet helemaal tevreden over mn geluid, en hoop uit een vox tonelab SE of die podpro XT live een beter geluid te krijgen.

Mijn plan was als mijn studie klaar is 2 jaar naar spanje te gaan (sevilla) en daar les te krijgen van een meester (flamenco).

Wat ik me afvroeg he: je hebt conservatorium gedaan, welke richting?
Fred deed namelijk klassiek en ik had het vermoeden dat je fred daarvan kende, gezien je zei dat je conservatorium had gedaan.

gr
fer

koella
23 oktober 2005, 21:37
Sevilla te gek. Dat heb ik ook altijd willen doen maar ben daar niet avontuurlijk genoeg voor. :-( Ik ken mensen die dat wel gedaan hebben en onherkenbaar terugkwamen. Tenminste wat betreft hun spel :D
Niet dat ze opeens veel s-n-e-l-l-e-r geworden waren of zo. Maar ineens klopte alles in hun manier van spelen. Het was echt flamenco geworden. Komt waarschijnlijk meer door het feit dat ze de manier van leven en alles wat erbij komt in zich opgezogen hadden.

Dat moet je zeker doen en dan kom ik je misschien nog wel een keer de oren van je kop zeuren. :wink:

Verder ken ik Fred van zijn "elektrische" tijd. Ik heb klassiek en licht (zoals dat zo denigrerend heette toen) in Arnhem gedaan.

koella
23 oktober 2005, 21:39
Sevilla te gek. Dat heb ik ook altijd willen doen

Dat moet je zeker doen en dan kom ik je misschien nog wel een keer de oren van je kop zeuren. :wink:

Verder ken ik Fred van zijn "elektrische" tijd.

Die coverband van jou hoe heet die trouwens?

VHsologitarist
26 oktober 2005, 13:01
Ow oke, nah fred heeft dus na zijn elektrische tijd conservatorium gedaan en is UM en DM (twee 10en) afgestudeerd richting klassiek.
(Daar ben ik super trots op dat ik zijn neefje mag zijn) haha..

Mijn coverband heet "MASS", veghels coverbandje, we zijn nu eigen nummers aant opnemen, a.s. ga ik de Vox ToneLab SE kopen (stukkie investering he) :D
mochten we optredens hebben laat ik het je weten

P.s. ken je mn vader ook wel denk ik (ger brouwer de drummer) hahah ;)

koella
26 oktober 2005, 23:01
Shit ger ja ! Is dat jou vader ?
Die heeft toch ook conservatorium gedaan ?

Daar ken ik nog wel wat leuke anekdotes over ja. :-D

VHsologitarist
27 oktober 2005, 08:28
klopt zat geloof ik in tilburg (slagwerk),

anekdotes :D let me hear!! ben benieuwd

koella
27 oktober 2005, 10:19
Een andere keer misschien :D

VHsologitarist
28 oktober 2005, 19:07
Een andere keer misschien :D

flauw hoor ;)

koella
29 oktober 2005, 10:02
Ik wil niet geband worden :-D :-D

VHsologitarist
30 oktober 2005, 21:04
haha smoesjes ;) cker de wilde rock verhalen haha

Jan the Bassman
10 november 2005, 23:47
Voor de liefhebber:

http://media.putfile.com/Eye-2-Eye-Maurice

koella
10 november 2005, 23:57
LOL Jan. Kon je niet wachten op mijn post ? :D

Deze versie is bijzonder verantwoord maar wel erg braaf.

Jan the Bassman
11 november 2005, 09:35
Haha Koella!

Ik kon inderdaad niet afwachten!

Wat je hebt laten horen verraad dat er een hele goede gitarist
in jou schuilt. Je sound is lekker.

Die POD-jes klinken lang niet verkeerd.
Ik ben zelf meer bassist en
knutsel er wat bij op gitaar.

Ik had zelf een POD voor bas, en vond hem uiteindelijk minder
geslaagd. Voor gitaar was voor mij een 2e hands GT5 een betere
optie. Nu ik dit zo hoor, en overige alle andere gasten die op een
POD spelen, had ik wellicht beter voor een POD kunnen kiezen.

Maar goed, met alleen een goed effectenapparaat ben je nog geen goede
gitarist. Maar ook voor de backingtrackjes was een POD wellicht ook een beter apparaat geweest.

Anyhow, blijf benieuwd naar een nieuwe versie.

Maar doe het rustig aan. Het weer is er helaas niet meer om het op een kratje bier in de tuin in elkaar te draaien. Hahahaha!

Ook van de anderen die beloofd hebben iets in te sturen heb ik niets meer gehoord, dus....

