PDA

View Full Version : LPB1 zelfbouw- en algemene vraag



Vonk
20 oktober 2005, 18:20
Goedendag mensen,
Mijn eerste bericht op deze site, na al langer rondgekeken te hebben. Maar nu ik zelf met pedaalbouw bezig ben, kom ik problemen tegen.
(ik heb trouwens gekeken met search, en geen van de onderwerpen ging over mijn vragen voor jullie)

Ik heb dus een LPB1 gebouwd volgens deze site:
http://smallbox.zeonhost.com/

Een makkelijker schema is er niet dus hé, perfect voor mij.
Nou heb ik dat ding in elkaar gezet, alleen de elektroboer vertelde mij dat 830 kOhm geen standaard waarde is, dus gaf ie mij 825 kOhm. Geen probleem leek me...

Die capacitors waren niet te krijgen, dus gaf ie me van die zilveren kubusjes met 2 pootjes aan de zijkant gesoldeerd. Die zouden hetzelfde zijn.

Ook de transistor had ie niet, dus kreeg ik een BC549B, die ook hetzelfde zou moeten zijn.

Dus ok, ik heb dat hele ding in elkaar gezet. Nou testte ik hem net, en volgens mij gebeurt er niets. Ik heb de kabels aangesloten, gitaar en cube30, en ik heb geen extra ruis ofzo, en alles doet het goed, alleen merk ik niet dat dat pedaal iets aan het signaal toevoegd.

Wat hoort die LPB1 te doen? Ja het signaal boosten, maar kan je dat alleen merken als je de versterker voluit zet? Is er iets waarmee ik kan testen dat dat pedaal werkt?

Bedankt alvast.

Negative K3 fan
20 oktober 2005, 18:33
825kOhm is perfect, dat verschilt van 5kohm stelt significant niets voor. zolang de condensator dezelfde waarde heeft moet het kloppen, heb je er wel op gelet of het een condensator met polariteit was???

van transistoren weet ik niets... maar ik geloof die beste man op zn woord.

maar als je je gitaar in dat pedaal plugt en dat weer in de versterker dan komt er wel signaal door? dan ben je al een heel eidn, want meestal horen dit soort dingen het helemaal niet te doen als je ze voor het 1st in elkaar zet :)

verder zul je toch iets specifieker moeten zijn, voltages in het effect meten veel kloten.

Negative K3 fan
20 oktober 2005, 18:34
en heb je de potmeter wel goed om aangesloten? en verandert je geluid ook als je eraan draait?

Fumi SG
20 oktober 2005, 19:03
ligt het er misschien aan dat ding niet gemaakt is voor een Cube. Zo'n booster hoort toch je buizen op hun flikker te geven??

Vonk
20 oktober 2005, 19:21
Ik heb dus 2 capacitors gekregen, met aan 1 zijde de tekst. Volgens mij moet de tekstzijde naar voren gericht zijn, zoals op de site een streepje te zien is op de ronde capacitor.
Er staat trouwens

100
u15 (zon omgedraaide u met een lang pootje, mu heet dat volgens mij)
100

dat is voor mij wel raadselachtig aangezien ik 2x 0.15 uF nodig heb. Maar ja, ik heb er geen verstand van, misschien klopt het wel...

alles is verder goed aangesloten, ik heb het goed aangesloten, en er komt geluid uit. Alleen merk ik geen verschil
:-D

===============================================
Toen ik het bovenstaande ingetikt had, wilde ik toch nog zeker weten dat er niets gebeurde. Nou sloot ik alles aan, eerst clean zonder effect, en daarna clean met effect aan. Ik en iemand anders merkten toch dat het geluid nu wat voller, sterker klonk. Toen ik hem uitschakelde klonk het toch minder mooi, terwijl ik al zolang speelde met dat geluid.

De potmeter werkte ook, het geluid ging van 0 naar 10. Of het totale geluid ook iets harder gaat weet ik niet aangezien het cube30volume op een kwart staat, volume 10 is slecht voor de ramen :wink:

En met distortion aan kan ik waarschijnlijk toch geen verschil merken.

===============================================

Dus algemeen gezien:
een LPB zorgt dus niet voor een hoger volume, maar voor een sterker signaal????

Vonk
20 oktober 2005, 19:25
ligt het er misschien aan dat ding niet gemaakt is voor een Cube. Zo'n booster hoort toch je buizen op hun flikker te geven??

Haha ik lees nu pas uw reactie, mooi omschreven!

Ik zal de cube eens buiten zetten, dan kan de hele buurt meegenieten van mijn booster :-D

Enterprice
20 oktober 2005, 19:37
Heb je de BC547 wel goed aangeloten, die heeft een ander pinout dan een 2N5088 zoals in het schema.

Fumi SG
20 oktober 2005, 19:46
hij heeft een 549B... die heeft dezelfde pinout als een 2N5088 :wink:

Fumi SG
20 oktober 2005, 19:47
owjah, mocht die het wel doen... met distortion kun je het volgens mij juist beter horen!

