PDA

View Full Version : BROM/ZOEM met volume dicht?



jeroenuiteindhoven
21 oktober 2005, 14:06
Ik heb een Marshall JCM 900, buizen combootje, maar nu speelde ik hier vandeweek op en nu zit er in een keer een brom / zoem in?

Wat kan dat zijn? Ik heb wel laatst lekker erop liggen gassen in de repetitie ruimte, maar..??
De brom hoor je ook als het volume dicht is, maar de versterker wel aanstaat. Bij mij thuis is wel alles ongeaard, maar in de repetitie ruimte was alles wel geaard, en daar heb ik het ontdekt. Bij mijn andere versterker hoor ik verder ook geen brom....hij is toch niet kapot he!!!

:(:(

rupke
21 oktober 2005, 16:10
Hoi

Ik had laatst een dergelijk probleem met mijn kosch twintone. borrelende gebrom op overstuur dkanaal (stond ie wel vrij hard). de brom hoorde ik alleen als het volume en gain van de versterk open stiond en de volume vna de gitaar dicht. Ik koch gebeld en die zei dat het aan de voorbuizen zou liggen. ikke andere er in en opgelost.

bovenstaand eis dus alleen van toepassing als je met volume dicht het volume met je gitaar zou bedoelen. Als je het volume van de versterker bedoelt dna denk ik dat je hem weg moet gaan brengen naar een buizentech.

Greetz Rupke

jeroenuiteindhoven
21 oktober 2005, 16:40
IS gewoon de amp alleen, verder niks aangesloten :(

chennie
21 oktober 2005, 21:11
hey dat heb ik nu ook !
ruizen en suisen met de volume knop dicht. Ik ga zometeen de pot meters vervangen, want ik ben van mening dat ik die heb verknald met teveel experimenten. We zullen het zien.

nicoverduin
21 oktober 2005, 21:45
hey dat heb ik nu ook !
ruizen en suisen met de volume knop dicht. Ik ga zometeen de pot meters vervangen, want ik ben van mening dat ik die heb verknald met teveel experimenten. We zullen het zien.Zou ik niet verwachten. Kan ook een buis zijn.
Nico

chennie
21 oktober 2005, 21:47
update, ik heb toch maar even de versterker opengehaald en even de voorbuisjes getikt. Het was toch niet goed wanneer je de amp op on en standby on hebt staan en wanneer je met een potloodje tegen de buis aantikt dat je dan door de speaker die tik hoort ?

In ieder geval, van de 5 voorbuisjes geeft die dichst bij de ingang een luide tik. De derde heel zachtjes (pas bij de derde check viel het me op).

Stel dat ik ze moet verwisselen, moet ik ze per 5 vijf wisselen, of volstaat alleen de foute? En hoe zit dat met voorbuizen biassen ?

chennie
21 oktober 2005, 21:50
hey dat heb ik nu ook !
ruizen en suisen met de volume knop dicht. Ik ga zometeen de pot meters vervangen, want ik ben van mening dat ik die heb verknald met teveel experimenten. We zullen het zien.Zou ik niet verwachten. Kan ook een buis zijn.
Nico

hehe je moest eens weten wat ik met die arme pot heb gedaan =) zowieso moet ik hem beter bedraden want hij kan niet echt uit, tenzij ik beide van twee volume knoppen dichtdraai. De schakelaar staat wel op een stand met een pick up, met een volume knop =)

nicoverduin
21 oktober 2005, 21:52
Als je alleen het tikken hoort, hoeft die buis nog niet defect te zijn. Dat het de eerste is, komt omdat daar de meeste totale versterking plaatsvind. Je kan evt. buizen onderling verwisselen (als ze het zelfde type nummer hebben).
En je hoeft niet de bias van de voorversterkers in te stellen.

chennie
21 oktober 2005, 22:19
hmm nou word ik toch wel nieuwsgierig.
Het is eigenlijk niet mijn topic, maar ik heb dus wel een soortgelijk probleem:

Het volgende. Ik zet mn versterker aan,We hebben hier over een Mesa Rect-o-verb. Geen gitaar ingeplugd. Heb hem op redelijke standen, gain iets voorbij 2 uur, pre amp op 11 uur en master op 9 uur of minder op de een na zwaarte kanaal wat gain mogelijkheid betreft. Dat zijn zo'n beetje mijn "luid in de kamer" standen. Hier is die sinds kort op gaan ruizen, merkbaar én storend. Tot voor kort was het dus een redelijk stil beestje.


Ik heb nu de volgende test opstelling: versterker aan, standby op aan en géén gitaarkabel ingeplugd. Veel brom en ruis, alsof je een radio hebt wat niet op de juiste zender is afgesteld. Vervolgens enkele voorbuisjes van plaats verwisseld, wat geen verbetering oplevert. verhoog ik het de pre amp of master volume, meer en meer ruis. Soms zelfs een harde plop. Met de gitaar ingeplugt is het overigens hetzelfde.

Wie weet raad? Misschien is het iets simpels dan hoef ik hem niet naar de gitaartech te brengen en hem enkele weken te missen

-edit- voor en eindbuizen zijn nu ongeveer twee jaar oud, bij gebruik van ongeveer paar uur per week.

nicoverduin
21 oktober 2005, 22:25
En de versterker?

chennie
21 oktober 2005, 22:27
en de versterker is net zo oud.