Maar maakt niet uit, het is allemaal met een vette :wink: toch?

taylor
11 november 2005, 11:58
heb jij op het conservatorium gezetten koella??lees ik hier ergens.

serieus???ook afgemaakt of hoe zit dat want zo goed vond ik het niet wel aardig maar niet meer dan dat eigenlijk.


kan me het haast niet voorstellen in vergelijken met gitaristen die ik ken die er op hebben gezeten.

spanky_franky
11 november 2005, 12:31
De solo negeert de backing gewoon, is mijn idee.
Je speelt de solo wel goed, maar het is muzikaal niet helemaal verantwoord, zeg maar.+1

De backing lijkt een interessante akkoordenprogressie te hebben maar daar wordt niet echt 'gebruik' van gemaakt. Op sommige stukken lijkt de (pentatonische?) ladder die wordt gebruikt te passen maar verder wringt het nogal.

Technisch verder meer dan oké, doe het je niet na 8-)

koella
11 november 2005, 13:30
Jan: In de band gebruik ik een gt6. Ik moet zeggen dat die toch ook niet verkeerd klinkt.

Spanky:dank je :)

Taylor: Wat boeit dat nou wel of geen conservatorium. Jij vond het "wel aardig"klinken. Nou ik ook niet meer dan dat :D
Zijn we het toch lekker eens. :cool:

taylor
12 november 2005, 01:20
nou het boeit me niet maar blijkbaar denken sommige dat van jou of zo??

kan me het niet voorstellen door dat ik zelf een aantal ken die het hebben afgerond,en ik heb dus de mp3 geluisterd met het idee dat je die scholing had.. vandaar die reactie .

koella
12 november 2005, 08:30
Eh...om misverstanden te voorkomen Taylor: ik heb wel conservatorium gedaan :)

taylor
12 november 2005, 11:00
ja, een blauwe maandag zeker :)

koella
12 november 2005, 11:05
Nope! Helemaal afgemaakt!! :cool:

taylor
12 november 2005, 11:15
ja, vast een zeker ik geloof je meteen welke richting dwarsfluit of is het zo'n loi cursus?? :lol:

met die mp3 die heb je staan zul je misschien net aangenomen worden al heb ik daar al me twijfels over ,je hoort wel dat je het in je hebt maar afgerond conservatorium no way niet in de gitaar richting ieder geval dat weet ik zeker.

koella
12 november 2005, 11:51
Dat mp3tje was gewoon een spontane actie op een post van Jan. Geen toelatingsexamen.

En verder mag jij geloven wat je wilt. Ik zit er niet mee. No hard feelings :)

Jan the Bassman
12 november 2005, 23:42
O.k. Koella!

Ik snap niet waar die Taylor mee zit, maar nu ik je achtergrond ken
even een aantal vraagjes waar ik mee zit:

1) Heeft het als bassist zin om de toonladders te leren?
(Doe dat nu op gehoor en ik denk dat dat een beperking is!)
2) Ik pak nu ook regelmatig de gitaar, maar om de materie eigen te maken, waar kan ik dan het best beginnen of heb je een goed boek als aanrader? Ik speel nu wat accoordjes van schemaatjes, maar ik wil meer weten over de opbouw van toonladders, de voorkomende accoorden (wat kan je varieren op de standaard C - Dm - Em - F(7) - G(7) - Am - Bm - C, bijv.?)

koella
13 november 2005, 00:22
Hey Jan.

1. Ik denk dat toonladders voor een bassist zeker belangrijk zijn. Maar het is volgens mij ook belangrijk om bij ieder akkoord te weten wat de akkoordtonen zijn.

Dus leer alle (gebroken) accoorden. Dat is vooral handig in jazz, reggae e.d.

En leer alles wat je op die accoorden aan toonladders kunt spelen.
Dus pentatoniek voor b.v. rock en funk.
Diatonische toonladders voor andere diverse stijlen.

Als je b.v. in C-majeur speelt en je komt op een gegeven moment bij een em akkoord terecht, dan moet je de gebroken em kunnen spelen. Maar ook de tonen uit de t.l. van C-majeur en c-pentatonisch vanaf de toon E.
(sommigen noemen dat phrygisch, howel ik dat een totaal verkeerde term vind)

2. Goeie theorieboeken op gitaar gericht weet ik niet. Ik gebruik altijd mijn eigen materiaal. Goeie algemene theorieboeken zijn die van Bernard Nelleke en eh ...Lursen. ( voornaam vergeten).

Met varieren op die accoorden weet ik niet precies wat je bedoelt.

Jan the Bassman
13 november 2005, 07:57
O.k. Tx!

Stukje bij beetje wordt je zo toch wijzer!