Enterprice
20 oktober 2005, 20:03
2N5088 is CBE
BC549 is EBC
Wanneer je op de pootjes kijkt met de ronde kant naar boven.

Niet het zelfde dus als je daar geen rekening mee houdt op de print.

Vonk
20 oktober 2005, 21:11
Nou mensen ik heb mijn hele zooitje in het doosje gekregen, ziet er mooi uit, dus ook als ik hem nooit gebruik, kan ik er toch naar kijken en trots zijn...

Ik las trouwens later pas de reactie dat die pootjes anders zitten bij de BC549. Maar dan moet er toch helemaal geen geluid uit komen?

Naja, ik weet niet of ik het geluid er beter op vind worden. Misschien moet ik eraan wennen, of doet dat ding het verkeerd omdat de pootjes verkeerd zitten...

Ik heb wel wat geleerd: eerst de onderdelen onderzoeken als je wat anders van de elektroboer meekrijgt!

Ik denk dat ik ook de fuzz maar eens ga maken, want dat geklooi met de soldeerbout is best leuk (ALS DAT DING HET OOK DOET!).
Bedankt voor de reacties trouwens.

Fumi SG
20 oktober 2005, 22:08
Ik weet het, het is verslavend! :)

Inderdaad, de pinout is verschillend... my bad! :oops:

Wouter1973
21 oktober 2005, 10:58
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat die electroboer de helft van jou benodigdheden niet kan leveren...volgens mij zijn het vrij gangbare onderdelen.

Dirk_Hendrik
21 oktober 2005, 11:18
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat die electroboer de helft van jou benodigdheden niet kan leveren...volgens mij zijn het vrij gangbare onderdelen.

De elektroboer leverde naar mijn mening een keurig alternatief voor alle gevraagde onderdelen. Een elektroboer kan nou eenmaal niet alle varianten op het thema condensator op voorraad hebben dus heeft hij 1 of 2 gangbare soorten. Ook kun je niet van de elekroboer verwachten dat hij een groot scala aan Amerikaanse typen transistoren op voorraad heeft. Hij levert dus een zeer gangbare BC549 (De ruisarme versie van een BC547) die voor de toepassing ook prima voldoet. Dat er vervolgens problemen komen vanwege de andere pinning is niet het prbleem van de elektroboer maar van de knutselaar die niet in staat is z'n bouwtekening aan te passen omdat een onderdeel toevalling anders moet worden aangesloten.

Vonk
21 oktober 2005, 12:53
Dat er vervolgens problemen komen vanwege de andere pinning is niet het prbleem van de elektroboer maar van de knutselaar die niet in staat is z'n bouwtekening aan te passen omdat een onderdeel toevalling anders moet worden aangesloten.

Ok ok, dit haalt mij dus over om dat ding weer open te maken en hem te veranderen. Maar kan iemand mij een bron (www) geven waar ik een schema kan vinden van BC549B, waar CBE in aangegeven staat?

Wouter1973
21 oktober 2005, 13:02
http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=60_76&products_id=337

Antal
21 oktober 2005, 13:15
Komtie weer :-D :-D :-D :

www.datasheetarchive.com

birt
21 oktober 2005, 15:44
en je zou het wel moeten merken als de lpb aan staat hoor. zo'n ding is LUID!

Enterprice
21 oktober 2005, 16:16
Je moet zeker verschil kunnen horen, bestel gewoon een paar 2N5088 torretjes.

Vonk
21 oktober 2005, 16:38
Ik heb net de transistor op de goede manier aangesloten, en verdomd, hij doet het!

Als ik hem helemaal opendraai komt er een F-16 uit, maar tot 3/4 komt er een luider, gruiziger, speedrock geluid uit. Ik begrijp nu ook dat zo'n booster een paar buizen flink tekeer kan laten gaan.

Bedankt voor de tips mensen, na de bestickering zal ik eens een foto maken om wat mensen te overtuigen ook zo'n kastje te maken.

Enterprice
21 oktober 2005, 17:55
Yes,dat is het betere werk.
Maar mij hoef je niet meer te overtuigen, ik ben reeds aangetast door het effecten bouw virus :wink:

Fumi SG
21 oktober 2005, 22:58
Yes,dat is het betere werk.
Maar mij hoef je niet meer te overtuigen, ik ben reeds aangetast door het effecten bouw virus :wink:

+1! :o

birt
22 oktober 2005, 14:01
dit is de mijne: http://sic.fotopic.net/p10632480.html

alleen heb ik em eens flink te lijf gegaan met een stuk schuurpapier zodat grote stukken goudkleurig messing door de lak te zien zijn 8-)

Vonk
22 oktober 2005, 14:17
http://sic.fotopic.net/p10632480.html

Dat is wel een heel kleine behuizing, ik ben blij dat ik toch maar een grote behuizing heb gekozen. Anders had ik ruimteproblemen gekregen...

StormCrow
28 oktober 2005, 20:40
Hej,

ik wil er nu ook eentje gaan bouwen... Heb de onderdelen etc al maar een vraagje... Ik heb 2 schemas gevonden:
http://www.muzique.com/schem/lpb1.gif
http://generalguitargadgets.com/diagrams/lpb2_sc.gif

wat is nu het grote verschil?(ja andere waardes van de weerstanden :P ik bedoel in geluid) en waar is die 4m7 voor in het 2e schema? hogere ingangimpedantie?

alvast bedankt,

chris

Enterprice
29 oktober 2005, 09:57
Zit niet veel verschil in dus ze zullen zo'n beetje het zelfde klinken.
Die van Muzique.com zal misschien ietsje meer laag/midden geven vanwege de iets hogere koppel condensatoren.
Bij Buizen/Fet schakelingen bepaald zo'n hoge weerstand aan het begin van de schakeling inderdaad de ingangsimpedantie dus zal hier ook wel het geval zijn.

StormCrow
29 oktober 2005, 12:15
ja dat van die koppelcondensatoren wist ik ook... die heb ik maar gewoon op 100 nano gehouden... 100 of 150 maakt nu niet echt superveel uit... maar die weerstanden zijn verdubbelt... dat vond ik zo vreemd.

anders gewoon proberen?

Enterprice
29 oktober 2005, 13:34
Bouw gewoon die van de Generalguitar Site, je kunt later als je wilt altijd nog weerstanden en of condensatoren veranderen.

Speeddemon
29 oktober 2005, 14:23
wat ik aan die 2 schema's niet snap, is dat de 2 weerstanden voor de spannings-deling niet gelijk zijn.

430k en 43k? 830k en 100k? :???:

Dirk_Hendrik
29 oktober 2005, 14:55
Twee gelijke weerstanden is OK voor opamps. Opamps werken door hun ontwerp vrij lineair. Een losse transistor werkt niet lineair. Daaardoor kan het nodig zijn om een niet op halve (2 gelijke weerstanden) maar op een ander voltage te biassen.

outside
1 november 2005, 11:03
Ik ben mss ook van plan die booster van smallbox te maken maar in de vorm van een volume pedaal.
Ik weet niet of het mogelijk is maar ik zou dan mijn pedaal normaal horizontaal hebben staan, als ik hem naar voren induw gaat die beginnen boosten en als ik hem naar achteren induw wordt het geluid stiller. Is dit mogelijk? Het zou ook tof zijn moest ik kunnen kiezen tussen 2 pots voor het boosten, eentje van het pedaal en ook een gewone zodat ik een heel lied kan boosten zonder kramp in mijn voet. En dan wil ik ook ipv een DPDT switch een 3PDT switch zetten zodat ik true bypass en een led heb en ik ook niet de batterijen gebruik als ik het effect niet gebruik.

Iemand een idee hoe ik deze booster moet maken en of het wel een goed idee is? :)

JER00N
17 november 2005, 23:03
Ik ben ook van plan om een keer zoiets te maken. Volgens mij kan je gewoon een pedaal-constructie (met tandwieltjes enzo) om die volume/level-potmeter heen bouwen. Dan maak je er een soort van pedaal van ja :)

Fumi SG
17 november 2005, 23:14
Het zou wel mogelijk zijn, maar wat schiet je ermee op??

JER00N
18 november 2005, 10:22
Eh, het is leuk? :P Dan kan je hem als booster gebruiken maar ook als volumepedaal.

hadv
18 november 2005, 22:18
die weerstanden op de basis van de transistor zorgen voor de bias van de transistor, omdat het een spanningsdeler is gaat het meer om de verhouding tussen de twee weerstanden dan de exacte waarden.

door de eenvoud van dit schema kan er niet veel fout gaan, als je de componenten maar goed aansluit. overigens heb ik er gister wel een opgeblazen :-D :-D :-D :-D :-D

heb nu een stratoblaster (improved) voor in mijn zelfbouwstrat zodat het volume een beetje fatsoenlijk is naast mijn gibson. wordt ingebouwd in de ruimte waar 'normale' strats hun veren voor de versnellingspook hebben en de potmeter zit op de plek van de 'onderste' toonregelaar. batterij ook in die holte, schakelen via de jack & klaar is kees. toonregeling veranderd, dus toon achter de volumeregelaar (zoals een gibby). wat je met een soldeerbout al niet aan pret kunt beleven :o [/b]

Lucluc
19 november 2005, 00:17
wat je met een soldeerbout al niet aan pret kunt beleven :o [/b]

Wordt het niet eens tijd voor een vriendin? :lol:

Enterprice
19 november 2005, 10:25
Bij sommige mensen is de soldeerbout al zowat een extra lichaamsdeel geworden, die hebben last gekregen van de Pedal koorts.
Mijn vriendin is daar ook niet altijd blij mee :D

Fumi SG
19 november 2005, 11:20
Bij sommige mensen is de soldeerbout al zowat een extra lichaamsdeel geworden (...) Mijn vriendin is daar ook niet altijd blij mee :D

Kan ik me voorstellen!! :o