Ik neem aan dat het een voorwaarde is om het goed te laten klinken,
dat als je dan vanuit die E die C-majeur of pentatonisch toonladder speelt
dat het stuk ook in die toonsoort C staat.

Met varieren op die accoordjes bedoel dat als een stuk in C staat en je gebruikt die standaard akkoorden dan zouden alle liedjes hetzelfde klinken. Voor kinderliedjes is dat minder belangrijk. Maar de meeste popsongs bestaan uit andere akkoorden dan die standaard accoorden.

Wordt een Dm dan bijv. een Dm7 of weet ik veel, of zijn daar ook weer beperkingen. Wat zijn eigenlijk de voorwaarden om op I - ii - iii - IV7 etc. te mogen varieren?

Jan the Bassman
13 november 2005, 08:08
Overigens, om je een beetje aan te geven waar ik ongeveer zit met mijn theorie: http://www.musictheory.net/index.html

koella
13 november 2005, 11:11
Je kunt inderdaad aan de standaardaccoorden tonen toevoegen.
B.v. C akkoord (c-e-g): b(7),d(9),f(11),a(13). Het gaat dan wel steeds jazzier klinken.

Verder kun je moduleren.
B.v. dm-G7-C. Speel daarna C7-F(V-I) en je zit in F.
ga verder met Bb-C7-F.....D7-G7....C. en je bent weer terug in C.

Wat ook leuk klinkt is: dm-F-G7-C-Eb-F-C-C.(hoog Borsatogehalte dat dan weer wel :roll: )
Die Eb leen je dan uit toonsoort c-mineur.

Met die laatste vraag weet ik wederom niet wat je bedoelt.
En wat is er trouwens mis met een kinderliedje :-D

Jan the Bassman
13 november 2005, 15:37
Oke, ik moet gewoon eens naar een gitaarleraar om die theorie uit te diepen. Dan nog lijkt het mij niet eenvoudig om alles zo helder in beeld te krijgen en ook te beheersen.

Heel knap, als je ook helemaal begrijpt wat je speelt.
En dat je theorie ook naar praktijk kunt vertalen.

Het moduleren begrijp ik niet helemaal, hoewel de term vaak valt.
Je maakt daarmee uitstapjes naar andere toonladders, bijv. voor een bridge of zo!?

Met het verder uitwerken van die akkoorden is eigenlijk ook die laatste vraag beantwoord. Je kunt daar noten aan toevoegen, maar vanwege de plaats in een toonladder zullen z
ze wel een I, IV of V, dan wel ii, iii of vi of vii karakter moeten hebben. Of draaft dit theoretisch te ver door?

Er is helemaal niets met kinderliedjes!

(Ik heb zelf 3 kinderen en het is mijn grote wens om eens kinderliedjes in elkaar te draaien. Als je ze hoort lijken ze kinderlijk eenvoudig, maar probeer zelf maar eens wat origineels te bedenken. Pas met de kinderen naar Dirk Scheele geweest... Toch grappig!)

koella
13 november 2005, 21:39
Heel knap, als je ook helemaal begrijpt wat je speelt.
En dat je theorie ook naar praktijk kunt vertalen.

Ja hoor luister maar naar mijn post :D


Het moduleren begrijp ik niet helemaal, hoewel de term vaak valt.
Je maakt daarmee uitstapjes naar andere toonladders, bijv. voor een bridge of zo!?

Ja of een refrein. Of gewoon midden in de melodie.


Met het verder uitwerken van die akkoorden is eigenlijk ook die laatste vraag beantwoord. Je kunt daar noten aan toevoegen, maar vanwege de plaats in een toonladder zullen z
ze wel een I, IV of V, dan wel ii, iii of vi of vii karakter moeten hebben. Of draaft dit theoretisch te ver door?

Voorbeeld: toonsoort C: C-dm-em-F-G-am-bdim
Aan ieder van deze akkoorden kun je de 9, 11 en 13 toevoegen. Ze blijven gewoon hun eigen harmonische functie behouden. ( Bij de G heb je overigens meer mogelijkheden.)


Er is helemaal niets met kinderliedjes!

(Ik heb zelf 3 kinderen en het is mijn grote wens om eens kinderliedjes in elkaar te draaien. Als je ze hoort lijken ze kinderlijk eenvoudig, maar probeer zelf maar eens wat origineels te bedenken. Pas met de kinderen naar Dirk Scheele geweest... Toch grappig!)

Mij nichtje (8)speelt ook gitaar. Ik speel wel eens met haar mee en maak er dan een sport van om er zo origineel mogelijke accoorden bij te improviseren.

Dat wordt niet altijd op prijs gesteld :D